اخبار داغ

ارومیه شهر زیبایی‌ها و بهشت ایران زمین

ارومیه شهر زیبایی‌ها و بهشت ایران زمین
ارومیه شهر کهن و تاریخی کشور آماده میزبانی از مسافرن نوروزی با آثار تاریخی و طبیعی بکر خود است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، ارومیه یکی از شهر های انگشت شمار کشور است که علاوه بر آثار تاریخی دارای آثار طبیعی و گردشگری بکر است. همچنین آب و هوای چهارفصل این شهر استفاده از این آثار را دلنشین تر کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

این شهر به دلیل هم مرزی با کشورهای دیگر دارای بازارچه های مرزی با شرایط اقتصادی منحصر به فرد است که هر فردی را برای سفر و خرید از اجناس مرغوب این بازارچه ها ترغیب می کند.

,

بیشتر آثار تاریخی این شهر در نزدیکی یکدیگر قرار داشته و می‌توان در فرصت اندکی از آن‌ها بازدید کرده و برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این شهر فرصت بیشتری داشت.

,

در این گزارش به معرفی 3 اثر تاریخی ارومیه می‌پردازیم:

,

* بازار تاریخی ارومیه، شاهکار اصیل ایرانی

, * بازار تاریخی ارومیه، شاهکار اصیل ایرانی,

بازار تاریخی ارومیه شاهکاری زیبا از دوران صفویه است که در هسته مرکزی شهر ارومیه واقع شده است که همچنان زیبایی و پویایی قبلی خودرا حفظ کرده و کمتر کسی است که به ارومیه سفر کرده و سری به این بازار زیبا و تاریخی نزند.

,

این بازار با مساحت 5 هکتار شامل بیش از 1000 باب مغازه با عملکردهای متفاوت و تعداد 7 تیمچه و سرای بزرگ، 5 حمام قدیمی و یک باب مسجد  است.

, .,

بازار ارومیه دارای سرا و کاروانسراهای متعددی است. به عنوان مثال کاروان‌سرایی واقع در شمال مسجد جامع محل بارانداز فرش بوده، و سرای شجاع الدوله سایر مصنوعات مورد نیاز سایر راسته‌های دیگر را تامین می‌کرد.

, .,

البته می‌توان از دیگر راسته های این بازار به راسته مسگران، چاقو سازان، عطاران، زرگران، کفش فروشان و فرش فروشان اشاره کرد.

,

این راسته‌ها شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند و از طریق چهار سوق‌هایی به هم ارتباط پیدا می‌کنند که علاوه بر افزودن زیبایی ظاهری بازار گشت و گذار در بین راسته‌های مختلف را برای بازدید کنندگان آسان‌تر کرده است.

,

همچنین حمام‌های آخوند، قائم، تجلی و قراجه همچنان به زیبای و استحکام اولیه خود باقی مانده و استحمام را برای مردم و بازاریان فراهم می کند.

,

از خصوصیات بارز این مجموعه سادگی معماری آن است با وجود تفاوت هاsی که از نظر فرم در طاقها و چشمه و گنبد های بازار مشاهده می شود هیچ نوع تنوعی از حیث تکنیک هنری مانند کاشیکاری، گچبری، سنگ کاری و دربهای قدیمی پرکار چوبی در بازار دیده نمی شود مصالح تمام راسته بازارها و چهار سوها از آجر انتخاب و اکثراً حتی فاقد اندود ساده گچ است.

, s,

همچنین این بازار علاوه بر جنبه تاریخی بودن دارای جنبه اقتصادی مناسبی نیز است چرا که از نظر خرید، موقعیت‌های خوبی دارد در کمتر از یک ساعت با حضور در این بازار تاریخی هر آنچه که نیاز باشد به راحتی می‌توان خرید از خورد و خوراک تا کیف و کفش، از لباس‌های سنتی تا مدرن، از طلا تا فرش‌های دستباف زیبا، از ادویه‌جات و داروهای گیاهی تا ست وسایل مورد نیاز عروس و دامادی در تیمچه و راسته‌های مخصوص خود دل هر مسافری را می‌رباید.

, .,

* مسجد جامع ارومیه، یادگار زیبای سلجوقیان

, * مسجد جامع ارومیه، یادگار زیبای سلجوقیان, *,

مسجد جامع ارومیه، یک اثر تاریخی است که در مجاورت بازار ارومیه قرار دارد و یکی از بناهای دیدنی و مذهبی ارومیه است؛ تاریخ ساخت مسجد جامع که بنای اولیه آن مربوط به دوره سلجوقیان است، به قرن هفتم قمری می‌ رسد.

, .,

بنای طاق گنبد و شبستان بزرگ آجری آن از لحاظ معماری و ساختمان طاق و قطر پی بنا و استحکام بدنه قابل توجه است، منظره خارجی گنبد شامل پایه آجری ۱۶ ترک است که منتهی به نوک گنبد می گردد.

, .,

محراب مسجد از نظر گچبری و خطوط در اعداد زیباترین آثار هنری دوران مغول است در قسمت پایین دو ستون گچبری دارد و در وسط کتیبه ای به خط رقاع خوانده می شود، که معرف نام و نشان نقاش محراب و تاریخ سال ۶۷۶ هجری است.

, .,

این مسجد نخست معبد زرتشتیان بوده و قبل از زمان انوشیروان عادل ساخته شده و درب ورودی آن از طرف محراب باز میشد، اکنون نیز آثار این علامت باقی مانده و باب اطاق مانند روبروی محراب قرار دارد که جایگاه موبدان بوده است.

, .,

این مسجد و تزئینات داخلی آن طوری است که امکان ندارد مسلمانی وارد آن شود و بدون عبادت و راز و نیاز از آن خارج شود در واقع این مسجد چنان تزئین شده است که نمازگزاران برای مناجات و نماز خواندن به وجد می آیند.

, .,

این مسجد از ارزشمندترین و قدیمی ترین مساجد ارومیه بوده و تاریخچه آن به دوره های سلجوقیان و ساسانیان برمی گردد بنابراین در دوره های مختلفی معماری هایی جهت کامل شدن آن انجام گرفته است.

, .,

مسجد جامع ارومیه دارای 3 ورودی است که بعدها به محوطه های ستوندار پیوند زده شد، از طرفی یکی از ورودی های بازار تاریخی ارومیه نیز به سمت مسجد جامع باز می شود.

, .,

صحن مسجد جامع نیز به صورت مربع مستطیل بوده و با 2 ورودی به راسته سنگ تراشان و بازار قدیمی شهر ارتباط دارد که این نیز فضای زیبا و دلنشینی به منظره مسجد بخشیده است.

, .,

شبستان گنبددار قدیمی هسته اولیه بنا را تشکیل می دهد و حاوی کلیه مشخصات معماری اسلامی است به احتمال قریب به یقین این بخش مربوط به دوره سلجوقیان به بعد است.

, .,

محراب مسجد با گچ بری نفیس در این قسمت قرار دارد و در تاریخ ۶۷۶هـ.ق ـ در زمان حکومت ایلخانان ـ به بهترین نحو ساخته شده است.

, .,

محراب ایلخانی، محراب گچبری است و اثری نفیس و ارزشمند مربوط به تاریخ ۶۷۶ ه.ق در مرز زمانی بین دو دوره سلجوقی و ایلخانی واقع شده است، با داشتن بسیاری از خصوصیات محراب‌های ایلخانی وجوه مشترکی نیز با محراب‌های دوره سلجوقی دارد همچنین این بنا به شماره ۲۳۴ به ثبت تاریخی رسیده است.

, .,

* کلیسای ننه مریم ارومیه، دومین کلیسای قدیمی جهان

, * کلیسای ننه مریم ارومیه، دومین کلیسای قدیمی جهان, *,

پس از بازار تاریخی ارومیه و مسجد جامع ارومیه کلیسای ننه مریم یکی دیگر از آثار تاریخی شهر هزار رنگ ارومیه است اعتقاد برخی از باستان‌شناسان و محققان بر این است که کلیسا از کهن‌ترین کلیساهای جهان بوده است به‌گونه‌ای که آن را پس از کلیسای «بیت‌لحم» در فلسطین، دومین کلیسای قدیمی جهان دانسته‌اند.

,

 البته روایت دیگری نیز این مکان مذهبی را نخستین کلیسای مشرق‌زمین، معرفی کرده‌ است. قدمت نمای فعلی این بنای مذهبی که به یقین می‌توان آن را از آثار بی‌نظیر تاریخی «آشوریان»، معرفی کرد با توجه به اظهارات باستان‌شناسان به دوران حکومت ساسانیان بازمی‌گردد.

,

 این در حالی است که نویسندگان آشوری و مسیحی معتقدند که این کلیسا در بدو ساخت به عنوان آتشکده‌ مورد استفاده قرار گرفته است و روزگاری از معروف‌ترین معبدهای زرتشتیان محسوب می‌شد اما زمانیکه زرتشتیان دین مسیح را پذیرفتند، این بنای مذهبی تغییر کاربری داده و آن را به کلیسا تبدیل کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه