اخبار داغ

کارشناس مسائل فرهنگی:

اعتکاف فرصتی برای مرور وضع موجود خود/ اسلام ارائه‌دهنده عبودیتی که انتهایش آرامش است

اعتکاف فرصتی برای مرور وضع موجود خود/ اسلام ارائه‌دهنده عبودیتی که انتهایش آرامش است
کارشناس مسائل فرهنگی گفت: اصل اعتکاف به معنای این است که انسان خودش را زندان کند و این فرصت خلوت را بیابد تا باخدا برنامه‌ریزی‌ها، توانایی‌ها و وضع موجودش را مرور کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا تاج آبادی کارشناس و فعال فرهنگی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص مراسم معنوی اعتکاف و اثرات آن گفت: اصل اعتکاف به معنای این است که انسان خودش را زندان کند و این فرصت خلوت را بیابد تا با خدا برنامه‌ریزی‌ها، توانایی‌ها و وضع موجودش را مرور کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

تاج‌آبادی ضمن بیان اینکه اگر در اعتکاف شرایط رعایت شود مطمئناً آثاری را بر انسان خواهد داشت افزود: انسان‌های بزرگ مانند امام راحل اگر این‌طور می‌توانند ملتی را رهبری کنند و انقلابی را ایجاد کنند قطعاً دلیل اصلی‌اش خلوت‌های آن‌ها است. خلوت‌های شبانه همراه با اشکی که به نقل از خادم امام در سجده نماز شبشان سجاده و فرش باهم خیس می‌شد.

,

وی عنوان کرد: اعتکاف اگر با محوریت خودسازی و از خود گذشتن و به خدا رسیدن باشد قطعاً آثارش این می‌شود که حضرت آیت‌الله بهاءالدینی در آن کوران انقلاب به امام عرض می‌کنند که آیا رشته همه امور در دست شماست؟ امام هم فرمودند همه رشته‌ها در دست ماست اما رشته خودم در دست خودم نیست. یعنی اینکه (لال حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم)، همه حال و انگیزه، نیرو و توانایی به دست خداست که این اعتقاد در اعتکاف و در آن خلوت و در خانه خدا و در بین دیگر عاشقان می‌تواند محکم‌تر شود.

,

این فعال فرهنگی به تأثیر اعتکاف در فضای جامعه اشاره‌ای کرد و ادامه داد: انسان ابتدا باید خودش را بسازد بعد می‌تواند جامعه را بسازد. اگر کسی در این ایام اعتکاف ساخته شود، یعنی مقدمه یک عبودیت در انسان ایجاد شود، آثارش را می‌توانیم در خانواده و بعد در اجتماع ببینیم.

,

وی به برداشت‌های اشتباه از مسئله‌ای بنام نشاط اجتماعی پرداخت و بیان کرد: همیشه طاغوت‌ها و شیاطین از واژگان زیبا برای ضربه زدن به بشر استفاده کرده‌اند. می‌گویند حقوق بشر اما برای ضربه زدن به بشر است، می‌گویند حقوق زنان اما برای ضربه زدن به زنان است، طبق آیه قرآن این‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم اصلاح کنیم درصورتی‌که افساد می‌کنند وقتی‌که می‌بینند جامعه درباره فساد، فحشا و سیاهی‌ها و ظلمات موضع می‌گیرد می‌آیند و از اسم‌های زیبا استفاده می‌کنند.

,

تاج‌آبادی افزود: هیچ دین و مذهبی شادی‌بخش‌تر از دین اسلام و مذهب تشیع نیست و ببینید که چه قدر نسبت به اخلاق نیکو در دین سفارش شده است. رسول خدا وقتی مؤلفه‌ای از نزدیکان به خود در روز قیامت اعلام می‌کنند، می‌فرمایند: کسانی که نسبت به خانواده‌شان خوش‌اخلاق‌ترین باشند.

,

وی تصریح کرد: نمازی که به من نشاط و آرامش ندهد. ذکری که ما را از تنش‌ها نجات ندهد، قطعاً نماز و ذکر نیست. اگر قرار است به نشاط و آرامش برسیم قرآن داریم و کلام خداست و مشخص کرده است کجا می‌شود به نشاط و آرامش رسید (الا بذکر الله تطمئن القلوب) ذکر الله فقط محصور به تسبیح و ذکر زبانی نمی شود و این ذکر اصلش بر این است که دل انسان به یاد خداوند تبارک‌وتعالی باشد.

,

این فعال فرهنگی ضمن تأکید بر اینکه عده‌ای سعی دارند که برخی از فعالیت‌های فساد انگیز را تحت عنوان نشاط اجتماعی تقویت کنند تشریح کرد: در جامعه برخی تلاش دارند اتفاقاتی مانند چهارشنبه‌سوری‌ای که انتهایش به فساد و ظلم ختم می‌شود را تحت عنوان نشاط اجتماعی مطرح کنند با این کار قطعاً به تقویت اتفاقی کمک می‌کنیم که شاید مقدمه خاصی نداشته باشد اما پایانش چه خانه‌هایی را سوزانده و چه ظلم‌ها و فسادهایی را بر جای گذاشته است. حالا بخواهیم اسمش را عوض کنیم و یک مکانی به آن اختصاص دهیم، هر کاری در جهت تقویت این معضل به هر نحوی کمک به معصیت و گناه است.

,

وی ادامه داد: یا مثلاً در قالب کنسرت، هدف مخالفت با کنسرت نیست اما اینکه در حاشیه این کنسرت‌ها، موسیقی و جلسات کنسرت به حاشیه کشیده می‌شود باید دید چه ظلماتی ایجاد می‌کند و چه فسادهایی و چه حاشیه‌هایی را در بردارد. تصمیم گیران و تصمیم سازان بعضاً غافل می‌شوند و فقط به‌صورت کار بسنده می‌کنند و عواقب کار را نمی‌بینند.

,

تاج‌آبادی خاطرنشان کرد: باید شادبود، اسلام دین شادی است و حتی عزایی هم که در آن وجود دارد آرامشی درش نهفته است و با آن عزاداری و سوگواری قطعاً باید آرامش ایجاد شود. اسلام سعی دارد حتی غم‌های ما را به سمت عبودیتی که انتهایش آرامش و نشاط مطلق است، جهت دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه