اخبار داغ

کارشناس صدور پروانه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

نشان دار کردن محصولات تراریخته و انتخاب مردم/ برچسب خوردن محصولات تراریخته الزامی است

نشان دار کردن محصولات تراریخته و انتخاب مردم/ برچسب خوردن محصولات تراریخته الزامی است
فرخی کارشناس صدور پروانه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: محصولات تراریخته در دنیا دارای یکسری موافقان و مخالفان هستند و به طور قطع آمار ضد و نقیضی درباره محصولات تراریخته وجود دارد و تولید کنندگان محصولات تراریخته ملزم به نوشتن تراریخته روی محصول هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هدی فرخی کارشناس صدور پروانه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با راه آرمان در خصوص محصولات تراریخته گفت: محصولات تراریخته محصولاتی هستند که تغییر اصلاح ژنتیکی داده اند این محصولات هم می‌توانند منبع حیوانی و هم منبع گیاهی داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی ادامه داد: در کشور ما محصولات تراریخته تعداد اندکی محصول راشامل میشوند که دانه های روغنی از قبیل کلزا ، ذرت، سویا و تخم پنبه جزء این محصولات هستند.

,

فرخی در خصوص دانه های روغنی تصریح کرد: بحث دانه های روغنی تراریخته بخشی است که بر عهده سازمان غذا ودارو است.  این محصولات تراریخته یا تغییر ژنتیک یافته که در کشور وجود دارند، به صورت روغن وارد کشورشده اند یا به صورت دانه های روغنی و بعد از آنها استحصال روغن صورت می گیرد.

,

کارشناس ارشد مهندسی صنایع غذایی با اشاره به اظهار نظرات متفاوت در خصوص این محصولات افزود: محصولات تراریخته در دنیا دارای یکسری موافقان و مخالفان هستند و به طور قطع آمار ضد و نقیضی درباره محصولات تراریخته وجود دارد؛ موافقان و مخالفان محصولات تراریخته در زمینه مفید و مضر بودن این محصولات هرکدام ادله و مستنداتی ارائه داده اند  واین موضع گیری در کل دنیا مطرح است.

,

فرخی تصریح کرد: بعضی از کشورها هم ورود و هم تولید این محصولات را ممنوع کرده اند، بعضی دیگر برای ورود این محصولات ممنوعیتی ندارند ولی تولید این محصولات را ندارند وکشورهایی از قبیل ایران برای این محصولات موضع گیری که دارد، در خصوص برچسب گذاری روی این محصولات تراریخته است.

,

وی در خصوص وظیفه سازمان غذا و دارو و بهداشت گفت: اطلاع رسانی به مصرف کننده در خصوص این محصولات و نظارت به نوشتن نام تراریخته بر روی محصولات تغییر ژنتیک داده به عهده سازمان غذا و دارو است؛ مصرف کننده باید در خصوص مصرف و عدم مصرف این محصولات تصمیم گیری کند.

,

کارشناس صدور پروانه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی در خصوص قوانین برچسب گذاری اذعان داشت: تولید کنندگان محصولات تراریخته که روغن را تولید و بسته بندی می‌کنند موظف به نوشتن تراریخته یا محصولات تغییر ژنتیک یافته روی محصول هستند؛ درخصوص محصولات ثانویه از قبیل روغن مورد استفاده در فرمولاسیون کیک و کلوچه اگر از نوع تراریخته است تولید کننده محصولات مورد نظر هم ملزم به نوشتن این مورد در خصوص ترکیبات هستند.

,

وی تاکید کرد: در ترکیبات کلوچه وکیک که آرد و تخم مرغ و افزودنی های دیگراز قبیل روغن استفاده می‌شود اگر روغن استفاده شده از نوع تراریخته است در خصوص ترکیبات استفاده شده نوشتن تراریخته الزامی است.

,

فرخی درپایان خاطر نشان کرد: فرد با توجه به حساسیت شخصی خود در مورد استفاده از این محصولات جانب احتیاط را رعایت کند و با توجه به عدم وجود مستندات کافی در زمینه مفید و مضر بودن این محصولات راهکار موضوع این است که فرد به برچسب محصولات دقت لازم را داشته باشد. وظیفه سازمان غذا و دارو کنترل برچسبها و الزام تولید کننده در خصوص اطلاع رسانی از طریق درج برچسب روی محصولات به مصرف کننده است

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه