اخبار داغ

گزارش؛

نهال های غرس شده در خراسان شمالی ؛ سازگار یا ناسازگار

نهال های غرس شده در خراسان شمالی ؛ سازگار یا ناسازگار
هر ساله به مناسبت روز درختکاری نهال هایی توسط مسئولین و مردم به صورت نمادین در مناطق مختلف شهری کاشته می شود، که این کار از لحاظ ایجاد فضای تبلیغی برای ارزش بخشیدن به این امر قابل توجه است، اما گاهی به درستی از این شرایط محیا شده بهره گرفته نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، مردم هر سال با کاشت درخت در روز 15 اسفند به استقبال سال نو می روند و در واقع با این کار نمادین بهار را به زمین هدیه می دهند. درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصراترک،, عصراترک،,  مردم هر سال با کاشت درخت در روز 15 اسفند به استقبال سال نو می روند و در واقع با این کار نمادین بهار را به زمین هدیه می دهند. درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.,

دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند.

,

از این رو این روز جایگاه ویژه ای در بین بشر دارد و هر ساله به مناسبت روز درختکاری نهال هایی توسط مسئولین و مردم به صورت نمادین در مناطق مختلف شهری کاشته می شود، که این کار از لحاظ ایجاد فضای تبلیغی برای ارزش بخشیدن به این امر قابل توجه است، اما به اعتقاد برخی کارشناسان گاهی به درستی از این شرایط محیا شده بهره گرفته نمی شود و تنها به همان فضای تبلیغی بسنده می شود.

,

 

,

نهال ها متناسب با شرایط شهر نیست؛ 90 درصد نهال ها خشک می شود

, نهال ها متناسب با شرایط شهر نیست؛ 90 درصد نهال ها خشک می شود, نهال ها متناسب با شرایط شهر نیست؛ 90 درصد نهال ها خشک می شود,

علی دادار، رئیس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات جهادکشاورزی خراسان شمالی در این رابطه اظهار کرد: اگر درختان برحسب موقعیت آب و هوایی و اصولی کشت شوند، فضای سبز خوبی را خواهیم داشت، در غیر اینصورت به جز هدر دادن سرمایه ثمره ای ندارد.

,

وی افزود: نهال هایی که در هفته نهالکاری در استان توزیع می شوند، غالبا سازگاری با وضعیت آب و هوایی استان ندارند و نزدیک به 90 درصد نهال ها خشک می شوند.

, .,

دادار ادامه داد: باتوجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خراسان شمالی باید درختانی کم آب طلب در این ناحیه توزیع و کشت شوند، در حالیکه درختانی همچون اقاقیا، افرا، کاج افغانی، کشت می شوند که ریزش طولانی مدت برگ های آنها، خاردار بودن برخی، باعث بر هم زدن چهره شهر و امنیت عابران می شود.

, .,

وی افزود: همچنین کاشت درختانی هم چون سرو و کاج در بسیاری از کوچه و خیابان‌های شهر بجنورد باتوجه به اینکه متناسب شرایط شهر نیستند و برگ‌های این نوع از درخت‌ها در زمستان نمی‌ریزند و این امر سبب می‌شود تا نور خورشید از برگ‌های این درخت‌ها عبور نکرده و به سطح خیابان و معابر نرسد در نتیجه یخ و برف‌های ریخته شده دیرتر آب شوند.

,

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در مقابل درختانی همچون توت، عناب و سنجد علاوه بر اینکه درختانی کم آب طلب هستند، در زمان به بار نشستن، افراد نیازمند می توانند از میوه های آن ها استفاده کنند.

, .,

دادار اضافه کرد: افرادی که به عنوان مسئول و امور اجرایی در فضای سبز شهرداری مشغول به کار می شوند، تخصص و اطلاعات کافی در این زمینه را دارا نیستند و  هرس ناشیانه درختانی که به صورت سالانه نیم متر بیشتر رشد ندارند، در حالیکه تنها یک شاخه از آنها باقی مانده است، شاهدی بر این گواه است.

,

وی همچنین هرس سنگین درختان زبان گنجشک در بولوار شهدای بجنورد را به روش درخت توت نشان دهنده عدم آگاهی افراد امور اجرایی این کار دانست.

,

رئیس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات استان تصریح کرد: در حال حاضر روز درختکاری به صورت نمادین در بین مسئولین با کاشتن یک درخت و تهیه فیلم و عکس جهت بایگانی انجام می شود در حالیکه تنها کاشتن درخت مدنظر نیست، بلکه مراقبت‌های بعد از آن هنر است که متاسفانه در این استان توجه چندانی به آن نمی‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

نهال های توزیع شده با اقلیم بجنورد سازگار هستند

, نهال های توزیع شده با اقلیم بجنورد سازگار هستند, نهال های توزیع شده با اقلیم بجنورد سازگار هستند,

عباسعلی مهماندوست، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در پاسخ به این سوال که گفته شده نهال‌های کشت شده متناسب با اقلیم این استان نیست، گفت: نهال هایی که هر ساله در روز درختکاری در بین مردم توزیع می شوند، گونه هایی سازگار با اقلیم بجنورد هستند، .

,

مهماندوست اظهارکرد: توت، چنار، زبان گنجشک، انواع سروها و کاج نهال هایی هستند که تولید کرده ایم و در اختیار مردم قرار می گیرد.

, .,

وی ادامه داد: همچنین نهال هایی همچون چنار و افرا که نیاز آبی بیشتری دارند پرآب هستند، باتوجه به سایه انداز بودن و عمر طولانی در مسیر آب های جاری کشت می شوند.

,

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا بجای نهال های بدون ثمر، نهال های میوه در سطح شهر  کشت نمی شود، گفت: باتوجه به اینکه به غیر از درخت گردو، بقیه نهال ها عمر کوتاهی دارند، هزینه نگهداری درختان میوه به جهت  هرس پذیر بودن و سم پاشی بالا  از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

,

وی تاکید کرد: همچنین سمپاشی دائم این درختان در سطح شهر از لحاظ زیست محیطی نامناسب است.

,

وی ادامه داد: علاوه بر این سرشاخه های درختان توتی که در معابر شهری کشت شده و به ثمر رسیده اند، در فصل برداشت شکسته می شود  و ظاهر نامنظمی به چهره شهر می دهد، در حالیکه درختان غیر مثمر نیاز آبی کمتری دارند و نسبت به آفات، باکتری ها مقاوم هستند بنابراین نیاز به سمپاشی ندارند و هزینه زیادی را نمی طلبند.

,

مهمان دوست اظهار کرد: تمامی افرادی که در این بخش از سازمان شهرداری مشغول به فعالیت هستند، کارشناس ارشد هستند و اطلاعات کاملی در این زمینه را دارا می باشند و اگر تعدادی از درختان را هرس نکنیم رشد نمی کنند، وقتی هرس سنگین انجام می شود تحریک به رشد می شوند و این نمی تواند عدم آگاهی این افراد را نشان دهد.

,

 

,

, ,

 

,

وی در پاسخ به اینکه  هرس درختان زبان گنجشک در محدوده بولوار شهدای بجنورد مورد نقد افرادی  قرار گرفته است، گفت: این درختان هیچ گونه رشدی نداشتند و برگهایشان ریز می شوند بنابراین از تیرماه سال گذشته که خزان درختان آغاز شد، به صورت آزمایشی 11 درخت هرس سنگین شدند.

,

مهاندوست اضافه کرد:  با توجه به اینکه شاهد رشد چند برابری برگ های این درختان شدیم، تصمیم بر این شد که تمامی درختان آن منطقه هرس سنگین شوند، که باعث جوان سازی درخت شود.

,

وی کاشت حداقل 5 هزار  نهال توت غیرمثمر در پارک جاوید بجنورد در روز درختکاری امسال را با هدف کمک به نوغانداران بجنوردی و پیشگیری از برهم زدن چهره درختان شهری با کندن برگ های آنها را از برنامه های در دست اجرا این روز اعلام کرد.

,

وی با اشاره به اینکه تمامی نهال هایی که در روز درختکاری به صورت رایگان به در اختیار شهروندان قرار می گیرد،در نهالستان شهرداری بجنورد تولید می شود، عنوان کرد: این نهالستان شامل یک میلیون نهال آماده کشت در مساحتی تقریبا 20 هکتار در قالب 11 نوع ، از جمله کاج، سرو خمره ای، ارغوان، ترون، زبان گنجشک، توت، افرا شبه چناری، اقاقیا چتری، کاتالپا، چنار، اقاقیا معمولی است.

,

مهمان دوست در انتها گفت: سه ایستگاه توزیع نهال در شهربازی، پارک آفرینش، همچنین شهرداری به صورت نامحدود نهال های غیرمثمر را در اختیار شهروندان بجنوردی  قرار می دهد.

,

 

,

عقد قرارداد با تحویل بخش های تحویل گیرنده نهال در جهت نگهداری صحیح از آنها

, عقد قرارداد با تحویل بخش های تحویل گیرنده نهال در جهت نگهداری صحیح از آنها, عقد قرارداد با تحویل بخش های تحویل گیرنده نهال در جهت نگهداری صحیح از آنها,

حسن وحید، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه دراین رابطه اظهار کرد: نهال های تولید شده در نهالستان متعلق به این اداره کل متناسب با اقلیم منطقه است و هرساله حدود 500 تا 600 هزار اصله نهال برای انتقال به طبیعت استان در این نهالستان تولید می شود و در هفته درختکاری در اختیار بخش حقیقی و حقوقی و مدارس قرار می گیرد.

,

وی ادامه داد: باتوجه به تجربه ای که این اداره کل در سالهای پیشین در ارائه نهال داشته اند، مبنی بر این که به علت عدم نگهداری صحیح نهال ها و خشک شدن آنها، امسال نهال های آماده تحویل در قالب عقد قرارداد با تعهد آماده سازی شرایط فنی کشت و نگهداری صحیح نهال ها برای تبدیل به درخت تحویل دستگاه های متقاضی می شود.

,

 

,

 

,

گزارشی از آرزو رحمانی

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه