اخبار داغ

مدیر روابط عمومی دامپزشکی قزوین عنوان کرد؛

احتمال انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان/ شهروندان ماهی قرمز را تنها از مراکز مجاز بخرند

احتمال انتقال بیماری از ماهی قرمز به انسان/ شهروندان ماهی قرمز را تنها از مراکز مجاز بخرند
کارشناس ارشد و مدیر روابط عمومی دامپزشکی قزوین گفت: منکر انتقال بیماری سل پوستی از ماهی قرمز به انسان نیستیم اما این بدین معنی نیست که همه ماهی‌ها آلوده هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص، حضور ماهی قرمز بر سر سفره‌های هفت سین خانواده‌های ایرانی ریشه فرهنگی دارد و تاریخی چند هزارساله را پشت سر نهاده تا به عنوان قدیمی‌ترین ماهی خانگی یا زینتی به حوض خانه‌های مردم، آب نماهای عمومی و مهمان کوچک نوروزی سفره‌های هفت‌سین ایرانیان تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

با توجه به انتشار شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری‌های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان در شبکه‌های مجازی به گفت‌وگو با کارشناس ارشد دامپزشکی استان پرداختیم.

,

محمد فرحی کارشناس ارشد و مدیر روابط عمومی دامپزشکی قزوین در گفت ‌و گو با خبرنگار اجتماعی شاخص، در این خصوص اظهار کرد: سازمان دامپزشکی استان نگهداری هیچگونه موجود زنده از جمله ماهی قرمز، پرندگان محلی، لاک پشت و بسیاری از موجودات دیگر را به دلیل احتمال ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام توصیه نمی‌کند.

, شاخص، ,

, , ,

وی افزود: ماهی قرمز شرایط خاص خود را دارد و یکی از شرایطی که می‌تواند احتمال انتقال سل پوستی را فراهم کند، تماس مستقیم دست با این نوع ماهی است.

,

فرحی تصریح کرد: منکر انتقال بیماری سل پوستی از ماهی قرمز به انسان نیستیم اما این بدین معنی نیست که همه ماهی‌ها آلوده هستند.

,

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین بیان کرد: سازمان دامپزشکی هرساله مواد ضدعفونی کننده‌ای به مراکز عرضه ماهی قرمز توزیع می‌کند و همچنین بروشورهایی جهت آشنایی مردم برای نگهداری آبزیان به آنان داده می‌شود که در اختیار خریداران قرار دهند.

,

وی در ادامه گفت: انتظار داریم مردم نکات و توصیه‌های لازم را رعایت و ماهی قرمز را از مراکز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

,

فرحی ابراز کرد: توزیع ماده‌های ضدعفونی توسط سازمان دامپزشکی و تمیز کردن آکواریوم ها، بیماری قارچی را کاهش می‌دهد اگرچه این موارد جز بیماری‌های قابل انتقال نیست اما به لحاظ سلامت و احتیاط بهتر است رعایت شود.

,

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان در خصوص شرایط نگهدای ماهی قرمز بیان کرد: دمای مناسب جهت نگهداری این ماهی بین ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد و همان دمای محیط است و شهروندان باید در صورت استفاده از آب شهری اجازه دهند چند ساعتی بماند تا کلر موجود در آن از بین برود.

,

وی توصیه کرد: بهتر است برای نگهداری ماهی از ظرفی با دهانه گشاد استفاده کنند تا ماهی بتواند به راحتی تبادل اکسیژن با محیط انجام دهد و همچنین با مشاهده بی حالی و مریض شدن آن را از ظرف جدا کنند تا ماهی‌های دیگر بیمار نشوند.

,

, , ,

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: برای تعویض آب ماهی بهتر است نیمی از آن را خالی کرده و مجدد آب تازه به آن اضافه کنیم تا از نظر حرارتی و تغییر آب؛ به ماهی شک وارد نشود.

,

فرحی در انتها اضافه کرد: در هنگام تعویض آب ماهی آن‌ها را دستکاری نکنید و بهتر است برای ضدعفونی کردن ظرف ماهی از آب نمک ۳ درصد استفاده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه