اخبار داغ

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد:

«طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموزی وکالت» اسیدپاشی به چهره قانون است

«طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموزی وکالت» اسیدپاشی به چهره قانون است
رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموزی وکالت استقلال نهاد وکالت را سلب کرده و می‌تواند هم به مردم و هم به عدالت ضربه بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد پیش از ظهر امروز در نشستی با اصحاب رسانه اظهار کرد: کانون وکلا بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نهاد مدنی و از سرمایه‌های علمی و حقوقی کشور هستند که به‌عنوان متولیان امر دفاع نقش بی‌بدیلی در حفظ حقوق شهروندی، تأمین دادرسی عادلانه، ارتقاء مدنیت و توسعه همه‌جانبه کشور را به عهده‌دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

محمدحسین جعفری با بیان اینکه کانون وکلا یک‌نهاد خودگردان است و به تعبیر خود انتظام بوده و ردیفی در بودجه کشور ندارد، خاطرنشان کرد: تنها حق عضویتی که وکلا می‌پردازند منبع درآمدی این کانون به‌حساب می‌آید.

,

وی با اشاره به اینکه مردم زمانی به وکیل مراجعه می‌کنند که جان، مال، حیثیت و مسکنشان مورد تعرض قرارگرفته باشد، تصریح کرد: در شرایط عادی مردم به وکیل مراجعه ندارند؛ لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد که مردم قبل از آنکه به جان، مال، حیثیت و مسکنشان مورد تعرض قرار گیرد، به وکیل رجوع کنند؛ به تعبیری همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده است.

,

با 2 چالش عمده در حوزه قانون‌گذاری روبرو هستیم

, با 2 چالش عمده در حوزه قانون‌گذاری روبرو هستیم,

جعفری در رابطه با طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموزی وکالت که توسط نمایندگان به‌صورت طرح به مجلس داده شده است، اذعان کرد: این طرح غیر کارشناسی بوده و قابل دفاع نیست؛ علیرغم اینکه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با این طرح همراهی نکرد، لیکن دیروز 10 نفر از نمایندگان ازجمله نماینده مردم یزد از هیئت‌رئیسه مجلس درخواست به جریان انداختن این را داشتند.

,

وی با اشاره به آیه 25 سوره حدید و موردتوجه قرار گرفتن عدالت و مردم در این آیه، ادامه داد: طرح جامع پذیرش و آموزش کارآموزی وکالت استقلال نهاد وکالت را سلب کرده و می‌تواند هم به مردم و هم به عدالت ضربه بزند؛ شاید اهداف طراحان این طرح خیرخواهانه باشد اما این طرح درواقع یک اسیدپاشی به چهره عدالت است.

,

این مقام مسئول با ابراز نگرانی ازاین‌گونه قانون‌گذاری‌ها اذعان کرد: به نظر می‌رسد با این طرح حقوق مردم مورد تعرض قرار بگیرد؛ اگر افرادی بدون مهارت و بدون تجهیز به سلاح علم، ایمان و اخلاق در پرتو این طرح وارد حرفه وکالت بشوند، معلوم نیست چه بر سر مردم خواهد آمد.

,

وی با اشاره به اینکه طراحان این طرح هدف را اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان رشته حقوق عنوان کرده‌اند، گفت: اما باید گفت باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرد؛ لیسانسه بیکار از وکیل بیکار به‌مراتب هزینه کمتری برای جامعه خواهد داشت؛ وکیل بیکار ضرر بیشتری به عدالت خواهد زد.

,

وی با انتقاد از روند قانون‌گذاری در کشور اذعان کرد: نظام قانون‌گذاری در کشور ما طرح بنیان است؛ البته طرح بنیان بودن خوب است اما در زمانی که نمایندگان مجلس در آن زمینه متخصص باشند.

,

جعفری با بیان اینکه وکلا هم یک بال فرشته عدالت هستند و باید قدرت و صلابت داشته باشند، ادامه داد: مقام معظم رهبری در حکمی که برای حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی صادر کردند آورده‌اند که «در رأس برنامه‌های شما احیای حقوق عمومی، دلگرمی مردم و جلب اعتماد مردم باید باشد»؛ اگر می‌خواهیم فرمایشات مقام معظم رهبری را اجابت کنیم و اجابت کنند یقیناً باید از استقلال وکیل و نهاد وکالت دفاع کنیم؛ جلب اعتماد مردم محقق نمی‌شود مگر با تربیت وکلای مستقل از بعد کیفی و نه کمّی.

,

وی گفت: عدم رعایت شایسته‌سالاری یکی از چالش‌هایی است که امروز با آن مواجه هستیم؛ شایسته‌سالاری جزو حقوق عمومی است که مقام معظم رهبری در حکم صادر شده برای حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه بر آن تأکید داشته‌اند.

,

دنیا وکیل غیرمستقل را قبول نمی‌کند

, دنیا وکیل غیرمستقل را قبول نمی‌کند,

رئیس کانون وکلای دادگستری استان یزد با اشاره به آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه، اذعان کرد: برنامه سوم توسعه سال 79 تصویب شد و در سال 84 خاتمه پیدا کرد؛ اما یکم اسفند امسال در مراسمی که به‌منظور گرامیداشت هفته وکیل مدافع برگزار شد، آیت‌الله آملی لاریجانی ریاست سابق قوه قضاییه آیین‌نامه اجرای این ماده که حیات حقوقی در نظام حقوقی ندارد را نوشتند.

,

وی ادامه داد: معتقدیم که این آیین‌نامه اجرایی به تعرض به استقلال وکیل و نهاد وکالت دامن می‌زند؛ به خاطر آنکه نمی‌توانیم نظم در پناه قانون را قبول داشته باشیم ولی مقدمات و مقومات آن را نپذیریم؛ یکی از مقدمات و مقومات نظم در پناه قانون اصل سلسله‌مراتب قواعد حقوقی است.

,

جعفری با بیان اینکه این آیین‌نامه وارد قلمرو اختصاصی قانون‌گذاری شده است، تصریح کرد: به نظر ما رئیس قوه قضاییه نمی‌تواند وارد قلمرو اختصاصی قانون‌گذار بشود و این آیین‌نامه درزمانی که خود ماده حیات حقوقی ندارد، وجاهت حقوقی ندارد.

,

وی افزود: از آقای رئیسی می‌خواهیم برای اجرای احیای حقوق عمومی، جلب اعتماد مردم و دلگرمی مردم که در حکم انتصابشان مطالبه شده است، این آیین‌نامه اجرایی یکم اسفند 97 را لغو کنند تا اعتماد وکلا را به‌عنوان قشر مرجع را داشته باشند دنیا وکیل غیرمستقل را قبول نمی‌کند؛ چراکه بر این باوریم که اگر نهاد وکالت مستقل نباشد از استرداد مجرمین خودداری می‌کند.

,

برگزاری سی و دومین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری در یزد

, برگزاری سی و دومین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری در یزد,

وی با اشاره به برگزاری سی و دومین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری در یزد خاطرنشان کرد: کانون‌های وکلای دادگستری کشور هرسال برای هم‌اندیشی، اتخاذ رویه واحد، بررسی چالش‌ها و دغدغه‌های مردم و نهاد وکالت گرد هم می‌آیند.

,

جعفری افزود: کانون وکلای یزد کمتر از سه سال عمر دارد اما ازلحاظ عملکرد در بین کانون وکلای ایران پیشرو هست؛ ازاین‌رو به خاطر عملکرد خوبی که داشته‌ایم به میزبانی این همایش انتخاب‌شده‌ایم.

,

این همایش 11 و 12 اردیبهشت‌ماه سال آینده با حضور مقامات ملی و کشوری در محل پردیس بین‌المللی دانشگاه علوم پزشکی و هتل پارسیان یزد برگزار خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه