اخبار داغ

آخرین جزئیات از شیوع بیماری ویروسی در قروه

تکذیب شایعه انتقال بیماری از طریق‌ گوشت‌های منجمد در کردستان/«نورواک» عامل مسمومیت 700 نفر از مردم قروه/ ۹۰ درصد بیماری در حال کنترل است

تکذیب شایعه انتقال بیماری از طریق‌ گوشت‌های منجمد در کردستان/«نورواک» عامل مسمومیت 700 نفر از مردم قروه/ ۹۰ درصد بیماری در حال کنترل است
با وجودی که یک هفته از شیوع بیماری ویروسی در شهرستان قروه می گذرد و بیش از ۷۰۰ نفر تاکنون روانه بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان شده اند ، مسئولین از کنترل ۹۰ درصدی این ویروس خبر می دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، هفته گذشته مطلبی در خصوص مراجعه تعدادی از شهروندان قروه ای به بیمارستان و اعلام مسمومیت در فضای مجازی منتشر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

در جریان انتشار این مطلب با پیگیری های خبرنگار ما مشخص شد که حدود 60 نفر در روز نخست دچار مشکل شده اند و به بیمارستان مراجعه کرده اند.

,

 

,

به دنبال مراجعه مردم به بیمارستان برخی کانال های تلگرامی معاند که به دنبال اهداف از پیش تعیین شده خود بودند فرصت را غنیمت شمردند و با انتشار خبرهایی از آلودگی آب شرب قروه و همچنین مسمومیت گوشت های یخ زده توزیع شده در شهرستان خبر دادند که این دلایل بلافاصله توسط مسئولات مرتبط تکذیب شدند.

,

 

,

, ,

 

,

در همین رابطه رئیس مرکز بهداشت قروه اظهار داشت: تیمی از دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعزام شده و در حال بررسی علت این مسئله هستند.

,

 

,

به گفته مسعود معتمدی مشکل نگران کننده ای وجود ندارد و مردم از نظر سلامت آب اطمینان خاطر داشته باشند.

,

 

,

او همچنین با احتمال اینکه امکان دارد علت این مسمومیت از طریق مصرف سبزیجات خام بوده باشد، افزود: با توجه به اینکه بیماری های ویروسی یا باکتریایی با رعایت بهداشت فردی قابل پیشگیری هستند مردم نکات بهداشتی را رعایت کرده و از خرید مواد خوراکی از مراکز نامطمئن و مصرف سبزیجات خام سالم سازی نشده خودداری نمایند.

,

 

,

معتمدی در ادامه از مردم درخواست کرد شایعات را باور نکرده و تنها از طریق رسانه های رسمی پیگیر  اخبار و اطلاعات مربوطه باشند.

,

 

,

, ,

 

,

اما این پایان ماجرا نبود و اداره کل دامپزشکی کردستان نیز بیانیه ای را صادر نمود که در متن این بیانیه امده بود: گوشتهای منجمد هم درمبدا(برزیل)و هم در زمان تخلیه در بندر و هم تحویل به استان (سردخانه شرکت پشتیبانی و صمت)و هم در زمان تحویل به شهرستان تحت نظر دامپزشکی می باشد و در مراکزی عرضه می شود که شرایط  نگهداری و سرمایی مناسب را دارد توزیع می شود.

,

 

,

همه تحویل گیرندگان گوشت منجمد در یک شهرستان نیستند و معمولا محموله در چند شهرستان توزیع می شود پس باید علائم مسمومیت در سایر شهرستان های دیگر نیز دیده شود.

,

 

,

با اطمینان باید گفت که هیچ عامل مسمویت میکروبی یا ویروسی در گوشت منجمد که بتواند چنین مسمومیت حادی را ایجاد کند نمیتواند رشد و بقا یابد.

,

 

,

خریداران گوشت منجمد همه با هم  گوشت خریداری شده را مصرف نمیکنند که شاهد این همه مورد در زمان کوتاه باشیم.

,

 

,

در زمان بروز چنین مسمویتهایی باید به حضور عامل مسمومیت که اکثرا" باکتری می باشند در موادی که توسط بسیاری از شهروندان مصرف میشوند نظیر آب و یا ورود آن از طریق تنفس مشکوک شوند.

,

 

,

تنها راه قطعی اظهار نظر در مورد عامل بیماری کشت و جدا نمودن آن از بدن افراد مسموم می باشد.

,

 

,

تاکنون در هیچ نقطه ای از کشور مسمومیت ناشی از مصرف گوشت منجمد گزارش نشده و همیشه مسمومیت ناشی از مصرف گوشت در یک مکان خاص مثلا یک رستوران یا یک مهمانی که گوشت مصرفی در اثر نگهداری در شرایط نامناسب الوده  می شود بروز می کند.

,

 

,

بر اساس بررسی و‌پیگیری صورت گرفته مدیران و‌پزشکان دانشگاه علوم پزشکی کردستان  هیچ گونه اظهار نظری در‌مورد علت مسمومیت با گوشت نداشته اند و هیچ گوشت منجمد توزیع شده ای در بازار شهر قروه جمع اوری نشده است.

,

 

,

در پایان اداره کل دامپزشکی کردستان با قاطعیت اعلام می نماید که تمام گوشتهای منجمد و گرم وارداتی و داخلی از نظر بهداشتی تحت نظارت کامل و سختگیرانه این‌اداره کل قرار دارد .

,

 

,

با انتشار خبرهای تکذیب آلودگی آب و گوشت های یخ زده در شهرستان قروه مقداری از نگرانی های مردم کاسته شد اما اینکه هنوز کسی نمی دانست دلیل اصلی این بیماری چیست باز هم نگرانی ها را تشدید می نمود و بر افزایش شایعات در فضای مجازی دامن می زد، تا اینکه سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت تشریح کرد: در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.

,

 

,

کیانوش جهانپور اظهار کرد: در پی بروز اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش‌هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش‌آباد شایعاتی مبنی بر ارتباط دهی موضوع به بیوتروریسم، گوشت‌های یخ زده و یا آلودگی منابع آب منتشر شده است که جملگی بی پایه بوده و مشخصاً آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی گردیده و در آزمایشات به عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است.

,

 

,

وی گفت: نوروویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می‌کند، این ویروس در ابتدا ویروس نورواک (Norwalk Virus) به نام شهری که اولین بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می‌تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می‌شود.

,

 

,

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلاء به نوروویروس است و عموماً ۱۲ تا ۴۸ ساعت بعد از ابتلاء به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب سه روز بعد علائم بهبود می‌یابد.

,

 

,

وی گفت: اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می‌شود، کم آبی در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای، البته خطرناک است.

,

 

,

جهانپور افزود: نوروویروس به شدت مسری است و در فضاهای پرازدحام و بسته مثل مهدهای کودک‌، خانه‌های سالمندان، مدارس و پادگان‌ها و آسایشگاه‌ها و…، به سرعت گسترش می‌یابد.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد: افراد در طول زندگی خود در معرض چندین بار ابتلاء به نورو ویروس هستند چرا که ایمنی حاصل از ابتلاء به این ویروس مادام العمر نیست و تیپ‌های مختلفی از این ویروس وجود دارد که ابتلاء به یک نوع از این ویروس ممکن است فرد را در برابر تیپ‌های دیگر همین ویروس ایمن نکند.

,

 

,

پس از انتشار این خبر دلیل اصلی وقوع بیماری در قروه مشخص گردید و نه تنها از نگرانی مردم کاسته شد بلکه نقشه های شوم معاندان نظام نیز که به دنبال دامن زدن به شایعات بودند خنثی گردید و ماجرا مقداری از تب و تاب افتاد تا اینکه خبر افزایش امار مراجعه کنندگان موج دیگری از نگرانی را در میان مردم ایجاد نمود.

,

 

,

افزایش ناگهانی مسمومیت ها در قروه به 657 نفر

, افزایش ناگهانی مسمومیت ها در قروه به 657 نفر,

 

,

این روند صعودی باتوجه به اظهارات «فرزام بیدارپور» می تواند در انتقال سریع ویروس ار راه موارد غیربهداشتی باشد.

,

 

,

او که در نشست فوق العاده حضور داشت، گفت: این ویروس باتوجه به شرایط آب و هوایی رشد کرده و انتشار می یابد که البته ویروس ضعیفی بوده اما دارای سر و صدای بسیاری است و به طور مستمر افزایش می یابد.

,

 

,

«بیدارپور» تصریح کرد: این ویروس مقداری طول می کشد تا از بدن بیمار بیرون رود لذا نیاز است از زنجیره انتقال با رعایت نکات بهداشتی خارج گردد.

,

 

,

او تنها راه برای پیشگیری از افزایش این روند را قطع انتقال زنجیره با رعایت تمامی مسایل بهداشتی از قبیل سالم سازی سبزیجات و میوه و ... عنوان کرد.

,

 

,

تعداد مبتلایان به ویروس اسهالی در قروه به 700 نفر رسید

, تعداد مبتلایان به ویروس اسهالی در قروه به 700 نفر رسید,

 

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: تاکنون 700 نفر به این ویروس مبتلا شده و به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

,

 

,

فرزام بیدارپور با اعلام این مطلب، در خصوص شیوع ویروس ناشناخته در شهرستان قروه، اظهار کرد: منشاء این بیماری ویروسی بوده و مبتلایان مشکلی حادی ندارند و تاکنون موردی از بستری بر اثر این مشکل گزارش نشده است.

,

 

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: علت مسمومیت افراد در قروه و سریش‌آباد، ویروسی به نام نورواک است که سیستم گوارشی را درگیر می‌کند و هیچ ارتباطی به مصرف آب و غذا ندارد.

,

 

,

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: منبع انتشار ویروس نورواک برف است و زمانی که برف‌ها آب می‌شود در فضا پخش شده و از طریق دست‌های آلوده به فرد منتقل و موجب انتقال سریع ویروس می‌شود.

,

 

,

اما هم اکنون و با گذشت یک هفته از شیوع این بیماری مسئولین از کنترل 90 درصدی ان خبر می دهند.

,

 

,

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: ۹۰ درصد بیماری ویروسی در قروه کنترل شد

, رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: ۹۰ درصد بیماری ویروسی در قروه کنترل شد,

 

,

جلسه فوق العاده بررسی بیماری ویروسی در شهرستان قروه با حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، برگزار شد.

,

 

,

 محمد مهدی گویا اظهار داشت: از ۲۰ اسفند، همه گیری یک بیماری گوارشی در شهرستان قروه رخ داد که یک بیماری خفیف گوارشی و با تهوع و استفراغ همراه بود.

,

 

,

وی افزود: حدود ۷۰۰ نفری که به این بیماری مبتلا شده بودند با درمان‌های ابتدایی بهبود پیدا کرده و بدون هیچ عارضه‌ای به صورت سرپایی درمان و مرخص شده اند.

,

 

,

گویا اظهار داشت: موارد ابتلای به این بیماری ظرف چهار روز گذشته تا کنون رو به کاهش گذاشته و اقدامات کنترلی در همه موارد با موفقیت پیش رفته است و آمار بیماری ۹۰ درصد کاهش یافته است.

,

 

,

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: مسائل همچنان در حال بررسی است و از اویل شروع و اعلام گزارش اولیه تیم‌های شبکه بهداشت و درمان استان کردستان در قروه مستقر شده اند و منابع همچون آب، مواد خوراکی، سبزیجات، میوه جات مورد بررسی دقیق قرار گرفتند که بررسی این موارد نیاز به زمان کافی دارد و خوشبختانه مشخص شد که آب آشامیدنی از سلامت برخوردار است و هیچ گونه آلودگی میکروبی ندارد.

,

 

,

گویا در ادامه با اشاره به نمونه‌های گرفته شده از بیماران جهت بررسی علت بیماری نیز گفت:: با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی نمونه‌ها، احتمال دارد که عفونت ویروسی باشد که در این صورت نیاز است که سایر مواد غذایی نیز مورد بررسی و آزمایشات دقیق قرار گیرد تا بتوان نتیجه قطعی را اعلام نمود و نحوه برخورد با منبع آلودگی نیز مشخص شود.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه موارد به صورت علمی و دقیق انجام گرفته است عنوان کرد: جای نگرانی برای مردم وجود ندارد و تنها رعایت نکات بهداشتی را در مصرف موادغذایی و بهداشت فردی جدی بگیرند.

,

 

,

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این بیماری به دارو نیاز ندارد و یک عفونت ویروسی است که جای هیچ گونه نگرانی نیست.

,

 

,

وی افزود: سوابق ابتلای به این نوع بیماری‌ها در سال‌های گذشته وجود داشته است که با اقدامات انجام شده سریع کنترل شده است.

,

 

,

سخن پایانی:

, سخن پایانی:,

 

,

شیوع این بیماری ویروسی ناشناخته شاید تجربه ای مشترک باشد برای مردم و مسئولین که نظارت بر عرضه مواد غذایی از جمله سبزیجات و میوه جات و نیز نحوه خرید آنها که باید از مراکز معتبر فروش صورت پذیرد بیشتر گردد و در آستانه عید نوروز که شاهد بیشتر شدن امار خریدهای شب عید هستیم توجه بیشتری به این مقوله کنیم.

,

 

,

امید انکه پس از این شاهد کاهش امار مراجعه کنندگان به بیمارستان شهید بهشتی قروه برای این بیماری باشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه