اخبار داغ

واکنش نمایندگان به غیبت و تعلل اشخاص و دستگاه‌‌های دولتی در مدیریت سیل/2

حضور به موقع نیروهای‌مسلح جلوی فجایع بعدی را گرفت/ پیگیری غیبت روحانی در روزهای اول سیل در مجلس/چرا علی‌رغم پیش‌بینی بارندگی‌ها اقدامات لازم انجام نشد؟

حضور به موقع نیروهای‌مسلح جلوی فجایع بعدی را گرفت/ پیگیری غیبت روحانی در روزهای اول سیل در مجلس/چرا علی‌رغم پیش‌بینی بارندگی‌ها اقدامات لازم انجام نشد؟
نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی با انتقاد از مدیریت‌های ناکارآمد، به ورود دیرهنگام رئیس دولت به عرصه مدیریت بحران سیل نیز واکنش نشان دادند و از همکاری و حضور به موقع در صحنه نیروهای مسلح برای خدمات‌رسانی و عمران مناطق سیل زده تقدیر کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور در نخستین روزهای نوروز 98، برخی کوتاهی ها بر آلام مردم مناطق بحرانی کشور افزود. یکی از محوری ترین موضوعات، غیبت رئیس جمهور و ورود دیرهنگام وی به بحران و همچنین تعلل دستگاه های اجرایی درباره مدیریت سیل بود که افکار عمومی به خصوص مردم مناطق سیل‌زده را تحت تأثیر قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

از سوی دیگر وقوع بارندگی‌های شدید در روزهای نخست سال به راحتی تبدیل به پدیده‌های خسارت‌بار در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، لرستان و به خصوص در استان فارس شد و سیل در این استان موجب شد تعدادی از هم‌وطنان‌مان از دست بروند و یا دچار آسیب دیدگی شوند. به گفته کارشناسان، وقوع سیل علاوه بر عدم مدیریت بحران، عوامل مقدماتی نیز داشته است که از جمله آنها می‌توان به عدم مدیریت درست شهری و لایروبی مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها اشاره کرد. همه اینها در کنار غیبت و غفلت برخی مدیران شهری به خصوص در استان‌های درگیر سیل موجب شد تا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به کشور و مردم وارد شود.

در این میان اما بازهم بسیج و سپاه و ارتش و گروه های جهادی و مردمی و ورود خودجوش مردم بود که باعث شد برخی کم کاری های دستگاه های اجرایی جبران شود.

,
,
,

نمایندگان مجلس در گفت‌وگوهایی با انتقاد از مدیریت‌های ناکارآمد، به ورود دیرهنگام رئیس دولت به عرصه مدیریت بحران سیل نیز واکنش نشان دادند و از همکاری و حضور به موقع در صحنه نیروهای مسلح برای خدمات‌رسانی و عمران مناطق سیل زده تقدیر کردند.

,

 

,

نماینده مردم محلات و دلیجان:

, نماینده مردم محلات و دلیجان:,

ای کاش مجلس جلسه اضطراری برقرار می کرد!/ از یک ماه پیش بارندگی‌ها پیش‌بینی شده بود چرا اقدام لازم انجام نشد؟

, ای کاش مجلس جلسه اضطراری برقرار می کرد!/ از یک ماه پیش بارندگی‌ها پیش‌بینی شده بود چرا اقدام لازم انجام نشد؟, ای کاش مجلس جلسه اضطراری برقرار می کرد!/ از یک ماه پیش بارندگی‌ها پیش‌بینی شده بود چرا اقدام لازم انجام نشد؟, ای کاش مجلس جلسه اضطراری برقرار می کرد!/, ای کاش مجلس جلسه اضطراری برقرار می کرد!/,

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص نقش مجلس و مسئولین اجرایی در مدیریت و نظارت بر سیل جاری شده در برخی از استان های کشور گفت: مجلس باید در بحث نظارتی این حوادث ورود پیدا کند که آیا کم کاری شده است یا خیر؟ بالاخره وقتی گفته می شود مسیل ها لایروبی نشده است و حتی این حرف را خود مسئولین اجرایی و خود آقای رئیس جمهور می گوید. حالا باید از همین ها [مسئولین اجرایی] پرسید چرا لایروبی نشده و به این شکل زندگی مردم زیر آب رفته است. حرفی که میزنیم باید لوازم آن را هم قبول کنیم. چه کسی کوتاهی کرده است و هر کس که کوتاهی کرده باشد چه در این دولت و چه در دولت قبل باید پاسخ گو باشد.

,

سلیمی افزود: ای کاش در این ایام مجلس جلسه اضطراری ای را برگزار می کرد و ابعاد سیل بررسی می شد و از یک طرف دراین شرایط نیاز بود که حداقل بررسی شود که آیا از طرف مجلس اقدامی لازم هست یا خیر.

,

وی عنوان کرد: درست که این مسائل اجرایی است اما علی رغم همه اینها بالاخره ما به عنوان نمایندگان مردم با برقرری یک جلسه در مجلس می توانستیم ابعاد حادثه را بررسی کنیم که اعتقادم این است جای این کار در این شرایط خالی بود.

,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم حضور برخی از مسئولین اجرایی در بحران های پیش آمده بیان کرد: از یک ماه پیش مشخص بود که قرار است سیل بیاید و بارندگی ها پیش بینی شده بود. چرا در این یک ماه اقدام لازم انجام نشد و چه طور می شود که آقایان در این ایام به مرخصی می روند.

,

وی ادامه داد: شایعاتی است که می خواهند از افراد حاضر در بحران تجلیل به عمل آورند. مگر کسی که به وظیفه خودش عمل کرده است تجلیل می خواهد. این روزها حرف های عجیب و قریبی مطرح می شود که انسان را بهت زده می کند. همه این موارد و عدم حضور فرمانداران و شهرداران را پیگیری می‌کنیم و مجلس به عنوان بازوی نظارتی نظام باید در بحث نظارتی این اتفاقات ورود پیدا کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

,

سلیمی ضمن اشاره به عملکرد نیروهای مسلح در این بحران گفت: نیروهای مسلح در این اتفاقات نشان دادند که در زمان نیاز پای کار هستند. سپاه، ارتش نیروهای انتظامی، هلال احمر، نیروهای امداد رسان مردمی و بسیج گل کاشتن و جای خالی برخی از اقدامات را اینها پر کردند.

,

وی ضمن بیان اینکه امروز هر کس نگاه کند از نوع دوستی و عملکرد مردم در این بحران شگفت زده و بهت زده می شود خاطر نشان کرد: از همه تشکر می کنیم و واقعیت این است که اگر مردم و نیروهای مسلح و هلال احمر نبودند ابعاد فاجعه بسیار گسترده تر بود.

,

 

,

نماینده مردم خدابنده:

, نماینده مردم خدابنده:,

دولت باید پاسخگوی کوتاهی‌هایش در مدیریت بحران سیل اخیر باشد/ مجبوریم از ابزارهای نظارتی مجلس استفاده کنیم/ تشکر از نیروهای سپاه، ارتش و بسیج

, دولت باید پاسخگوی کوتاهی‌هایش در مدیریت بحران سیل اخیر باشد/ مجبوریم از ابزارهای نظارتی مجلس استفاده کنیم/ تشکر از نیروهای سپاه، ارتش و بسیج, دولت باید پاسخگوی کوتاهی‌هایش در مدیریت بحران سیل اخیر باشد/ مجبوریم از ابزارهای نظارتی مجلس استفاده کنیم/ تشکر از نیروهای سپاه، ارتش و بسیج,

احمد بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا با اشاره به کوتاهی دستگاه های اجرایی و شهرداری ها در سیل استانهای شمالی کشور اظهار کرد: به طور یقین یکی از دستور کارهای مجلس ورود دیرهنگام دستگاه های اجرایی و شهرداری ها در بحث سیل استانهای شمالی کشور بود.

,

وی با بیان اینکه دولت باید در این خصوص و تعلل هایش به مجلس توضیح دهد، افزود: به طور یقین پای برخی از وزرای مجلس در خصوص اتفاقات سیل به مجلس باز خواهد شد.

,

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیل اخیر نیاز به بررسی در صحن و کمیسیون های مختلف مجلس دارد، عنوان کرد: باید دولت در خصوص ورود دیرهنگامش به این موضوع به مجلس توضیح دهد.

,

وی با اشاره به اینکه وزرای کشور و نیرو باید به مجلس توضیح دهند، عنوان کرد: به نظرم کار به استفاده از ابزار نظارتی مجلس در این خصوص برسد.

,

بیگدلی با بیان اینکه متاسفانه برای نخستین بار نیست که چنین موضوعاتی را شاهدیم، گفت: ضعفی در مدیریت بحران کشور وجود دارد که در این گونه حوادث اگر مردم و یکسری از نهادها نباشند این گونه مسائل در کشور ما حل نخواهد شد.

,

وی با اشاره به اینکه ما کشور زلزله خیزی هستیم و از طرف دیگر وقوع سیل نیز در کشور ما قابل پیش‌بینی است، افزود: متاسفانه هیچ گاه دستگاه های دولتی و مدیریت بحران ما در حوادث طبیعی و غیرمترقبه موفق عمل نکردند.

,

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف مدیران دولت در این سیل مشهود بود، اظهار کرد: رئیس جمهور نیز ورود دیرهنگامی مدیریت بحران سیل اخیر داشتند.

,

 وی در خصوص عدم انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله لایروبی و ... توسط دستگاه های دولتی و شهرداری ها عنوان کرد: متاسفانه عدم انجام اقدامات پیشگیرانه را شاهد بودیم که این موضوع نشان از ضعف دستگاه های اجرایی در این خصوص است و از طرفی نبود متولی خاص در این حوزه به مشکلات دامن زده است.

,

بیگدلی با تشکر از نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش و همچنین نیروهای بسیج ابراز کرد: مجلس نیز به نوبه خود از نیروهای سپاه پاسداران، بسیج و ارتش تقدیر و تشکر دارد، این نیروها با استفاده از امکانات خود ورود موفقی در این بحران داشتند.

,

 وی بیان کرد: نیروهای سپاه، ارتش و بسیج با تمام وجود وارد صحنه شدند و برخی ضعف‌های دستگاه های مسئول را جبران کردند.

,

 

,

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی:

, نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی:,

ورود کمیسیون عمران مجلس به حادثه سیل/حضور نیروهای مسلح در کنترل خسارات سیل مفید بود

, ورود کمیسیون عمران مجلس به حادثه سیل/حضور نیروهای مسلح در کنترل خسارات سیل مفید بود, ورود کمیسیون عمران مجلس به حادثه سیل/حضور نیروهای مسلح در کنترل خسارات سیل مفید بود,

علی اکبری، نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان، مانه و سملقان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک ضمن قدردانی از حضور مستمر و چشمگیر نیروهای مسلح در صحنه امدادرسانی به حادثه دیدگان سیل اخیر، تاکید کرد: قطعا حضور نیروهای مسلح در حادثه سیل اخیر مفید بوده است.

,

این نماینده مجلس ادامه داد: در استان های شمالی کشور، شاهد بودیم که فرماندهان عالی رتبه ارتش و سپاه به عرصه ورود پیدا کردند و از ظرفیت بالقوه موجود استفاده کرده و کمک های خود را به مردم ارائه کردند.

,

اکبری با اشاره به حضور سپاه و بسیج خراسان شمالی در روزهای بارانی، در کلیه روستاهای آسیب دیده راز وجرگلان و مانه وسملقان، گفت: بسیج و سپاه‌های استانی اقلام ضروری مورد نیاز از جمله پلاستیک که مهمترین نیاز برای جلوگیری از تخریب بیش از حد منازل بود، را به موقع در مناطق توزیع کردند.

,

وی تصریح کرد: خراسان شمالی استان محرومی محسوب می شود و مردم این استان در زمان وقوع حوادث طبیعی با سختی های مضاعفی مواجه می شوند.

,

اکبری با بیان اینکه اکثر مشکلات حاصل از سیل در استان ما در حوزه راه بوده و عبور مرور به روستاها را با مشکل مواجه کرده است، اظهار کرد: با حضور ماشین های راهداری، و اقدامات اولیه، به میزان کمی رفت و آمد به این روستاها تسهیل شد.

,

اکبری ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد شروع احداث پل نیز بوده ایم.

,

 

,

نماینده آزادشهر و رامیان:

, نماینده آزادشهر و رامیان:,

کم توجهی دولت به موضوع سیل را در مجلس بررسی می کنیم/ شخصا شاهد خدمات مثمرثمر نیروهای مسلح بودم

, کم توجهی دولت به موضوع سیل را در مجلس بررسی می کنیم/ شخصا شاهد خدمات مثمرثمر نیروهای مسلح بودم, کم توجهی دولت به موضوع سیل را در مجلس بررسی می کنیم/ شخصا شاهد خدمات مثمرثمر نیروهای مسلح بودم,

علیرضا ابرهیمی در گفتگو با گلستان ما اظهار اشت: اتفاقاتی که درکشور افتاد، بسیار ناخوشایند بود که در این بین سیل گلستان پیامده های منفی ای دربرداشت.

,

وی افزود: باید بررسی شود که علل این حادثه در استان گلستان چه بود وآیا می توانستیم کاری انجام دهیم که انجام نشد و اینکه در مدیریت بحران چه کارهایی باید انجام می شد.

,

ابراهیمی تاکید کرد: من در جلسه ستاد بحران به ریاست جهانگیری معاون اول ریاست جمهور تاکید کردم که هم هیات دولت و هم مسئولین استانی سیل را جدی نگرفتند و شاهد این ادعای ما اختصاص تنها 5 میلیارد تومان برای این موضوع از سوی نوبخت بود که شاید می توانستیم کار بهتر و مثمر ثمرتری را در عین واحد انجام دهیم و مسلما این موضوع را بصورت جدی در مجلس شورای اسلامی از سوی مجمع نمایندگان گلستان و دیگر نمایندگان پیگیری خواهیم کرد و از حقوق مردم این استان بخصوص آق قلا و گمیشان دفاع می کنیم.

,

ابراهیمی یاداور شد: قطعا اگر لایروبی روخانه ها و کانال ها انجام می گرفت و آب بندان ها در حوزه کشاورزی جدی گرفته می شد و در حوزه آبخیزداری اقدامات مناسبی صورت می گرفت؛ امروز شاهد چنین حوادثی در استان گلستان نبودیم.

,

نماینده آزادشهر و رامیان در خصوص اقدامات نیروهای مسلح و بسیج نیز گفت و تصریح کرد: از همان ابتدای کار و با دستور مقام معظم رهبری شاهد ورود نیروهای مسلح و بسیج به موضوع سیل بودیم و من شخصا شاهد خدمات مثمرثمر نیروهای مسلح که این اقدامات خود بخشی از خدمات نظام به مردم است؛ بودم و جا دارد از نیرویهای مسلح، ارتش، نیروی انتظامی، سپاه و بسیج قدردانی و تشکر شود.

,

 

,

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان خبر داد :

, دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان خبر داد :,

طرح سوال در مجلس از برخی دولتمردان در رابطه با غیبت ها و غفلت های آنها / در جلسه رئیس جمهور در ستاد بحران گلستان شرکت نکردم / حضور سپاه ۷۰ درصد خسارتها را کاهش داد

, طرح سوال در مجلس از برخی دولتمردان در رابطه با غیبت ها و غفلت های آنها / در جلسه رئیس جمهور در ستاد بحران گلستان شرکت نکردم / حضور سپاه ۷۰ درصد خسارتها را کاهش داد, طرح سوال در مجلس از برخی دولتمردان در رابطه با غیبت ها و غفلت های آنها / در جلسه رئیس جمهور در ستاد بحران گلستان شرکت نکردم / حضور سپاه ۷۰ درصد خسارتها را کاهش داد,

نبی هزار جریبی دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان و نماینده اصلاح طلب لیست امید از گرگان و آق قلا در مجلس صبح در گفتگو با گلستان ما از مجموعه های امداد رسان که از سراسر کشور در موضوع سیل همکاری دارند و به مردم کمک می کنند تشکر کرد.

,

هزارجریبی همچنین از امداد رسانی سپاه و ارتش تشکر کرد و گفت : عملکرد آنها بسیار عالی بود و سپاه کار بزرگی با انفجار بخشی از ریل و بازگشایی مسیر جاده های منتهی به شهر و خروج سیلاب قبل از رسیدن به آق قلا انجام داد و باعث شد 70 درصد از خسارت سیل در آق قلا کاهش پیدا کند .

,

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر زندگی در آق قلا به حالت عادی برگشته است گفت: هنوز در مناطق شمال این شهر همچون کل آباد و عیدگاه ، آب هنوز تا ارتفاع یک تا 2 متر وجود دارد و باید به این مناطق توجه بیشتری کرد.

,

وی افزود : در خصوص پخش غذا ، کمی مردم گلایه دارند که در کوچه های کوچکتر که این موضوع اطلاع رسانی شده و نیاز به حمایت بیشتر وجود دارد.

,

هزار جریبی تاکید کرد : قطعا وزیر کشور و وزیر نیرو باید در مجلس پاسخگوی کوتاهی ها باشند و افرادی که کوتاهی کردند باید تنبیه شوند و قطعا طرح سوال از این دو وزیر را در مجلس کلید خواهیم زد .

,

وی افزود: در جلسه شورای اداری رئیس جمهور در استانداری گلستان حضور نیافتم و به گمیشان برای بررسی وضعیت سیل رفته بودم که برای تخلیه شهر وضعیت را به مردم اعلام کنیم.

,

 

,

نماینده مردم قم:

, نماینده مردم قم:,

کم‌کاری‌هایی در بخش آبخوان‌داری و آبخیزداری صورت گرفته/قصور در مدیریت سیل باید مشخص شود

, کم‌کاری‌هایی در بخش آبخوان‌داری و آبخیزداری صورت گرفته/قصور در مدیریت سیل باید مشخص شود, کم‌کاری‌هایی در بخش آبخوان‌داری و آبخیزداری صورت گرفته/قصور در مدیریت سیل باید مشخص شود,

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با بیان این که سیلاب های اخیر کشور دارای بُعد امنیتی است تصریح کرد: این حوادث از آن جا که زندگی جمعی از مردم را به مخاطره انداخته است دارای بُعد امنیتی است و از این رو، علاوه بر کمیسیون شوراها و کمیسیون عُمران مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیگیری خواهد شد.

,

وی با اشاره به این که این اقدام پس از تعطیلات نوروزی مجلس یعنی از هجدهم فروردین ماه به بعد صورت می گیرد افزود: البته با توجه به تعطیلی مجلس، پیگیری های اولیه انجام شده و با برخی از همکاران، گفتگوهای حضوری یا تلفنی داشته ایم که این صحبت های اولیه پس از پایان تعطیلات، به نتیجه نهایی خواهد رسید.

,

ذوالنوری درباره ارزیابی خود از به مخاطره افتادن زندگی برخی از مردم کشور در جریان سیلاب های اخیر گفت: بنده معتقدم در این باره کم کاری هایی چه در بخش آبخوان داری و چه در بخش آبخیزداری بوده است و البته این توانایی وجود داشته که با اتخاذ برخی تدابیر، سیلاب های کمتری اتفاق بیفتد و بارندگی ها به صورت حداکثری مهار شوند.

,

وی ادامه داد: بحث دیگر در این باره، بحث عدم انجام لایروبی در برخی رودخانه هاست که برخی مسئولان دستگاه های اجرایی و همچنین برخی از مسئولان قوه قضائیه هم به آن اشاره داشته اند؛ به بیان دیگر یکی از نظرها این است که سیلاب های اخیر به دلیل عدم انجام لایروبی رودخانه ها اتفاق افتاده و سبب شده تا این رودخانه ها ظرفیت و روانی لازم را برای سیلاب ها نداشته باشند.

,

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: هرگونه قصور یا تقصیر در این زمینه باید مشخص شود و همان گونه که قوه قضائیه در این زمینه اعلام آمادگی کرده، مجلس شورای اسلامی هم آماده است تا مطالبه گری های خود را در این زمینه انجام دهد.

,

 

,

نماینده مردم خرمشهر:

, نماینده مردم خرمشهر:,

غیبت رئیس جمهور در روزهای اول سیل را در مجلس پیگیری خواهم کرد/نیروهای سپاه و بسیج همیشه در رفع مشکلات پیش قدم هستند

, غیبت رئیس جمهور در روزهای اول سیل را در مجلس پیگیری خواهم کرد/نیروهای سپاه و بسیج همیشه در رفع مشکلات پیش قدم هستند, غیبت رئیس جمهور در روزهای اول سیل را در مجلس پیگیری خواهم کرد/نیروهای سپاه و بسیج همیشه در رفع مشکلات پیش قدم هستند,

عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در خصوص غیبت رئیس جمهور و برخی مدیران در روزهای اولیه بحران سیل گفتگو با رهیاب اظهار کرد: من به عنوان یکی از نمایندگانی که حوزه انتخابیه ام تحت تاثیر سیل قرار گرفته است، موضوع غیب مدیران در روزهای اولیه بحران سیل را در مجلس پیگیری خواهم کرد.

,

وی تصریح کرد: به صورت جدی این موضوع را تا طرح سوال از وزرای مربوطه یا شخص رئیس جمهور پیش خواهم برد. دلیلی ندارد وقتی مردم درگیر مشکلات سیل هستند، مدیران در صحنه حاضر نبودند تا به بازی آنها بشتابند.

,

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به امدادرسانی گروه های جهادی به سیل زدگان، گفت: باید بدون اغراق بگویم که سپاه و بسیج تاکنون برای حل همه مشکلات کشور پیش قدم بوده است و هرجا نیاز به خدمت رسانی در مشکلات مختلف به مردم بوده، بسیجیان و سپاهیان به سرعت خود را رسانده اند.

,

نماینده مردم خرمشهر خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر که سیل به مردم در برخی روستاها و شهرها خسارت هایی وارد کرد، نیروهای جهادی سپاه و بسیج پیش از همه دستگاه های و نیروهای دیگر خود را به صحنه رساندند و به یاری مردم شتافتند که از همینجا باید از آنها تقدیر نماییم.

,

 

,

نماینده یزد و اشکذر:

, نماینده یزد و اشکذر:,

کمیسیون عمران مجلس به موضوع «تاخیر اشخاص و دستگاه‌های اجرایی در بحران سیل» ورود پیدا می‌کند

, کمیسیون عمران مجلس به موضوع «تاخیر اشخاص و دستگاه‌های اجرایی در بحران سیل» ورود پیدا می‌کند, کمیسیون عمران مجلس به موضوع «تاخیر اشخاص و دستگاه‌های اجرایی در بحران سیل» ورود پیدا می‌کند,

سید ابوالفضل موسوی بیوکی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص برنامه مجلس جهت بررسی دلایل بحران سیل اخیر در کشور گفت: طبیعی است که مجلس و کمیسیون عمران در این زمینه ورود پیدا کنند و با دریافت گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی به بررسی علل و عوامل بحران به وجود آمده بپردازند.

, یزدرسا,

نماینده یزد و اشکذر افزود: در حال حاضر تمام تمرکز مجلس بر رفع بحران اخیر و مشکلات ناشی از آن است و پس از رفع شرایط فعلی، مجلس شورای اسلامی دلایل عدم اقدامات پیشگیرانه درباره سیل که وظیفه دستگاه های اجرایی و شهرداری ها بوده بررسی می کند و از مسئولان مربوطه پاسخ خواهد خواست.

,

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه قطعاً اشخاص و دستگاه‌هایی که وظیفه خود را در اتفاقات اخیر به‌درستی انجام نداده‌اند مورد سؤال قرار خواهند گرفت اظهار داشت: مسلم است که بعد از بازگشت آرامش به مناطق بحران‌زده، دستگاه‌هایی که خدمت رسان بوده موردتقدیر و قدردانی قرار بگیرند و دستگاه‌هایی که به وظایف خود به‌درستی عمل نکرده اند مورد پرسش و پاسخ قرار بگیرند.

,

 

,

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛

, نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد؛,

مجلس پیگیر کم کاری دستگاههای اجرایی در سیل اخیر/ حضور به موقع سپاه و ارتش و بسیج جلوی فجایع بعدی را گرفت

, مجلس پیگیر کم کاری دستگاههای اجرایی در سیل اخیر/ حضور به موقع سپاه و ارتش و بسیج جلوی فجایع بعدی را گرفت, مجلس پیگیر کم کاری دستگاههای اجرایی در سیل اخیر/ حضور به موقع سپاه و ارتش و بسیج جلوی فجایع بعدی را گرفت,

احمد انارکی محمدی، نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس در گفتگو با "راه آرمان" در رابطه با سیلهای اخیر گفت: با توجه به پیش بینی هایی که از قبل صورت گرفته بود انتظار می رفت دستگاهها با آمادگی بیشتری وارد شوند تا کمترین خسارت و پیامد را داشته باشیم اما متاسفانه برخی در ابتدای کار دیر به ماجرا ورود کردند.

,

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه عادت ما این است که وقتی حادثه رخ داد تازه به فکر می افتیم که ستاد بحران را قوی تشکیل دهیم و هیچگاه قبل از حوادث فکر نکردیم الان هم حادثه تمام شده اما دولت و مجلس باید فکر وطرح اساسی داشته باشند.

,

وی با اشاره به تغییرات آب و هوایی کشور توضیح داد: با توجه به تغییر اقلیمی که اتفاق افتاده؛ بارشها با قبلا فرق کرده و اکثرا سیل آسا هستند؛ همچنین ماطبیعت را دستکاری کرده ایم و مسیرها را عوض کردیم ولی وقتی سیل بیاید، قطعا مسیر خود را پیدا می کند و متاسفانه منجر به فاجعه می شود.

,

انارکی محمدی با تاکید بر لزوم استفاده از نقش نظارتی مجلس در حوادث اخیر اظهار داشت: اگر کم کاری و کوتاهی از جانب دستگاههای متولی صورت گرفته باشد حتما بخش نظارتی مجلس به مساله ورود کرده و پیگیری می کند.

,

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کنار توبیخ ها باید تقدیر و تشکر جانانه ای از نیروهای سپاه، ارتش و بسیج داشته باشیم که از اولین روزهای حادثه حضور موثری در برخورد با ویرانی ها داشتند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای نظامی با توجه به امکاناتی که دارند و دستوری که مقام معظم رهبری دادند از ظرفیت خود به خوبی استفاده کردند و این حضور به موقع در صحنه باعث شد جلوی بسیاری از فجایع یعدی گرفته شود.

,

 

,

,

نماینده مردم خاش و میرجاوه:

, نماینده مردم خاش و میرجاوه:,

کم کاری دولت در سیل اخیر محرز بود/ قوه مجریه و ستاد بحران کشور از مردم ایران عذرخواهی کنند/ هشدارهای جدی قوه مقننه در انتظار دولتی ها

, کم کاری دولت در سیل اخیر محرز بود/ قوه مجریه و ستاد بحران کشور از مردم ایران عذرخواهی کنند/ هشدارهای جدی قوه مقننه در انتظار دولتی ها, کم کاری دولت در سیل اخیر محرز بود/ قوه مجریه و ستاد بحران کشور از مردم ایران عذرخواهی کنند/ هشدارهای جدی قوه مقننه در انتظار دولتی ها,

علی کرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با عصرهامون اظهار کرد: سیل و بارندگی اخیر که در کشور رخ داد به صورت ناگهانی و غیرمترقبه و همزمان با روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروز بود اما وزارت راه و شهرسازی که هواشناسی را زیرمجموعه خود دارد باید اطلاعات دقیق و لحظه ای از شرایط جوی و آب وهوایی به مردم و مسافران نوروزی می داد که متاسفانه این مورد از سوی وزارت راه محقق نشد.

,

وی افزود: وزارت کشور نیز که مسئول مدیریت حوادث و ستاد بحران کشور است باید با درک درست از شرایط استان های بحرانی اجازه مرخصی استانداران، فرمانداران، مدیران کل، شهرداران، دهیاران و... تا زمان برون رفت سامانه بارشی نمی داد تا بتواند مدیریت خوبی داشته باشد اما شاهد بودیم که برخی از مدیران ارشد و مسئولان در مرخصی نوروزی به سر می بردند و کم کاری وزارت کشور نیز در این بخش محرز بود و ماموریت های ستاد بحران به خوبی محقق نشد.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه دستگاه های عضو ستاد بحران زمانی به یاری سیل زدگان رفتند که کار از کار گذشته بود. معابر زیر آب رفته و ویرانی خانه ها و منازل مسکونی اتفاق افتاده بود و باید گفت که مسئولان دولتی بسیار دیرهنگام وارد عمل شدند.

,

وی تاکید کرد: هر چند مسئولان غافلگیر شدند و دیر آمدند اما لازم است تا در اسرع وقت ستاد بحران کشور گزارش کامل عملکرد خود و میزان خسارات وارده را به هیات دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارائه دهد و ما نیز به عنوان قوه مقننه این موضوع را تا رسیدن به پاسخ قانع کننده پیگیری خواهیم کرد.

,

مردم خاش و میرجاوه بیان داشت: البته همه این حوادث پشت سرگذاشته شد و از امروز زمان همدلی و رفع مشکلات است اما دولت باید بپذیرد که نتوانست هشدارهای لازم را به مردم بدهد و امروز که ما این انتقادات را می کنیم نباید از طرف دوستان به آن لباس گرایش سیاسی و تبلیغاتی بپوشانند بلکه منطق نماینده مجلس تنها پیگیری حقوق و مطالبه مردمی است.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعاً با شروع به کار مجلس در سال جدید تذکرات و هشدارهای لازم را به هیات دولت و قوه مجریه خواهیم داد چرا که وظیفه دولت پیش بینی، پیشگیری و مدیریت حوادث قبل، حین و بعد از آن است و ما نیز در این خصوص آمادگی کامل داریم تا لوایح لازم را به تصویب برسانیم.

,

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون دولت موظف و مکلف است تا تمامی خسارات سیل زدگان را به صورت کمک بلاعوض جبران کند و تسهیلات کم بهره بانکی و حرف های شعاری دردی از مردم دوا نمی کند چون این مردم همه زندگی خود را از دست داده اند و از لحاظ روحی و روانی توان درگیر شدن با بروکراسی اداری و بانکی را ندارند.

,

وی تاکید کرد: از سوی دیگر مردمی که با چنین شرایط مواجه شده اند توان جابجایی میان بانک و پیدا کردن ضامن و ضمانت اجرایی برای دریافت وام را ندارند و نیازمند مساعدت مالی، آنی، عینی و عملیاتی از سوی دولت هستند و اصحاب رسانه نیز باید این مطالبه جدی مردم را پیگیری کنند.

,

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با اشاره به سفر نوروزی رئیس جمهور در نقطه ای خوش آب و هوا و به دور از مشکلات سیل اخیر ادامه داد: باید تقسیم بندی ها به خوبی انجام میشد و نداشتن آمادگی کامل در بحران یک ایراد بزرگی بود.

,

کرد گفت: هر چند ستاد بحران کشور در این حوادث عملکرد خوبی نداشت اما خدمات سپاه پاسداران در ماجرای سیل اخیر عالی و بسیار تحسین برانگیز بود و اگر کسی بخواهد عملکرد عادلانه و سریع این نهاد انقلابی و مردمی را زیر سئوال ببرد بی انصافی بزرگی کرده است.

,

 

,

نماینده مردم نی‌ریز:

, نماینده مردم نی‌ریز:,

درخصوص حوادث ناشی از سیل از وزرای مربوطه سوال می‌شود

, درخصوص حوادث ناشی از سیل از وزرای مربوطه سوال می‌شود, درخصوص حوادث ناشی از سیل از وزرای مربوطه سوال می‌شود,

اصغر مسعودی، رئیس مجمع نمایندگان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه اعلام کرد: در اولین جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی نمایندگان به موضوع سیل ورود خواهند کرد و درخصوص دلایل غیبت دکتر روحانی در روزهای اول بحران و قصورات احتمالی دستگاه‌های اجرایی از وزرای مربوطه در این زمینه سوال خواهد شد.

,

 نماینده مردم نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بررسی کارشناسی علل حادثه سیل در استان‌های مختلف کشور گفت: متاسفانه بر اثر سیل دروازه قرآن در شیراز تعداد زیادی از هموطنان کشته و مصدوم شدند و خسارات زیادی به بار آمد اما پس از حادثه حضور همه نهادهای مردمی و حمایت نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و بسیج در کنار دستگاه‌های اجرایی نوع‌دوستی بی‌نظیر مردم شیراز را به نمایش گذاشت که قابل تقدیر است و مجلس نیز سپاسگزار مردم و نهادهایی است که نهایت همکاری را داشتند.

,

 

,

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی:

, نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی:,

بعد از هر بحرانی نیروهای مسلح، سپاه و بسیج همه پای کار و درکنار مردم هستند/ وزارت نیرو باید به ساخت وسازهای غیرمجاز در کشور پاسخگو باشد

, بعد از هر بحرانی نیروهای مسلح، سپاه و بسیج همه پای کار و درکنار مردم هستند/ وزارت نیرو باید به ساخت وسازهای غیرمجاز در کشور پاسخگو باشد, بعد از هر بحرانی نیروهای مسلح، سپاه و بسیج همه پای کار و درکنار مردم هستند/ وزارت نیرو باید به ساخت وسازهای غیرمجاز در کشور پاسخگو باشد,

رضا کریمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان ما اظهارداشت: مشکل همیشگی کشور در مدیریت بحران اقدامات پیشگیرانه و قبل از حادثه است که باید این مدیریت پیشگیرانه در کشور تقویت شود.

,

کریمی با اشاره به اینکه مدیرت در سطح کلان کشوری درست نباشد، توجه به مواردی مثل سیل و مناطق سیل خیز کشور نباشد شاهد چنین ضایعه بزرگ و اتفاقات ناگوار در کشور خواهیم شد.

,

وی با تسلیت درگذشتگان در حادثه اخیر مناطق مختلف سیل زده کشور و با ابراز همدردی با خانواده های آنان تصریح کرد: بخشی از این خسارت ها و سوء مدیریت ها قابل قبول است و بخشی نیز قابل قبول نیست و باید در مجلس بازنگری و رسیدگی شود.

,

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از سالیان سال است که ما شاهد عدم نظارت‌های خوب و توجه ویژه به ساخت و سازهای غیر اصولی و مهندسی شده نیستیم و تمامی زیرساخت های مناطق حادثه خیز از روی کارشناسی احداث نشده است.

,

کریمی با اشاره به اینکه وزارت نیرو باید پاسخگویی ساخت وسازهای غیرمجاز در مسیل های سیلاب باشد افزود: اگر به پدافند غیرعامل، به بحث های زیرساختی شهری و روستای و لایرروبی های رودخانه توجه نشود باید همیشه در انتظار چنین حادثه های تلخ و ناگوار در کشور شد.

,

وی با بیان اینکه می توانستیم با مدیریت های خوب و پیشگیرانه شاهد خسارت های جانی و مالی در زمان های بحرانی و حادثه خیز کشور باشیم تصریح کرد: وزارت نیرو حتما باید به ساخت وساز های در مسیر سیلاب نظارت داشته باشند حتی اگر نهادی صاحب یک پروژه ای عظیم و یا خرده در سطح کشور باشد و این نظارت ها تنها باید از سوی وزارت نیرو محقق شود.

,

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به اصل رعایت پدافند غیرعامل از سوی همه نهادها باید پرداخته شود و بحث های نظارتی بر ساخت و سازها در مسیر سیلاب و رودخانه‌ها دستگاه های مستقر در کشور باید نظارت کامل داشته باشند.

,

کریمی با اشاره به اینکه قوه های مققنه و مجریه دوره های قبل نیز از عدم توجه ویزه به اینگونه مسائل و زیرساخت های کشور در خسارت های جانی و مالی امروز در هرگونه از حوادث دخیل هستند افزود: برنامه ششم توسعه قانون های را در مجلس لحاظ کرده ایم و توجه ویزه به ساخت وسازهای بی رویه در مسیر رودخانه ها و لایروبی های رودخانه ها در این برنامه ریز به ریز پرداخته شده است.

,

وی از جدیت متولیان امر در حوزه مدیریت بحران کشور و دستگاه های اجرایی دولت در زمینه ساخت و سازها و زیرساخت های کشور گفت: مسکن و راه شهرسازی، شهرداری ها و سایر دستگاه های اجرایی و مدیریت بحران در بتسری که قانون مجلس فراهم کرده است باید عمل کنند و طبق شرح وظایف با اتحاد و انسجام و وحدت فرماندهی به تمامی مسائل کشوری اشرافیت داشته باشند.

,

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در تمام حوادث نیروهای مسلح سپاه معظم، ارتش، بسیج، هلال احمر و نیروهای مردمی و انتظامی در بحث امنیت همیشه پیش قدم بودند افزود: فعالیت های اخیر سپاه، ارتش، بسیج هلال احمر و نیروهای مردمی و در راس آن رحمانی فضلی وزیر کشور که با حضور خود درمنطقه مدیریت بحران را مدیریت کردند قابل تقدیر است.

,

وی با قدردانی از حضور بموقع سپاه و ارتش در مناطق سیل زده و بحرانی شمال کشور تصریح کرد: حضور بموقع فرماندهان سپاه و ارتش در منطقه سیل زده از اهمیت زیادی در امر مدیریت بحران مناطق سیل زده داشت و نیروهای مسلح به ویژه سپاه و بسیج توانستند با رهنمودهای مقام معظم رهبری به مناطق سیل زده رسیدگی کنند و تسلط و اشرافیت خوبی در این مناطق داشته باشند.

,

کریمی بیان کرد: اگر حضور بموقع نیروهای مسلح اعم از سپاه وبسیج در منطقه نبود بحران از زمان فعلی که هست چند برابر می شد و همه دستگاه های دولتی و اجرایی موظف هستند با حفظ وحدت و اتحاد و همدلی در زمان های بحرانی کشور در کنار یکدیگر به مشکلات مناطق حادثه دیده بپردازند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه