اخبار داغ

مدیر کل منابع طبیعی خراسان شمالی اعلام کرد:

کاهش ۸۳ درصدی آتش سوزی در اراضی ملی استان طی امسال/ احیای ۱۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان

کاهش ۸۳ درصدی آتش سوزی در اراضی ملی استان طی امسال/ احیای ۱۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از کاهش 83 درصدی وقوع آتش سوزی در سطح اراضی ملی استان طی سال جاری خبر داد و گفت: طی سه سال اخیر وقوع آتش در سطح اراضی ملی استان از 451 هکتار به 74 هکتار کاهش یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک حسن وحید،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه طی سال های گذشته وضعیت کیفی مناطق حریق استان برای این اداره کل مشخص نبود، بنابراین این اداره کل مطالعاتی با عنوان تحلیل حریق در سطح عرصه های منابع طبیعی استان را انجام داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک, حسن وحید،مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما,  در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه طی سال های گذشته وضعیت کیفی مناطق حریق استان برای این اداره کل مشخص نبود، بنابراین این اداره کل مطالعاتی با عنوان تحلیل حریق در سطح عرصه های منابع طبیعی استان را انجام داد.,


وحید تصریح کرد: این مطالعات حکایت از آن داشت که بیش از 50 درصد از سطح جنگل های استان مبتنی بر فاکتورهایی از جمله دوری و نزدیکی این مناطق از روستاها، میزان تردد و پاش پوشش گیاهی این مناطق، به شدت در معرض حریق واقع هستند.

,
,


وی عنوان کرد: این اداره کل برای مدیریت و مهار حریق های احتمالی در سطح اراضی ملی استان، تشکیل بسیج جوامع محلی را در گروه های مختلف با عضو گیری سه هزار نفر را انجام داد تا پایش و کنترل این مناطق همچنین حضور سریع در مناطقی که دچار آتش سوزی شده اند را انجام دهند.

,
,


این مقام مسئول اعلام کرد:  با توجه به اینکه خراسان شمالی در سال 95، 56 مورد حریق در سطح 451 هکتار، در سال 96، 41 حریق در سطح 289 هکتار را تجربه کرده بود، خوشبختانه در سال جاری با اقدامات انجام شده و همیاری جوامع محلی به منظور جلوگیری از وقوع آتش سوزی ها در سطح اراضی ملی فقط با 13 مورد حریق در سطح 74 هکتار مواجه شدیم.

,
,


وحید تاکید کرد: هم استانی ها در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا بروز آتش سوزی در سطح عرصه های منابع طبیعی استان، موضوع را بلافاصله با تلفن 1504 به اطلاع واحد یگان حفاظت این اداره کل برسانند تا بلافاصله اقدامات کنترلی انجام شوند.

,
,


وی در بخشی دیگر از سخن خود به کانون های بحران بیابانی استان نیز اشاره کرد و گفت: 180 هزار هکتار از اراضی ملی استان، بیابانی هستند که حدود 90 هزار هکتار آن به کانون بحران تبدیل شده اند.

,
,


وحید تصریح کرد: در راستای جلوگیری از گسترش سطوح کانون های بحران بیابانی استان، این اداره کل توانمندسازی جوامع محلی و احیای مناطق بیابانی را هر ساله در دستور کار خود دارد.

,
,


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اعلام کرد: این اداره کل طی سال های 96 و 97 در سطح هزار و 511 هکتار عملیات احیای بیابان را انجام داده است.

,
,


وحید خاطر نشان کرد: عملیات بیابان زدایی و احیای مناطق بیابانی تا پایان سال 95 به سطح 20 هزار و 500 هکتار رسیده بود.

,
,


وی در پاسخ به این سوال که در سال جاری عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور از آمار بالای زمین خواری در خراسان شمالی خبر داده است! پاسخ این اداره کل به این خبر چیست؟ اظهار کرد: این اداره کل عنوان زمین خواری را برای اراضی ملی واقع در مناطق روستایی استان را زمین خواری نمی داند بلکه از آن با عنوان تصرفات یاد می کند.

,
,


وحید بیان کرد: با توجه به وجود نقشه های اراضی ملی استان از قبل از سال 41، وضعیت اراضی ملی استان طبق این نقشه ها مشخص است.

,
,


وی با بیان اینکه البته برخی از روستاییان خراسان شمالی که صاحب زمین های کشاورزی هستند، بخشی از اراضی ملی را تصرف کرده اند، گفت: این اداره کل نسبت به این تصرفات واقع شده، علیه متصرفان، پرونده در دستگاه قضای استان تشکیل داده است.

,
,


وحید گفت: تا سال 89 بیش از هفت هزار پرونده برای رفع تصرفات به کمیسیون ماده واحده ارجاع شد که هنوز حکم قطعی برای سه هزار پرونده صادر نشده است.

,
,


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: این اداره کل در سال 95 برای رفع تصرف از 910 هکتار از اراضی ملی استان، در سال 96 برای رفع تصرف از هزار و 69 هکتار از اراضی ملی استان و در سال 97 نیز برای رفع تصرف از دو هزار و 696 هکتار از اراضی ملی استان پرونده تشکیل و برای کمیسیون رفع تداخلات استان به منظور تعیین تکلیف ارسال کرد.

,
,


وی خاطر نشان کرد: در سال 96، 195 هکتار از اراضی ملی استان از سوی کمیسیون رفع تداخلات، خلع ید و در آن سطوح بذرپاشی و کپه کاری انجام شد.

,
,


این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که دستگاه قضای استان با اشاره به وقوع قطع برخی از درختچه های کاشته شده در اراضی ملی دو شهرستان اسفراین و جاجرم توسط سودجویان و انتقاد جدی قوه قضاییه استان از وقوع این مسئله در استان نیز اظهار کرد: این اداره کل پس از اطلاع از این موضوع به بررسی مسئله ورود کرد.

,
,


وحید گفت: در شهرستان اسفراین قطع درختچه های طاق در اراضی منابع طبیعی این شهرستان را مشاهده کردیم.

,
,


وی افزود: در همین راستا، با مشارکت سازمان های مردم نهاد و مردم این شهرستان انجام گشت های شبانه در عرصه های منابع طبیعی این شهرستان را شروع کردیم.

,
,


وحید خاطر نشان کرد: در شهرستان جاجرم نیز این اتفاق رخ داده بود که متخلف دستگیر و به دستگاه قضا معرفی شد.

,
,


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در خاتمه یادآور شد: تقاضای صدور احداث کوره زغال در استان بسیار زیاد است که این اداره کل طبق قانون به تمامی تقاضاها پاسخ منفی داده است.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه