اخبار داغ

ذوالنور در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

عدم تکیه بر توان داخل از نخواستن بود نه ناتوانی دولت!/ پرداختن به برجام و FATF، مانع اجرای اقتصاد مقاومتی شده است/ دام زنده را با هواپیما می آورند و با کشتی قاچاق می‌کنند

عدم تکیه بر توان داخل از نخواستن بود نه ناتوانی دولت!/ پرداختن به برجام و FATF، مانع اجرای اقتصاد مقاومتی شده است/ دام زنده را با هواپیما می آورند و با کشتی قاچاق می‌کنند
نماینده مردم قم درمجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسئولان به وظایف خود درست عمل کنند بسیاری از مشکلات حل شدنی و قابل مدیریت است چرا که بیشتر مشکلات کشور داخلی بوده است.
[

مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص شعار سال مبنی بر «حمایت از کالای ملی» اظهار داشت: تولید ملی و استفاده از کالای ایرانی مورد تاکید رهبری است، اما آن جور که باید در تحقق شعار سال، حق مطلب ادا نشد. شعاری که رهبری برای سال ۹۷ تعیین فرمودند درحقیقت آن هدف متعالی و ارزشمند است که محقق نشد و علل متعددی در این زمینه مطرح است که یکی از آن‌ها بی اهتمامی و عدم اقدام به موقع دولت به این موضوع است.

, مجتبی ذوالنور, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی گفت: زمانی که قصد داریم یک مسیر را طی کنیم نیاز به مقدماتی داریم که از مهمترین مقدمات، نوع نگاه به موضوع است؛ اگر دولت با عمق جان به این نکته می‌رسید که در ابتدا مشکل حل نشدنی در کشور نداریم و در ادامه نباید به دشمن امید داشته باشیم که مشکلاتمان را حل کند شرایط تغییر می کرد.

,

 

,

وقتی توان داخلی را رها کرده‌اند مشخص است که شعار سال محقق نمی‌شود

, وقتی توان داخلی را رها کرده‌اند مشخص است که شعار سال محقق نمی‌شود, وقتی توان داخلی را رها کرده‌اند مشخص است که شعار سال محقق نمی‌شود,

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه افزود: باید دولت به این نتیجه می رسید که نباید کلید حل مشکل را از دشمنی که خودش مشکلات را ایجاد کرده طلب کند؛ این به این معنا نیست که تلاش در برقراری ارتباط سازنده با دنیا و تلاش دیپلماتیک موثر نداشته باشیم و تلاش نکنیم که ارتباطمان را با دنیا حل کنیم؛ ولی وقتی بر توان داخلی تکیه زده و در کار آن از کشورهای همسایه و دیگران هم کمک می‌گیریم، قطعاً به جایی می رسیم. ولی اگر توان خودمان را رها کردیم و به دست دیگران چشم دوختیم معلوم است که آن اتفاق نمی افتد.

,

 

,

عدم تکیه بر توان داخل از نخواستن بود نه ناتوانی دولت!

, عدم تکیه بر توان داخل از نخواستن بود نه ناتوانی دولت!, عدم تکیه بر توان داخل از نخواستن بود نه ناتوانی دولت!,

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه به دیپلماسی اقتصادی دولت نمره قبولی نمی دهم تصریح کرد: دولت با یک دیپلماسی اقتصادی قوی می‌توانست توانمندی های داخلی را تقویت کند اما در این زمینه موفق نبود هرچند این موضوع را از ناتوانی دولت نمی دانم و عامل اصلی نخواستن و بی اراده بودن در این زمینه است؛ وقتی دولت به خاطر برجام و پرداختن به اف ای تی اف و خیلی از مسائل دیگر، اقداماتی که در اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی کند. طبیعی است که ما مشکل پیدا می کنیم.

,

 

,

بستن پیمان‌های دوجانبه با کشورهای همسایه مانع اثرگذاری تحریم ها می‌شد

, بستن پیمان‌های دوجانبه با کشورهای همسایه مانع اثرگذاری تحریم ها می‌شد, بستن پیمان‌های دوجانبه با کشورهای همسایه مانع اثرگذاری تحریم ها می‌شد,

ذوالنور اذعان کرد: اگر در این فرصت سه ساله بعد از برجام پیمان های پولی و مالی دوجانبه با کشورهای منطقه برقرار می کردیم، امروز نمی‌توانستند ما را به راحتی تحریم کنند و برایمان مشکل بسازند؛ و از آن طرف اگر چنین کاری را می کردیم در بسیاری از موارد اولیه دچار مشکل نمی شدیم.

,

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دولت در جهت قطع یا کاهش وابستگی اقتصاد به نفت، تلاش موثری انجام می‌داد طبیعی بود که تولید داخلی رونق پیدا می‌کرد و چون تولید داخلی رونق پیدامی‌کرد زمینه مصرف کالای ایرانی فراهم می‌شد. ولی به دلایل متعدد این اقدامات انجام نشد.

,

 

,

عدم مبارزه با قاچاق یکی از دلایل شکست شعار سال است

, عدم مبارزه با قاچاق یکی از دلایل شکست شعار سال است, عدم مبارزه با قاچاق یکی از دلایل شکست شعار سال است,

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: دولت اگر می‌خواست مردم کالای داخلی استفاده کنند باید با مقوله قاچاق قویاً برخورد می‌کرد؛ اما شاهدیم که اراده ای در برخورد با قاچاق نیست.

,

نماینده مردم قم در مجلس با انتقاد از قاچاق دام زنده که اخیراً کشور با آن دست و پنجه نرم می کند عنوان کرد: دام زنده ما را به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند و بعد ما می رویم از کشوری دیگر با هواپیما گوشت وارد می کنیم و هواپیما سقوط می کند و عزیزانمان قربانی این مسیر می شوند.

,

 

,

دام زنده را با هواپیما می آورند و با کشتی قاچاق می‌کنند

, دام زنده را با هواپیما می آورند و با کشتی قاچاق می‌کنند, دام زنده را با هواپیما می آورند و با کشتی قاچاق می‌کنند,

ذوالنور در ادامه افزود: از یک طرف دام را با دلار دولتی و با هواپیما وارد کشور می کنند و از طرف دیگر همان دام زنده را با دسیسه و حساب شده با کشتی قاچاق می‌کنند که نسل دام را در کشور نابود کرده و برای همیشه در این مقوله ما را وابسته کنند.

,

وی با بیان اینکه عزم و اراده و اقدام عملی در مقابله با قاچاق که نتیجه بخش باشد در دولت وجود ندارد خاطرنشان کرد: وقتی دولت جلوی قاچاق را نمی گیرد، قاچاق کمر تولید داخلی را می شکند و قدرت رقابت را از تولید کننده داخلی می گیرد.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه افزود: چنین شرایطی تولید کننده داخلی را ورشکسته و نابود می کند و یا اینکه قدرت رقابت در کیفیت و قیمت را از دست می‌دهد؛ طبیعی است که آن وقت رغبتی به کالای ایرانی نمی شود لذا اعتقادمان این است که دولت در این زمینه ها که مقدمات استفاده از کالای ایرانی است موفق عمل نکرده ودلایل متعددی هم برای آن داریم.

,

نماینده مردم قم با یادآوری این نکته که تولیدکننده های ما با مشکلات عدیده ای روبرو هستند خاطرنشان کرد: بروکراسی اداری، سختی دردریافت تسهیلات، نرخ بالای تسهیلات و سود بالای تسهیلاتی که تولیدکنندگان می خواهند تحویل بگیرند و بیمه های متعدد، مالیاتهای مکرر از جمله مالیات ۹ درصد بر ارزش افزوده و موارد متعدد دیگر دست و پای تولید کننده داخلی را می بندد و آن را تحت فشار قرار می دهد و طبیعی است که اگر قدرت رقابت از تولید کننده داخلی گرفته شد کالای ایرانی نمی تواند آن رقابت لازم را داشته باشد و در پی آن مصرفش بالا رود.

,

 

,

افزایش نرخ ارز موجب استقبال مردم از کالای داخلی شد

, افزایش نرخ ارز موجب استقبال مردم از کالای داخلی شد, افزایش نرخ ارز موجب استقبال مردم از کالای داخلی شد,

ذوالنور همچنین توضیح داد: اگرچه افزایش قیمت ارز مشکلات متنوعی را برای مردم ایجاد کرد ولی استقبال از کالای ایرانی را به دنبال داشت. از آن طرف هم برخی از مواد اولیه کالاهای ایرانی با همان ارز تهیه می‌شد لذا متاسفانه یک عامل این است.

,

وی به سوء استفاده های تولید کننده ها اشاره کرده و گفت: برخی از تولید کننده ها از افزایش قیمت ارز در محصولاتی که ارز در آن دخالت مستقیم ندارد سوء استفاده کردند و بدون تناسب با قیمت ارز قیمت کالای ایرانی هم افزایش دادند که باز این هم یک مانعی در استفاده از کالای ایرانی می شود.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه دولت بازار را رها کرده یادآوری کرد: این روزها دولت و دستگاه های نظارتی هیچگونه نظارتی بر نوسانات قیمت ها در کشور ندارد و طبیعی است که هر کسی هر جوری که می خواهد در این شرایط اقتصادی به مردم فشار می آورد.

,

ذوالنور در ادامه افزود: تلقی بعضی از مردم این است که مملکت رها شده و دولت واقعا آن نظارت خودش را بر مسائل ندارد که امیدواریم دولت با نظارت بر قیمت، کیفیت و عرضه کالاها، کمک به تولید کننده و حل مشکلات تولید کننده و رفع موانع تولید و تقویت عوامل موثر در تولید، حداقل شعارهای سال تا حدی محقق شود.

,

 

,

حمایت از کالای داخلی فقط مخصوص سال 97 نبود

, حمایت از کالای داخلی فقط مخصوص سال 97 نبود, حمایت از کالای داخلی فقط مخصوص سال 97 نبود,

وی همچنین تأکید کرد: همانطور که خود رهبری فرمودند اگر ایشان یک موضوع را به عنوان شعار سال مطرح می نمایند معنیش این نیست که مخصوص همان سال بوده واگر آن سال تمام شد باید آن را فراموش کرد.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه گفت: همه محور های مهمی را که مقام رهبری اول سال تعیین می کنند علاوه بر اینکه باید در طول سال به آن موضوعات اهمیت دهیم در طول سالیان بعد هم باید مورد توجه قرار بگیرند چون مقدمات برخی از شعارهای سال ممکن است مدت‌های زیادی و حتی بیش از یک سال طول بکشد لذا در این زمینه همه دستگاه‌ها باید مسئولانه و فعالانه ورود پیدا کنند.

,

 

,

اگر مسئولان وظایف خود را درست انجام بدهند مشکلات اقتصادی در سال 98 حل می‎شود

, اگر مسئولان وظایف خود را درست انجام بدهند مشکلات اقتصادی در سال 98 حل می‎شود, اگر مسئولان وظایف خود را درست انجام بدهند مشکلات اقتصادی در سال 98 حل می‎شود,

نماینده مردم قم در پاسخ به این سوال که آیا این نابه سامانی های اقتصادی بعد از عید نوروز ادامه پیدا می کند توضیح داد: امیدواریم که این نابه سامانی های اقتصادی تمام شود و معتقدم بیشتر این عوامل به داخل کشور ارتباط دارد.

,

ذوالنور با تأکید بر لزوم فعالیت بیشتر مسئولان یادآوری کرد: اگر مسئولان به وظایف خود درست عمل کنند بسیاری از مشکلات حل شدنی و قابل مدیریت است؛ عده ای هم که پیش بینی می‌کنند بعد از عید مشکلات بیشتر می‌شود می گویند ممکن است ترامپ مجوز واردات نفت از ایران را برای آن چند کشوری که اجازه داده بود تمدید نکند و درنتیجه مشکل ایجاد شود.

,

وی در ادامه توضیح داد: من با اطلاعاتی که دارم اتفاق خاصی در صورتی که مسئولین به وظایف خودشان عمل کنند رخ نخواهد داد و ما با مشکل جدی روبرو نیستیم. راههای متعددی وجود دارد که صدور نفت قطع و کم نشود.

,

 

,

دلیلی برای آشفتگی بازار بعد از عید وجود ندارد

, دلیلی برای آشفتگی بازار بعد از عید وجود ندارد, دلیلی برای آشفتگی بازار بعد از عید وجود ندارد,

عضو کمیسیون امنیت ملی در ادامه افزود: فرض بر اینکه صدور نفت ما با مشکلات روبرو شود. تامین ارز از طریق دیگری ممکن است و لذا با اطلاعاتی که دارم نگرانی برای بعد از عید به سبب عاملی که باعث بدتر شدن و آشفتگی اوضاع شود نداریم.

,

نماینده مردم قم در مجلس با بیان از عملکرد مجلس راضی نیستم و اعتقاد دارم که اگر مجلس و هیئت رئیسه مجلس به رسالت خودش در این زمینه عمل می‌کردند بسیاری از این اتفاقات رخ نمی داد یادآوری کرد: من بارها اعلام کردم که آماده مناظره با رئیس محترم مجلس آقای لاریجانی و نواب رئیس آقایان پزشکیان و مطهری و هر یک از اعضای هیئت رئیسه مجلس، روسای کمیسیون هاونمایندگان محترم مجلس در رسانه های سراسری و ملی را دارم و اثبات می کنم که مجلس در حمایت از تولید ملی و جلوگیری از این آشفتگی اقتصادی در کشور آن نقشی را که باید ایفا می کرد ایفا نکرد.

,

ذوالنور در پایان با به توصیه مسئولین به مردم برای استفاده از کالای ایرانی تصریح کرد: بعضی از آن ها خودشان به این توصیه عمل می کنند و بعضی دیگر ممکن است تناقض در حرف و عملشان باشد و از کالای خارجی استفاده کنند. در حقیقت عملکرد مسئولان در حمایت از تولید داخل متنوع بوده است و ما نمی توانیم یک حکم کلی برای همه مسئولان بدهیم.

,

کسری شریفی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه