اخبار داغ

ازدواج گشایش است؛

تسهیل ازدواج جوانان یزدی با همت مسئولان و خیّران

تسهیل ازدواج جوانان یزدی با همت مسئولان و خیّران
افراد سرمایه‌دار می‌توانند به عنوان باقیات الصالحات، بخشی از سرمایه مادی خود را در قالب‌های گوناگون برای تسهیل ازدواج جوانان اختصاص دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  یزدرسا، بررسی آمار ازدواج و وضعیت جمعیت کشور هر ناظر ژرف‌نگر را به این واقعیت رهنمون می‌سازد که تامل اساسی در این باره از سوی مسئولان ضرورتی دوچندان یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

متاسفانه به هر دلیلی بسیاری از جوانان یزدی همچون دیگر جوانان برای تشکیل خانواده با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و چه بسا همین مشکلات آنان را از ازدواج منصرف می‌سازد و یا موجب افزایش سن ازدواج  و تبعات دیگر می‌شود. این در حالی است که علیرغم کمبود منابع مادی و ...، می‌توان با تدابیر اساسی و همه‌جانبه بخش‌های مهمی از مشکلات فراروی جوانان در مسیر تشکیل خانواده و تامین هزینه‌های زندگی را برطرف کرد یا کاهش داد.

,

مشکل مسکن جوانان، حل‌شدنی است

,

برای نمونه از جمله دلایل نگرانی برخی جوانان از ازدواج، نداشتن سرپناه و ناتوانی در تامین اجاره‌بهای واحد مسکونی است و متاسفانه برنامه مشخصی نیز برای رفع این دغدغه وجود ندارد. این در حالی است که دولت سابق با وزارت نیکزاد، با طرح بزرگ مسکن مهر، گامی بزرگی در جهت خانه‌دار شدن مردم به‌ویژه جوانان برداشت؛ طرحی که اگرچه دارای نقاط ضعف‌هایی نیز بود اما در مجموع نقش بزرگی در خانه‌دار شدن مردم و کنترل قیمت مسکن ایفا کرد و موجب شد تا چند میلیون نفر از هموطنان بتوانند از نعمت داشتن سرپناه بهره‌مند شوند؛ طرحی که به مراتب از طرح‌های درحد طرح مانده عباس آخوندی -وزیر سابق مسکن در دولت روحانی- مرهمی بر دردهای مردم شده است.

,

بنابراین می‌توان با فراهم نمودن بستر لازم و مقدمات قانونی، بخش مهمی از  هزینه ساخت مسکن را با واگذاری رایگان یا ارزان زمین از دوش جوانان برداشت و با پرداخت تسهیلات ویژه، آنان را در ساخت منزل یاری رساند. این مهم در استان‌هایی چون یزد که از یکسو فاقد جمعیت چشمگیر و از سویی دارای مساحت مناسب و زمین‌ فراوان است، شدنی است و می‌توان با الگو گرفتن از طرح مسکن مهر و رفع نواقص آن، بخش مهمی از دغدغه‌ جوانان در زمینه مسکن را برطرف کرد.

,

وام‌ ازدواج می‌تواند گره گشا باشد

,

 از سوی دیگر، وام ازدواج کنونی، به ویژه با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی نمی‌تواند چندان پاسخگوی نیازها باشد و موانع را از سر راه جوانان بردارد. در حالی که می‌توان با اختصاص برخی بودجه‌های غیرضرور، وام ازدواج را افزایش داد تا به سهم خود مرهمی مؤثرتر بر آلام اقتصادی جوانان باشد. وانگهی دریافت همین وام کنونی نیز به طور معمول مستلزم گذراندن پروسه‌ای طولانی و خسته‌کننده است و گاه باید مدت‌ها به انتظار نشست تا نوبت دریافت وام فرا برسد.

,

باقیات‌الصالحاتی در مسیر ازدواج

,

استان یزد به لحاظ برخورداری از افراد سرمایه‌دار و حجم کارهای خیریه در سطح کشور کم نظیر است. مروری گذرا به حجم پروژه‌های خیری در استان اعم از ساخت بیمارستان‌ها، مدارس و مراکز خیریه به خوبی بر این مدعا مهر تایید می‌زند. در شرایط کنونی اقتصادی، افراد سرمایه‌دار در استان یزد می‌توانند به عنوان باقیات الصالحات، زمینه‌ساز شکل‌گیری ازدواج‌های جوانان شوند و بخشی از سرمایه مادی خود را در قالب شیوه‌های گوناگون از جمله تامین کمک‌هزینه ازدواج، تامین جهیزیه مناسب به صورت اقساط، تامین مسکن ساده و ارزان و قراردادن در اختیار تازه‌مزدوجین، و ... برای تسهیل ازدواج جوانان اختصاص دهند. ‌پرهیز خانواده‌ها از برگزاری جشن‌های پرهزینه و تلاش برای الگوسازی در جهت آسان‌گیری منطقی در مراسم ازدواج گام مهم دیگری است که می‌تواند نقش بسزایی در رفع دغدغه‌های جوانان در امر ازدواج ایفا کند.

,

مسئولان پای درددل جوانان بنشینند

,

واقعیت این است که مسئولان و تصمیم‌گیران در رده‌های گوناگون به ویژه دولتمردان و نمایندگان مجلس برای تسهیل شرایط ازدواج جوانان و کاهش دغدغه‌های آنان در این مسیر، باید از پشت میزها به میان جمعیت جوان بیایند تا از نزدیک درددل‌ها و دغدغه‌های جوانان و خانواده‌ها را بشنوند و برای رفع و کاهش آن‌ها تدابیری عملی بیندیشند؛ چه این‌که هر گونه کاهلی در این راستا موجب خسران‌هایی خواهد شد که تبعات آن فراگیر خواهد بود.

,

پایان پیام/م

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه