اخبار داغ

گردشگری نوروزگاهی در البرز؛

وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی "کرکبود" می تپد/ سفری نوروزی به روستایی با کوه های نیلگون

وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی "کرکبود" می تپد/ سفری نوروزی به روستایی با کوه های نیلگون
در گام دوم گردشگری، عازم کرکبود شده ایم، یکی از روستاهای شهرستان طالقان که علت اصلی شهرت آن آبشاری است که از دل کوه بیرون آمده و چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، کوچکترین استان کشور فارغ از عنوانی که یدک می کشد، آثاری به بلندای کوه های البرز دارد، جاذبه هایی که این خطه را مهد گردشگری کرده است و می تواند نوروزی سراسر خاطره را برای مسافرانی که از این محور عبور می کنند به یادگار باقی بگذارد.
 
در گام دوم گردشگری نوروزگاهی البرز، عازم کرکبود شده ایم، یکی از روستاهای شهرستان طالقان که علت اصلی شهرت آن آبشاری است که از دل کوه بیرون آمده و چشم انداز بسیار زیبایی را ایجاد می کند.
 
در باره نام این روستا باید گفت؛ به علت کبودی رنگ سنگ ‌های این روستا که رنگ و جلوه ای منحصر به فرد به کوه‌ های این منطقه داده است و بر این اساس که در گذشته‌ های دور دو امام زاده به نام ‌های زید و ابراهیم که با هم برادر نیز بوده ‌اند و در حال حاضر در این روستا تدفین شده اند زندگی می کرده‌ اند و دارای دو اسب به نام ‌های کهر و کبود بوده‌ اند، بعدها پس از مرگ این دو برادر اسم این روستا را کهر وکبود و بعد کرکبود نامیدند.
 
شهرستان طالقان و روستاهای حاشیه آن، عموما نیمه مسکونی هستند و صرفا از اواخر فروردین تا اوایل مهر روستانشینان در این مناطق سکونت دارند و پس از آن خالی از سکنه خواهند شد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
 
,
وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی
, وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی ,
 
با توجه به شرایط مذکور، نمی توان درباره مباحث آئینی، پوشاک، خوراک و صنایع دستی این منطقه صحبتی به میان آورد زیرا روستا عموما دارای وجه گردشگری طبیعی است.  
 
بوم گردی روستاهای حاشیه طالقان بر موضوعات آئینی و صنایع دستی می چربد و مهمترین وجه روستای کرکبود گردشگر پذیر بودن آن خواهد بود، به ویژه در روزهای گرم تابستان که علاوه بر وجود آب جاری در دل کوه، چشم اندازی زیبا برای استقرار موقت دارد.  
 
در غالب تورهای گردشگری روستای کرکبود از جایگاه ویژه ای برخوردار است و با توجه به اینکه این روستا دارای وجه گردشگری است، میراث فرهنگی البرز مسیر دسترسی و ایمن سازی محور این روستا را فراهم کرده است. 
,
,
,
,
,
,
 
,
وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی
, وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی ,
 
پیش از این مسیر دسترسی به روستای کرکبود پر خطر بود اما اداره میراث فرهنگی با ایمن سازی محور مذکور، زمینه ای را برای حضور گردشگران فراهم آوردکه نتیجه آن افزایش حضور گردشگران در این منطقه شد.  
 
در مسیر روستای کرکبود یک حمام قدیمی وجود دارد که امکان مرمت نهایی آن تا کنون فراهم نشده است زیرا مالکیت این حمام با بخش خصوصی بوده و وضعیت آن مشخص نیست. 
,
,
,
,
 
,
وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی
, وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی ,
 
,
البته بر اساس شنیده ها، رختکن حمام دارای چهار طاق نما است که یکی از آن‌ ها ورودی و دیگری مسیر ورود به گرمخانه بوده و دوتای دیگر محل نشستن هستند. 
,
 
,
 از سمت راست ورودی به رختکن راهرویی به طول 5/1 متر وجود دارد که پس از چرخش به سمت چپ و طی راهرویی دیگر به طول سه متر به گرمخانه منتهی می ‌شود.
,
 
,
 در سمت چپ گرمخانه و پشت رختکن خزینه حمام قرار دارد و راه ورودی به آن با نرده مسدود شده ‌است . برخی از طاقهای حمام نیم دایره و برخی نیز جناغی بوده و کلیه سطوح داخلی حمام با سیمان سفید اندود شده ‌است.  
,
 
,
وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی
, وقتی دل گردشگران برای آبشار و بوم گردی ,
 
,
میراث فرهنگی البرز ایجاد اقامت گاه موقت در مسیر روستای کرکبود را در دستور کار دارد تا با ایجاد یک پارکینگ مسیر عبور خودرو را برای تردد مردم تسهیل کند.  
 
برای کرکبود و چند روستای دیگر در استان البرز اعتباراتی استانی و ملی در نظر گرفته شده است و البته میراث فرهنگی بخشی از آن را در راستای فراهم کردن مسیر دسترسی هزینه کرد و تامین اعتباراتی برای توسعه بوم گردی در روستای کرکبود در دست اقدام است.  
 
روستای کرکبود آماده میزبانی از مسافران نوروزی است، شما عزیزانی که در ایام نوروز البرز را برای گردشگری انتخاب کرده اید می توانید سفری به این خطه داشته باشید.  
 
 
,
,
,
,
,
,
,  ,
 
,
گلاویژ اصحابی
 
 
, گلاویژ اصحابی,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه