اخبار داغ

فرصتی برای رونق تولید در سیستان و بلوچستان

فرصتی برای رونق تولید در سیستان و بلوچستان
ظرفیت تولید 35 تن موز در هر هکتار از باغات شهرستان کنارک، فرصتی است که توجه و توسعه آن می تواند گامی مناسب در جهت تحقق رونق تولید و اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، کنارک یکی از شهرهای ساحلی واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان، با آب و هوای گرم و مرطوب، شامل 2 بخش مرکزی و زرآباد و چهار دهستان کهیر، زرآباد غربی، جهلیان و زرآباد شرقی است که از شمال به نیکشهر، از جنوب به دریای عمان، از شرق به چابهار و از غرب به استان هرمزگان منتهی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

جمعیت این شهرستان قریب به 98 هزار نفر و اصلی ترین دلیل نامگذاری اش، وجود درختان کنار زیاد در این شهر کوچک بندری ست.

علاوه بر ظرفیت صید و صیادی، آب و هوای متفاوت کنارک سبب شده تا این شهرستان برای کشت انواع میوه های گرمسیری به ویژه موز مستعد باشد؛ ظرفیتی که با توجه به شرایط مناسب جوی و طبیعی و از همه مهم تر وجود منابع آبی به واسطه شیرین سازی آب دریای عمان، فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی در این منطقه است.
 
,
,
,
,
,
, ,

با این شرایط، رونق کشاورزی در کنارک می تواند منجر به افزایش تولید و توسعه مناطق محروم همجوار این شهرستان شود، هر هکتار موزستان به طور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و دو نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می کند.

محمد سعید اولیایی در گفتگو با عصرهامون، مدیر جهاد کشاورزی کنارک از افزایش 500 هکتاری باغات موز این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: شهرستان کنارک دارای 11هزار و 500 هکتار زمین زراعی و باغی است که 8هزار هکتار آن را زمین زراعی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: شرایط مناسب اقلیمی سبب شده تا سالانه 85 هزار تن محصولات زراعی و 45هزار تن محصولات باغی از اراضی کنارک برداشت و روانه بازار مصرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی کنارک با بیان اینکه متوسط برداشت موز در این شهرستان 35 تن در هکتار است، تصریح کرد: کنارک با این میزان تولید موز در سال، رتبه نخست تولید این محصول در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.
 
,
,
,
, عصرهامون,
,
,
,
,
,
, ,

وی سطح زیر کشت موز در این شهرستان را چهار هزار هکتار اعلام کرد و گفت: کیفیت مطلوب موز کنارک باعث شده تا علاوه بر تامین نیاز استان، زمینه ارسال این محصول به سایر استان ها از جمله هرمزگان، یزد، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی نیز فراهم شود.

به گفته اولیایی، با توجه به سازگاری بیشتر رقم کاوندیش با شرایط اقلیمی منطقه، کشت آن با استقبال بیشتری روبروست.

وی اذعان کرد: امیدواریم تا پس از آزمایش رقم های دیگر و اطمینان از مثبر ثمر بودن آن ها بتوانیم با جایگزین کردن نمونه های پرمحصول به جای رقم محلی، شاهد افزایش عملکرد کمی و کیفی لازم در این زمینه باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر کیلو موز نارس این منطقه در حال حاضر 65 هزار ریال به فروش می رسد و سود خوبی عاید کشاورزان منطقه شده است.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه