اخبار داغ

درخت حرا شاخصه طبیعی استان بوشهر می شود

درخت حرا شاخصه طبیعی استان بوشهر می شود
کاشت درخت حرا در استان بوشهر در سال خای اخیر سیر صعودی داشته و در آینده این درخت از شاخصه های طبیعی استان بوشهر خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ حرا نام درختی از تیره شاه پسند است. دانه آن روی درخت مادر می‌روید و نهال تولید می‌کند. سپس از درخت جدا می‌شود و داخل مرداب می‌افتد. جنگل حرا بر دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

حرا در اندازه‌های ۳ تا ۶ متر با شاخ و برگ‌های سبز و روشن است و گاه به عنوان علوفه خشک برای خوراک چهارپایان استفاده می‌شود و فواید شگفت‌انگیزی دارد. بافت ساقه، تنه و ریشه این درخت به گونه‌ای است که آب شور دریا را تصفیه و مواد مورد نیاز آن را جذب و بقیه مواد را دفع می‌کند. پوست حرا بر باسیل هانزن که موجب جذام می‌شود، مؤثر است. شیره درون آوندهای آن بر بیماری خشکی که بیماری پوستی تأثیری قابل توجه دارد و در صنعت از تانن موجود در حرا، برای تولید جوهر مازو استفاده می‌شود. چسب تخته و خمیر چوب از دیگر مصارف صنعتی آن است

,

.

, ,

حرا در ۸ منطقه حفاظت شده ایران در سواحل خلیج فارس و دریای عمان می‌روید و جنگل نای‌بند استان بوشهر از مهمترین مناطق رویش این گیاه است..

,

جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است. از پرندگان می‌توان به مرغ ماهیخوار یا حواصیل، لک لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی و از آبزیان به خرچنگ، مار دریایی، شیلوو انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.

,

جنگل‌های حرای خلیج نای بند گسترده‌ترین نواحی پراکنش این اجتماعات درختی کمیاب با وسعت ۳۹۰ هکتار، آخرین مجموعه انبوه و وسیع این درختان ساحلی در جنوب غربی آسیا محسوب می‌شود. جنگل‌های حرای عسلویه بوشهر به عنوان ذخیره گاه بیوسفری ساحلی آب‌های جنوب کشور در پارک ملی دریایی نای‌بند یکی از مناطق حساس ساحلی به‌شمار می‌آید که در اکوسیستم خود گیاهان شور پسند دریایی، جانداران کف زی و پرندگان مهاجر اقیانوسی را پناه داده‌است.

,

بوشهر سومین استان مانگرو کشور است و این استان با ۸۶۰ هکتار مساحت جنگل‌های مانگرو بعد از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان سومین استان کشور در این بخش است  و در سال گذشته ۲۰ هکتار از گونه‌های مانگرو در سواحل شهرستان‌های دیر و دیلم با مشارکت سمن‌ها و علاقمندان به طبیعت توسعه داده شده است.

,

, ,

در حال حاضر مساحت جنگل‌های استان بوشهر نزدیک به ۲۳۰ هزار هکتار است و علاوه بر جنگل‌های طبیعی حرا که در استان وجود دارد، در بسیاری از مناطق نیز کشت این درختان آغاز شده است. همچنین در سال‌های اخیر بیش از ۱۶ هزار هکتار نیز جنگل‌های دست کاشت در استان توسط منابع طبیعی توسعه داده شده است.

,

جنگلهای حرا استان بوشهر که در نوار ساحلی خلیج فارس از بندر دیر تا بندر دیلم بصورت پراکنده دیده می شوند. این جنگلها از یک گونه مانگرو که گونه حرا است تشکیل شده است که در بعضی از مناطق حفاظت شده حرا به تنهای حضور دارد.  جزر و مد آب دریا در سواحل که بطور موزون و مستمرهر روز انجام می شود که در شکل گیری تنوع حیات این اکوسیستم نقش اساسی دارد . منطقه حفاظت شده حرا که دردو منطقه نایبند عسلویه و منطقه مله گنزه در منطقه بردخون بندر دیر از 1352 انتخاب و تحت حفاظت قرار گرفته است.

,

جنگل های حرا  نایبند در منطقه عسلویه و مله گنزه در منطقه دیر نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح ملی و جهانی حائز اهمیت هستند. زیرا دارای دو نوع ذخیره زیست محیطی می باشند . جنگلهای حرا با محیط زیست پویا ،سازوگارهای پیچیده پرندگان و آبزیان غیر متعارف ، کارکردهای مختلف ، ارزشها و زیبایی های سحر  انگیز خود پدیدهای شگفت انگیزی می باشند که برای طیف گسترده ای از مردم از جذابیت های خاصی بر خوردارند .

,

, ,

 قابلیتهای پژوهشی و آموزشی این نظام اکولوژیک استثنایی و منحصر به فرد است همان قدر برای دانشجویان جذابیت دارد که دید غروب سحر انگیز جنگل های نیمه شناور حرا برای مردم عادی این جنگل ها کانون دیدنی های غیر متعارف و حیرت آور است.

,

دیدن ماهی خزنده (گل خورک) ، پرندگان نادر همچون اگرت بزرگ،گیلان شاه و حواصیل هندی در کنار عقاب ماهیگیر، نوک قاشقی ، پلیکانها و فلامینگو ها همیشه امکانپذیر نیست اما جنگل های همیشه بهار دریای حرا همه این دیدنی ها را یکجا به بازدید کنندگان خود سخاوتمندانه عرضه می کنند.

,

روند جمعیت، توسعه شهری و صنعتی مجاور نواحی ساحل بحران‌های جدی محیط زیستی و اقتصا دی و اجتماعی را ایجاد  کرده و فراگیری مشکلات زیست محیطی و اکولوژیکی، خسارت جبران ناپذیری به اکوسیستم  دریا و سواحل وارد کرده است و جنگل‌های مانگرو یا حرا نقش بسیار مهمی در حفاظت از ساحلی، کاهش اثرات طوفان و امواج و پایداری پهنه‌های گلی و حفظ کیفیت آب ساحل  دارد گفت: درختان حَرّا در زیستگاه‌های حیاتی آبزیان و حیات وحش نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

,

کاشت درخت حرا در استان بوشهر در سال خای اخیر سیر صعودی داشته و در آینده این درخت از شاخصه های طبیعی استان بوشهر خواهد شد و آخرین فعالیت این موضوع کاشت ۲۰ هزار نهال حرا در ساحل بوشهر است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه