اخبار داغ

افتتاح مجدد مترویی که قبلا افتتاح شده بود

افتتاح مجدد مترویی که قبلا افتتاح شده بود
خط 7 مترو تا هشت آبان‌ماه 96 که آقای محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران دستور تعطیلی آن را صادر کرد، به مدت بیش از چهار ماه و مطابق راهنمایی فعالیت مشاور پروژه فعال بود و هزاران مسافر را جابه‌جا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛خط هفت متروی تهران و آنچه که بر این بخش از حمل و نقل عمومی پایتخت رفته است نمونه‌ای است که برای همیشه در تاریخ شهر و ذهن شهروندان به جا خواهد ماند. خط هفت متروی تهران که خردادماه سال ۹۶ و در دوره مدیریت جهادی شهر تهران یک‌بار افتتاح شد، امروز یک‌بار دیگر در دوره مدیریت اصلاح‌طلبان افتتاح خواهد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 اگرچه آقای محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران حدود چهار ماه از آغاز فعالیتش در پایتخت، دستور تعطیلی این خط به دلیل ناایمن بودن را داد اما حالا که حدود ۱۶ ماه از آن زمان گذشته است، بدون اعلام اقداماتی که برای این خط انجام شده، قرار است آقای پیروز حناچی، شهردار فعلی تهران یکبار دیگر آن را افتتاح کند.
,
 
,
خط هفت متروی تهران از خردادماه سال ۹۶ خدمات‌رسانی به شهروندان را آغاز کرد. مراسم افتتاح این خط با حضور آقای محمدباقر قالیباف، شهردار جهادی تهران و جمع زیادی از مدیران و معاونان شهردار و مردم پایتخت انجام شد. این خط در ابتدا روزانه سه ساعت فعالیت می‌کرد اما استقبال شهروندان از این خط به قدری زیاد شد که در زمانی کوتاه، فعالیت آن از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ عصر شد. این خط ۲۷ کیلومتری با ۲۲ ایستگاه ساخته شده است که ایستگاه برج میلاد آن، عمیق‌ترین ایستگاه متروی تهران است.
,
 
,
این خط تا هشت آبان‌ماه ۹۶ که آقای محمدعلی نجفی، شهردار وقت تهران دستور تعطیلی آن را صادر کرد، به مدت بیش از چهار ماه و مطابق راهنمایی فعالیت مشاور پروژه فعال بود و هزاران مسافر را جابه‌جا کرد. اما از زمانی که مدیریت شهری اصلاح‌طلبان در تهران آغاز شد ادعای ناایمن بودن این خط نیز از سوی افراد مختلف دارای سمت در این نهاد سرداده شد.
,
 
,
این شد که در نهایت در تاریخ هشت آبان‌ماه ۹۶ محمدعلی نجفی دستور توقف فعالیت این خط را اعلام کرد. این در حالی است که بسیاری از شهروندانی که به استفاده از این خط در همان روزها عادت کرده بودند در روزهای بعد با درهای بسته ایستگاه‌های افتتاح شده چون میدان صنعت یا ایستگاه خاوران مواجه شدند.
,
 
,
شهردار وقت تهران در همان زمان اعلام کرد که خط هفت با رفع ایرادهای هفت‌گانه تا قبل از نوروز ۹۷ دوباره افتتاح خواهد شد. بعد از نجفی، آقای محمدعلی افشانی، دومین شهردار اصلاح‌طلبان برای تهران هم اگرچه دوست داشت این خط را دوباره افتتاح کند اما ممکن نشد. حالا قرار است خط هفت امروز دوباره افتتاح شود اما همچنان ابهامات درباره موارد ناایمن بودن این خط و اقداماتی که برای آن انجام شده، باقی است.
,
 
,
ایرادها واقعی بودند؟
,
 
,
مدیریت فعلی شهر تهران در زمان تعطیل کردن خط هفت اعلام کرد که برای این کار هفت دلیل دارد. نبود سامانه علامت‌دهی، نبود سامانه کنترل حفاظت خودکار، نصب نشدن هواکش در تونل‌ها، راه‌اندازی نشدن سیستم کنترلی برق، سرفاصله ۵۵ دقیقه‌ای حرکت قطارها، افتتاح تنها هفت ایستگاه از ۲۲ ایستگاه این خط و عدم مهندسی در توزیع ایستگاه‌های بهره‌برداری شده، بهانه‌های تعطیل کردن این خط بودند.
,
 
,
بعد از اعلام تعطیلی این خط متروی تهران، آقای محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهرانواعلام کرد که شهرداری تهران برای رفع این نقایص به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی نیاز دارد و تا نوروز ۹۷ با برطرف شدن این نقایص، خط هفت دوباره در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
,
 
,
البته امروز در حالی ۱۷ ماه از آن وعده می‌گذرد که مشخص نیست آیا تمام ایرادهای اعلام شده برطرف شده‌اند یا اینکه اصولاً این موارد از همان ابتدا هم ایراد قابل توجهی نبودند که می‌شد در فرایند بهره‌برداری نیز تکمیل شوند.
,
 
,
آقای علی امام، مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز درباره اقداماتی که برای خط هفت در دوره فعلی مدیریت شهری تهران صورت گرفته، گفته است: «در ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری سیستم‌های هوارسان که وظیفه هواکشی و هوادهی را دارند، ایجاد شده است.»
,
 
,
این مقام مسوول در متروی تهران که سال گذشته بارها درباره اهمیت سیستم‌های هوارسان و هواکش‌ها و خطرات ناشی از نبود آن‌ها سخن گفته بود، این بار در اظهار نظری جدید گفته است: «در سایر کلان شهرهای دیگر که خطوط مترو در آن فعال است و حتی مترو سایر کشورها چند سالی است موضوع هواکش‌ها حذف شده است زیرا هم هزینه تملک زمین وجود دارد و هم بحث برق‌رسانی و جت فن‌ها و سیستم‌های هوارسانی می‌توانند وظیفه مکش و دمیدن هوا را انجام دهد.»
,
 
,
راه‌اندازی خط هفت متروی تهران در زمان مدیریت جهادی اقدامی کاملاً فنی و کارشناسی بود که البته مدیران جدید شهرداری تهران این مسأله را قبول نداشتند اما گویا در ۱۹ ماه گذشته نظرات‌شان تغییر کرده است. آن زمان برخی اعضای شورای شهر فعلی و مدیران شهری اعلام می‌کردند که یک پروژه باید به صورت صد در صد تجهیز شده و سپس بهره‌برداری شود. این در حالی است که در تمام پروژه‌های بزرگ که سرمایه‌ای چند صد میلیاردی محسوب می‌شوند به دلیل برخی نواقص که در مسیر بهره‌برداری مشکلی ایجاد نمی‌کنند، معطل نمی‌شوند چراکه این کار خود هدر دادن سرمایه مالی و زمانی شهروندان است.
,
 
,
حالا آقای علی امام نیز در این باره و تکمیل دیگر کمبودهای خط هفت مترو گفته است: «بهره برداری در مترو از قدیم به صورت فاز به فاز انجام می‌گرفته و همچنان خط هفت مترو در حال تکمیل است به این مفهوم نیست که ایستگاه‌های مورد بهره‌برداری ایمنی ندارند و جان مردم در خطر است.» این سخن بارها نیز از سوی مدیران جهادی شهر تهران و برخی اعضای کارشناس چهارمین دوره شورای شهر تهران مطرح شده بود اما گویا برخی دیگر به دلایل سیاسی و حزبی تمایلی به شنیدن این صدا نداشتند.
,
 
,
امنیت شهروندان
,
 
,
توقف فعالیت خط هفت از آبان‌ماه سال گذشته تا امروز که قرار است این خط دوباره افتتاح شود به طور حتم خسارت‌های مادی بسیاری را به شهروندان وارد کرده است. از مسائلی چون کاهش آلودگی هوا و ترافیک که بگذریم صرفه‌جویی ریالی در هزینه رفت و آمد شهروندان اتفاق دیگری است که به خصوص در شرایط فعلی اقتصاد کشور برای مردم بسیار مهم است.
,
 
,
این موارد همه با بی‌تدبیری مدیریت شهری در ۱۸ ماه گذشته از شهروندان پایتخت‌نشین گرفته شد. حالا آقای پیروز حناچی، شهردار تهران گفته است: «حفظ و امنیت شهروندان اولویت ما و خط قرمز مدیریت شهری است.» این در حالی است که مشاهده اتفاقات روی داده در خط هفت مترو و نیز اظهارات مدیرعامل شرکت متروی تهران نشان می‌دهد که نواقص مطرح شده مواردی بودند که همچنان هم هستند و البته تهدیدی برای مسافران نبوده‌اند بلکه به مرور برطرف شده و موارد دیگر نیز تکمیل خواهد شد. این مسأله همان شاه‌کلید ماجراست. شاید توجه به این اتفاقات پازلی را تکمیل کند که آقای محمدباقر قالیباف، شهردار جهادی تهران اواخر آبان‌ماه سال قبل تعطیل کردن خط هفت متروی تهران را اقدامی سیاسی دانست.
,
 
,
منبع: صبح نو
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه