اخبار داغ

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی مطرح کرد؛

افزایش ۱۰۷ واحد به واحدهای صادراتی استان / تراز تجاری استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است

افزایش ۱۰۷ واحد به واحدهای صادراتی استان / تراز تجاری استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تعداد واحدهای صادرکننده استان از ۲۴۳ واحد صادراتی در سال گذشته به ۳۵۰ واحد در سال جاری افزایش‌یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه صادرات غیرنفتی استان تابه‌حال به ۹۷۰ میلیون دلار رسیده است گفت: هدف‌گذاری‌ای که در تقویم کارگروه صادرات غیرنفتی استان داشتیم و  پیش‌بینی‌ای که برای سازمان توسعه تجارت ارسال‌شده بود، ۱ میلیارد و ۵ میلیون دلار بوده که امیدواریم صد در صد به این رقم برسیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

حاجی پور، عمده کالاهای صادراتی استان را فرآورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، الیاف مصنوعی، انواع شیشه، مواد شیمیایی، کاشی و سرامیک، سیمان، گل و گیاه، چینی، چینی بهداشتی، عایق رطوبتی، ماهیان زینتی، لوله و پروفیل و یخچال خانگی برشمرد و عنوان کرد: صادرات استان به ۷۵ کشور دنیا صورت می‌گیرد که عمده این کشورها افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و ارمنستان بوده است.

,

وی ضمن بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات استان به ۵ کشور صورت می‌گیرد بیان کرد: هدف‌گذاری استان در کمیته مشترک امور  بین‌الملل در حوزه توسعه صادرات در کشورهای منطقه و شناخت کشورهایی که به‌نوعی می‌توانند با ما همکاری مناسب‌تری داشته باشند مدنظر قرارگرفته شده است.

,

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: آمار صادراتی به ۵ کشور به ترتیب ۴۱ درصد افغانستان ، ۲۳ درصد عراق و ۱۶ درصد ترکیه و ۸ درصد هم پاکستان بوده است.

,

وی واردات استان دریازده ماه گذشته را ۱۴۲ هزار تن به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: در مقایسه با سال گذشته که ۱۲۶هزار تن به ارزش ۳۴۸  میلیون دلار بوده ازلحاظ وزنی ۱۲ درصد و ازلحاظ ارزش هم ۰.۴۸ درصد افزایش داشتیم و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی استان هم ۲۴۶۴ دلار بوده است.

,

حاجی پور ضمن بیان اینکه با توجه به صنعتی بودن استان عمده کالاهای وارداتی بر حول تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات بخش صنعت است اظهار کرد: کشورهای طرف معامله در این حوزه‌ها عمدتاً از ۴۵ کشور بودند که چین ۱۷ درصد ، امارات متحده عربی ۱۴ درصد ، ایتالیا ۵.۷ درصد، ترکیه ۵.۴ درصد و آلمان هم ۴.۶ درصد و درمجموع ۴۸ درصد از واردات به استان را به خودشان اختصاص داده‌اند.

,

وی ضمن بیان اینکه  تراز مثبت تجاری که در حوزه استان مرکزی از تراز کشوری بالاتر است گفت: در حوزه صادرات ازلحاظ وزنی حدود ۶ درصد و ازلحاظ ارزش دلاری و ریالی بالغ‌بر ۴ درصد افزایش داشتیم.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: با توجه به مباحث آموزشی و حمایت‌هایی که در موضوع‌های مختلف از بخش صنعت و معدن و کارگروه صادرکنندگان صورت گرفته تعداد واحدهای صادرکننده از ۲۴۳ واحد صادراتی که در سال گذشته به صادرات مشغول بودند به ۳۵۰ واحد در سال جاری افزایش‌یافته که نشان از همت استان برای توسعه صادرات دارد.

,

وی به بخشنامه‌های متعدد صادراتی پرداخت و تشریح کرد:متأسفانه به‌ویژه تابستان امسال بخشنامه‌های متعددی را داشتیم که حتی بحث صادرات و واردات را تا حدی مختل کرد و این نشان‌دهنده این بود که اگر بخش‌نامه‌ها تعدیل شود شاهد بهتر شدن شرایط صادراتی در سال آینده خواهیم بود.

,

حاجی پور با اشاره به بحث صادرات محصولات روی استان خاطرنشان کرد: واحدهای روی را در مجموعه استان داریم که با توجه به پتانسیل و توانی که برای بحث صادرات داشتند متأسفانه بر اساس بخشنامه‌هایی که در حوزه مدنی صادر شد نتوانستند صادرات را داشته باشند و این حجم صادرات از سبد استان حذف‌شده که در صورت تعدیل این‌ها می‌توانیم هدف‌گذاری بهتری را برای سال آتی در مجموعه استان داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه