اخبار داغ

سری دوم پرسش‌ها از مدیران شهری؛

17 پرسش شفاف از شورا و شهرداری سمنان/ چرا کمیسیون تلفیق فرمانداری چشم خود را بر تخلفات بودجه‌ای شهرداری بسته است؟

17 پرسش شفاف از شورا و شهرداری سمنان/ چرا کمیسیون تلفیق فرمانداری چشم خود را بر تخلفات بودجه‌ای شهرداری بسته است؟
مطابق با اصل شفافیت و قانون دسترسی آزاد به اطلاعات شورای شهر، شهرداری و فرمانداری سمنان باید درباره این پرسش‌ها به طور رسمی پاسخگو باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اقدامات و رویکردهای شورای شهر و شهرداری سمنان در روزهای اخیر واکنش‌های پرشماری را به دنبال داشته است. شبکه اطلاع‌رسانی مرآت استان سمنان طی یک هفته گذشته ضمن ارائه تحلیل‌هایی از وضعیت بودجه 98، گوشه‌ای از اقدامات غیرقانونی شورا و شهرداری را افشا و افزون بر این پرسش‌هایی را نیز جهت تنویر افکار عمومی با شهروندان نجیب سمنان در میان گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در گزارش پیشینِ مشتمل بر پرسش‌های 16گانه، وعده کردیم که بخش دوم این پرسش‌ها را با تمرکز بر بودجه 98 شهرداری سمنان منتشر می‌کنیم. البته در این میان، رئیس شورای شهر بر خلاف خواست عمومی مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر پاسخگویی به اصحاب رسانه و حضور در یک مناظره یا مباحثه انتقادی، از «تریبون یک‌طرفه» برای بیان دیدگاه‌های خود بهره برد؛ اقدامی که از سوی جمعی از اصحاب رسانه با واکنش شدید روبرو شد. برخی از اصحاب رسانه در یک تصمیم جمعی اعلام کردند که فیلم منتشرشده در قالب «تریبون یک‌طرفه» را نخواهند دید و آن را توهین به درخواست خبرنگاران می‌دانند؛ هرچند متن ذیل این فیلم‌ها بخودی خود باعث واکنش منفی برخی از شهروندان شد.

,

باری؛ مرآت بدون درنظر گرفتن برخی فضاسازی‌های منفی علیه این رسانه و صرفا با هدف روشن شدن حقیقت و تنویر افکار عمومی سری دوم پرسش‌ها را پیش روی شما مخاطبان ارجمند قرار می‌دهد. این پرسش‌ها البته افزون بر دربرگرفتن مسائل مرتبط با بودجه، به بخش‌های دیگری از عملکرد شهرداری سمنان نیز مربوط می‌شود.

,

و اما سوالات:

,

1.برابر ماده 25 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، بودجه شهرداری‌ها باید «بر اساس» برنامه‌ها و وظایف و فعالیت‌های مختلف و هزینه هریک از آن‌ها تنظیم شود. «طرز تنظیم برنامه و بودجه» و تفریغ بودجه و نحوه تفکیک وظایف و فعالیت‌ها و انطباق بودجه با برنامه و همچنین طرز برآورد درآمد و هزینه، «به موجب دستورالعملی خواهد بود» که به وسیله وزارت کشور، تصویب و «ابلاغ» خواهد شد. دستورالعمل مذکور همه‌ساله در قالب بخشنامه بودجه از جانب وزارت کشور به سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ابلاغ می‌شود. در تدوین بودجه 98 شهرداری سمنان چقدر به بخشنامه مذکور عمل شده است؟

,

2.مسئولان شهرداری ظاهرا بر این باورند که بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری سمنان محقق شده است. رئیس شورای اسلامی شهر سمنان در روز نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در نشست با اصحاب رسانه اعلام کرده بود که «قطعا با تحقق این بودجه، وضعیت شهر سمنان دگرگون خواهد شد» سوال مردم این است: چرا وضعیت شهر سمنان دگرگون نشد؟ طبق وظایف قانونی خود بر اساس ماده 71 وظایف شوراها، ضمن انتشار عمومی صورت‌های مالی در پایان سال به مردم اعلام کنید که چه مقدار از بودجه 97 شهرداری محقق شده و شهر چگونه دگرگون شده است؟

,

3.بدیهی است که بهبود وضعیت شهری به هزاران میلیارد تومان نیاز دارد اما کارشناسان تأکید می‌کنند که در بودجه‌نویسی تقدم با درآمد است و باید متناسب با درآمدها، هزینه تعریف کرد. پیش‌بینی درآمدها نیز البته بی‌ضابطه نیست. دستورالعمل اصلاحی بودجه‌نویسی شهرداری‌ها ابلاغی وزارت کشور، 4 مولفه را به عنوان مبانی پیش‌بینی درآمدها درنظر گرفته است: 1.وصول‌های قطعی دوره‌های گذشته 2.پیش‌بینی در بودجه مصوب سال جاری 3.درنظر گرفتن نرخ رشد درآمد برای سال بودجه 4.تغییرات و نوسانات احتمالات در بعضی از منابع درآمد

,

از طرفی در بخشنامه بودجه سال 98 شهرداری‌ها ابلاغی وزارت کشور در آبان‌ماه 97، تصریح شده است:«میزان پیش‌بینی درآمدها در سال 98 باید متناسب با میانگین رشد درآمدها در پنج سال گذشته انجام پذیرد. در صورت نیاز به پیش‌بینی درآمدها بیش از میزان فوق، بایستی دلایل توجیهی آن به پیوست بودجه پیشنهادی به شورا و مبادی ذی‌ربط ارائه گردد. وام‌های اعطایی و سایر کمک‌هایی که به طور ویژه به شهرداری‌ها اختصاص داده شده است، مشمول محاسبه درآمد مذکور نخواهد بود.» چرا در تدوین بودجه از این بند از بخشنامه تخلف کرده‌اید؟

,

4.با وجود آن که کارشناسان اساسا ضرورتی برای احداث میدان دریادار همتی ندیده‌اند، در بودجه سال 97 شهرداری، 6 میلیارد ریال برای تکمیل میدان پیش‌بینی شده بود! این طرح چنان‌که می‌دانید «تکمیل» نشد! بار دیگر در بودجه سال 98 شهرداری، 20 میلیارد ریال برای تکمیل آن پیش‌بینی شده است و جالب‌تر آن که 14 میلیارد ریال هم برای سال 99 برای تکمیل میدان درنظر گرفته شده است! این میدان چند میلیاردی قرار است تا چه زمانی اموال مردم را ببلعد؟ از سوی دیگر یک پروژه 350 میلیارد ریالی نیز تحت عنوان پروژه تقاطع امام حسن(ع) در بودجه 98 پیش‌بینی شده است. با توجه به این که میدان شهید دریادار همتی چند میلیارد تومان هزینه دربرداشته، آیا بهتر نبود با 350 میلیارد ریال مذکور، چند میدان نیمه‌تمام مشابه میدان دریادار همتی بسازید تا رضایت مردم بیشتر جلب شود؟ جالب این‌جاست که پیش‌تر اعلام شده بود بیش از 10 میلیارد تومان هم صرف شده تا پیرامون این میدان تملک صورت بگیرد!

,

5.به طور جزئی‌تر، آیا بودجه 98 شهرداری سمنان چنان‌که قانون می‌گوید بر مبنای میزان تحقق بودجه 5 سال اخیر شهرداری تدوین شده است؟ میزان تحقق بودجه شهرداری در 5 سال اخیر را به طور شفاف اعلام کنید تا رسانه‌ها میانگین آن‌ را با بودجه 98 شهرداری قیاس کنند!

,

6.در دستورالعمل‌های تنظیم بودجه آمده است:«در صورتی که تفاوت درآمد و هزینه سال قبل، حاکی از مازاد درآمد بر هزینه باشد، موضوع در قالب متمم بودجه همان سال پس از کسر دیون با محل، تماما باید به اعتبارات عمرانی اختصاص یابد و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال خواهد شد.» چنان‌که از محتوای این دستورالعمل پیداست، قانون، بازدارنده رشد و توسعه نیست؛ با این حساب چرا برخی از مقامات شورا و شهرداری قصد دارند فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که مردم میان انتخاب بودجه بادکنکی و رشد شهر یکی را انتخاب کنند؟

,

7.در بخشنامه بودجه سال 98 آمده است:«شهرداری‌ها موظفند همزمان با تنظیم لایحه بودجه سالانه خود نسبت به پرداخت بخشی از بدهی‌های قطعی شده سنواتی سرمایه‌ای(عمرانی) که در بودجه‌های سنواتی منظور شده است اقدام نمایند و پرداخت تعهدات یادشده باید از سرجمع مصارف بودجه، کسر و در قالب یک تبصره به صورت مستقل آورده شود؛ به نحوی که مجموع مصارف بودجه سالانه شامل عملکرد تبصره و مصارف بودجه سال جاری باید حداکثر برابر با منابع پیش‌بینی‌شده گردد. ضمنا شهرداری باید عملکرد تبصره یادشده را به همراه گزارش تفریغ بودجه به همراه فهرست دقیقی از پرداختی‌های انجام‌شده جهت تصویب به شورای شهر ارائه نماید.» با این وجود بر اساس بودجه 98 شهرداری، فقط یک میلیارد تومان در شهرداری مرکز و 3 میلیارد تومان در سازمان سیما و منظر شهری شهرداری پیش‌بینی شده است. سوال این است: به شورا و شهرداری که امیدی برای اجرای قانون نیست اما چرا کمیسیون تلفیق فرمانداری نیز چشم خود را بر روی تخلفات بودجه‌ای شورا و شهرداری بسته است؟ و این تناقض با ادعای برخی از مدیران شهری مبنی بر تصمیم برای پرداخت مطالبات پیمانکاران چگونه قابل جمع است؟

,

8.آیا بودجه 98 شهرداری، شامل پیوست‌های متقن برای توجیه پروژه‌های تعریف‌شده در بودجه است؟ اگر نیست، چرا این پیوست‌ها تهیه نشده‌اند؟ طبق بخشنامه بودجه سال 98 شهرداری‌ها، شهرداری ملزم به تهیه این پیوست‌ها بوده است.

,

9.کارشناسان امر می‌دانند که بودجه کلان و تبلیغاتی جای فخرفروشی ندارد بلکه اگر چیزی شایسته فخرفروشی باشد، آن تفریغ بودجه است. به تعبیری، بودجه در ابتدای سال فقط یک شعار است اما تفریغ بودجه در انتهای سال مالی، نشاندهنده عملکرد واقعی است. آیا مسئولان شورا و شهرداری گزارش تفریغ بودجه سال 96 و متمم بودجه سال 97 را منتشر خواهند کرد تا امکان مقایسه عملکردها با وعده‌ها فراهم شود؟ و روشن شود که رشد 400 درصدی بودجه 98، نسبت به متمم بودجه 97 تا چه میزان عاقلانه و تا چه حد متوهمانه است؟

,

10.در بودجه 98 شهرداری سمنان، 170 میلیارد تومان درآمد از محل فروش املاک از جمله املاک واقع در مجموعه 52 هکتاری پیش‌بینی شده است. با توجه به وضعیت اقتصادی شهر سمنان، آیا مسئولان شورا و شهرداری حاضرند در یک نشست رسمی با حضور خبرنگاران به صورت مکتوب تضمین کنند که در سال 98 خواهند توانست، نه 170 میلیارد تومان، بلکه فقط 70 میلیارد تومان از محل فروش املاک واقع در مجموعه 52 هکتاری درآمد کسب کنند؟

,

11.بنا بود 30 درصد از مجموع بودجه 97، بودجه جاری و 70 درصد عمرانی باشد اما «ارزیابی‌های واقعی» نشان می‌دهد که این معادله معکوس شده است! بودجه جاری شهرداری در پایان سال به حدود 60 درصد نیز می‌رسد. چرا شورای شهر و شهرداری سمنان نتوانست در قرار اولیه خود مبنی بر اختصاص 70 درصد از بودجه به بخش عمرانی موفق عمل کند؟ با وجود این عدم موفقیت، مدیران شهری با چه منطقی بار دیگر یک شعار محقق‌نشده را برای سال 98 تکرار می‌کنند بی‌آن‌که از آسیب‌شناسی روندهای حاکی از شکست خود سخن بگویند؟

,

12.در بودجه 97 شهرداری سمنان، 20 میلیارد تومان درآمد از محل فروش املاک واقع در مجموعه 52 هکتاری پیش‌بینی شده بود که حتی یک ریال از این ارقام، محقق نشد! چرا شورای شهر و شهرداری سمنان بدون توجه به این مسأله بار دیگر با 9 برابر کردن سهم فروش املاک مجموعه 52 هکتاری، سهم قابل توجهی از بودجه را به این بخش اختصاص داده‌اند؟

,

13.بودجه شهرداری سمنان به صورت تعهدی تدوین شده است یا به صورت نقدی؟ اگر برخی از مدیران شهری بر این باورند که بودجه 98، بر مبنای بودجه‌نویسی تعهدی تدوین شده است، رشد 400 درصدی درآمدها را چگونه توجیه می‌کنند؟

,

14.قرار است 47 درصد از بودجه 98 از محل فروش اموال و املاک محقق شود! بدیهی است درآمدزایی از این طریق و در این اندازه، به در دست گرفتن نبض بازار عرضه و تقاضا نیاز دارد. برنامه شورا و شهرداری برای ایجاد تقاضا در قبال این سطح از عرضه چیست؟ برنامه‌ها را به طور شفاف اعلام کنید تا مردم نیز قانع شوند.

,

15.پیش‌تر پرسیدیم که با چه مجوزی 35 میلیارد از اموال شهروندان را در خارج از محدوده شهری هزینه می‌کنید؟ اینک نمی‌پرسیم که در شرایطی که آزادراه حرم تا حرم بلاتکلیف است، اجرای این پروژه چه توجیهی دارد اما می‌پرسیم که در شرایطی که ساخت پل شهید شاطری 8 میلیارد، پل امیرکبیر حدود 3.5 میلیارد، پل محب‌شاهدین حدود 2.5 میلیارد و و زیرگذر شهید خالصی حدود 3 میلیارد تومان هزینه دربرداشته؛ چرا باید تقاطعی که نامی مقدس نیز بر آن نهاده‌اید، 35 تا 40 میلیارد تومان هزینه دربرداشته باشد؟ (توضیح: ساخت تمامی تقاطع‌های غیرهمسطح یادشده طی سه سال و نیم، حدود 75 صدم درصد بودجه سه سال، در زمان ساخت را به خود اختصاص داده است اما طرح احداث تقاطع غیرهمسطح امام حسن(ع) حدود 5.5 درصد از بودجه عمرانی 98 شهرداری را به خود اخصاص داده است) در دستورالعمل تدوین بودجه ابلاغی وزارت کشور آمده است:«لازم است عواید محدود شهرداری به نحوی بین احتیاجات متنوع و متعدد تقسیم شود که بیش‌ترین فایده را برای مردم داشته باشد» بر اساس داده‌های پیش‌گفته آیا مدیریت شهری به این اصل توجه کرده است؟

,

16.بودجه مصوب برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده در نقاط هدف، 12 هزارم درصد از بودجه عمرانی سال 98 یا به تعبیر بهتر، 9 هزارم درصد کل بودجه 98 شهرداری است. با این گونه بودجه‌ریزی چگونه به مردم وعده می‌دهید که بافت‌های فرسوده و مخروبه را با همت والا(!) آباد خواهید کرد؟

,

17.آیا مسئولان شورا و شهرداری حاضرند با عبور از استدلال‌های سطحی و کوته‌نظرانه، به جای آن که اشک شوق ناشی از خدمات خود را در چشمان شهروندان ببینند، یه یک نظرسنجی با قواعد علمی تن دردهند تا میزان رضایت شهروندان از خدمات شورا و شهرداری روشن شود؟

,

کوتاه سخن؛ چنان‌که انتظار می‌رفت در پی تلاش شبکه اطلاع‌رسانی مرآت برای تنویر افکار عمومی، شورا و شهرداری سمنان نیز به جمع دستگاه‌ها و نهادهای غیرپاسخگو در استان پیوستند. بر خلاف شعارهای انتخاباتی برخی از مدیران شهری در راستای «شفافیت»؛ گویا خادمان ما شهروندان، چندان میلی به گفتگوی شفاف ندارند. مخاطب پرسش‌های مرآت هم البته دیگر مسئولان شهری نیستند؛ بلکه ما می‌پرسیم تا مردم بیاندیشند.

,

با این وجود شبکه اطلاع‌رسانی مرآت استان سمنان وظیفه خود می‌داند که مشفقانه متذکر شود: عمر مسئولیت کوتاه است و همه آن‌ها که امروز منصبی دارند، در واقع میهمان منصب خود هستند. شفافیت می‌تواند این میهمانی را ختم بخیر کند! پس بار دیگر شورا و شهرداری را به پیوستن به پویش «شفاف‌شو» فرامی‌خوانیم؛ آقایان! خانم‌ها! تا دیر نشده، شفاف شوید!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه