اخبار داغ

به دنبال اعلام حاکمیت اسرائیل بر جولان توسط آمریکا؛

اسرائیل به دنبال ترمیم شکست های دو سال اخیر خود است/ انزوای بین المللی آمریکا در موضوع حاکمیت جولان

اسرائیل به دنبال ترمیم شکست های دو سال اخیر خود است/ انزوای بین المللی آمریکا در موضوع حاکمیت جولان
فرآیند مشروعیت بخشی به رژیم اشغالگر قدس با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا سرعت قابل توجهی پیدا کرده و سرمایه گذاری لابی یهودی در انتخابات آمریکا امروز دارد اثرات خود را نشان می دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، نکته حائز اهمیت در خصوص تصمیم جدید آمریکا و اتفاقات روزهای اخیر منطقه غرب آسیا این است که تصمیماتی از این قبیل از یک  روند و پروسه برای حل مشکلات و بحران های اسرائیل به عنوان مهمترین پایگاه آمریکا در منطقه پرده بر می دارد. 

اسرائیل طی مدت 20 سال اخیر یک روند را برای حل بحران های خود طی کرده که البته عملاً در خارج از حوزه سرزمین اشغالی بوده است. 
جولان اشغالی یکی از مهمترین مناطق نظامی و استراتژیک منطقه غرب آسیا محسوب می شود که در فاصله 75 کیلومتری شهر دمشق قرار گرفته و طی جنگ شش روزه 1967 از سوی رژیم صهیونیستی تصرف شد و تاکنون سازمان ملل و هیچ کشوری حاکمیت اسرائیل بر این منطقه را به رسمیت نشناخته و آمریکا اولین اقدام کننده در این مورد است.

اقدام اخیر آمریکا در پی چندین اتفاق برای کاهش مشکلات رژیم اشغالگر قدس رخ داد، مشکلاتی از قبیل ثبات پایدار، امنیت، شناسایی سیاسی، مخاصمه با همسایگان، تحکیم حاکمیت و... . آمریکا و رژیم اسرائیل بعد از جنگ 1967 برنامه بلند مدتی برای بهبود وضعیت و کاهش این مسائل داشته اند که تحولاتی از جمله حمله به لبنان، حمله به کرانه باختری و غزه، دو مرحله حمله به عراق، اشغال افغانستان، درگیری داخلی عراق، جنگ داخلی و بحران سوریه، فشار به ایران، جنگ یمن، درگیری های حوزه قفقاز، بی ثباتی سیاسی مصر، دخالت در تحولات اردن، تغییر پایتخت اسرائیل و در آخرین حرکت به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر جولان اشغالی از جمله آنها می باشد.

فرآیند مشروعیت بخشی به رژیم اشغالگر قدس با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا سرعت قابل توجهی پیدا کرده و سرمایه گذاری لابی یهودی در انتخابات آمریکا امروز دارد اثرات خود را نشان می دهد. به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر منطقه جولان درست در زمانی که عملاً سرنوشت جنگ سوریه مشخص شده و حاکمیت این کشور در اوج ده سال اخیر است و ادامه نزاع داخلی در همسایه شرقی اسرائیل دیگر ممکن نیست پیام های قابل توجهی دارد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
اسرائیل به دنبال ترمیم شکست های دو سال اخیر خود است/ انزوای بین المللی آمریکا در موضوع حاکمیت جولان
, اسرائیل به دنبال ترمیم شکست های دو سال اخیر خود است/ انزوای بین المللی آمریکا در موضوع حاکمیت جولان,

اسرائیل با تثبیت حاکمیت خود بر این منطقه و افزایش تاسیسات کنترلی خود به دنبال تسلط اطلاعاتی بر تحرکات نظامی سوریه و اردن و لبنان و نیروهای حاضر در این کشورها است، چرا که جغرافیای خاص این ارتفاعات قابلیت چنین توانمندی را ایجاد می کند، از سوی دیگر این اتفاق عمق راهبردی اسرائیل را در منطقه و به خصوص در برابر بزرگترین دشمنان خود افزایش می دهد. برای تل آویو قابل پیش بینی است که از سوی شمال و شمال شرق تهدیدهای جدی صورت بگیرد به همین جهت توان دفاعی خود را در صحنه و روی خاک افزایش خواهد داد.
هم زمانی این پدیده با تعطیلات سالیانه ایران نیز قابل تامل است؛ بارها مشاهده شده که آمریکا و اتباع منطقه ای غرب برای انجام اقدامات خود ملاحظات زمانی، رسانه ای و سیاسی را رعایت کرده اند؛ برای مثال مهمترین تحولات منطقه درست در زمانی اتفاق می افتد که کمترین برد رسانه ای و سیاسی را داشته باشد. احتمالاً مهمترین مخالفت ها در این مورد باید از سوی ایران بوجود می آمد که البته درگیر تعطیلات سالیانه خود است؛ در گذشته نیز تحولاتی چون جنگ عراق و شروع جنگ یمن دقیقاً در ایام نوروز ایران آغاز شد.

اسرائیل به شدت به دنبال ایجاد یک پایداری سیاسی در خاک خود است و بروز تحولاتی چون انقلاب اسلامی، روی کار آمدن اسلام گراها در ترکیه، بیداری اسلامی در کشورهای مصر، لیبی، مراکش، یمن و بحرین، قدرت گرفتن شیعیان درعراق، افزایش اقتدار حزب الله لبنان، تحکیم حاکمیت در سوریه، تداوم مقاومت در غزه و کرانه باختری و... به شدت این موضوع را با چالش مواجه کرده است.

بوجود آمدن یک جبهه مقاومت از افغانستان، ایران، عراق، سوریه و لبنان و تحرکات قابل تاملی در یمن و دیگر کشورهای اسلامی طی 8 سال گذشته مهمترین چالش را برای اسرائیل ایجاد کرده و به نظر می رسد برای بهبود این معضل اقدامات قابل توجهی از سوی آنها صورت گیرد.
درگیری های دو سال گذشته بین ارتش لبنان و نیروهای مقاومت در غزه، ارتش سوریه و نیروهای نظامی ایران با اسرائیل نقاط ضعف و خلاء های نظامی قابل توجهی در بزرگترین سرمایه گذاری نظامی قرن نشان داده است که رسوایی بزرگی محسوب می شود، ضربات فوق می بایست از طریق سیاسی و با تحرکات دیپلماتیک ترمیم شود که یک نمونه از آن را طی روزهای اخیر مشاهده کردیم. 

در پایان باید اشاره داشت که در همین حرکت هم اتفاق نظر و اجماع قابل توجهی بر علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا رخ داد، چرا که هیچ کشوری حمایتی از آن انجام نداد و حتی انگلیس به عنوان بزرگترین متحد اروپایی آمریکا مخالفت صریح خود با آن را اعلام نمود و کشورهای منطقه همگی نسبت به آن موضع گیری تندی اتخاذ نمودند که نشان دهنده انزوای آمریکا در این مورد است.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه