اخبار داغ

لذت گشت و گذار در روستای هرمزگان ؛

کهتویه، روستایی پلکانی در جنوب ایران

کهتویه، روستایی پلکانی در جنوب ایران
روستای کاهگلی وبافت قدیمی کهتویه فرصت خوبی را برای روستاگردی در فصل بهار مطبوع هرمزگان است تا لذت گذر در کوچه پس کوچه های تنگ و باریک شمال کشور را تجربه کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛بی تردید ماسوله معروف ترین و نام آورترین روستای پلکانی ایران است اما روستاهای پلکانی دیگری هم در کشور وجود دارد که اوج گمنامی از جذابیت های زیادی برخوردارند و یکی از این روستاها در استان هرمزگان و در شهرستان بستک واقع شدهاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

کهتویه روستای از توابع بخش جناح است که در شش کیلومتری غرب شهر جناح واقع شده‌ که از شمال به چاله عالی احمدان، از جنوب کوه داربست، از غرب به روستای داربست و از شرق به شهر جناح منتهی می‌شود.

,

مردم کهتویه  اهل سنت و شافعی مذهب هستند و به زبان ملایم فارسی و لهجه بستکی صحبت می کنند از این رو ریشه کلمات و ادبیات گفتاری مردمان کُهتویه شباهت زیادی به زبان پهلوی دوره ساسانی دارد.

,

, ,

“تزگ آباد” نام قدیمی روستای کهتویه می باشد که به دلیل قرار گیری روستا در کنار چشمه ای پرآب به این نام مشهور بوده اما در ادامه با چیره شدن قحطی و خشکسالی به نام کهتوبه تغییر نام پیدا کرد؛ هم اکنون طبق سرشماری سال ۹۵ جمعیت یک هزار و ۵۸۴ نفر را در خود جای داده است.

,

تپه ماهورها اطراف روستای کهتویه را در برگرفته و معماری پلکانی وجه تمایز این روستا با همه روستاهای منطقه و جنوب کشور است از این رو بیشتر خانه‌های قدیمی روستا از سه طرف تپه محاصره شدند و یک دارای سمت دیوار می باشد.

,

, ,

بافت قدیمی روستای کهتویه به صورت پلکانی با کوچه های تنگ و باریک است که خانه های بالا دستی بر روی بام خانه ها شکل گرفته است و توسط یک کوه از محلات جدید هم جدا شده از این رو معماری نیمه پلکانی در بافت قدیمی موجب شده تا خانه های این روستا، پله پله از اولین تا اخرین خانه پیش روند و بر روی یگدیگر قرار دارند.

,

اسناد و بقای تاریخی جامانده در منطقه و خطوط میخی منقوش بر دیواره ی قنات گواه قدمت دوهزار ساله زندگی بشری در روستای کهتویه دارد و حدود ۴۰۰ سال با کوچ مردم از آبادی های اطراف این روستا شکل گرفته است.

,

, ,

وجه تسمیه این روستا وجود هزاران اصله نخل خرماست که با قامت سربه فلک کشیده در کنار خانه های کاهگلی جلوه ای منحصر به فرد خلق کرده اند گویی در این روستا زمان متوقف‌شده و روستاییان همان ساختار و شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

,

روستای کاهگلی وبافت قدیمی کهتویه فرصت خوبی را برای روستاگردی در فصل بهار مطبوع هرمزگان است تا لذت گذر در کوچه پس کوچه های تنگ و باریک شمال کشور را تجربه کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه