اخبار داغ

پزشکان ایرانی بالاترین درآمد دنیا را دارند / درآمد هنگفت پزشکان از طرح تحول سلامت

پزشکان ایرانی بالاترین درآمد دنیا را دارند / درآمد هنگفت پزشکان از طرح تحول سلامت
طبق آمارهای جهانی پزشکان ایرانی بالاترین درآمد در دنیا را دارد و این حاصل دستاوردهای هاشمی وزیر بهداشت سابق دولت آقای روحانی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، یک زمانی خبری از بیمه نبود و تنها افراد و مشاغل خاصی شامل بیمه می‌شدند، در آن زمان روستایان که عمده کار آن‌ها تولید بود باید با هزار زحمت یک دفترچه بیمه از بستگان تهیه می‌کردند و با هزار التماس به دکتر که لطف کند داروها را در دفرچه بنویسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز, شبکه خبری تهران نیوز,

 

,

مردم حق مریض شدن ندارند

, مردم حق مریض شدن ندارند,

کشاورزان و دامداران آن وقت بیمه نمی‌شدند و  شاید بتوان گفت «حق مریض شدن هم نداشتند» این درحالی بود که پست‌ترین شغل‌های دولتی بیمه دارند، ولی کشاورزان و دامداران فاقد پوشش‌های بیمه‌ای هستند و این قشر تا جان در بدن دارند باید کار کنند و عموما هم دوران پیری فلاکت باری دارند این در حالی بود که در تمام دنیا تولید کنندگان محصولات استراتژیک از انواع حمایت‌ها برخوردار بودند اما در ایران از بیمه که کمترین نوع امکانات بود محروم می‌شدند.

,

با آمدن طرح تحول سلامت شاید ابتدا گمان می‌کردند که دریچه امید بر روی آن‌ها گشوده شد و دیگر نیاز به دست درازی جلوی این و آن نباشد اما به دلیل عدم مدیریت درست و افزایش ناگهانی دستمزد پزشکان طرح تحول سلامت به شکست خورد چراکه آقای هاشمی وزیر بهداشت دیگر توان پرداخت هزینه‌های پزشکان را نداشت.

,

از زمانی که  بودجه طرح تحول صرف افزایش دستمزد پزشکانی شد. آنقدر دستمزدهای این قشر بدون حساب و کتاب بالا رفت که حجم عظیم بودجه طرح تحول سلامت دیگر مبلغی برای پرداخت به داروخانه ها و تامین تجهیزات و توسعه بخش درمان، نداشت.

,

 

,

وزارت بهداشت حق درمان را در اولویت قرار نمی‌دهد

, وزارت بهداشت حق درمان را در اولویت قرار نمی‌دهد,

طرحی که امید محرومان و مردم فقیر و بی بضاعت بود، اکنون باعث نجومی شدن دستمزد متمولان و ارائه کنندگان ضروری ترین نیاز انسانی شده و باز محرومین سرشان بی کلاه مانده.

,

درمان در تمام دنیا جزو حقوق اولیه است که همه کشورها این حق را به رسمیت شناخته‌اند. اما در ایران این طرح جزو پرسود ترین شغل‌های محسوب می‌شود.

,

افزایش درآمد پزشکان در ایران که حاصل عملکرد وزیر میلیاردی دولت یعنی آقای هاشمی (وزیر سابق بهداشت) سبب شده که پزشکان دیگر به درآمد کمتر از یک میلیارد تومان راضی نباشند و به هر طریق که شده جیب مردم را خالی کنند.

,

هاشمی وزیر بهداشت با تحمیل هزینه‌های سنگین بر روی دولت و ایجاد یک طرح ناقص سبب بهم ریختگی نظام سلامت کشور شد به گونه‌ای که دیگر کسی جرات حتی سرماخوردگی  را هم ندارد.

,

 

,

پزشکان ایران بالاترین درآمد را در دنیا دارند

, پزشکان ایران بالاترین درآمد را در دنیا دارند,

, ,

 

,

طبق بررسی‌های صورت گرفته پزشکان ایرانی بالاترین درآمد را در میان سایر کشورهای جهان دارند و همین عامل سبب شده که طیف زیادی از جوانان ایرانی برای تحصیل در این رشته از تمام دارای خود و خانواده بگذرند تا به هر طریقی در آن تحصیل کنند.

,

ساز و کار درآمد هر فرد در دنیا کاملا مشخص و بر اساس قواعد و تولید ناخالص ملی می‌باشد. به عنوان مثال هلند کشوری است که یک پزشک متخصص به صورت میانگین سالانه ۲۵۳ هزار دلار (۶ برابر تولید ناخالص داخلی به فرد) و پزشک عمومی ۱۱۷ هزار دلار (۳.۶ برابر تولید ناخالص داخلی به فرد) درآمد داشته‌اند.

,

 

,

حال اگر بخواهیم دستمزد پزشکان ایرانی را بر اساس این قاعده محاسبه کنیم حداکثر درآمد آن‌ها در سال ۲۰۱۷، ۱۴ میلیون تومان بود. طبق آمار تولید ناخالص داخلی ایران به ازای هر نفر در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۵۰۰ دلار بوده است. اگر ایران را با هلند که پزشکان بیشترین درآمد را دارند مقایسه کنیم، هر پزشک متخصص باید میانگین سالی نزدیک ۳۵ هزار دلار درآمد داشته باشد. دلار سال ۲۰۱۷ را اگر ۵ هزار تومان هم حساب کنیم، ماهانه می شود حدود ۱۴ میلیون تومان می‌باشد، این درحالی است حقوق یک پزشک متخصص در ماه در سال ۲۰۱۷ حداقل ۱۰۰میلیون تومان بود.

,

 

,

تحصیلات پزشکی

, تحصیلات پزشکی,

طبق برآوردهای معتبر، بالاترین درآمد پزشکان در دنیا بعد از ایران مربوط به هلند است که ۳.۶ برابر درآمد سرانه مردم هلند است. در ایران یک متخصص جراح سالانه بین یک تا سه میلیارد تومان درآمد دارد که بین ۵۰ تا ۱۵۰ برابر درآمد سرانه مردم ایران است.

,

حقوق پزشکان به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر اقشار و افراد جامعه نیست. پرسنل شرکت نفت که در بین بخش‌های دولتی بالاترین حقوق را دریافت می‌کنند در بدو ورود ۴ میلیون تومان است اما در شرکت‌های خصوصی این رقم ۱میلیون و ۲۰۰ تومان است.

,

یک پزشک عمومی ۷ سال و یک پزشک متخصص حدود ۱۱ سال صرف تحصیل می‌کند تا در این رشته فارغ التحصیل بشود همچنین یک فرد فوق لیسانس ۶ سال و دکترای تخصص ۱۰ سال زمان می‌برد تا بتوانند مدارک خود را دریافت کنند، پس از لحاظ زمان صرف شده هر دوی آن‌ها تقریبا یک زمان را صرف تحصیل می‌کنند اما شاهد هستیم که در حال حاضر  یک استاد دانشکده مهندسی با مدرک دکترای تخصصی (PhD) در بدو کارش چیزی کمتر از ۵ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند.

,

 

,

استاد تمام دانشگاه هم حقوقش از پزشکان کمتر است

, استاد تمام دانشگاه هم حقوقش از پزشکان کمتر است,

حتی یک استاد دانشگاه با سابقه درآمد ماهانه آن به زیر ۱۴ میلیون تومان می‌رسد. در دانشگاه تربیت مدرس، (که تنها دانشگاه تابع وزارت علوم با رشته‌های علوم پزشکی است)؛ اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی، قریب ۵۰ درصد بیش از همترازان خود در دانشکده‌های دیگر حقوق می‌گیرند که در توجیه آن عنوان شده که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تابع وزارت بهداشت بیش از همنوعان خود در دیگر دانشگاه‌های حقوق می‌گیرند.

,

 

,

اما این صحبت درست که پزشکان دارای هوش و استعدادی بالاتری هستند؟

,

در دهه گذشته نخبگان دانش‌آموزی به سمت رشته ریاضی سوق پیدا می‌کردند و دانش‌آموزانی با معدل پایین‌تر به رشته‌های تجربی و دیگر رشته‌ها می‌رفتند. در سال‌های اخیر با بی ارزش شدن مدرک تحصیلی و همچنین افزایش کلاس‌های تقویت کنکور و روش‌های متعدد تحصیل در رشته‌های پزشکی این قاعده مستثنی شده است.

,

میزان کم و زیاد بودن حقوق افراد را بر اساس مدرک تحصیلی، سختی کار، دوری و نزدیکی به محل سکونت و میزان موثر بودن بر جامعه می‌سنجدند. اما می‌بینیم که پزشکان ما نسبت به سایر مشاغل و رشته دارای سختی کمتری هستند و بالاترین حقوق را دارند.

,

یک پزشک موظف است دو سال در مناطق محروم خدمت رسانی کند که این دو سال برای پزشکان مرد معادل خدمت سربازی آن‌ها است که ماهانه یک حقوق ثابت بسیار خوب دارند، حتی فرد بعد از دوره سربازی ماهانه ۱۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند که این مبلغ از یک مهندس ارشد نفتی که بر روی دکل نفتی کار می‌کند و زحمات زیادی را متحمل می‌شود بیشتر است.

,

 

,

تضعیف نیروی انسانی توسط پزشکان

, تضعیف نیروی انسانی توسط پزشکان,

از نظر محیط کار نیز، محیط پزشکان دارای امنیت بیشتری نسبت به سایر شغل ‌ها است و آن‌ها مانند دیگر مشاغل درگیر سر و صدا و همچنین ناامنی‌های دیگر نیستند.

,

هر چند که فایده پزشکی به حال جامعه قابل انکار نیست، اما پزشکی شغلی خدماتی است که چیزی بر ثروت جامعه نمی‌افزاید؛ اما سایر مشاغل مانند  مهندسی اساسا حرفه‌ای تولیدی و مولد ثروت برای جامعه است. اینکه قدر و منزلت یک شغل خدماتی در جامعه ای بیش از مشاغل تولیدی شود، در بلندمدت باعث تضعیف نیروی انسانی در بخش مولد شده و از سرعت رشد اقتصادی کشور خواهد کاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه