اخبار داغ

دیار تاکستان های سرسبز دیدنی است؛

جاذبه‌های متنوع گردشگری خلیل‌آباد در انتظار مسافران نوروزی

جاذبه‌های متنوع گردشگری خلیل‌آباد در انتظار مسافران نوروزی
شهرستان خلیل‌آباد "دیار تاکستان‌های سرسبز" با تنوع و فراوانی جاذبه‌های گردشگری اعم از تاریخی، زیارتی، طبیعی، کشاورزی و فرهنگی و نیز با مردمان مهمان‌نواز و خونگرم، آماده بازدید مسافران نوروزی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، جاذبه‌های مختلف گردشگری این خطه از ایران اسلامی که از آن به دیار تاکستان‌های سرسبز یاد می‌شود به‌اندازه‌ای زیاد و درعین‌حال زیبا و جذاب است که هر مسافری را به خود جذب می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

وجود همزمان منابع طبیعی، کوهستانی و انواع جاذبه‌های گردشگری همچون آبگرم معدنی، پارک جنگلی، تفرجگاه خارزنج و مناطق، کوهستانی، کویری و بیابانی در کنار اماکن تاریخی و مذهبی در این خطه از ایران اسلامی، به‌یقین می‌تواند ساعات و خاطرات خوش در ذهن و یاد مسافران نوروزی ایجاد کند.

,

منطقه مسکونی خلیل‌آباد در قرون و سده‌های گذشته محدوده کوچکی را به خود اختصاص می‌داد که در دوران سلطنت شاه‌عباس صفوی براثر زلزله به‌کلی ویران شد و بعدها توسط شخصی به نام خلیل خان فرزند جلیل بیک از خاندان عرب که بر این سرزمین حکومت می‌کرد قلعه‌ای بنیان شد و بعدها خلیل‌آباد نام گرفت. 

,

وجود آثار قلعه و آتشکده در کوه‌های شمال شرقی و قلعه دختر در کوه‌های شمال غربی که از تمدنی چند هزارساله حکایت می‌کند حاکی از پیشینه و غنای تاریخی این ناحیه و خلیل‌آباد فعلی است؛ در حال حاضر این شهرستان به خاطر باغات انگوری که دارد به دیار تاکستان‌های سرسبز مشهور است. 

,

خلیل‌آباد با قرار گرفتن در محور مواصلاتی بین بردسکن و کاشمر و مسیر مشهد مقدس بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) سالانه پذیرای میلیون‌ها مسافر عبوری است.

,

 

,

آداب‌ورسوم مردم خلیل‌آباد:

, آداب‌ورسوم مردم خلیل‌آباد, :,

در شهرستان خلیل‌آباد همچون سایر نقاط استان خراسان رضوی پخت انواع نان‌های محلی و سنتی رواج دارد. همچنین انواع جشن‌ها، اعیاد و مناسبت‌های ویژه با توجه به باورهای مردم منطقه کماکان برگزار می‌گردد.

,

از میان این مراسم می‌توان از جشن‌های خواستگاری، عقد خوانی، سده، چهارشنبه‌سوری، جشن ختنه‌سوران و عزاداری تاسوعا و عاشورا را یاد کرد برگزاری باشکوه مراسم تعزیه‌خوانی و نقالی و پرده‌خوانی عاشورایی از دیگر هنرهای آئینی مرسوم در این منطقه است. افزون بر این در میان مردم خلیل‌آباد انواع بازی‌ها و ترانه‌های مربوط به آن‌ها نظیر بازی «ونه شوکافتک»، «کوک محله»، «حرنگ حرنگ» و...، رایج می‌باشد.

,

 

,

 

, , ,

مناطق کوهستانی و جاذبه‌های طبیعی

, مناطق کوهستانی و جاذبه‌های طبیعی, ,

مناطق کوهستانی این ناحیه از دو رشته ارتفاعات اصلی تشکیل‌شده‌اند که رشته شمالی آن به نام کوه سرخ و رشته جنوبی آن شامل کوه کمر بلند، برغو و فغان می باشند.

,

اکثر رودهایی که از ارتفاعات شمالی و حتی جنوبی سرچشمه می‌گیرند در داخل دشت و در نزدیکی پای کوه تشکیل مخروط افکنه های کوچک و بزرگ را می‌دهند. از سوی دیگر ششطراز که از کاشمر به‌طرف خلیل‌آباد و بردسکن گسترش دارد در بین راه، تپه‌ماهورهایی را تشکیل داده که ازلحاظ زیبایی در نوع خود یگانه وبی نظیرند.

,

 

,

, , ,

سد خاکی شهید مدرس:

, سد خاکی شهید مدرس, :,

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهرستان خلیل‌آباد، سد خاکی شهید مدرس است که از آبریز مهم‌ترین رودخانه منطقه که شهر خلیل‌آباد را تحت تأثیر مستقیم قرار می‌دهند و رودخانه ششطراز نام دارد، مشروب می‌گردد. این رودخانه فصلی در قسمت غربی خلیل‌آباد دشت آبرفتی منطقه را تغذیه نموده و مابقی آن طی مسافتی طولانی وارد سد شهید مدرس در محل روستای مهدی‌آباد می‌گردد که در اطراف خود منطقه‌ای زیبا و چشم‌اندازهای بدیع را به وجود آورده است.

,

 

,

, , ,

آبگرم خلیل‌آباد:

, آبگرم خلیل‌آباد, :,

از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ژئو توریستی منطقه، آبگرم خلیل‌آباد است که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.

,

چشم‌انداز فرهنگی، طبیعی تاریخی  این منطقه با دارا بودن 12 اثر تاریخی موسوم به آسیاب و دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز با پوشش نیزار و حوضچه‌های بزرگ آب موسوم به «زو» و حوضچه‌های آبگرم معدنی چشم هر گردشگری را به خود محصور می‌کند.  

,

همچنین وجود آبشارها و رودخانه دائمی خارزنج این منطقه را جزء دیدنی‌ترین مناظر طبیعی شهرستان نموده است.

,

 

,

, , ,

مناظر طبیعی دشت خلیل‌آباد:

, مناظر طبیعی دشت خلیل‌آباد, :,

محدوده خلیل‌آباد، بردسکن و کاشمر جزء حوزه آبریز نمک ایران و بخشی از آن محسوب می‌شوند که دشت کاشمر نام دارد. رودخانه ششطراز از داخل این دشت عبور می کند و سرمنشأ آن ارتفاعات شمال غربی خلیل‌آباد می‌باشد که پس از طی مسافتی حدود 60 کیلومتر وارد سد شهید مدرس در محل روستای مهدی‌آباد می‌شود.

,

 

,

, , ,

پارک جنگلی:

, پارک جنگلی:,

یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی شهرستان محور گردشگری پارک جنگلی خلیل‌آباد است که همه‌روزه پذیرای مسافران و مردم است.

,

 پارک جنگلی شمال شهرستان با وسعت 200 هزار مترمربع و گونه‌های درختی کاج، افرا، اقاقیا، سروناز، سرو نقره‌ای، سپیدار و ... از دیگر تفرجگاه‌های دیدنی این شهرستان است.

,

 

,

, , ,

تفرجگاه خارزنج:

, تفرجگاه خارزنج, :,

در این منطقه بسیار زیبا واقع در فاصله 4 کیلومتری شمال شهر خلیل‌آباد پراکنش درختان غیر مثمر فراوانی دیده می‌شود که وجود جویبارهایی که از کنار اشجار عبور می‌کنند به طراوت این تفرجگاه افزوده است.

,

از مهم‌ترین خصوصیات این مکان سایه‌های دلپذیری است که همه‌روزه به‌ویژه فصول بهار و تابستان مأمن گردشگران و طبیعت دوستان می‌باشد. همچنین این منطقه دارای 3 چشمه آب گرم معدنی است که به ارتفاعات شمال شهر منتهی شده و مورداستفاده کوهنوردان است.

,

 

, , ,

لذت کویر نوردی:

, لذت کویر نوردی, :,

کویر نوردی در مسیری بین تاغ زارها و کال باستانی کندر که مناظر حیرت‌انگیزی را در لنز دوربین‌های عکاسان گردشگر و خاطره خانواده‌ها ثبت می‌نماید،  لذت یک کویر بکر را برای گردشگران به همراه خواهد داشت.

,

آنچه برای گردشگران کویر در کویر حاشیه جنوب شهرستان خلیل‌آباد در خاطرشان نقش می‌بندد؛ صرف صبحانه محلی (تخم‌مرغ شیره  که یکی از اصیل‌ترین غذاهای خراسان است) در کنار سیاه‌چادر عشایری و نوشیدن چای آتشی و دم‌نوش‌های کویر به همراه سیب‌زمینی زغالی، تجربه لذت‌بخش و تداعی گوشه‌ای از زندگی کویری زیر آسمان نیلگون در هوای دل‌انگیز را برای گردشگران در کویر نمک جعفرآباد به همراه خواهد داشت.

,

 

,

, , ,

گردشگری زیارت:

, گردشگری زیارت:,

چهار امام‌زاده آرمیده در خاک شهرستان خلیل‌آباد بی‌بی حور و بی‌بی نور روستای جابوز، امام‌زاده قاسم (ع) روستای ارغا، امام‌زاده سید حسن (ع) روستای میرآباد و امام‌زاده هادی (ع) روستای شوراب سالانه پذیرای تعداد زیادی از زائرین و گردشگران است و به‌نوعی گردشگری زیارت رکورددار بازدید در ایام نوروز است.

,

 

,

, , ,

گردشگری کشاورزی:

, گردشگری کشاورزی:,

درحالی‌که میانگین تولید انگور در کشور 12 تن هست اما شهرستان خلیل‌آباد دارای سطح زیر کشت تاکستان‌های  انگور بالغ‌بر 6000 هکتار با میانگین تولید 25 تن در هکتار که سالیانه حدود 150 هزار تن انگور تولید می‌شود است، انگور تولیدشده 70 درصد تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری به سایر استان‌ها صادر می‌گردد.

,

در شهرستان خلیل‌آباد بیش از 22 رقم انگور شناسایی‌شده است که می‌تواند ظرفیت مناسبی برای فارم توریسم ‌باشد و دیدن از باغات حیرت‌انگیز این شهرستان در ایام فصل برداشت انگور در فصل تابستان خالی از لطف نخواهد بود.

,

 

,

, , ,

آثار تاریخی:

, آثار تاریخی:,

در شهرستان خلیل‌آباد 11 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است شامل مسجد جامع خلیل‌آباد، حمام تاریخی آقای، یخدان گلی، تپه تاریخی، حوض چهل پایه و آب‌انبارهای کندر، مسجد جامع سعد الدین، امام‌زاده قاسم ارغا، امام‌زاده حسن میرآباد و قدمگاه حضرت علی (ع) روستای دهنو و 4 اثر نیز در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

,

 

,

, , ,

سوغات و ره‌آورد سفر:

, سوغات و ره‌آورد سفر, :,

شهرستان خلیل‌آباد نیز مانند سایر مناطق استان خراسان رضوی دارای برخی تولیدات هنرهای سنتی و صنایع‌دستی است که جزء سوغات این ناحیه محسوب می‌شود. قالی‌های بافت خلیل‌آباد، گلیم‌های الوان، فراورده‌های حصیری و پارچه‌های دست‌باف از این جمله است.

,

این شهرستان با دارا بودن حداقل 22 گونه انگور، مرغوب‌ترین انگور استان خراسان رضوی را به بازارهای جهانی عرضه و صادر می‌نماید اما مهم‌ترین فرآورده و سوغات خلیل‌آباد کشمش و سوغات این منطقه است که به سراسر ایران صادر می‌گردد و بهترین فراورده در نوع خود می‌باشد.   

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه