اخبار داغ

قصه پر غصه کشاورزان مینابی از افت قیمت گوجه فرنگی/در سایه نبود صنایع تبدیلی دست دلالان هر روز دراز تر می شود

قصه پر غصه کشاورزان مینابی از افت قیمت گوجه فرنگی/در سایه نبود صنایع تبدیلی دست دلالان هر روز دراز تر می شود
همزمان با آغاز فصل برداشت گوجه فرنگی در شهرستان میناب در نبود کارخانه صنایع تبدیلی، افت قیمت گوجه فرنگی با خود نگرانی برای کشاورزان به ارمغان آوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ کشاورزی از مشاغل مهم و پر دغدغه ای محسوب می شود که نقش محوری در تامین سفره جامعه دارد از این رو در جوامع بشری انتظار می رود تا مسئولان کشوری با نگاه ویژه و اعطای امتیازات خاص از این قشرجامعه حمایت نماید که متاسفانه در کشور ما نه تنها هیچ گونه حمایتی از کشاورزان نمی شود بلکه در فصل برداشت که امیدها به درآمد حاصل از ماهها دست رنج است با ورود دلالان و ایجاد بازار سیاه محصولات کشاورزی تمام رویاهای جامعه کشاورزی بر باد می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

شهرستان میناب با برخورداری از اراضی حاصلخیز قطب مهم تولید محصولات صیفی و فصلی در استان هرمزگان به شمار می رود و بخش عمده ای از بازارهای استان های همجوار را نیز تامین می سازد.

,

هزاران هکتار از اراضی شهرستان میناب در فصل بهار به کشت گوجه فرنگی اختصاص داده می شود که اکنون در دومین ماه از سال برداشت این محصول از مزارع میناب آغاز شده که با خود نگرانی را برای کشاورزان به ارمغان آوده است.

,

, ,

 

,

شنیدن درد و دل  پرغصه کشاورزان مینابی نیازمند گوش های شنوا

, شنیدن درد و دل  پرغصه کشاورزان مینابی نیازمند گوش های شنوا,

پیش بینی گوجه کاران مینابی درست از آب درآمد و هم اکنون محصولی که ماهها عمر و سرمایه خود را وقف آن کرده اند با قیمتی اندک از کشاورز خریداری و با افزایش چشم گیر روانه بازار مصرف می شود.

,

حیدری، کشاورز مینابی در گفتگو با خبر نگار ما اظهار کرد:  اگر گوجه فرنگی به قیمت خوب بفروش برسد کشاورز سود بیشتری کسب می کند و برای آینده نیز اقدام به کاشت این محصول خواهد کرد، اما در صورتی که از فروش آن ناامید شود دیگر کاشت آن محصول برای آنها سودی نخواهد داشت.

,

این کشاورز گفت: چرا کشاورزان باید هرساله شاهد این اتفاق تلخ باشند که دلالان محصولات ما را با قیمت ناچیز خریداری کنند و چند برابر دربازار بفروشند.

,

حیدری عنوان کرد: در گرمای طاقت فرسا عرق می ریزیم و چشم انتظاریم  تا بتوانیم حاصل دسترنج خود را به بهایی ناچیزبه دلالان یا رهگذران بفروشیم، تا  خرج زندگی خود را درآورده وشرمنده خانواده خود نشویم.

,

وی اظهار کرد: از خرید بذر تا هزینه جانبی دیگر تا برداشت و خرید جعبه به ازای پرداخت روزانه ۴۰ هزار تومان هزینه دستمزد کارگر باز مجبوریم این محصول را کیلویی ۲ هزار و 500تومان به فروش برسانیم که باز هم مقرون به صرفه نیست.

,

, ,

عدم صادرات گوجه فرنگی یکی از دلایل افت قیمت

, عدم صادرات گوجه فرنگی یکی از دلایل افت قیمت,

کشاورز مینابی عدم صادرات گوجه فرنگی را یکی از دلایل افت قیمت این محصول دانست و  خاطر نشان کرد: قیمت گوجه پایین آمده و تا هر کیلو دو هزار و500 تاسه هزار تومان است که با این قیمت کشاورزان گوجه کار ضرر می کنند حتی هزینه کاشت آن هم تامین نمی شود.

,

عباس مویدی مدیرجهاد کشاورزی میناب اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تفاهم نامه صادرات را امضا نموده اما وزارت صنعت،معدن  و تجارت هنوز امضا نکرده به همین دلیل امکان صادرات وجود ندارد.

,

مدیرجهاد کشاورزی میناب  عنوان کرد: شهرستان میناب چهار هزار و 400 هکتار زمین کشاورزی زیر کشت گوجه فرنگی دارد و بیش بینی می شود بیش از 170 هزار تن محصول برداشت شود همچنین برداشت گوجه از دیماه شروع شده و تا اردیبهشت ادامه دارد.

,

, ,

 

,

راه اندازی کارخانه رُب سازی تنها آرزوی کشاورزان مینابی

, راه اندازی کارخانه رُب سازی تنها آرزوی کشاورزان مینابی,

یکی از کشاورزان مینابی نبود کارخانه رب سازی در این منطقه و صنایع تبدیلی را از مشکلات موجود در کشاورزان عنوان کرد و گفت: از مسئولان انتظار داریم بفکر ما کشاورزان باشند و اقدام به ساخت یک کارخانه رب سازی کنند.

,

این کشاورز با بیان اینکه بیشترین منفعت در فروش محصول گوجه را دلالان می برند، گفت: زحماتی که برای کاشت این محصول از اول تا هنگام برداشت می کشیم قابل گفتن نیست خیلی اذیت می شویم یا بهتر بگویم زحمت از ما سود از دلالان بیشتر است..

,

وی ضمن نگرانی از روند فروش گوجه فرنگی، گفت: همه مثل من تلاش می کنند تااین محصول با قیمت خوب به بازار عرضه شود، اما روند فروش این محصول بسیار نگران کننده است.

,

نبود صنایع تبدیلی و فرآوری محصول گوجه فرنگی یکی از ضعف های بسیار شدیدی در حوزه برنامه ریزی برای حمایت از کشاورزان می باشد که نیازمند تدبیر مسئولان است.

,

متاسفانه هر ساله در اوج زمان برداشت محصولات کشاورزی به ویژه گوجه فرنگی در هشت بندی این محصول بر روی دست کشاورزان می ماند و آنها را دچار ضرر و زیان های سنگین می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه