اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

دولت با تخصیص یک دهم خسارت های کنونی مانع سیل در گلستان می شد

دولت با تخصیص یک دهم خسارت های کنونی مانع سیل در گلستان می شد
سخنگوی کمیسیون انرژی با تاکید بر اینکه دولت با تخصیص یک دهم خسارت های کنونی مانع سیل در گلستان می شد، گفت: شواهد نشان می دهد دولت در مقوله سیل اهتمام کافی به گلستان نداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛با آغاز موج بارشی در روزهای پایانی سال ۹۷ مردم استان گلستان درگیر سیلاب شدند. با سرریز شدن آب سدهای گلستان و بوستان، ابتدا اهالی شهر و روستاهای گنبدکاووس درگیر سیل شدند و سپس سیلاب مسیر خود را به سمت دشت‌های شمالی و غربی استان کشاند و اهالی شهرهای آق قلا را درگیر کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

با نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی حول محور اتفاقات اخیر در گلستان به گفتگو نشستیم و اسدالله قره خانی با تاکید بر اینکه در شرایط موجود، امکان مدیریت سیلاب و جلوگیری از وقوع آن در گلستان وجود نداشت از توجه کافی نداشتن دولت به گلستان انتقاد کرد.

,

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: وقوع چنین سیلابی در گلستان نداشته است.

,

اسدالله قره خانی با اشاره به اینکه در مدت زمان کوتاه بیش از ۳۰۰ میلی متر باران در استان بارید و کل استان درگیر سیل شد، گفت: ورودی سدهای گلستان پاسخگوی چنین حجم سیلاب (بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب) نبود و نه تنها سدهای گلستان بلکه رودخانه‌ها و کانال‌ها نیز چنین ظرفیتی نداشتند.

,

, ,

وی افزود: اینکه نقل می‌شود اگر دریچه سدها زودتر باز می‌شد شاهد چنین سیلی در گلستان نبودیم صحت ندارد چرا که حجم آب فراتر از قدرت و ظرفیت و همچنین آمادگی استان گلستان بود.

,

سدهای گلستان بر اثر سیلاب آسیب ندیدند

, سدهای گلستان بر اثر سیلاب آسیب ندیدند,

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چهارشنبه گذشته به همراه مسئولان استانی بازدید میدانی از سد وشمگیر و سد در حال ساخت آق دکش داشتیم؛ رسیدن سیل به آق قلا، گرگانرود و قره سو محتمل بود و در آن بازدید توصیه‌های لازم به مدیران استانی ارائه شد که آق قلا کمترین آسیب را ببیند.

,

وی با تاکید بر اینکه آب ورودی به سدهای گلستان بسیار بیشتر از ظرفیت آنها بود، تصریح کرد: امکان مدیریت سیلاب وجود نداشت و تنها راه حل ممکن ایجاد کانال در اطراف گرگانرود بود تا شدت دبی آب کاهش پیدا کند.

,

قره خانی با بیان اینکه بعد از این بازدید منتظر برگزاری جلسات مدیریت بحران در استان بودیم اما جلسات برگزار نشد، گفت: پس از بازدید میدانی روز چهارشنبه، استاندار در استان حاضر نبود و تلفن وی خاموش بود، از مدیرکل دفتر استاندار پاسخ ندادن استاندار را جویا شدیم و دروغ شنیدیم تا اینکه وزیر کشور دلیل غیبت استاندار را توضیح داد.

,

وی تاکید کرد: حجم شدید سیلاب در گلستان قابل مدیریت نبود اما حضور استاندار می‌توانست به مدیریت بهتر مسائل مردم سیل زده و تأمین امکانات و تجهیزات از سایر استان‌ها و وزراتخانه ها کمک کند.

,

, ,

نماینده مردم علی آبادکتول اضافه کرد: بارش نزولات آسمانی رحمت الهی بوده و نوید بخش افزایش تولید است و قطعاً ما در آن نمی‌توانیم دخل و تصرف کنیم اما سیل اخیر نشان می‌دهد دولت اهتمام لازم را در توجه به گلستان نداشته و رحمت الهی منجر به سیلاب و بی خانمانی هزاران نفر شده است.

,

دولت اعتبار می‌داد می‌توانستیم سیلاب را ذخیره کنیم

, دولت اعتبار می‌داد می‌توانستیم سیلاب را ذخیره کنیم,

وی گفت: اگر دولت اعتبار می‌داد و سد نرماب و چلچای که از پیشرفت خوبی هم برخوردار هستند تکمیل می‌شدند می‌توانستیم این سیلاب را ذخیره کنیم و شاهد این حجم خسارت به شهرها و روستاها و مزارع کشاورزی نبودیم.

,

وی با اشاره به اینکه این مهم با پیگیری مدیران استانی قابل حل نبود، تاکید کرد: اجرای این مهم به همت جدی استاندار گلستان، نمایندگان مجلس و در رأس آن توجه دولت نیاز داشت؛ هرچند ما قبل از وقوع سیل در گلستان در سوال از وزیر قبل و فعلی و نطق پیش از دستور تذکر دادیم اما دولت کمتر به گلستان توجه کرد.

,

, ,

قره خانی متذکر شد: اگر دولت یک دهم آن چیزی را که هم اکنون برای جبران خسارت مجبور است بپردازد در سرمایه گذاری پروژه‌های زیربنایی و اجرای پروژه‌های آبخیزداری گلستان هزینه می‌کرد، شاهد این حجم از خسارت به مردم گلستان نبودیم.

,

وی با تاکید بر اینکه کانال‌ها و رودخانه‌های گلستان نیازمند لایروبی است و پروژه‌های سدسازی گلستان باید تکمیل شود، گفت: در روزهای اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی و چند تن از وزرا و معاون اول رئیس جمهور در گلستان امیدواریم حاصل حضور مسئولان به رفع نواقص موجود در گلستان منجر شود.

,

دولت سیل گلستان را مثل گذشته زود فراموش نکند

, دولت سیل گلستان را مثل گذشته زود فراموش نکند,

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: نوع اظهار نظرها و تصمیمات مسئولان تماماً برای خارج شدن از بحران و پاسخگویی برای رفع نیازهاست؛ انتظار داریم این تصمیمات احساسی در آینده به تصمیمات جدی و واقعی برای تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های مختلف در گلستان تبدیل شود.

,

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تمام تلاش‌ها برای خارج شدن شهرها و روستاهای گلستان از محاصره سیل است، ادامه داد: امیدواریم دولت سیل اخیر گلستان را مثل گذشته زود فراموش نکند.

,

قره خانی متذکر شد: راه حل برون رفت از مشکلات کاملاً مشخص است و هم اکنون به اعتبار برای اجرا نیاز داریم تا گلستان از لیست ۱۰ استان سیل خیز کشور خارج شود.

,

وی به موضوع استیضاح وزیر کشور از قول یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی هم اشاره و بیان کرد: اگر وزیر کشور را در حوادث اخیر گلستان مقصر می‌دانستم هیچ ملاحظه و مماشاتی نشان نمی‌دادم.

,

وی تصریح کرد: وزیر کشور همچنان در استان گلستان حضور دارد و بحران را مدیریت می‌کند؛ تلاش می‌کنیم از حضور وزیر کشور برای رفع نواقص ریشه‌ای استان و رفع تنگناها استفاده کنیم. 

,

منبع: مهر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه