اخبار داغ

رفتن به دریا، رسم دیرینه هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه سال

رفتن به دریا، رسم دیرینه هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه سال
دریا دلان هرمزگانی در کنار سنت های خاص اصیل ایرانی در چهارشنبه آخر سال رسومات دیگری از جمله رفتن به دریا، تعریف چیچکا و خوردن غذای محلی نیز دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ نوروز گنجینه ای بس گران بها در میان ما ایرانیان به شمار می رود که همچون تار و پودی بر پیکره فرهنگ این سرزمین طنیده و مردم هر ساله در روزهای پایانی اسفند ماه برای رسیدن آن خود و پیرامونشان را آماده می سازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مردمان هرمزگان مانند سایر نقاط کشور که از فرهنگ غنی و پرمحتوایی برخوردار هستند، برای پایان سال و آغاز سال نو  فرهنگ و آداب و رسوم خاصی برای خود دارند که یکی از این فرهنگ ها برپایی آیین چهارشنبه سوری به شمار می رود؛ مردمان این استان همواره تا آنجایی که رو به خرافات نرود پایبند فرهنگ غنی ایرانی بوده و جشن ها و آیین ها  را  زنده نگه داشته اند و با پیشرفت تکنولوژی توانسته اند سنت های بومی خود را با عصر امروز تلفیق کنند.

,

دریا دلان هرمزگانی در کنار سنت های قاشق زنی، آتش افروزی و از روی بوته آتش پریدن و خواندن زردی من از تو، سرخی تو از من، خرید آجیل مشکل گشا، فالگوش ایستادن و از گفتگوهای عابرین تفأل زدن، ترنابازی و فال بولونی که در سراسر کشور در آخرین چهارشنبه سال صورت می پذیرد مردم این خطه رسومات خاص دیگری از جمله رفتن به دریا ، تعریف چیچکا و خوردن غذای محلی نیز دارند.

,

ساحل نشینان هرمزگانی همواره برای گذراندن اوقاتی سرشار از خوشی کنار سواحل خلیج فارس و دریای عمان می روند اما دو بار در طول سال برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که همراه با  سنت های خاصی این عمل انجام می شود یکی در چهارشنبه آخر ماه صفر و دیگری چهار شنبه آخر سال است.

,

, ,

رفتن به دریا، رسم دیرینه هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه سال

, رفتن به دریا، رسم دیرینه هرمزگانی ها در آخرین چهارشنبه سال,

در آخرین چهارشنبه هر سال هرمزگانی به صورت دسته جمعی دل به دریا می زنند و با گفتن بسم الله الرحمن الرحیم پا در آب های گرم و شور می گذارند و همراه با اعضای خانواده و فامیل به آب تنی در دریای بیکران می پردارند.

,

بعد از آب تنی در آب های شور دریا با فرستادن سه بار صلوات بر حضرت محمد(ص) و خاندان پاک و مطهرش به آب تنی خود پایان داده و همراه با اعضای خانواده به خانه هایشان برگشته و با آب شیرین آب تنی کرده که در اصطلاح گویش بندری به آن هو شیرینی می گویند.

,

اگر کسی مریض بوده و یا به هر دلیل دیگر نتوانسته در این آیین شرکت کند یکی از اعضای خانواده و یا بستگانش برایش آب از دریا برده و در خانه این اعمال را انجام می دهد و مردمان این منطقه بر این عقیده هستند که آب دریا مانند ماده ای ضد عفونی کننده عمل می کند و هر زمان که کسی از بستر بیماری نجات می یافت او را به دریا برده و بدنش را با آب دریا تمیز می کردند.

,

مردمان یا اصالت هرمزگان بر این باورند که اگر کسی در آخرین چهار شنبه سال به دریا برود در طول سال هیچ گاه مریض نمی شود و از نظر علمی نیز ثابت شده که آب گرم دریا خاصیت درمانی داشته و برای درمان بیماری های پوستی نیز مفید است.

,

, ,

از قاشق زنی کودکان تا تعریف چیچکای بزرگان

, از قاشق زنی کودکان تا تعریف چیچکای بزرگان,

مردمان این دیار شب آخرین چهار شنبه سال به خانه بزرگان فامیل رفته و اوقات خوش و مفرحی را با یکدیگر می گذرانند و شیرینی های سنتی این استان از جمله رنگینک، کلمپا و... که بیشتر از خرما بوده را می خورند و آتشی را بنا می سازند و همه به گرد آن می نشینند.

,

هنگامی که همه بر گرد آتش حلقه زده اند پدر بزرگ و مادر بزرگ های فامیل که در گویش محلی به آنها بَپ گَپو و مُم گَپو می گویند افسانه و داستان های قدمی که به ان چیچگا می گویند برای کودکان و نوجوانان تعریف می کنند و آنها نیز با دل و جان به شنیدن این قص ها می پردازند.

,

در روستاهای هرمزگان نیز در شب چهار شنبه صوری کودکان با در دست داشتن قاشق و ظرف فلزی در حالی که صورت خود را با دستاری پوشانده اند به درب خانه های همسایه و فامیل رفته و آنها نیز شیرینی، شکلات و در بعضی از مواقع پول در کاسه های آنها می اندازند.

,

هرچند که چهارشنبه سوری یکی از سنت های دیرینه سرزمیتن ایران به شمار می رود اما باید فرهنگ های بومی و قدیمی هر شهر که هیچ گونه خطری را نیز به دنبال نداشته را به نسل های جوان آموزش داد تا چهارشنبه سوری تبدیل به چهار شنبه سوزی نشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه