اخبار داغ

گزارش؛

آذربایجان‌غربی قاب عکسی زیبا از جلوه طبیعت در ایام نوروز

آذربایجان‌غربی قاب عکسی زیبا از جلوه طبیعت در ایام نوروز
آذربایجان‌غربی با دارا بودن طبیعت بکر و چشم نواز مقصد مناسبی برای سفرهای نوروزی مسافران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، آب و هوای چهار فصل و تنوع نعمت‌های الهی آذربایجان‌غربی را به ایران کوچک مشهور کرده است، ایرانی با دریا، کوه، جنگل، دشت، صحرا، آبشار، گل فشان، رودخانه، تالاب و غار باعث شده این استان یکی از مراکز تأثیرگذار گردشگری در کشور باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

با توجه به مرزی بودن و زندگی اقوام و ادیان مختلف در روستاهای آذربایجان‌غربی و وجود بناهای تاریخی و طبیعت بکر در اطراف آن‌ها، این مکان‌ها به نماد سنت‌ها و آداب و رسوم محلی تبدیل شده و جاذبه‌های بی نظیری در انتظار حضور علاقمندان به طبیعت گردی در طول ایام نوروز هستند.

,

مناطق بکر و دیدنی روستایی از جمله تپه حسنلو، تپه‌های باستانی ربط، آبشار شلماش، کاخ بسطام، دریاچه مارمیشو، پیست اسکی خوشاکو، روستای پردانان پیرانشهر، جزایر و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه، باغ‌های بزرگ سیب و انگور در کنار وجود اقوام مختلف با فرهنگ، گویش و پوشش‌های مخصوص گوشه‌ای از پتانسیل‌های بالقوه حوزه گردشگری روستایی آذربایجان غربی بشمار می‌رود که توجه چندانی به آن‌ها نشده است.

,

* پارک ملی دریاچه ارومیه

, * پارک ملی دریاچه ارومیه,

یکی از مهم‌ترین زمینه‌های بازدید از مناظر طبیعی آذربایجان‌غربی، دریاچه ارومیه است که با وجود مشکلات پیش آمده و خشک شدن بیش از ۸۵ درصد از وسعت آبی‌اش همچنان از مظاهر زیبای طبیعت این استان است.

,

این دریاچه که هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می‌رود و در کنار مناظر زیبا و بکر آن به ویژه در زمان طلوع و غروب آفتاب، آب و لجن‌های این دریاچه نیز برای سلامتی فواید بسیاری دارند به طوری که از لجن آن برای درمان بیماری های پوستی استفاده شده است.

,

پارک ملی دریاچه ارومیه، ۱۰۲ جزیره دارد که در حال حاضر به دلیل خشک شدن آن، بسیاری از این جزایر به همدیگر وصل شده‌اند.

,

کبودان، اسپیر و جزیره اسلامی از جمله جزایر این دریاچه به شمار می‌روند که در برخی از آنها نیز حیات وحش بسیار جالبی به چشم می خورد.

,

مناظر زیبا و ارزش های حیاتی این منطقه از نظر ملی و جهانی اهمیت بسیاری دارد. سازمان جهانی یونسکو این منطقه را از جمله ۵۹منطقه بین المللی ذخایر طبیعی کره زمین معرفی کرده است.

,

* مارمیشو؛ دریاچه‌ای ناشناخته در ارومیه

, * مارمیشو؛ دریاچه‌ای ناشناخته در ارومیه,

یکی ازبهترین جاذبه های طبیعی گردشگری آذربایجان غربی یعنی دریاچه مارمیشو در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه در منطقه سرسبز ترگور می باشد. این دریاچه در دره بانی و دامنه کوه­های مرزی ایران و ترکیه قرار دارد.

,

دریاچه مارمیشو چشم اندازی بسیار زیبا و دلنشین دارد و یکی از بهترین مکان­‌ها برای استراحت و آرامش است که هر مسافری را شیفته‌ی خود می کند.

,

برای دیدن مارمیشو باید حدود ۴۵ کیلومتر از غرب شهر ارومیه فاصله بگیرید و دریاچه نیلی رنگ مارمیشو را در میان کوهستان­‌های این شهرستان نزدیک به مرز ایران و ترکیه ببینید. مسیر شما از حاشیه‌ی رودخانه‌ی نازلوچای در غرب شهر ارومیه می­‌گذرد و در میان راه از روستاهای پسان، بانی و هلانی می­ گذرید و به روستای مارمیشو می­‌رسید.

,

مسیر جاده در دره ی زیبایی قرار گرفته که از منظره‌ی کوهستانی خاصی برخوردار است. در روستای مارمیشو با پیدا کردن زیارتگاه پیر خراسانی و ادامه دادن مسیری سنگلاخی می‌­توانید به دریاچه مارمیشو برسید.

,

* غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران

, * غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران,

این غار یکی از مهم ترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت انگیزترین جلوه های طبیعت زیبای آذربایجان غربی به شمار می رود.

,

غار سهولان دومین غار بزرگ آبی ایران است که در شمال شرقی مهاباد در جنوب استان قرار دارد.

,

مطالعات غارشناسان نشان می دهد پیدایی این غار بر اثر فعالیت های زمین شناسی به اواخر دوره ˈکرتاسهˈ حدود ۷۰ میلیون سال قبل برمی گردد.

,

سهولان به زبان کردی به معنی ˈیخبندانˈ است ولی مردم محلی علاوه بر این نام، غار سهولان را ˈکونه کوترˈ به معنای لانه کبوتر نیز می نامند.

,

مساحت داخلی غار سهولان حدود ۶۰۰ مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است.

,

ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن ۵۰ متر است و عمق آب در برخی نقاط به ۳۲ متر می رسد.

,

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است. این غار آبی با جلوه های طبیعی و قندیل های منحصر به فردی که دارد در دامنه رشته کوه های کوتر قرار دارد و جلوه بسیار زیبایی بر منطقه بخشیده است.

,

این غار یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان غربی محسوب می شود و روزانه پذیرای حدود یک هزار گردشگر و مسافری است که از اقصی نقاط کشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر می کنند. نخستین دریاچه پیشِ رویِ گردشگران حدود ۲۰۰ متر وسعت دارد که دارای آبی زلال و صاف است. دالان بالای سر این دریاچه افزون بر ۵۰ متر ارتفاع دارد و در انتهای آن دو دالان باریک به عرض دو متر دیده می شود که به دریاچه ها و دالان های بعدی باز می شوند.

,

علاوه بر این غار، آذربایجان غربی دارای غارهای متعدد دیگری نیز هست که در سطح استان پراکنده شده اند که از جمله آنها می توان به غار ˈقارنی یاریخˈ در کنار کوهی به همین نام در سلماس و غارهای متعدد در بوکان به نام های ˈقلعه چیˈ، ˈ کول آبادˈ و ˈ مکری قرانˈ اشاره کرد.

,

* آبشار شلماش؛ چشم‌نوازترین آبشار ایران

, * آبشار شلماش؛ چشم‌نوازترین آبشار ایران,

آبشار شلماش یکی از جاذبه‌های طبیعی سردشت و از مهم‌ترین آبشارهای آذربایجان‌غربی به حساب می‌آید و مورد توجه گردشگران است که با دره‌‌ای سرسبز و زیبا در کنار جنگل‌‌های پراکنده واقع شده و از شاخه‌‌‌های رودخانه معروف زاب کوچک محسوب می‌‌شود.

,

این آبشار در ۱۰ کیلومتری جنوب شهرستان مرزی سردشت واقع شده که از انشعاب سه رودخانه کوچک تشکیل می‌شود، ارتفاع این آبشار حدود ۱۵ متر بوده و در زمان پرآبی با سرازیر شدن از لای صخره‌ها و ایجاد منظره‌ای بدیع تشکیل استخر می‌دهد.

,

طبیعت زیبای کوهستانی و منظره‌های جذاب آن و نیز موقعیت و نوع سنگ‌های تشکیل‌دهنده آبشار مورد توجه گردشگران و زمین‌شناسان قرار گرفته و عطر زیبای گیاهان موجود و صدای خروشان آبشار طنین دل‌انگیزی را در فضا حاکم کرده است که چشم و دل هر بیننده‌ای را با ترنم زیبای الهی می‌نوازد.

,

این آبشار از سه آبشار موازی و در امتداد یکدیگر تشکیل شده و نخستین آبشار در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار دارد و برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتا زیاد را از پله‌های تعبیه شده به همین منظور پایین رفته و وارد دره‌های عمیق شد، هنگام پایین رفتن از پله‌ها سرازیر بودن مسیر و شوق دیدن ادامه آبشار تعداد آن‌ها را به چشم نمی‌آورد و در برگشتن به سمت بالا بوده که ۳۸۵ پله نه چندان کوتاه نمایش اقتدار اجرا می‌کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه