اخبار داغ

«چهارشنبه‌سوری» جشنی در ابعاد میدان جنگ/ آمادگی کامل نیروهای امدادی برای خدمت‌رسانی

«چهارشنبه‌سوری» جشنی در ابعاد میدان جنگ/ آمادگی کامل نیروهای امدادی برای خدمت‌رسانی
این روزها دیگر حال و هوای جشن‌های سنتی چهارشنبه‌سوری وجود ندارد و مراسمات صنعتی و خطرساز جای مراسمات زیبای سنتی را گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، چهارشنبه سوری یکی از آیین های سنتی مردم ایران است که از گذشته با پریدن از روی آتش و برگزاری جشن‌های سنتی سعی در برگزاری مراسمی شاد و دور کردن زردی و بیماری‌ها از خود داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

این جشن که از اولین مراسمات پیشواز عید نوروز و سال نو محسوب می‌شود این روزها دیگر رنگ سنتی بودن را از دست داده و به مرور تبدیل به مراسمی صنعتی با صدمات جانی و مالی بسیاری می‌شود.

,

جوانان این روزها در سایه پول تو‌جیبی‌های خود و دور از چشم والدین و گاه در سایه بی اطلاعی والدین از خطرات این اقلام، اقدام به خرید و استفاده از مواد محترقه خطر‌ساز کرده و در هیاهوی یک لحظه شادی مشکلات مختلفی از جمله قطع عضو، مصدومیت و گاه حتی مرگ را به دنبال خود به همراه دارند.

,

قرار گرفتن آذربایجان‌غربی در میان رتبه‌های برتر مصدومین سال گذشته و نگرانی مسئولین از تکرار چنین آماری باعث شده تا آمادگی‌ها و نیز اقدامات پیشگیرانه در زمینه جلوگیری از افزایش یا تکرار آمار در دستور کار واحدهای امدادی و نیز دستگاه‌های متولی اطلاع‌رسانی در این زمینه باشد.

,

* آذربایجان‌غربی جزو ۱۰ استان اول کشور در مصدومیت‌های چهارشنبه آخر سال

, * آذربایجان‌غربی جزو ۱۰ استان اول کشور در مصدومیت‌های چهارشنبه آخر سال,

رئیس مرکز فوریت های پزشکی آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار اروم‌نیوز، در خصوص اقدامات این مرکز در چهارشنبه آخر سال، اظهار داشت: ۳۵ پایگاه شهری و ۴۷ پایگاه جاده‌ای در چهارشنبه آخر سال به‌صورت آماده‌باش قرار دارند.

, اروم‌نیوز,

وی، ادامه داد: علاوه بر تمامی مراکز پزشکی و اورژانس‌های بیمارستانی، اورژانس پیش بیمارستانی نیز به‌صورت آماده باش بوده و در اورژانس‌های بیمارستانی نیز علاوه بر مرکز هدایت عملیات بحران و مرکز فوریت‌های پزشکی تمامی بیمارستان‌ها، پزشکان و جراحان عمومی، چشم پزشکان، ارتوپد و پرستاران در حالت آماده‌باش در تمامی هستند.

,

«باقر بهرامی» در ادامه توصیه‌های اورژانس استان برای کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال را اعلام و عنوان کرد: بیماران قلبی و بانوان باردار سه‌شنبه شب از تردد در خیابان‌ها و معابر به دلیل صداهای ناهنجار و استرس‌های آنی ناشی از انفجار مواد محترقه بپرهیزند.

,

وی، با بیان اینکه هنگام وقوع حوادث باید خونسردی خود را حفظ و در اولین فرصت به اورژانس اطلاع دهند، افزود: در زمان وقوع حادثه اکثر مصدومان و افراد درگیر در سانحه به دلیل استرس و فشار های روحی به دلیل عدم آدرس دهی دقیق و مناسب باعث ایجاد تاخیر در حضور نیروهای امدادی در صحنه حادثه می شوند.

,

بهرامی، خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به اینکه در سال گذشته تعداد مصدومان استانی بسیار بالا بود، جزو ۱۰ استان اول کشور در مصدومیت‌های ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری هستیم.

,

وی، اذعان داشت: بر اساس آمار موجود در حوادث چهارشنبه‌سوری سال گذشته ۲۹۶ مصدوم در سطح آذربایجان‌غربی وجود داشت.

,

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه ارومیه با ۱۰۹ مصدوم رکوددار مصدومت چهارشنبه‌سوری در سال گذشته بوده است، عنوان کرد: خوی، سلماس و مهاباد در رده‌های بعدی مصدومان قرار دارند.

,

بهرامی، تاکید کرد: خانواده‌ها به فرزندان خود بیش از قبل توجه داشته و از ساخت مواد محترقه دست ساز در خانه خود به شدت خودداری کرده و به رعایت نکات ایمنی توجه داشته باشند.

,

* آماده باش ۲۲۰ نیروی آتش‌نشانی در ایام عید و چهارشنبه آخر سال

, * آماده باش ۲۲۰ نیروی آتش‌نشانی در ایام عید و چهارشنبه آخر سال,

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه نیز در گفت‌و گو با خبرنگار اروم‌نیوز، در خصوص اقدامات چهارشنبه آخر سال و ایام عید، اظهارداشت: نیروهای آتش نشانی در شهر در ایام نوروز و چهارشنبه آخر سال تمرکز داشته از ۲۵ اسفند ۲۲۰ نیرو و ۱۰ ایستگاه شهری، خودروهای سبک، موتور سیکلت و خودورهای آتش نشانی در جهت خدمت و ارائه مسائل ایمنی در خدمت مردم هستند.

, اروم‌نیوز,

«ابراهیم شاد قوشچی» خاطر‌نشان کرد: همچنین در مراکز پرتردد شهر، واحد‌های پر ترافیک و واحدهای تجاری، بازرسی و بررسی دارند تا از وقوع حادثه جلوگیری شود.

,

وی، تصریح کرد: علاوه بر بازرسی‌های میدانی، خودرو های سیار و موتور سیکلت های آتش نشانی در حال گشت‌زنی در سطح شهر بوده و توصیه‌های لازم از طریق رسانه‌های جمعی داده می‌شود.

,

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه، ابراز کرد: درصدد هستیم تا نسبت به بیداری و آگاهی خانواده‌ها در خصوص مواد محترقه بکوشیم چرا‌که کنترل و نظارت بر فرزندان خود آن‌ها را از خطرات آتش‌زا آگاه کرده و از بازی با چنین موادی بر حذر دارند.

,

با توجه به سوابق موجود در خصوص صدمات و آسیب‌های وارده در چهارشنبه آخر سال و اعلام آمادگی نیروهای امدادی در این روز، امید است در سال‌جاری و به‌خصوص چهارشنبه آخر سال که نزدیک‌تر به شب عید و لحظات سال تحویل است، در سایه کنترل بیشتر والدین و احتیاط بیشتر فرزندان شاهد کاهش آمار صدمات ناشی از این مراسمات خطر‌ساز باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه