اخبار داغ

گزارش دانا از سهم خواهی اعضای اصلاح طلب شورای شهر از شهردار تهران؛

بی ثبات ترین صندلی مدیریت شهری در تاریخ 110 ساله بلدیه پایتخت/ گروکشی حزبی با نامه حق شناس علنی تر شد/ شهردار و رئیس شورا در محاصره اصلاح طلبان

بی ثبات ترین صندلی مدیریت شهری در تاریخ 110 ساله بلدیه پایتخت/ گروکشی حزبی با نامه حق شناس علنی تر شد/ شهردار و رئیس شورا در محاصره اصلاح طلبان
نامه حق شناس به شهردار تهران بیشتر نشان داد که در شورای پنجم خواسته‌های حزبی مقدم بر تصمیمات کارشناسی است و شورای شهر نه محلی برای حل مشکلات شهری و مردم بلکه بنگاه معاملات و بده بستان‌های سیاسی برای سفت کردن جای پای آنها در عرصه قدرت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ناکارآمدی شورای پنجم با گذشت نزدیک حدود 18 ماه از عمر شورای پنجم این موضوع به قدری مشهود است که یکایک شهروندان تهرانی می‌توانند به راحتی درباره آن اظهار نظر کنند که مسائل شهری به دلیل سیاسی کاری اعضای شورای شهر روی زمین مانده و معطل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

ناکارآمدی؛ نتیجه لیست رانتی شورای شهر تهران

, ناکارآمدی؛ نتیجه لیست رانتی شورای شهر تهران,

نوع لیست بندی و گزینشی که در شورای شهر تهران اتفاق افتاد، فریاد انتقادی بسیاری از اصلاح‌طلبان را بلند کرد. پیش از این در خصوص لیست‌بندی اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی که در اسفندماه سال ۹۴ برگزار شد،‌ حرف و حدیث‌های فراوانی وجود داشت. در این عرصه گفته شد که برخی از افراد با پول و رانت وارد لیست شده‌اند.

, .,

الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که با وجود سوابق کاری و داشتن چهره‌ای آکادمیک در جریان اصلاحات از فهرست امید در مجلس شورای اسلامی جا مانده بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آنا» اعلام کرد: همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.‌

, همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم.‌, .‌,

پس از آن فاطمه دانشور، عضو شورای شهر چهارم تهران پیشنهاد ۲میلیارد تومانی کرباسچی و حقانی را برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان رسانه‌ای کرد، رسانه‌ای شدن این خبر اما برای خانم دانشور گران تمام شد و نام وی به طور کلی از لیست اصلاح‌طلبان حذف شد. لیست فروشی اصلاح‌طلبان به لیست دوم آنها نیز رسید و رقم‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی از برخی افراد درخواست شده بود.

, .,

دانشور بعدها با انتقاد شدید از عارف به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری اصلاحات که کارش تهیه لیست انتخاباتی است، گفت:‌ «الان بنده را شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رد صلاحیت کرد. آقای عارف دست شما درد نکند، شما اخلاق را سر بریدید. بنده قبول ندارم که شما گفتید بین ۱۵۰ نفری که رزومه کاری فرستادند بنده نمره کسب نکردم.»

, «الان بنده را شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رد صلاحیت کرد. آقای عارف دست شما درد نکند، شما اخلاق را سر بریدید. بنده قبول ندارم که شما گفتید بین ۱۵۰ نفری که رزومه کاری فرستادند بنده نمره کسب نکردم.»,

ایراد دیگر ترکیب شورای شهر آن است که همین جمع راه‌یافته به شورا نیز، متشکل از گرایش‌های مختلف اصلاح‌طلبی است. احزاب و جریان‌های کارگزاران، اعتماد ملی، اتحاد ملت و اعضای سابق دفتر تحکیم وحدت، همگی سهمی از انتخاب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داشته‌اند. هم‌نشینی چهره‌های متنوع اصلاح‌طلب در اولین دوره شورای شهر، تجربه ناموفقی بود. در آن دوره اختلاف‌ها چنان بالا گرفت که با رای شورای عالی حل اختلاف، شورای شهر تهران منحل شد.

,

مدیریت اشتراکی بهشت، سیاست اصلاح طلبان

, مدیریت اشتراکی بهشت، سیاست اصلاح طلبان ,

شهرداری تهران با دیدن سه شهردار و دو سرپرست، بی ثبات ترین دوران مدیریتی خود را در طول تاریخ بلدیه به خود دید. یکی از دلایل این بی ثباتی، به نگاه سیاست زده اصلاح طلبان به مقوله تخصصی مدیریت شهری بازمی گردد؛ مساله ای که حتی خود را در جریان انتخاب شهردار سابق تهران یعنی محمدعلی نجفی و به طور عیان تر و شدیدتر در انتخاب جانشین نجفی نشان داد.

,

وقتی نجفی در ۲۳ اسفندماه ۹۶ از سمت خود استعفاء داد، منازعه ای چشمگیر میان دو حزب کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت شکل گرفت. حزب کارگزاران هواخواه شهردارشدن محسن هاشمی بود در حالیکه اتحاد ملتی ها در برابر این خواسته تمام قد ایستادند.

,

کرباسچی پس از استعفای نجفی از شهرداری در گفتگویی اعلام کرد: شخص من از همان ابتدا که می‌خواستند شهردار انتخاب کنند، اعتقاد داشتم آقای محسن هاشمی با توجه به سابقه کارشان در شهرداری برای شهرداری مناسب‌ترند.

, شخص من از همان ابتدا که می‌خواستند شهردار انتخاب کنند، اعتقاد داشتم آقای محسن هاشمی با توجه به سابقه کارشان در شهرداری برای شهرداری مناسب‌ترند.,

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، محمدعلی افشانی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، روز ۲۳ اردیبهشت ۹۷ در رقابت با مکارم حسینی، با اخذ ۱۹ رای شهردار تهران شد. فردای انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران، روزنامه «هفت صبح» در گزارشی با اشاره به جزئیات این انتخاب و لابی میان سه حزب اعتماد ملی و کارگزاران نوشت: با حذف محسن هاشمی از گزینه های شهرداری تهران، شانس گزینه هایی چون مکارم حسینی، پیروز حناچی، محمدعلی افشانی و محمود حجتی بالا رفت.

,

افشانی حتی پس از انتخاب به عنوان شهردار تهران نیز، فعالیت حزبی اش را ترک نکرد؛ نمونه اش برگزاری آخرین کنگره حزب اعتماد ملی در تاریخ ۶ مهرماه ۹۷. افشانی در این کنگره بار دیگر به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی این حزب انتخاب شد.

,

حضور پر رنگ افشانی در اعتماد ملی در حالیست که شهردار اسبق تهران یعنی محمدباقر قالیباف، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، با وجود دعوت های پیاپی از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) در جلسات این مجموعه حضور پیدا نکرد.

, حضور پر رنگ افشانی در اعتماد ملی در حالیست که شهردار اسبق تهران یعنی محمدباقر قالیباف، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، با وجود دعوت های پیاپی از سوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) در جلسات این مجموعه حضور پیدا نکرد.,

آنها هیچوقت زیر یک سقف با هم نمی‌سازند!

, آنها هیچوقت زیر یک سقف با هم نمی‌سازند!,

شورای شهر اول بین دو طیف اصلاح طلب «کارگزاران و مشارکت» تقسیم شده بود به این نحو که عبدالله نوری رهبر کارگزارانی‌های شورا و سعید حجاریان رهبر مشارکتی‌های آن بود.

,

در شورای اول هم از اول، دعوا بر سر انتخاب شهردار و اینکه او نزدیک به کدام طیف شورای شهر باشد شکل گرفت. درست مثل شورای شهر پنجم...

, در شورای اول هم از اول، دعوا بر سر انتخاب شهردار و اینکه او نزدیک به کدام طیف شورای شهر باشد شکل گرفت.,

الویری که تجربه 33ماه شهرداری در این شورا را بر دوش دارد درباره مدت مسئولیتش در شورای اول گفت: شورای شهر دچار مشکلاتی بود؛ اینکه جنبه ‏سیاسی بر جنبه تخصصی غلبه داشت و دو گرایش سیاسی موجود در شورای شهر (مشارکت و کارگزاران) تمایل داشتند ‏شهردار طبق سلیقه آنان عمل کند. در حالی که من علیرغم عقبه سیاسی تصمیم گرفته بودم صرفا بر مبنای مصلحت‌اندیشی ‏تخصصی شهر را اداره کنم. ‏ محور مخالفت‌ها عمدتا یکی از اعضا بود که موجب اتلاف وقت و هدر رفتن فرصت‌ها می‌شد.

,

در شورای پنجم این بار به جای حزب مشارکت شاهد حضور بدل این حزب یعنی حزب اتحاد ملت ایران هستیم که در کنار حزب کارگزاران بدنه اصلی شورای شهر تهران را تشکیل داده اند. دو حزبی که گویی اختلافاتشان از سالها پیش تا به امروز تمامی نداشته است.

, در شورای پنجم این بار به جای حزب مشارکت شاهد حضور بدل این حزب یعنی حزب اتحاد ملت ایران هستیم که در کنار حزب کارگزاران بدنه اصلی شورای شهر تهران را تشکیل داده اند. دو حزبی که گویی اختلافاتشان از سالها پیش تا به امروز تمامی نداشته است.,

اولین زمزمه های اختلافات با انتخاب شهردار آغاز شده بود زمانی که قرار بود شهردار تهران از میان حزب کارگزاران و اعضای شورای از میان حزب اتحاد ملت ایران انتخاب شود. ولی با انتخاب محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس شواری شهر و همچنین انتخاب محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران، در واقع حزب کارگزاران نقش پررنگ تری را در مدیریت شهری تهران پیدا کرد.

,

افزایش قدرت کارگزاران در شورای شهر موجب شده بود تا حزب اتحاد ملت ایران نیز اقدام به سهم خواهی کرده تا در بدنه مدیریت شهری نفوذ لازم را داشته باشد. در همین راستا نیز فشارهای گسترده ای از طرف برخی از اعضای شورای شهر به شهردار بوجود آمده که برای انتصاب معاونین و یا مدیران شهرداری از افراد پیشنهاد شده توسط حزب اتحاد ملت ایران استفاده کنند، پیشنهادی که به مخالفت شهردار روبرو گردیده و آتش اختلافات را برافروخته کرد.

,

اختلافات اصلاحطلبان بر سر پست های مدیریت شهری

, اختلافات اصلاحطلبان بر سر پست های مدیریت شهری,

در هفته اولی که پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، حق شناس در نطق پیش از دستور خود در شورای شهر، ماجرای استعفای نجفی و بازنشستگی افشانی را کار دست‌های پشت پرده خواند و گفت: از کجا معلوم کسانی که نجفی و افشانی را بر زمین زدند، حناچی را هم از میدان به در نکنند.

,

با گذشت چند ماه از روی کار آمدن حناچی، حق شناس که از تلاش دیگران برای زمین زدن شهردار رگ گردن می ترکاند، خودش آستین بالا زده و با صراحت اعلام می‌کند که شورا می‌تواند، در اولین بزنگاه حمایت خود را از حناچی سلب و در نتیجه شرایط سقوط وی را فراهم کند.

,

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در نامه تهدیدآمیزی خطاب به حناچی شهردار تهران که رسانه ای شد به وی اولتیماتوم داد.

,

اگرچه حق شناس بعد‌ها گفت که این نامه را به قصد انتشار ننوشته بود، اما این ادعا نافی وجود اختلاف بین شورا و شهرداری نبوده و با گردش موضعی که حق شناس داشته مؤید وجود شکافی عمیق بین آن‌ها است.

,

حق‌شناس در این نامه به شهردار تهران گفته است این تصور که شورای پنجم توان تعویض شهردار دیگری را ندارد یک توهم آشکار است.

,

وی همچنین گفته است بر اساس قانون اعضای شورا می‌باید از مداخله مستقیم در حوزه اجرا و از جمله انتصابات خودداری کند اما این تصور که پس از انتخاب شهردار شورای شهر تکلیف و مسئولیتی در قبال انتصاب 2 هزار مدیر ندارد برداشتی نادرست است و این گمان که شهردار پادشاهی مطلق است نادرست.

,

حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در این نامه شهردار را به دلیل آنچه تغییر و چرخش رویه فاحش نسبت به مواضع گذشته عنوان می‌کند به تجدیدنظر در رأی اعتماد یا فراهم کردن زمینه سقوط در بزنگاه‌های مدیریت شهری تهدید کرد.

,

ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر درباره این نامه گفت: باید حزب اعتماد ملی در این باره توضیح دهد.

,

در دعوای انتصابات شهردار تهران، حجت نظری، سخنگوی شورای شهر تهران هم در صحن علنی به انتصاب مجید رباطی در کسوت رییس سازمان ورزش انتقاد کرده و عنوان کرد که اگر شهردار به این رویه ادامه دهد احتمالا نوبت بعدی خودش از شورا اخطار بگیرد.

,

محمدجواد حق‌شناس در جلسه علنی شورای شهر با گلایه از برخورد برخی اصلاح‌طلبان گفت: در 18 ماه گذشته هیچ کاری صورت نگرفته و هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.

, محمدجواد حق‌شناس در جلسه علنی شورای شهر با گلایه از برخورد برخی اصلاح‌طلبان گفت: در 18 ماه گذشته هیچ کاری صورت نگرفته و هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.,

وی همچنین سنگ‌اندازان را دو گروه عنوان کرد و گفت: یک گروه به خاطر منافع سیاسی و اقتصادی خود می‌خواهند شورا را بی‌خاصیت جلوه دهند و گروه دوم از دوستانی هستند که آگاهانه یا ناآگاهانه با کم لطفی و بدعهدی می‌خواهند شورا و آرزوهای مردم را فدای خودخواهی و منافع زودگذر خود کنند.

,

به گفته حق‌شناس برخی هم شورا و نمایندگان مردم را پله و پلی برای رسیدن به عرصه‌های قدرت می‌دانند.

,

هرچند شهردار تهران در اولین واکنش به این نامه گفت که نامه منتشرشده نامه جدیدی نیست و مربوط به یک ماه پیش است با شعر «وفا کنیم و ملامت‌کشیم و خوش باشیم در طریقت ما کافری است رنجیدن » از تقابل در برابر نامه حق شناس فرار کرد.

,

این نامه بیشتر نشان داد که شورای پنجم خواسته‌های حزبی خود را مقدم بر تصمیمات کارشناسی در شهرداری تهران مطرح کرده و به گونه‌ای سخن بر زبان جاری می‌سازد که گویا شورای شهر بنگاه معاملات و بده بستان‌های سیاسی برای سفت کردن جای پای آنها در عرصه قدرت است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه