اخبار داغ

دره قلات، روستایی باستانی و ناشناخته در جنوب کشور

دره قلات، روستایی باستانی و ناشناخته در جنوب کشور
بست قلات قدیم یکی از روستاهای اسرار‌آمیز و ناشناخته جنوب کشور است که در تنگنای بی مهری و انزوای تاریخی قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از هرمز؛بست قلات از روستاهای آباد منطقه گوده در بخش مرکزی شهرستان بستک است که میان دامنه ارتفاعات بست فلات قراردارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, میان دامنه ارتفاعات بست فلات قراردارد.,

بر اساس سرشماری سال ١٣٩۵ جمعیت این روستا ۱۳۰۰ نفر می باشد که شغل ساکنان منطقه کشاورزی و  گله داری است؛اهالی بست قلات  پیروان اهل سنت و از شاخه شافعی هستند.

, شغل ساکنان منطقه کشاورزی و  گله داری است؛اهالی بست قلات ,

این روستا در سی کیلومتری جاده بستک به گوده در قسمت جنوب به داخل کوه منحرف می‌شود ؛ مهم ترین ویژگی این روستا وجود ده قدیمی و متروکه بست قلات در منطقه ای کوهستانی و کنار دره‌ای بسیار عمیق است که «دره قلات» نامیده می شود.

,

, ,

روستای بست قلات قدیم یکی از روستاهای اسرار‌آمیز جنوب کشور است آثار به جای مانده تاریخی نشان از قدمت طولانی منطقه دارد.

,

خانه‌های قدیمی در دره قلات بطرز عجیبی ساخته شده اند که بخشی از خانه ها به کوه و  قسمتی از روستا نیز تَهِ این دره قرار دارد.

,

خانه‌های این دره از جنس سنگ بدون استفاده از هیچ گونه ملات، ساروج  ویا گِل ولای بنا شده و بقایای خانه‌ها  نشان می‌دهد که تنها مصالح آن  سنگ‌های جمع آوری شده از ته دره است.

,

, ,

ساکنان قدیمی روستا با مهارت خاص سنگ‌ها روی هم چیده‌اند و سقف خانه ها را با چوب درختان کوهی پوشانده‌اند.

,

در بخش دیگر روستا قسمتی از خانه‌ها که در پائین دره قلات است از  گِل و گچ ساخته شده اند که سبک معماری و ساختمان سازی عمر آن را به دوران پیش از اسلام  و  زرتشت می رساند.

,


وجود چندین اثر تاریخی جامانده از دوران زرتشتیان در دل کوه و روستای تاریخی دره قلات نشان از زرتشتی‌نشین بودن این منطقه باستانی دارد و به واسطه کشف سنگ‌نوشته‌ها قدمت روستا بین شش الی ۱۲ هزار سال تخمین زده شده است.

, ,
,

علی ای حال وجود چنین روستایی با تاریخ دور و دراز فرصتی بی نظیر برای محققان و باستان شناسان به شمار می رود و در دورانی که استعمار گران به دنبال غصب و تصرف بشینه خلیج فارس و شهرهای جنوبی کشور هستند سندی معتبر محسوب می شود.

,

رمز گشایی سنگ‌نوشته‌ و آثار به جامانده تاریخی در منطقه دره قلات کمک شایانی به آشنایی با میراث گذشتگان است تا از این گذر ادوار دور را از نظر تاریخ خط، هنر، زبان، محیط اقلیمی، اسطوره‌ها و سبک زندگی بشناسیم.

,

روستای تاریخی بست قلات با وجود ظرفیت بی نظیر تاریخی و باستانی که فرصتی برای جذب توریسم و علاقه مندان به تاریخ کهن این دیار است در اوج بی رحمی در تنگنای بی مهری و انزوا قرار دارد  این درحالی است که با توجه به جلوه های تاریخی روستا می توان تحولی شگرف در تاریخ منطقه ایجاد کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه