اخبار داغ

۱۶ پرسش شفاف از شورای شهر و شهرداری سمنان/ مطابق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، پاسخگو باشید

۱۶ پرسش شفاف از شورای شهر و شهرداری سمنان/ مطابق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، پاسخگو باشید
مطابق با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، شهرداری و شورا باید درباره این پرسش‌ها به طور رسمی پاسخگو باشند و اگر چنین نباشد، مرآت آمادگی خواهد داشت تا پاسخ این پرسش‌ها را نیز با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  مرآت، مطرح شدن موضوع بودجه 506 میلیاردی شهرداری سمنان در مرآت موجی از تحلیل‌ها و واکنش‌ها را به همراه داشت. هرچند مخاطبان ما از شفاف‌سازی در این خصوص استقبال کردند اما مجموعه شورا و شهرداری سمنان-به استثنای برخی- به جای پاسخگویی در نشست‌های عمومی و در حضور اصحاب رسانه، ترجیح دادند از تریبون‌های یک‌طرفه درباره بودجه سخن بگویند!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در مطالب پیشین اشاره شده بود که بودجه 98 شهرداری سمنان، «تبلیغاتی» است؛ مرآت البته بر این باور است که تبلیغاتی بودن بودجه فقط یک وجه از عجایب بودجه 98 شهرداری است؛ این جهش ناگهانی، رموزی دارد که کارشناسان امر از آن آگاهند!

,

از طرفی عجایب بودجه هم فقط یک وجه از عجایب شهرداری سمنان است! از این رو، شبکه اطلاع‌رسانی مرآت استان سمنان درنظر دارد در قالب دو گزارش، پرسش‌هایی را صرفا برای تنویر افکار عمومی درباره مجموعه شورا و شهرداری سمنان مطرح کند. بدیهی است مطابق با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، شهرداری و شورا باید درباره این پرسش‌ها به طور رسمی پاسخگو باشند و اگر چنین نباشد، مرآت آمادگی خواهد داشت تا پاسخ این پرسش‌ها را نیز با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد. در بخش نخست 16 پرسش را از نظر می‌گذرانید و در بخش دوم که به زودی منتشر خواهد شد پرسش‌هایی تازه درباره بودجه 98 خواهیم داشت.

,

و اما بخش نخست سوالات:

,

1.مسئولان محترم شهرداری! اعلام کنید که راننده شهردار محترم سمنان در هر ماه از سال جاری چند روز و چه روزهایی از هفته را در مأموریت خارج از استان به سر برده‌اند؟ برابر قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، اسناد مربوط به مأموریت‌های راننده محترم شهردار را منتشر کنید.

,

2.به طور شفاف اعلام کنید پیمانکار پروژه جدول‌گذاری در بلوار هفده شهریور سمنان چه فرد و شرکتی بوده است؟ اوراق قرارداد با شرکت مذکور را منتشر کنید. مبالغ مربوط به جدول‌گذاری توسط شرکت‌های بومی را نیز منتشر کنید تا امکان مقایسه فراهم شود.

,

3.شنیده شده است که مقامات شهرداری سمنان قراردادهای کلان را خرد کرده و در قالب قراردادهای زیر 250 میلیون تومان تدوین می‌کند تا نیاز به مناقصه عمومی نداشته باشد و با استعلام معمولی قابل انجام باشد. چرا در همین استعلام‌های معمولی نیز پاکت‌های استعلام در خصوص برخی پروژه‌ها از جمله پروژه جدول‌گذاری در بلوار 17 شهریور، در اختیار پیمانکاران بومی قرار نگرفته است؟ آیا می‌توان برای پروژه‌ای در محلی مشخص قرارداد بست اما با این قرارداد در محل دیگری پروژه را به انجام رساند؟

,

4.اعلام کنید که چگونه رنگ‌آمیزی دیواره‌های شهری در سال گذشته در ابتدا بدون عقد قرارداد انجام شد و پس از انجام کار، قرارداد منعقد شد؟ مبلغ قراردادها چقدر بود؟ نهادهای نظارتی، این اقدامِ بدون طی تشریفات قانونی را قانونی می‌دانند؟ شرکت یا گروهی که رنگ‌آمیزی دیواره‌های شهری را بر عهده داشت، متعلق به کدام شهر بود؟ اگر بومی نبود، آیا در استان سمنان گروه‌هایی وجود نداشتند که این مهم را به انجام برسانند؟

,

5.برابر قانون، معاون شهردار نباید یک نیروی قراردادی باشد. از طرفی یکی از معاونان کنونی شهردار سمنان، اساسا نیروی شهرداری کاشان نیز نبوده است و انتقال ایشان از کاشان به سمنان خلاف قانون تلقی می‌شود. سوال این است: چرا شهردار سمنان پس از اطلاع از نگاه منفی دستگاه‌های نظارتی نسبت به این اقدام غیرقانونی، حکم سرپرستی یکی از معاونین خود را به حکم معاونت ارتقاء داده و همچنان به فعالیت قراردادی معاون خود تداوم می‌بخشد؟

,

6.در ادامه پرسش پیشین باید گفت اکثر مدیران شهرداری از عمده مدیران عامل سازمان‌ها گرفته تا بعضی از معاونین و شهرداران مناطق بعد از گذشت بیش از یکسال هنوز سرپرست هستند و حکم مسئولیت نگرفته‌اند؛ با این وجود برای دو نفر از معاونان خاص غیربومی حکم مسئولیت صادر شده است. علت چیست؟

,

7.به رغم آن که مردم سمنان از حضور ارزشمند(!) برخی از مقامات شهرداری سمنان در پایان هفته‌ها محروم‌اند، این افراد شب‌کاری و جمعه‌کاری را تمام و کمال دریافت می‌کنند. شهرداری سمنان به طور شفاف اعلام کند که این معادله چگونه امکان‌پذیر است؟ بدیهی است تکذیب این گزاره میسر نخواهد بود مگر آن که اسناد تمامی دریافتی‌های مقامات شهرداری و نیز مستندات کارکرد و حضور آن‌ها به طور شفاف منتشر شود.

,

8.نتایج بررسی‌های شهرداری سمنان حاکی از تولید سالانه چقدر گل محمدی در سمنان است؟ آیا این میزان در حدی هست که شهرداری سمنان نقطه‌ای مهم در پیرامون یکی از میادین مهم شهری را به مرکز گلاب‌گیری اختصاص دهد؟ آیا در سمنان به اندازه «کاشان» تولید گل محمدی صورت می‌گیرد؟

,

9.چرا شهردار سمنان و معاونان ایشان از امضای اغلب صورت‌های خرید شهرداری سمنان امتناع می‌‌ورزند؟

,

10.شورای شهر و شهرداری سمنان از بدو آغاز بکار دقیقا چه اقداماتی را در پارک کوهستان سمنان به انجام رسانده‌اند؟ با این توضیح که پیش از این هزینه‌های بالایی در پارک کوهستان صورت گرفته و در صورت تداوم اقدامات سازنده در آن، می‌شد که این پارک به یکی از مراکز تفریحی مهم سمنان تبدیل شود.

,

11.شورای شهر و شهرداری سمنان طی یکسال گذشته چه اقداماتی را برای تکمیل بلوار فدک به انجام رسانده‌اند؟ توضیح آن که ظاهرا نقشه‌های کامل پل روگذر فدک از 5 سال قبل آماده بوده است و در بودجه 97 نیز اعتباراتی برای آن درنظر گرفته شده بود اما چرا این پروژه تا کنون اجرا نشده است؟ چه کسی مسئول ضررهای ناشی از افزایش هزینه‌ها به سبب تطویل در اجرای این پروژه است؟

,

12.آیا شورای شهر و شهرداری سمنان، میزان خسارات مالی ناشی از تطویل در انجام پروژه‌ها و ناتمام گذاشتن آن‌ها را محاسبه کرده‌اند؟ اگر محاسبه کرده‌اند، فهرستی از پروژه‌های نیمه‌تمام دو سال اخیر را با احتساب خسارتی که به واسطه تطویل در انجام یا نیمه‌کاره گذاشتن آن‌ها به اموال مردم وارد شده است را منتشر کنند و اگر محاسبه نکرده‌اند، در اسرع وقت این کار را انجام دهند و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

,

13.یکی از پروژه‌های بزرگ تعریف‌شده در بودجه 98 که 5.4 درصد از بودجه شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد اساسا خارج از محدوده شهری است! با چه مجوزی از جانب شهروندان، اموال آن‌ها را با ارقام میلیاردی در خارج از حیطه اختیارات شهرداری هزینه می‌کنید؟ آیا پروژه مذکور از اولویت‌های شهر سمنان است؟ اگر نیست، با چه منطقی این سهم از بودجه به آن اختصاص یافته است؟

,

14.بر اساس تکالیف مصرح قانونی، شورای شهر موظف است صورت جامع درآمد و هزینه‌های شهرداری را که هر شش‌ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می‌شود؛ منتشر کند. چرا شهرداری و شورای شهر در این خصوص با عدم انتشار عمومی صورت جامع درآمدها و هزینه‌ها مرتکب جرم و تخلف شده‌اند؟

,

15.در سایت شهرداری تهران سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه شفافیت» وجود دارد. در این سامانه قراردادهای بالای 250 با اطلاعات کامل شامل متن پی‌دی‌اف و شرایط خصوص قراردادها و... بارگذاری شده‌اند. همچنین اطلاعات مربوط به مدیران شهرداری از جمله معاونین با سمت‌های پیشین و فعلی، نوع تحصیلات و سوابق مدیریتی آنان نیز در این سامانه قابل دسترسی است. گزارش عملکرد 6 ماهه شهرداری شامل عملکرد مالی نقدی و غیرنقدی از دیگر مواردی است که در این سامانه در قالب فایل اکسل وجود دارد. شورای شهر و شهرداری سمنان چند ده سال آینده مایل خواهند بود که به مسیر شفافیت وارد شوند؟

,

16.آیا شهردار محترم، معاونان ایشان و اعضای محترم شورای اسلامی شهر، فیش‌های حقوقی خود را به طور عمومی منتشر خواهند کرد؟ از اعضای شورای اسلامی شهر انتظار می‌رود اگر فارغ از شورا، از محل دیگری نیز حقوق دریافت می‌کنند- که می‌کنند- صادقانه همه دریافتی ماهانه خود را منتشر کنند. ضمن آن که اگر شرحی از دارایی‌های خود را نیز با افکار عمومی به اشتراک بگذارند، پس از اتمام مسئولیت این امکان فراهم خواهد شد تا مردم افزایشِ احتمالا نامتعارف سطح زندگی آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

,

شبکه اطلاع‌رسانی مرآت استان در انتظار عمل به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات توسط شورای شهر و شهرداری سمنان خواهد بود. دانستن، حق مردم است و پاسخگویی به رسانه‌ها، وظیفه مسئولان. نیکوست که مسئولان، چنان‌که شایسته نام «مسئول» است، به جای نشستن در اتاق‌های دربسته، در یک مناظره یا گفتگوی انتقادی، به روشن شدن حقیقت کمک کنند.

,

بخش دوم گزارش مرآت به زودی منتشر خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه