اخبار داغ

قلعه کوراوغلی عاملی مؤثر در انسجام فرهنگی کشور

قلعه کوراوغلی عاملی مؤثر در انسجام فرهنگی کشور
قلعه کوراوغلی یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی مردم آذربایجان می باشد که در 35 کیلومتری جاده خوی – قطور بر فراز کوهی بلند و سر به فلک کشیده ، آرمیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از آذرنــگاه از آذربایجان غربی ، قدمت این قلعه به دوره صفوی بر می گردد. کوراوغلی یا کوراوغلو ، قهرمان حماسی میان اهالی آذربایجان است که با قیامش بر ضد فئودالیسم و شیوه ارباب رعیتی نامی ماندگار در میان کشورهای جهان ، از خود بجا گذشته است.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, آذرنــگاه,

روایت کوراوغلی در جغرافیای وسیعی از اروپای شرقی تا قفقاز ، ایران ، افغانستان ، آسیای مرکزی ، جنوب سیبری و برخی نقاط دیگر گسترده است.در این جغرافیای وسیع ، روایت کوراوغلی همواره در قالب نمونه های آذربایجانی ، قفقازی ، آناتولی ، ارمنی ، گرجی ، ازبکی ، ترکی ، خراسانی ، قشقائئ و حتی توبولها یا گروه های تاتار در سیبری سروده شده است.

,

قلعه کوراوغلی با ماهیتی اسلامی و ظلم ستیزی به عنوان نماد فرهنگی و تاریخی مشترک مردم ایران و کشورهای همسایه و دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی محسوب می شود و می تواند به عنوان یکی از اشتراکات فرهنگی کشورهای همسایه و کشورهای عضو اکو و سایر ملل ، مورد بهره برداری قرار بگیرد و یکی از عوامل موثر در انسجام سیاسی کشور باشد ، لذا نیازمند آن هستیم که در جهت حفظ و احیاء این اثر مادی و معنوی فرصت را از دست ندهیم.

,

البته در این راستا موارد زیر نیز پیشنهاد می گردد:

,

1- فراهم کردن مراحل ثبت جهانی این اثر در فهرست میراث معنوی و مادی یونسکو به نام شهرستان خوی (سروده های کوراوغلی در میراث معنوی و بنای قلعه در میراث مملوس) که اگر در این زمینه اقدامی صورت نگیرد یک فرصت سوزی غیر قابل جبران بوده ، چراکه کشورهای همسایه در صدد سرقت این اثر فرهنگی و ثبت جهانی آن بنام خودشان می باشند.

,

2- نامگذاری یکی از خیابانهای شهر خوی که منتهی می شود به جاده قطور بنام کوراوغلی .

,

3- برگزاری سراسری جشنواره عاشیق ها در قلعه کوراوغلی با محوریت سروده های کوراوغلی .

,

4- استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و ترسیم قلعه کوراوغلی در فضاهای شهری توسط هنرمندان و چاپ پوسترهای تبلیغاتی این اثر .

,

, , , , , , , , , , ,

 

,

انتهای پیام/ه

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه