اخبار داغ

نماینده مجلس:

قطع صادرات نفت، به نفع ایران خواهد بود/ طرح اصلاح انتخابات اشکالات فراوانی دارد

قطع صادرات نفت، به نفع ایران خواهد بود/ طرح اصلاح انتخابات اشکالات فراوانی دارد
یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید اگرچه قطع صادرات نفت در مجموع به سود ایران خواهد بود اما اگر وزیر نفت، باانگیزه، مدیر و هوشیار باشد می‌تواند سهم فروش نفت در بودجه را محقق کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چندی قبل علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به یکی از تذکرات حسینعلی حاجی‌دلیگانی اعلام کرد که هدف از ارائه لایحه جامع انتخابات، تصویب قانون جامع و ثابت انتخاباتی است. این امر ما را بر آن داشت تا سوال کنیم که آیا چنان‌که از نام‌ها پیداست، لایحه جامع انتخابات واقعا «جامع» است؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

حسینعی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار مرآت با تأکید بر این که تعیین جامعیت لایحه دولت نیازمند بررسی‌های دقیق است گفت: حسب اطلاع من وزارت کشور به ابعاد این لایحه توجه داشته و کار مطالعاتی و پژوهشی زیادی را در خصوص آن انجام داده است؛ آن‌ها کوشیده‌اند طرح کامل‌تری را نسبت به آن‌چه که پیش‌تر در اختیار نمایندگان قرار دادند، به مجلس ارائه کنند؛ هرچند این طرح از جنبه‌هایی جامعیت دارد اما در مجموع با تعجیل نوشته شده و اشکالاتی دارد.

,

حاجی‌دلیگانی با بیان این که یکی از وجوه جامعیت لایحه انتخابات این است که درباره همه انتخابات‌ها اظهارنظر کرده است گفت: با این وجود نکته اساسی این است که برداشت آقای لاریجانی از موضوع، برداشت درستی نیست؛ ایشان معتقد است که می‌توان هر تغییری را در سیاست‌هایی که رهبر انقلاب پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را ابلاغ کردند، از جمله بند 16 این سیاست‌ها اعمال کنیم و وقتی «قانون جامع» تصویب شد آن را تغییر ناپذیر تلقی کنیم؛ در حالی که این برداشت درست نیست.

,

وی بند 16 سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب را الزام‌آور توصیف کرد و گفت: توجه به این امر سبب می‌شود که در قانون انتخابات کشور این‌قدر تغییرات نداشته باشیم؛ قانون ملاک تصویب لایحه مذکور را نیز دوسوم آراء نمایندگان دانسته است.

,

دو پیشنهاد برای بررسی دقیق‌تر لایحه جامع انتخابات

, دو پیشنهاد برای بررسی دقیق‌تر لایحه جامع انتخابات,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این که به نظر من طرحی که برای انتخابات مجلس به مجلس آمده باید به کمیسیون‌های مربوطه بازگردد و گروه‌هایی از نمایندگان با تخصص‌های مختلف آن را بررسی کنند گفت: هریک از بخش‌های طرح مذکور باید به طور تخصصی در اختیار گروه‌های مختلف نمایندگان قرار بگیرد تا در خصوص آن کار علمی انجام دهند.

,

حاجی‌دلیگانی پیشنهاد دیگر را ایجاد یک کمیسیون مشترک با دستور رئیس مجلس برای بررسی لایحه جامع انتخابات عنوان کرد و گفت: اگر طرح مذکور در یک کمیسیون مشترک مورد بررسی قرار بگیرد، می‌توان جمع‌بندی مطلوبی به صحن گزارش کرد.

,

وی این راهکار را عاملی برای جلوگیری از تغییرات دائمی در قانون انتخابات دانسته و افزود: این امر سبب می‌شود که ما تا سالیان سال نیازمند تغییر قوانین نباشیم؛ من خودم فرماندار بوده و شاهد بوده‌ام که در قانون‌نویسی خصوصا برای انتخابات دقت لازم صورت نمی‌گیرد؛ لذا در هنگام اجرا بخشی از اختلافات و نزاع‌ها و هزینه‌های ناخواسته‌ای که در برگزاری انتخابات به دلیل ضعف ما در قانون‌گذاری است.

,

طرح اصلاح انتخابات اشکالات فراوانی دارد

, طرح اصلاح انتخابات اشکالات فراوانی دارد,

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان این که قانون انتخابات در برخی از مواد تعیین‌تکلیف درستی در خصوص احتمالات ندارد گفت: طرحی که اکنون در مجلس مطرح است نیز اشکالات فراوانی دارد و بسیاری از نکات ظریف در آن دیده نشده است که این امر نشان می‌دهد طرح مذکور با تعجیل نوشته شده است.

,

اما از آن‌جا که فروش روزانه نفت در بودجه 98، یک میلیون و 200 هزار بشکه لحاظ شده است، برخی از کارشناسان این امر را دشوار و برخی ناممکن دانسته‌اند. بر این اساس، مرآت از حاجی‌دلیگانی پرسیده است:«آیا میزان فروش نفت پیش‌بینی‌شده در بودجه قابل تحقق خواهد بود؟»

,

حاجی‌دلیگانی در پاسخ به این پرسش گفت: تردید نکنید، چنان‌چه صادرات نفت کشور به کلی قطع شود، این امر به نفع کشور خواهد بود.

,

وی پول نفت را یکی از عوامل فراهم‌کننده زمینه‌های رانت و فساد در کشور عنوان کرد و گفت: پول نفت بیش از آن که برای کشور برد داشته باشد، به حال کشور مضر بوده است اما درباره پرسش شما من معتقدم چنان‌چه وزیر نفت، وزیر باانگیزه‌، مدیر و هوشیاری باشد، می‌تواند حتی بیش از یک‌میلیون و 200 هزار بشکه در روز نفت بفروشد و پول آن را نیز به کشور بازگرداند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه