اخبار داغ

جدال آلاینده های سمی با سلامت شهروندان؛

سایه سیاه آلودگی های صنعتی بر سر مردم جنوب کشور/ حیات پایتخت اقتصادی کشور در تلاطم آلاینده های شیمیایی از بین می رود

سایه سیاه آلودگی های صنعتی بر سر مردم جنوب کشور/ حیات پایتخت اقتصادی کشور در تلاطم آلاینده های شیمیایی از بین می رود
تجمیع صنایع بزرگ در محدوده غرب بندرعباس سایه سیاهی از آلاینده ها را بر این شهرافکنده به طوری که آلودگی های ناشی از آن نه تنها گریبان گیر ساکنان روستاهای اطراف آن شده بلکه هزاران کارگری که در شرکت ها و پالایشگاه های آن منطقه مشغول به فعالیت هستند با بیماری های ناشی از این آلودگی ها دست و پنجه نرم می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛  هرمزگان به عنوان مرکز توسعه جنوب کشور طی سالهای اخیر از رشد قابل توجهی در زمینه های صنعتی و اقتصادی برخوردار بوده به طوری که بزرگترین پالایشگاه ها و شرکت های تولیدی در این استان قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز, هرمزگان به عنوان مرکز توسعه جنوب کشور طی سالهای اخیر از رشد قابل توجهی در زمینه های صنعتی و اقتصادی برخوردار بوده به طوری که بزرگترین پالایشگاه ها و شرکت های تولیدی در این استان قرار دارد,

بیشترین فعالیت‌های اقتصادی هرمزگان از جمله صنایع نفت، گاز، آلومینیوم، روی، فولاد و...  در غرب بندرعباس متمرکز شده و  این شهرستان عنوان پایتخت اقتصادی کشور را به یدک می کشد؛ اما تراکم بالای صنایع بزرگ و تولیدی و آلودگی های ناشی از آن در سال های اخیر مانند زخمی بر پیکره مردمان رنجور و محروم بندرعباس شده است.

, بیشترین فعالیت‌های اقتصادی هرمزگان از جمله صنایع نفت، گاز، آلومینیوم، روی، فولاد و...  در غرب بندرعباس متمرکز شده و  این شهرستان عنوان پایتخت اقتصادی کشور را به یدک می کشد؛ اما تراکم بالای صنایع بزرگ و تولیدی و آلودگی های ناشی از آن در سال های اخیر مانند زخمی بر پیکره مردمان رنجور و محروم بندرعباس شده است,

محیط زیست شهرستان بندرعباس متاثر از فعالیتهای صنعتی هم اکنون شاهد بروز مشکلات زیست محیطی مرتبط با آنها بوده و حتی در برخی از موارد آلودگی های ناشی از آن به بحران و معضل اجتماعی مبدل گردیده است.

, محیط زیست شهرستان بندرعباس متاثر از فعالیتهای صنعتی هم اکنون شاهد بروز مشکلات زیست محیطی مرتبط با آنها بوده و حتی در برخی از موارد آلودگی های ناشی از آن به بحران و معضل اجتماعی مبدل گردیده است,

عمده ترین مشکل صنایع غرب را مواد آلاینده و سمی تشکیل می دهندکه تبعات خود را تا کیلومتر ها دورتر از مرکز آلایندگی متراکم کرده اند و آلودگی هوا در منطقه ویژه اقتصادی که صنایع بزرگ در آن متمرکز بوده غیر قابل چشم پوشی است.

, عمده ترین مشکل صنایع غرب را مواد آلاینده و سمی تشکیل می دهندکه تبعات خود را تا کیلومتر ها دورتر از مرکز آلایندگی متراکم کرده اند و آلودگی هوا در منطقه ویژه اقتصادی که صنایع بزرگ در آن متمرکز بوده غیر قابل چشم پوشی است,

با عبور از جاده های غربی بندرعباس اوج آلودگی ها را با چشم غیر مسلح نیز می توان دید و بخش عظیمی از فعالیت های اقتصادی در حدفاصل بین منتهی الیه غربی حوزه استحفاظی شهر بندرعباس تا دو راهی گچین واقع شده که باعث بوجود آمدن مشکلات زیست محیطی بسیاری برای اهالی آن مناطق شده است.

, با عبور از جاده های غربی بندرعباس اوج آلودگی ها را با چشم غیر مسلح نیز می توان دید و بخش عظیمی از فعالیت های اقتصادی در حدفاصل بین منتهی الیه غربی حوزه استحفاظی شهر بندرعباس تا دو راهی گچین واقع شده که باعث بوجود آمدن مشکلات زیست محیطی بسیاری برای اهالی آن مناطق شده است,

, ,

 اگر از خروجی شهربندرعباس در قسمت غرب هرمزگان به سمت اسکله شهید رجایی و  یا روستاهای بوستانو، گچین، خون سرخ و تیاب سفر کرد به وضوح موج آلودگی هوا و محیط در آن مناطق به چشم می آید.

, اگر از خروجی شهربندرعباس در قسمت غرب هرمزگان به سمت اسکله شهید رجایی و  یا روستاهای بوستانو، گچین، خون سرخ و تیاب سفر کرد به وضوح موج آلودگی هوا و محیط در آن مناطق به چشم می آید,

آلودگی شدید در غرب هرمزگان بیماری های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی، کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، بروز بیماری های ریوی و تنفسی، ایجاد حساسیت های پوستی و چشمی و بروز انواع سرطان های مجاری تنفسی را برای ساکنان آن منطقه به ارمغان آورده است.

, آلودگی شدید در غرب هرمزگان بیماری های قلبی عروقی، سکته‌های قلبی، کاهش سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، بروز بیماری های ریوی و تنفسی، ایجاد حساسیت های پوستی و چشمی و بروز انواع سرطان های مجاری تنفسی را برای ساکنان آن منطقه به ارمغان آورده است,

آلودگی های ناشی از این صنایع نه تنها دامن گیر ساکنان روستاهای اطراف آن بوده بلکه هزاران کارگری که در شرکت ها و پالایشگاه های غرب بندرعباس مشغول به فعالیت هستند در مجاورت این آلودگی ها قرار داشته و با بیماری های ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند.

, آلودگی های ناشی از این صنایع نه تنها دامن گیر ساکنان روستاهای اطراف آن بوده بلکه هزاران کارگری که در شرکت ها و پالایشگاه های غرب بندرعباس مشغول به فعالیت هستند در مجاورت این آلودگی ها قرار داشته و با بیماری های ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند,

ورود بی حد و حصر فاضلاب های صنعتی و خانگی به خلیج فارس

, ورود بی حد و حصر فاضلاب های صنعتی و خانگی به خلیج فارس,

روستای قدیمی جمال احمد نمونه بارز از قربانیان آلودگی صنایع هستند که در اوج آلودگی های صنعتی اهالی آن مجبور به ترک دیار قدیمی خود شده که با گذشت سال ها از این امر اما همچنان شاهد تولد کودکان ناقص‌الخلقه و معلول هستند به طوری که حتی جابجایی روستا نیز علاجی بر درد مردم آسیب‌دیده جمال احمد نشد.

, روستای قدیمی جمال احمد نمونه بارز از قربانیان آلودگی صنایع هستند که در اوج آلودگی های صنعتی اهالی آن مجبور به ترک دیار قدیمی خود شده که با گذشت سال ها از این امر اما همچنان شاهد تولد کودکان ناقص‌الخلقه و معلول هستند به طوری که حتی جابجایی روستا نیز علاجی بر درد مردم آسیب‌دیده جمال احمد نشد,

ورود بی حد و حصر فاضلاب های صنعتی و خانگی به خلیج فارس این روزها بیش از هر چیز دیگر دوستداران محیط زیست را نگران ساخته به طوری که سواحل خلیج فارس طعم تلخ تخلیه زباله های صنعتی، کشاورزی به همراه سایر آلودگی ها از جمله روغن های سوخته قایق ها، لاستیک های فرسوده و آب خروجی از صنایع را به خود می چشد.

,

ورود آلودگی های صنعتی به دریای جنوب آثار بسیار خطرناکی براکوسیستم و اکولوژی منطقه، آلودگی ساحل، سلامتی شهروندان، از بین رفتن گونه های نایاب، مهاجرت آبزیان و پرندگان به دنبال دارد که برای جلوگیری از این موضوع باید حرکتی انقلابی صورت گیرد.

,

, ,

سایه سیاه آلودگی های صنعتی بر سر مردم بندرعباس

, سایه سیاه آلودگی های صنعتی بر سر مردم بندرعباس,

یکی از شهروندان بندرعباسی که به مدت 20 سال در صنایع غرب بندرعباس مشغول به کار بوده در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به آلودگی های شهرک های صنعتی بندرعباس اظهار کرد: دود ناشی از سوخت‌های صنایع غرب استان به حدی شدید است که سایه سیاه آلاینده در هوای اطراف صنایع گویای این حقیقت است.

,

این شهروندبا بیان اینکه بیماری های فراوانی از جمله اختلال در تنفس و ناراحتی قلبی سوغات هایی از فعالیتش در غرب بندرعباس است، گفت: آلودگی های فراوان و سمی آن منطقه انسان را به بیماری های مختلفی دچار می سازد به طوری که بعد از 20 سال کار کردن مجبور به انجام عمل قلب شده ام.

,

وی افزود: باید دولتمردان برای صنایع غرب بندرعباس چاره ای اساسی بیندیشند چرا که مشکلات حاد زیست‌محیطی و شیوع بیماری‌های پوستی، تنفسی و قلبی ناشی از آلودگی هوا سلامت شهروندان بندرعباسی را به خطر می‌اندازند.

,

طرح پایش آلایندگی صنایع تا پایان سال در هرمزگان اجرا می شود

, طرح پایش آلایندگی صنایع تا پایان سال در هرمزگان اجرا می شود,

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه طرح پایش آلایندگی صنایع تا پایان سال در هرمزگان اجرا می شود، گفت: این طرح اکنون در سه استان صنعتی اصفهان، اراک و البرز در حال اجراست.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در این طرح دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور دلایل ایجاد و گسترش آلایندگی صنایع را بررسی و راه‌های کاهش آن را پیشنهاد می‌کنند.

,
,

, ,

تجریشی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح‌ها برای پویایی واحد‌های تولیدی و صنعتی استان‌ها از اهداف و برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در کشور است، بیان کرد: سازمان محیط زیست مخالف پرداخت عوارض صنعتی به شهر‌ها به ازای آلوده کردن محیط زیست و به خطر افتادن سلامت افراد است.
وی خاطر نشان کرد: هرمزگان ظرفیت‌های زیادی در بخش اقتصادی دارد و با برنامه ریزی دقیق و کنترل آلایندگی صنایع می‌توان این ظرفیت‌ها را گسترش داد.

,
,

 صنایع غرب بندرعباس بار آلودگی زیادی دارند

,  صنایع غرب بندرعباس بار آلودگی زیادی دارند,

حبیب مسیحی تازیانی، مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهار کرد:  یک هزار و 700 واحد صنعتی و خدماتى در کل استان وجود دارد که ٨٠٠ واحد آن فعال و ١٦٠واحد به طور مستمر با توجه به آلودگى در حوزه پساب ها و هوا نیاز به پایش دارند.

,

مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به اینکه از این ١٦٠ واحد گزارشات را طبق ممیزات موجود پایش می کنند، عنوان کرد: صنایع غرب بندرعباس و صنایع آلاینده استان بار آلودگی زیادی دارند و اثرات آن روی محیط زیست بیشتر است.

,

مسیحی تازیانی با بیان اینکه ورود پساب های صنایع توسط همکاران کنترل مى شود، خاطر نشان کرد: جزایر سیری و لاوان در لیست آلاینده هاى محیط زیستی هستند و پیگیری هاى لازم برای حذف این دو جزیره از لیست درحال انجام است.

,

علی ای حال انتظار می رود که همان گونه که دولتمردان به فکر گسترش صنایع غرب بندرعباس بوده چاره ای اساسی در خصوص آلاینده های آن که مانند سایه ای سیاه بر سرمردم مظلوم بندرعباس کسترده شده نیز باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه