اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

اراده‌ای قوی از سوی اروپا برای ادامه راه برجام وجود ندارد/ مهلت ۴ماهه FATF به ایران یادآور سیاست کهنه چماق و هویج

اراده‌ای قوی از سوی اروپا برای ادامه راه برجام وجود ندارد/ مهلت ۴ماهه FATF به ایران یادآور سیاست کهنه چماق و هویج
کارشناس مسائل سیاسی گفت: کش‌وقوس‌های داخلی برای پذیرش لوایح FATF از یک‌سو و مهلت چهارماهه‌ای که FATF به ایران داد از سوی دیگر، سیاست کهنه چماق و هویج را در اذهان یادآوری می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی تقوی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به تعهداتی که اروپا پس از خروج آمریکا از برجام داشته است بیان کرد: اتحادیه اروپا تلاش بسیاری کرد تا توافق نیم‌بند برجام را حفظ کند و با انجام مذاکراتی فشرده به این نتیجه رسید که خط اعتباری ویژه‌ای موسوم به اینستکس برای برجام باز کنند تا اثر تحریم‌ها را به‌نوعی کمرنگ کند. اما وقتی به نتیجه آن نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود اقدام عملی از سوی اتحادیه اروپا که بتوان آن را اراده‌ای قوی برای ادامه راه برجام دانست وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

وی بابیان اینکه مسئولین وزارت خارجه نیز چند مرتبه به عدم پایبندی اروپا در برنامه‌های اعلام‌شده اذعان کرده‌اند، گفت: به همین علت به‌طورکلی با توجه به تصوری که در مورد آینده برجام در اتحادیه اروپا وجود دارد، نمی‌توان نگاه خوش‌بینانه‌ای به آینده این توافق داشت و عدم بیان ناکارآمدی این مسئله و به تأخیر انداختن آن نیز قطعاً در درازمدت به ضرر کشور خواهد بود.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به لوایح FATF و بخصوص کنوانسیون پالرمو ادامه داد: کش‌وقوس‌های داخلی برای پذیرش لوایح FATF از یک‌سو و مهلت چهارماهه‌ای که FATF به ایران داد از سوی دیگر، سیاست کهنه چماق و هویج را در اذهان یادآوری می‌کند.

,

وی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد عدم اعتماد به اروپا اظهار کرد: ایشان به‌واقع یک تحلیلگر و یک کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی است و کاملاً مسیر حرکتی که اروپا در آن گام برمی‌دارد را پیش‌بینی کرده و دست او را خوانده است، لذا با توجه به سخنان ایشان نمی‌شود این مسیر را خوش‌بینانه دید.

,

تقوی بابیان اینکه وزیر امور خارجه در چند هفته گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است، گفت: در قضیه استعفای ظریف، اشاره به حضور بشار اسد مسئله‌ای انحرافی برای نشان ندادن ناتوانی دولت در حل‌وفصل بحران‌های خارجی است. امروز اگر نگاهی به شرایط کشور در زمان تحریم‌ها بیندازیم کاملاً مشخص است که نفت بیشتری نسبت به پسابرجام می‌فروختیم که این نشان‌دهنده سیاست غلط دولت در مسائل خارجی است.

,

وی ادامه داد: همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود به این موضوع اشاره کردند، نمی‌توان به اروپا نیز اعتماد کرد چراکه اساساً اروپا مستقل از آمریکا نیست و بدون آمریکا نمی‌تواند در معادلات جهانی تصمیم بگیرد.

,

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: همچنین فشارهایی که آمریکا در جوانب مختلف بر اروپا داشته است اعم از موضوع سازمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، کنوانسیون پاریس و فشارهایی که در موضوع واحد پول این اتحادیه وارد کرده است، نشان می‌دهد که همواره اروپا تحت‌فشار آمریکا بوده و نمی‌تواند شریک خوب و مطمئنی برای ایران در آینده باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه