اخبار داغ

دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد:

نباید همه چیز را قربانی حضور بیشتر گردشگر کرد

نباید همه چیز را قربانی حضور بیشتر گردشگر کرد
دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد خاطر نشان کرد: توسعه گردشگری مبتنی بر منابع طبیعی به این صورت نباشد که حجم عظیمی از گردشگر را به این مناطق سوق داد تا با بروز اثرات منفی بر شاخص های ادراکی و چشم انداز آن ها، از جذابیت آن ها کاسته شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی دلشاد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان این که در سال 96 بیش از 277 هزار گردشگر داخلی و بیش از126 هزار گردشگر خارجی در اماکن اقامتی رسمی استان یزد حضور داشتند اظهار داشت: استان یزد در حوزه جذب گردشگر خارجی جزء استان های پر مخاطب گردشگر خارجی است اما در گردشگری داخلی علی رغم ظرفیت ها و توانمندی هایی که در استان به ویژه در حوزه میراث فرهنگی، منابع طبیعی و جاذبه های شهرستان های مختلف استان وجود دارد، به نسبت کمتر مورد اقبال گردشگران داخلی قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

نیمی از سال، یزد از اقلیم مطلوبی برای حضور گردشگر برخوردار نیست

, نیمی از سال، یزد از اقلیم مطلوبی برای حضور گردشگر برخوردار نیست,

وی شرایط اقلیمی استان را یکی از دلایل این موضوع عنوان کرد و تصریح کرد: عملا از اردیبهشت ماه تا آبان ماه هوای استان گرم می شود و در واقع در نیمی از ماه های سال، یزد از اقلیم آسایشِ مطلوبی برای حضور گردشگر برخوردار نیست، مگر مناسبت‌هایی مانند مراسم آئینی و مذهبی، کنفرانس‌ها، سمینارها، جشنواره های ملی و محلی و...، دلیلی برای ورود گردشگر به استان باشد.

,

دلشاد تشریح کرد: ایران کشوری است که اقلیم آن به طور عمده خشک و نیمه خشک است و از این رو  بیشتر مردم ایران در مسافرت های خود تمایل دارند به شهرهای شمالی کشور و مناطق دیگری از کشور که از مزیت اقلیم معتدل برخوردارند سفر کنند، اما استان کویری یزد، به غیر از پهنه های کوچک کوهستانی، به ‏ویژه در پیرامون کوهستان شیرکوه، از این مزیت بی نصیب است.

,

اغلب گردشگران داخلی یزد مسافران گذری هستند

, اغلب گردشگران داخلی یزد مسافران گذری هستند,

وی در خصوص یکی دیگر از دلایل آمار پایین گردشگران داخلی استان یزد گفت: استان یزد در مرکز کشور قرار دارد و از استان های گردشگر فرستی مانند تهران، البرز و ... فاصله زیادی دارد و همچنین علی رغم آن که گفته می شود در مسیر گردشگری شمال به جنوب قرار دارد اما عمده کسانی که از یزد بازدید می کنند، مسافران و بازدیدکنندگان گذری هستند و مدت اقامت طولانی در یزد ندارند و حتی بیشتر مسافرانی که در یزد اقامت می کنند یا با هدف بازدید از اقوام و خویشان به یزد سفر می کنند و یا در اماکن غیر رسمی اقامت می‏کنند که در آمارهای رسمی دیده نمی شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد خاطر نشان کرد: در گردشگری داخلی، عمده افرادی که به ویژه در ایام نوروز سفر می کنند به چند دلیل در اماکن اقامتی رسمی اسکان ندارند؛ یکی از این دلایل پایین بودن ظرفیت اماکن اقامتی در ایام پرتراکم گردشگری است. با توجه به  این که سفر در کشور به شدت فصلی است، در ایام پرتراکم سفر، مانند نوروز، ظرفیت واحدهای اقامتی پاسخگوی تقاضای مسافران و گردشگران نیست و در ایام کم تراکم سفر، بسیاری از ظرفیت واحدهای اقامتی، خالی می ماند.

,

نوروز امسال میزان اقامت در اماکن غیررسمی افزایش می یابد

, نوروز امسال میزان اقامت در اماکن غیررسمی افزایش می یابد,

دلشاد ادامه داد: دلیل دیگر موضوع هزینه کرد بیشتر خانواده‏های ایرانی است. به طور کلی اقامت گردشگران داخلی به ویژه در ایام نوروز مبتنی بر اقامت در منازل خویشان، اقوام و آشنایان یا اسکان در چادر و یا مکان‏هایی مانند مدارس است که اثر اقتصادی مثبت بالایی در مقصد ندارد. به ویژه در ایام نوروز آتی به دلیل افزایش بالای هزینه های ضروری خانوارها از جمله خوراک، پوشاک و مسکن در سال جاری، وضعیت به گونه ای خواهد بود که الگوی گذران تعطیلات خانوارها یا تغییر یافته و میزان سفرها کاهش خواهد یافت و یا از کمیت و کیفیت سفرها کاسته خواهد شد و بر میزان اقامت‏ در اماکن غیر رسمی افزوده خواهد شد.

,

کاهش آمار گردشگران داخلی اقامت کننده در اماکن اقامتی یزد در سال 96

, کاهش آمار گردشگران داخلی اقامت کننده در اماکن اقامتی یزد در سال 96,

وی اعلام کرد: بر اساس آمارهای رسمی در سال 91 تعداد گردشگران داخلی در اماکن اقامتی تحت نظارت استان یزد از 204 هزار و 858 نفر به 335 هزار و 281 نفر در سال 1395 رسیده و ضریب اشتغال تخت هم از 51 درصد در سال 91 به 65 درصد در سال 95 افزایش پیدا کرده است اما این روند صعودی در سال 96 تغییر کرده و تعداد گردشگران داخلی اقامت کننده در اماکن اقامتی استان با کاهش پنجاه و هشت هزار و 90 نفری به 277 هزار و 191 نفر رسیده است.

,

متوسط هزینه کرد گردشگران استان یزد، فقط 250 هزار تومان

, متوسط هزینه کرد گردشگران استان یزد، فقط 250 هزار تومان,

دلشاد افزود: در سال 1396، مدت شب اقامت گردشگران داخلی و خارجی در استان 2.5 شب بوده و متوسط هزینه کرد گردشگران داخلی در این 2.5 شب، فقط 250 هزار تومان بوده است که این نشان می دهد عمده گردشگران استان در مراکز اقامتی رسمی اسکان نمی یابند و هزینه کرد قابل توجهی ندارند.

,

مزیت پایین بودن آمار گردشگری/افزایش صرف تعداد گردشگران ورودی به ضرر استان است

, مزیت پایین بودن آمار گردشگری/افزایش صرف تعداد گردشگران ورودی به ضرر استان است,

وی تاکید کرد: خیلی نباید به دنبال افزایش تعداد ورودی مسافر به استان بود چرا که در بعضی از موارد پایین بودن آمار گردشگران یک فرصت برای گردشگری استان محسوب می شود تا بتوان با افزایش کیفیت تجربه سفر و هزینه کرد بیشتر گردشگران، اثر اقتصادی بیشتری را در این حوزه شاهد بود. شاید بتوان تعداد مسافر یا گردشگر را 100 هزار نفر افزایش داد اما این تعداد از سویی با توجه به پایین بودن میزان هزینه کرد در مقصد دارای اثر اقتصادی مثبت بالایی نباشند، اما از سویی دیگر هزینه زیادی بر محیط‏ زیست و اقتصاد استان تحمیل کنند.

,

این کارشناس گردشگری خاطر نشان کرد: اگر هدف افزایش تعداد گردشگران بدون توجه به موضوع هزینه و فایده برای استان باشد، شاید صرفا از نظر تبلیغی باعث شناخته شدن بیشتر استان یزد شود، اما از لحاظ هزینه هایی که گردشگران و مسافران ورودی به استان تحمیل می کنند، به صرفه و اقتصادی نخواهد بود.

,

پیامدهای منفی حضور گردشگران 

, پیامدهای منفی حضور گردشگران ,

دلشاد افزود: این بدان معنی است که گردشگران در یزد از زیرساخت‎هایی، مانند منابع کمیاب آب آشامیدنی، انرژی، سیستم دفع مواد زائد و ... استفاده می کنند و ممکن است هزینه های مختلف زیست محیطی، زیرساختی، اقتصادی و حتی مسائل اجتماعی و فرهنگی محتملی برای یزد داشته باشند که با توجه به هزینه کردی کمی که دارند، به ضرر استان یزد خواهد بود. بنابراین باید به گونه ای برنامه ریزی و عمل نمود که ضمن افزایش کیفیت تجربه گردشگر و هزینه کرد گردشگران در استان، هزینه ‏های ناشی از حضور آنان به حداقل برسد.

,

لزوم برنامه ریزی برای توسعه گردشگری همه جانبه در همه شهرستانها

, لزوم برنامه ریزی برای توسعه گردشگری همه جانبه در همه شهرستانها,

وی با بیان این که نوروز تقاضای خود را دارد و در حد متوسط تعداد قابل توجهی مسافر و گردشگر به استان سفر می کنند، اذعان داشت: برای توسعه گردشگری استان باید بر روی کیفیت و تنوع ارائه خدمات، پراکنش تقاضا در طول سال و در همه شهرستان های استان کار شود. به طور مثال باید تدابیری اندیشید تا مسافران و گردشگران در همه ماه های سال در استان یزد حضور داشته باشند، به ویژه در ماه هایی که مطلوبیت اقلیمی استان کاهش می یابد. این حضور به جریان درآمدی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری استان در کل سال کمک خواهد کرد.

,

دلشاد افزود: باید به این موضوع توجه کرد که به دلیل تحریم ها و افزایش نرخ برابری دلار و ریال، گردشگران خارجی نسبت به گذشته هزینه کرد دلاری کمتری در کشور دارند، از این رو علاوه بر بهبود کیفیت تجربه گردشگران خارجی و تلاش در زمینه افزایش مدت اقامت و هزینه کرد آنها، باید بیشتر بر موضوع گردشگری داخلی پایدار در استان تمرکز شود.

,

وی با بیان این که در تعریف استاندارد و بین‏المللی گردشگر، فرد حداقل باید یک شب در یک مقصد اقامت داشته باشد که در غیر این صورت بازدیدکننده یک روزه یا مسافر گذری خواهد بود؛ اذعان داشت: اغلب گردشگران داخلی با یک روز اقامت از کل مراکز گردشگری شهر یزد بازدید می کنند و سوغاتی خود را می خرند و شهر را ترک می کنند این در حالی است که باید با شناسایی و مهیا کردن جاذبه های گردشگری بیشتر و ارائه محصولات مکمل محصولات فعلی گردشگری، مدت اقامت مسافران و کردشگران و بالطبع میزان هزینه کرد آنها را افزایش داد.

,

برنامه ریزی برای افزایش و تنوع گردشگران ورودی

, برنامه ریزی برای افزایش و تنوع گردشگران ورودی,

دلشاد در خصوص افزایش جاذبه های گردشگری استان گفت: باید از تمرکز بر شهر یزد و بافت تاریخی آن خارج شد و علاوه بر افزایش کیفیت تجربه بازدید از جاذبه های فعلی گردشگری استان یزد، سایر جاذبه های مکمل را مهیا کرد و توسعه داد تا علاوه بر این که تعداد و تنوع گردشگران ورودی افزایش یابد، بر طول مدت اقامت و هزینه کرد آن ها نیز افزوده گردد.

,

وی با بیان این که شاخصه اصلی یزد، میراث و بافت سنتی آن است که با آن شناخته می‌شود و بر این اساس نیز به ثبت جهانی رسیده است، ادامه داد: در این راستا می توان رویدادها، جشنواره‌ها و مراسم های خاصی که مرتبط با جاذبه های اصلی یزد باشد، را توسعه داد و به سمت توسعه انواع دیگری از گردشگری، مانند اکوتوریسم، طبیعت گردی، گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری سلامت و ... حرکت کرد و گردشگری را در سایر شهرستان های استان نیز رونق داد.

,

همه چیز را نباید قربانی حضور بیشتر گردشگر کرد

, همه چیز را نباید قربانی حضور بیشتر گردشگر کرد,

دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد در خصوص توسعه انواع گردشگری مبتنی بر منابع طبیعی، مانند اکوتوریسم تاکید کرد: توسعه گردشگری مبتنی بر منابع طبیعی به این صورت نباشد که حجم عظیمی از گردشگر را به این مناطق سوق داد تا با بروز اثرات منفی بر شاخص های ادراکی و چشم انداز آن ها، از جذابیت آن ها کاسته شود و بعد از خروج از آن منطقه نیز با حجم بالای زباله، تخریب‌ محیط زیست و ... روبرو شد.

,

دلشاد با تاکید بر آن که نباید همه چیز را قربانی حضور بیشتر گردشگر کرد، اذعان داشت: برای توسعه گردشگری می توان طرح‌های ضربتی و کوتاه مدت داشت، اما در میان مدت و بلندمدت به یک برنامه ریزی همه جانبه نیاز است و باید دقت کرد استان یزد را فقط برای مسافران و گردشگران امروز نمی خواهیم،  چرا که استان یزد با همه ویژگی ها و جذابیت های فعلی که دارد باید برای نسل های آتی نیز باقی بماند.

,

انتهای پیام/ق

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه