اخبار داغ

بهترین روش پاک‌سازی بدن در بهار

بهترین روش پاک‌سازی بدن در بهار
در فصل "بهار" با توجه به اینکه فضولات انباشته شدن در بدن به غلیان و حرکت در می‌آید، رعایت تدابیری برای پاک‌سازی بدون ضروری است؛ انجام "حجامت" در فصل بهار، بهترین روش برای پاک‌سازی بدن در فصل بهار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی فصل زمستان و در پیش بودن فصل "بهار" رعایت تدابیر این فصل بر اساس آموزه‌های طب سنتی ضروری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
اگر بر حسب مزاج، فصل بهار را بررسی کنیم، این فصل در کیفیت‌های چهارگانه که گرمی، سردی، تری و خشکی است، معتدل است؛ به این دلیل که خورشید به سمت الراس (بالای سرمان) نزدیک می‌شود اما کاملاً در بالای سر ما قرار نگرفته تا به واسطه آن در هوا گرمی و خشکی پدید آورد.
,
 
,
فصل بهار با همۀ سنین از جمله میانسالان، پیران و افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند، سازگارتر است.
,
 
,
و در افراد دارای مزاج گرم و تر یا بعضی از گرم و خشک‌ها باعث ایجاد دمل، زخم، جوش، خارش، جرب، ورم حلق، درد چشم، خونریزی بینی، سردرد، خونریزی ریه و …. می‌شود.
,
 
,
در فصل بهار کلاً سبب هر بیماری که ماده آنکه در خون وجود دارد و در زمستان ساکن شده باشد، در این فصل به غلیان و جوشش آمده، پخته شده و دفع می‌گردد.
,
 
,
و بروز این بیماریها به این علت نیست که فصل بهار به ذات خودش موجب بیماری می‌شود بلکه به‌دلیل پخته شدن فضولات است و دفع فضولات که کار طبیعت بدن است و این عمل که موجب تقویت بدن می‌شود، بروز کرده تا بدن را از فضولات پاکسازی کند.
,
 
,
در افرادی که حفظ سلامت بدنشان برایشان حائض اهمیت است، لازم است که در ابتدای فصل بهار قبل از اینکه اخلاطی که در زمستان ساکن و منجمد شده، بواسطه گرمی هوا به حرکت در آمده و برانگیخته شود و به سمت اعضای ضعیف جاری شده و موجب بروز بیماری شود، در حدی که ضرورت دارد باید به پاکسازی بدن پرداخت؛ در این پاکسازی، فرد باید به حسب دلایل غلبۀ هر خلط از حجامت، فصد، اسهال و قی بهره ببرد.
,
 
,
اما در فصل بهار، "حجامت" و فصد بسته به نیاز هر فرد از همه اولی‌تر و مناسب‌تر است چون خارج کننده تمام اخلاط همراه با خون است، به همین دلیل آن را "استفراغ کلی" بدن نامیده‌اند.
,
 
,
در این فصل باید غذاهای تولیدکننده خون مثل گوشت، شیرینی و چیزهای گرم، تلخ و شور را ترک کرد و از غذاهای سرد که مسکن اخلاط و معتدل‌کننده رقت آنهاست، مصرف کرد و از چیزهایی که حرارت را فرو می‌نشانند مثل شربت زرشک، غوره، نارنج و لیمو و به استفاده کنند.
,
 
,
در فصل بهار باید در حد اعتدال، فعالیت و ورزش داشت و از گرم‌کننده‌ها و رطوبت‌بخش‌ها و افراط در حرکت، فعالیت و حمام دوری کرد.
,
 
,
بهترین لباس در این فصل، لباسهای پنبه‌دارِ کم پنبه است.
,
 
,
در این فصل باید در صورت امکان از حمام‌های سنتی استفاده کرد در غیر این‌صورت از سونا استفاده کرد و در حمام‌کردن‌های فصل بهار خود را از "کیسه‌کشیدن" و فواید متدد آن محروم نکنید.
,
 
,
منبع: تسنیم
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه