اخبار داغ

کارشناس اقتصادی عنوان کرد؛

ریشه دواندن شرکت‌های مافیایی در تصمیمات صادراتی و وارداتی/ اقتصاد با دستور و بخشنامه حرکت نمی‌کند

ریشه دواندن شرکت‌های مافیایی در تصمیمات صادراتی و وارداتی/ اقتصاد با دستور و بخشنامه حرکت نمی‌کند
کارشناس اقتصادی گفت: شرکت‌های مادر تخصصی‌ای که تصمیم می‌گیرند چه کسی باید کالاهای اساسی را وارد کند و چه کسی باید صادر کند این‌ها گرفتار شرکت‌های ریشه دوانده مافیایی بزرگ شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یونسی کارشناس مسائل اقتصادی و استاند دانشگاه در خصوص وضعیت کنونی بازار کالاهای اساسی در گفتگو با دیار آفتاب؛ به سیستم نظارتی پرداخت و گفت: سیستم نظارتی خودش دو قسمت است یکی سیستم نظارتی کلان کشور که در این سیستم باید پرسید افرادی که مجوز واردات دارند، این مجوز را بر چه مبنایی گرفته‌اند، البته باید گفت این شیوه اصلاً کافی نیست و آمیخته به رانت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

یونسی ادامه داد: یعنی بالاخره شرکتی مسئول واردات و صادرات گوشت قرمز کشور می‌شود و از یک سمت دام‌های داخلی را صادر می‌کند و از یک سمت با ارز ۴۲۰۰ و حذف تعرفه‌ها دام وارد می‌کند و این خودش نشانه یک خطر بزرگ در سطوح کلان است.

,

ریشه دواندن شرکت‌های مافیایی در تصمیمات صادراتی و وارداتی

, ریشه دواندن شرکت‌های مافیایی در تصمیمات صادراتی و وارداتی, ریشه دواندن شرکت‌های مافیایی در تصمیمات صادراتی و وارداتی,

وی تشریح کرد: شرکت‌های مادر تخصصی‌ای که کاملاً توسط مدیران دولتی با حضور نمایندگان مجلس و با حضور نمایندگان دادگستری و قوه قضاییه تصمیم می‌گیرند که چه کسی باید گوشت وارد کند و چه کسی باید صادر کند این‌ها گرفتار شرکت‌های ریشه دوانده مافیایی بزرگ شدند و در برابر مدیریت شرکت‌ها ناتوان‌اند یعنی چیزی را خودشان ایجاد کردند و حالا نمی‌توانند اداره کنند.

,

دستگاه‌های نظارتی یک گام عقب‌تر از مفسدین اقتصادی

, دستگاه‌های نظارتی یک گام عقب‌تر از مفسدین اقتصادی, دستگاه‌های نظارتی یک گام عقب‌تر از مفسدین اقتصادی,

این کارشناس اقتصادی ضمن تأکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی یک گام عقب‌تر از مفسدین اقتصادی هستند عنوان کرد: مفسدین اقتصادی به‌خوبی می‌توانند دولت را اداره کنند و دولت اقدامات آن‌ها را با وقفه متوجه می‌شود و می‌فهمد فردی که به‌عنوان مسئول ساماندهی فلان قسمت انتخاب کرده بودیم خودش به دنبال رانت است و همچنین در حوزه کلان لزوماً با افرادی مواجهیم که احتمالاً کمی از پاک دستی دور شدند.

,

وی به مسئله توزیع در اقتصاد خرد پرداخت و تصریح کرد: وقتی وارداتی صورت گرفت مهم این است که مکانیسم توزیع به چه شکل صورت می‌گیرد. که در این قسمت هم ضعیف هستیم و در خود استان مرکزی که سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف خودشان نظارت و بازرسی دارند باید پرسید برای اینکه بازار را کنترل کنیم چند کارمند به این حوزه اختصاص دادیم.

,

ضعف اصناف در توزیع و نظارت

, ضعف اصناف در توزیع و نظارت, ضعف اصناف در توزیع و نظارت,

یونسی ضمن بیان اینکه یک بخش از توزیع ناقص به عملکرد ضعیف اصناف بر می‌گردد افزود: بالاخره چه کسی این گوشتی که باید به دست مردم برسد را به رستوران‌ها می‌دهد. حتماً یکی از همین مغازه‌دارها و اتحادیه‌ها است. شخصی که از خارج این کار را نمی‌کند. بعد از طرفی ما نظارت بر اصناف را هم دادیم به اصناف که این مسئله زمینه‌ساز فساد است و قانون تعارض منافع نشان می‌دهد که ما اشتباه کردیم.

,

وی ادامه داد: مفسدین اقتصادی باکیفیت بهتری به اهداف خودشان می‌رسند و دولت از اینکه بتواند در حوزه نظارت و بازرسی کاری کند، ناتوان است چرا که آن‌قدر گرفتاری‌های اداری و سیکل‌های کاری برای این‌ها وجود دارد که نمی‌توان کاری انجام داد.

,

اقتصاد با دستور و بخشنامه حرکت نمی‌کند

, اقتصاد با دستور و بخشنامه حرکت نمی‌کند, اقتصاد با دستور و بخشنامه حرکت نمی‌کند,

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه این مسائل باعث می‌شود که به نظارت امیدی نداشته باشیم عنوان کرد: تئوری‌های اقتصادی می‌گوید اقتصاد قابلیت خودسازی دارد و با دستور و بخشنامه و فرمان حرکت نمی‌کند. مسئولین به‌جای این برخوردهای بخش‌نامه‌ای حجم تولید دام این کشور را سه برابر و صادرات را هم آزاد کنند و تجار عربی و منطقه و حوزه سی آی اس و همه کشورها را هم دعوت کنند که هر چه قدر دام خواستند ببرند. این کار را کردیم؟ نکردیم.

,

وی تصریح کرد: چند دامداری صنعتی در استان داریم. در حال حاضر مسئولین گفتند که از محل صندوق ذخیره ارزی به دامداری‌های صنعتی پول می‌دهیم. چند بار سازمان جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها به بخش خصوصی آمدند و گفتند که اگر این وام را گرفتید کارشناس متخصص و فردی که زمینه انتقال تکنولوژی باشد را در اختیار شما قرار می‌دهیم. ماجرا این است که نمی‌توانیم مدام نظارت را قوی کنیم اقتصاد را باید بگذاریم با روش‌های فنی تولید و با روش‌های فنی توزیع پیش برود.

,

عملکرد ضعیف دولت در تولید

, عملکرد ضعیف دولت در تولید, عملکرد ضعیف دولت در تولید,

یونسی اظهار کرد: دست و پای تولیدکننده را با انواع و اقسام قوانین محدودکننده مالیاتی و کارگری و وام‌های بانکی بستیم و انتظار داریم برای ما گوشت تولید کند. از طرفی امکانات گلخانه‌ای زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را توسعه داد تا مشکل رب و گوجه نداشته باشیم ولی می‌بینیم که همچنان مشکل‌داریم و این‌ها برآمده از عملکرد ضعیف دولت است.

,

ای‌کاش وقت چهار سال مذاکره را به تولید می‌دادیم

, ای‌کاش وقت چهار سال مذاکره را به تولید می‌دادیم, ای‌کاش وقت چهار سال مذاکره را به تولید می‌دادیم,

وی افزود: آنچه ارسالی که وقتشان را برای مذاکره گذاشتند اگر فقط به گسترش گلخانه‌های کشور اختصاص می‌دادند در حال حاضر کشور را با صادرات محصولات غذایی اداره می‌کردند و آمریکا هم جرئت نمی‌کرد با ما وارد جنگ ارزی شود و اگر چنین اتفاقی می‌افتاد ما صادرات نفت را صفر می‌کردیم و از محل فروش همین محصولات غذایی به کشورهای عربی و حوزه سی آی اس کشور را اداره می کردیم.

,

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: آمریکا نگران است که چین قدرت پول ملی‌اش را کم کند و با تعرفه‌ها به جنگش می‌رود اما ما در حال حاضر ارزش پول ملی‌مان یک‌سوم شده است و مجبوریم درهای کشور را ببندیم که چیزی صادر نشود تا داخل کشور کمبود نیاید و به دنباله‌ی همین مسئله است که  گوشت و رب یا به عبارتی همه محصولات کشور قاچاق می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه