اخبار داغ

یادداشت/ رضا رضائی

خودکفایی در تولید سوخت نیازمند فرهنگ سازی در مصرف آن

خودکفایی در تولید سوخت نیازمند فرهنگ سازی در مصرف آن
بنزین به عنوان یک کالای فوق استرتژیک با مصرف روزانه قریب به 85میلیون لیتر در کشور هشتاد میلیون نفری ایران، گواهی است بر ضعف فرهنگ مصرف آن، که جا دارد به شکل دقیق و کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد؛ فلذا در این زمینه می توان و می بایست به راهبرد صرفه جویی و پرهیز از مصرف گرایی به عنوان یک فرهنگ و نیز به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛در دنیای امروز محصولاتی چون نفت، گاز، گازوئیل و بنزین را می توان به عنوان کالاهای اساسی حوزه صنعت و ازجمله محصولات استراتژیک نام برد که هر یک به همراه مجموعه مشتقات خود، توان و نیاز انرژی هر کشوری را تأمین می کند؛ البته هر کشوری که از این موهبت الهی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در سال جاری و در روزهای پایانی آن به رغم تحریم ها، دشمنی ها و کارشکنی های جامعه جهانی، شاهد پیشرفت های چشمگیری در حوزه انرژی بودیم که ازجمله ی آن می توان به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اخیراً افتتاح 4 فاز جدید پارس جنوبی اشاره کرد که این دستاورد در چهل سالگی انقلاب اسلامی و در طلیعه دهه ی پنجم انقلاب، به دست جوانان انقلابی و متخصصان داخلی باعث مباهات است.

,

اما در سالی که مزین به سال "حمایت از کالای ایرانی" است آنچه اهمیت دارد، خودباوری و باور توان ایرانی است که همواره در شرایط دشوار با رهنمودهای رهبر انقلاب، بارقه ی امید را به سطوح مختلف کشور تزریق نموده و روحیه جهادی را در راستای تلاش مضاعف مردم، دوچندان می کند.

,

در این راستا، خودکفایی در تولید بنزین، گاز و گازوئیل آن هم در شرایط اقتصادی فعلی کشور به دست پُرتوان سربازان قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا(ص) از طرفی جای بسی شکر دارد و از طرف دیگر نحوه ی مصرف این محصولات، نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی صحیح می باشد تا سرمایه ای که متعلق به فرزندان و آیندگان این ملت است بی کم و کاست حفظ و در اختیار نسل های بعدی قرار گیرد. انشاء الله

,

به عنوان مثال، بنزین به عنوان یک کالای فوق استرتژیک با مصرف روزانه قریب به 85میلیون لیتر در کشور هشتاد میلیون نفری ایران، گواهی است بر ضعف فرهنگ مصرف آن، که جا دارد به شکل دقیق و کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد؛ فلذا در این زمینه می توان و می بایست به راهبرد صرفه جویی و پرهیز از مصرف گرایی به عنوان یک فرهنگ و نیز به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه کرد.

,

اما در نمایشگاه اخیر جایگاه های سوخت و صنایع وابسته که به همت مرکز مطالعات و برنامه ریزی جایگاه های سوخت کشور برگزار شد، دغدغه مصرف بیش از حد بنزین در میان تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این محصول مهم به وضوح، نمایان بود. در این بین، مرکز مطالعات توانسته بود ضمن نشست و همکاری تخصصی با مجموعه های دانشگاهی کشور و پیوند آن ها با صنعت، از متخصصان و نخبگان امر در قالب شرکت های دانش بنیان و استارت آپ بهره مند شده و با معرفی اختراعات جدید جوانان و اساتید ایرانی در این حوزه و استانداردسازی محصولات در حوزه ی برندینگ، قدم قابل توجهی را بردارد؛ این اتفاق با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت شرکت های دولتی مرتبط با صنایع سوخت و تفاهمات فی ما بین همراه بود که خود، سندی است بر وجود اراده ی قوی در این مسیر.

,

این مهم با توجه به چشم انداز ایران 1404 و با عنایت به رهنمودها و منویات رهبری در زمینه ی صنعت، توجه بیش از پیش به توان و تولید داخل، اشتغال، خودباوری، امید به آینده، ترویج الگوی صحیح مصرف و نیز مسائل مبتلابه اجتماعی، موضوع مهمی است که در روزهای پایانی سال 1397 همزمان با خودکفایی در عرصه سوخت کشور رقم خورد. الحمدلله

,

***رضا رضائی، عضو هیئت مدیره و قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه ریزی جایگاه های سوخت کشور

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه