اخبار داغ

در ایام نوروز تجربه کنید؛

بازدید مکان‌های مذهبی، تاریخی و گردشگری بِکر کویر با سفر به طبس

بازدید مکان‌های مذهبی، تاریخی و گردشگری بِکر کویر با سفر به طبس
شهرستان طبس با دارا بودن مکان مذهبی و ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی یکی از شهرستان‌های مورد هدف گردشگران داخلی و خارجی در ایام نوروز و تابستان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تعطیلات نوروز از راه می‌رسد و سفرهای نوروزی آغاز می‌شود امسال با توجه به شرایط سخت اقتصادی شاید برای بسیاری امکان مسافرت خارج از استان مقدور نباشد پیشنهاد می‌کنیم سفرهای داخل استانی که هزینه زیادی نیز ندارد را در برنامه خود قرار دهید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،, خاورستان،, خاورستان,  تعطیلات نوروز از راه می‌رسد و سفرهای نوروزی آغاز می‌شود امسال با توجه به شرایط سخت اقتصادی شاید برای بسیاری امکان مسافرت خارج از استان مقدور نباشد پیشنهاد می‌کنیم سفرهای داخل استانی که هزینه زیادی نیز ندارد را در برنامه خود قرار دهید.,

 

,

در این گزارش می‌خواهیم جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مذهبی شهرستان طبس در خراسان جنوبی را معرفی کنیم.

,

 

,

شهرستان طبس شهری کویری است که در غرب خراسان‌جنوبی واقع شده است. این شهر پیشتر جزئی از استان یزد بود که در سال 1391 به استان خراسان‌جنوبی ملحق شد.

,

 

,

رسول بهبهانی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: با ورود به شهر طبس مهمترین جاذبه مذهبی این شهر با گلدسته‌های زیبایش از دور خودنمایی می‌کند.

,  , خاورستان،, خاورستان،,

 

,

وی افزود: امامزاده حسین‌بن موسی الکاظم(ع) برادر امام رضا(ع) مأمنی برای مسافرانی است که از جنوب شرق، جنوب و مرکز کشور به مشهد مقدس می‌روند و بسیاری شب را در جوار برادر وی می‌گذرانند.

,

 

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس بیان کرد: روستای خرو که در 25 کیلومتری شمال شرق طبس با اقلیم ییلاقی در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان طبس خراسان جنوبی است.

,

 

,

 

,

بهبهانی افزود: از جاذبه‌های مهم این روستا قلعه خرو، طاق شاه‌عباسی، چشمه آب‌گرم معدنی مرتضی علی، چشمه جعفری، درخت سرو کهنسال  و خانه گبر را می‌توان نام برد.

,

 

,

وی با بیان اینکه سد نهرین نیز در مسیر رسیدن به روستا است و آب چشمه را ذخیره می‌کند، گفت: این سد مبدأ آبی که اغلب مزارع و باغات طبس را مشروب می‌کند، از طریق نهر آبی به طبس منتقل می‌شود.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس گفت: در این روستا درخت کهنسالی وجود دارد که ارتفاع این درخت حدود 25 متر، محیط تنه در ارتفاع 5.1 متری 5.6 متر و عمر آن بیش از هزار سال تخمین زده شده است.

,

 

,

بهبهانی با بیان اینکه اثر طبیعی یعنی اثری که غیرقابل تقلید و غیرقابل جانشین باشد، بیان کرد: به دلیل قدمت درخت و مجاورت آن با قلعه قدیمی خرو، این درخت به عنوان اثر ملی شناخته می‌شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه قلعه خرو از دیگر آثار تاریخی و دیدنی روستای خرو طبس است، تصریح کرد: این قلعه مربوط به دوره صفوی است که برفراز تپه‌ای مشرف به روستاهای خرو علیا و خرو سفلی با میدان دید وسیع بنا شده است.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس بیان کرد: قلعه خرو یک قلعه دفاعی با اندازه 18 در 21 متر و دیوارهایی با پهنای 2 متر است که در هر چهار گوشه آن برجی ساخته شده است.

,

 

,

بهبهانی ادامه داد: پس از طی مسافت 5 کیلومتری از داخل روستای خرو به داخل کال سردره و چشمه جعفری می‌رسیم که در درون دیواره‌های بلند دره، حفره‌ها و کانال‌هایی دیده می‌شود که با نظم خاص و مهندسی حساب شده‌ای بنا شده‌ است که به آن خانه گبر گفته می‌شود.

,

 

,

وی عنوان کرد: حدود 35 دقیقه پیاده‌روی در داخل کال سردره و برخلاف جریان آب لازم است تا به چشمه‌های متعدد آب به ویژه چند چشمه آبگرم برسیم.

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس افزود: مسیر پر آب است وطاق‌هایی در اثر بالا و پایین آمدن آب در فصول مختلف بوجود آمده‌اند که این طاق‌ها در بعضی از جاها محل مناسبی برای استراحت و نشستن هستند که به حمام مرتضی‌علی معروف است.

,

 

,

بهبهانی اذعان کرد: اندکی بالاتر از چشمه آبگرم، دره بسیار بسته و تنگ شده و از دو طرف، چشمه‌های کوچکی به صورت نوارهای آویخته شده از دره که با وزیدن نسیمی اشکال زیبایی را پدید می‌آورند به درون دره سرازیر می‌شوند و منظره چشم‌نوازی با عطر آب ایجاد می‌کنند.

,

 

,

وی تصریح کرد: محل اصلی آب گرم مرتضی علی در این محل وجود دارد جایی که دو طرف کوه به هم می‌رسد و در هر طرف صخره‌های بلندی می‌بینید.

,

 

,

 

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس ادامه داد: گیاهانی در صخره های اطراف رویش کرده‌اند این گیاهان سبز حالت بسیار زیبایی به صخره‌های اطراف داده است آب گرم که در بعضی نقطه‌ها به روی آنها می‌ریزد موجب شده که در زمستان نیز این گیاهان سبز بمانند.

,

 

,

بهبهانی عنوان کرد: یکی از حیواناتی که شاید در مسیرخود ببیند یک نوع خرچنگ است که این خرچنگ به خاطر فراوانی آب همراه با ماهی‌های چشمه در رودخانه زندگی می‌کنند.

,

 

,

 

,

وی متذکر شد: در ادامه دره‌ی مسیر چشمه آبگرم حمام مرتضی‌علی به طاق زیبای شاه‌عباسی برخورد می‌کنیم که بیش از 700 سال قدمت دارد و میان دو کوه نزدیک به هم ساخته شده و بنایی آجری است که در قسمت بالا و یا تاج آن سنگ به کار رفته است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه