اخبار داغ

هنر رنگرزی بانوان ترکمن خراسان شمالی +تصاویر

هنر رنگرزی بانوان ترکمن خراسان شمالی +تصاویر
رنگرزی سنتی ابریشم توسط بانوان هنرمند خراسان شمالی در شهرستان راز و جرگلان ، هنری است که همچنان اصالت خود را حفظ کرده و به یکی از جاذبه های گردشگری منطقه تبدیل شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، هنر رنگرزی ابریشم در شهرستان راز و جرگلان سالیان بسیاری است که به همت بانوان هنرمند و قالی باف منطقه پا برجا و برقرار مانده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصر اترک, عصر اترک, ، هنر رنگرزی ابریشم در شهرستان راز و جرگلان سالیان بسیاری است که به همت بانوان هنرمند و قالی باف منطقه پا برجا و برقرار مانده است. ,

 

,

, ,


امان گزل مرادی موسی آبادی مادر۵۶ ساله به همراه سه دختر خود، رنگرری نخ های ابریشمی مورد نیاز تمام بانوان دویدخی را انجام می دهند و هر هفته یک روز را  برای رنگرزی ابریشم های مورد نیاز فرش بافان، فرش دوروی دویدخ اختصاص می دهند. 

,
,


امان گزل و سه دخترش امسال رنگرزی ۲۰۰ کیلو نخ خام ابریشم را عهده دار شده اند و علت رزنگرزی موفق این بانوی هنرمند و دخترانش استفاده از گیاهانی از جمله روناس، پوست انارو گردو در رنگرزی است.

,
,

 

,

, ,


آنان قبل از رنگرزی نخ های سفید ابریشم را با آب داغ و صابون حل شده آغشته می کنند و سپس راهی چشمه روستا می شوند تا نخ های آغشته به صابون را بشویند.

,
,


سپس گیاهانی از جمله روناس، پوست انارو گردو را در دیگ رنگرزی می ریزند و منتظر داغ شدن آب می مانند و بعد از اینکه آب به دمای مورد نظر رسید، نخ های خام ابریشم را به درون دیگ می ریزند و نیم ساعت برای رنگ گرفتن نخ ها صبر می کنند.

,
,

 

,

, ,


بعد از رنگ گرفتن کامل، نخ های رنگی ابریشمی را از دیگ خارج کرده و بر روی بندهای ایوان خانه کاه گلی پهن می کنند تا خشک شوند.

,
,

 

,

, ,


پس از خشک شدن، نخ ها برای بافت و آفریدن نقش و نگارهای ماندگار فرش دویدوخ که هنر بی نظیر بانوان این منطقه است، آماده می شود. 

,
,

 

,

, ,


فرش ابریشم دورو از صنایع دستی هنرمندان ترکمن خراسان‌شمالی است که در روستای دویدوخ بافته می‌شود و دارای علاقه‌مندان بسیاری است به طوری که محصولات آن به صورت سالانه پیش فروش می‌شود.  

,
,

 

,

, ,


جاذبه‌های این هنر زیبا باعث شده تا گردشگران خارجی نیز برای دیدن و خرید این صنایع دستی استان به این منطقه سفر کنند ترکمن‌ها با استفاده از برگ‌های درخت توت و کرم‌های ابریشمی، ابتدا پیله تولید کرده و سپس با استفاده از رنگ‌های طبیعی، نخ‌های ابریشمی را رنگ کرده و با استفاده از طرح‌ها و نقشه‌ها و ذهن خلاق خود، قالیچه‌های تمام ابریشمی می‌بافند.

,
,


فرش دوروی ترکمنی خراسان شمالی که قریب به اتفاق تولیدات آن در روستای دیدوخ بافته می شود از جمله صنایع دستی منحصر به فرد استان است. اوج هنر و ظرافت فرش ترکمن در فرش دورو به کار می رود که به لحاظ تکنیک، نقش و نگاره ها، ترکیب بندی و رنگ، در نوع خود منحصر به فرد و بی نظیر است.

,
,

 

,

, ,


طبق آمارها سالانه حدود 2 هزار مترمربع فرش دورو در این روستا بافته می شود که هیچ گاه روی دست بافندگان هم نمی ماند و مشتریان بسیاری منتظر پایان بافت و خرید آن هستند. 400 دار قالی ابریشمی دورو در استان با مرکزیت روستای «دویدوخ» وجود دارد وهم اکنون 80 درصد از فرش های دوروی استان به خارج کشور و اغلب به کشورهای اروپایی، ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

,
,


هم اکنون 80 درصد از فرش های دوروی استان به خارج کشور و اغلب به کشورهای اروپایی، ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

,
,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه