اخبار داغ

معماری دستکند قرون ۴ و ۵ هجری قمری در سینه غارهای هنامه

معماری دستکند قرون ۴ و ۵ هجری قمری در سینه غارهای هنامه
غارهای هنامه یک مجموعه معماری دستکند هستند که در سه طبقه روی هم درسینه کوهی درجنوب روستای هنامه ازتوابع دهستان سیوکانلو شهرستان شیروان دراستان خراسان شمالی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک؛  این مجموعه معماری دستکند باتوجه به وسعت آن، زمانی جمعیت قابل توجهی ازساکنان بومی منطقه را در خود جای می داده و درسینه کوهی به نام گرمه دره قرارگرفته و حدود 100متر ازکف دره ارتفاع دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصراترک؛ , عصراترک؛ ,  این مجموعه معماری دستکند باتوجه به وسعت آن، زمانی جمعیت قابل توجهی ازساکنان بومی منطقه را در خود جای می داده و درسینه کوهی به نام گرمه دره قرارگرفته و حدود 100متر ازکف دره ارتفاع دارند.,

این غارها دستکند در یکی ازدره های فرعی رود اترک  به ارتفاع حدودهزار و   445 متربالاترازسطح دریا واقع شده اند.

,

غارهای هنامه درسه طبقه روی هم در دیواره عمودی کوه حفر شده و حفرهرطبقه کف طبقه فوقانی را تشکیل می دهد.

,

سقف و یا کف اتاق ها یک لایه متراکم شنی با ضخامت 50 تا100 سانتی متر است که به طور طبیعی درکوه وجود داشته و به طور مناسب ازآن بهره برداری شده است که دسترسی به این اتاق ها ازبالای کوه غیرممکن است.

,

 

,

, ,

 

,

رودخانه فصلی درپای کوه تامین آب ساکنین غارها نقش اساسی ایفا کرده است.

,

طبقه اول: که درآن  دالان های نسبتا بزرگ با پیش آمادگی هایی در پای دیوار به شکل آخور دیده می شود که ارتفاع آخورها متفاوت است( دربعضی از آخورها بیش ازیک متر تغذیه حیوانات باربرماننداسب و قاطر) .

,

طبقه دوم: فضاهای کوچکتر و تودرتوی بیشتری دارد که باتوجه به وجود اجاق های متعدد و دود زدگی سقف آنها باید مربوط به زندگی افراد بوده باشد، پراکندگی قطعات خمره ها و ظرف سفالین، ذخیره سازی آرد وغلات درپای دامنه ونزدیک به غارها نشانگر زندگی دراین محل به ویژه در دوره های آشوب ونا امنی سیاسی است تاساکنان یاای مقاومت در برابرمهاجمان را داشته باشند.

,

 

,

, ,

 

,

طبقه سوم: دراین مجموعه اتاق های کمتر ولی نسبتاً بزرگی دارد که احتمالاً انبار بوده اند تمام عناصر معماری داخل این فضاها ازقبیل آخورها، اجاق ها وغیره از جنس کوه به صورت دستکند ایجاد شده است که درحال حاضر به طورکلی حدود20 اتاق دراین مجموعه دستکند سالم باقی مانده و بخش بزرگی ازفضاها نیز در اثر ریزش دیواره کوه منهدم شده است.

,

غارهای هنامه مربوط به قرون اولیه اسلام (قرن 4-5 ه.ق) واین غارها به شماره 22214درفروردین 1386درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.

,

 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه