اخبار داغ

قلعه فین، دژی استوار میان نخستان های هرمزگان+تصویر

قلعه فین، دژی استوار میان نخستان های هرمزگان+تصویر
در کنار چشم اندازهای طبیعی و نخلستان های سربه فلک کشیده شهر فین قلعه 700 ساله فین مانند دژی استوار در این شهر خودنمایی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛هرمزگان یکی از استان های کهن در کشور محسوب می شود و صدها آثار به جا مانده از ادوار و اقوام مختلف در این استان گواهی بر تاریخی بودنش به شمار می رود؛هرمزگان تاریخ پر فراز و نشیبی را در دوران های مختلف پشت سر گذاشته و جای جای این استان از شرق گرفته تا غرب، جنوب و شمال آن دارای آثار تاریخی بوده که نشانه ای از صلابت و تاریخ مردم این خطه را به نمایش می گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز؛,

فین، شهری زیبا و تاریخی در هرمزگان یه شمار می رود که با دارا یودن نخل های فراوان در گوشه و کنار آن زیبایی منحصر به فرد و جذابی به این شهر داده که به جرات می توان گفت یکی از بی نظیر ترین نمونه زندگی مسالمت آمیز شهری در میان باغ های انبوه به شمار می رود.

,

فین با جمعیتی بالغ بر 17هزار نفر در شمال غرب هرمزگان و در فاصله 95 کیلومتری بندرعباس واقع شده و این شهر با دارا بودن جاذبه های بکر گردشگری از جمله  ۵۸۰ هکتارنخیلات سرسبز با سیستم آبیاری بین مزارع غرقابی، استخر طبیعی و بزرگ، حمام قدیمی و تاریخی، قلعه تاریخی و... هر ساله میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است.

,

, ,

 در کنار چشم اندازهای طبیعی و نخلستان های سربه فلک کشیده شهر فین قلعه 700 ساله فین مانند دژی استوار در این شهر خودنمایی کرده و این قلعه که در بر روی تپه ای مرتفع قرار گرفته از روی سفال های به دست آمده در آن می توان قدمت آن را به قرون میانه اسلامی نسبت داد.

,

قلعه فین که در گذشته جنبه نظامی داشته بر روی تخته سنگ عریضی به عرض 180 متر و طول 290 متر  مشرف به راه های ارتباطی منطقه واقع شده و برای حفاظت از آن منطقه بوده و به وسیله برج های مدوری محافظت شده است.

,

مصالح به کار رفته در این بنای تاریخی، زیبا و منحصر به فرد بخش تحتانی دیوار ها و برج ها سنگ های پراکنده و ملات ساروج و بخش های بالایی خشت های مربع شکل به ابعاد ۵* ۲۰*۲۰ سانتیمتر استفاده شده است.

,

, ,

آثار به جا مانده در این قلعه نشان می دهد که احداث بنای نخست آن در زمان تیموری و ایلخانی بوده اما با مرمت سازی، خان های آن منطقه تا چند دهه قبل نیز از مورد استفاده قرار می دادند و در حاشیه قلعه و بر دامنه تند آن اسکلت های فلزی با آجر و سیمان دیده می شود که بعد ها به آن افزوده شده است.

,

هر چند این دژ مستحکم در دهه های اخیر رو به خرابی رفته بود و دیواره های آن ریزش پیدا کرده بود اما سازمان میراث فرهنگی هرمزگان جلوی آن را گرفته و در سال های اخیر به مرمت آن پرداخته تا همچنان این قلعه نمادی از دفاع در مقابل بیگانگان در این شهر باقی بماند.

,

 

, ,

این قلعه که یکی از دیدنی ترین آثار تاریخی در جنوب کشور بوده در سال 1381 با شماره 7270 به ثبت ملی رسیده و علی رغم اینکه در سال 1386 با وجود زلزله شدید در این شهر خساراتی به آن وارد شد اما با مرمت آن همچنان مانند نگینی درخشان در این شهر خودنمایی می کند.

,

بهترین زمان برای رفتن به شهر فین پاییز و زمستان بوده زیرا در حالی که تمام کشور را برف و کولاک فرا گرفته این منطقه دارای آب و هوای مطلوب بوده و برای قدم زدن در میان نخل های انبوه و سر به فلک کشیده آن نیاز به پوشیدن هیچ گونه لباس گرمایشی نیست.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه