اخبار داغ

گزارشی از مدیریت صحیح بحران در سردترین استان کشور؛

چگونه خطر سیل از بیخ گوش چهارمحال و بختیاری گذشت؟/ از تخلیه روستاها تا بازگشایی به موقع دریچه سدها/ سیل بندهایی که یک شبه ایجاد شدند

چگونه خطر سیل از بیخ گوش چهارمحال و بختیاری گذشت؟/ از تخلیه روستاها تا بازگشایی به موقع دریچه سدها/ سیل بندهایی که یک شبه ایجاد شدند
مدیران چهارمحال و بختیاری در نخستین روزهای سال که با سیل شدیدی در استان مواجه شدند با حضور به موقع خود در میدان اجازه ندادند که هیچ گونه تلفاتی رخ دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ در روزهای نخست سال ۱۳۹۸ اخطاریه‌های سازمان هواشناسی همه حکایت از وقوع بارندگی‌های گسترده در برخی از استان‌های کشور می‌داد که چهارمحال و بختیاری هم یکی از آن ‌استان‌ها بود.
 
درست در سومین روز از سال نو بود که پیش‌بینی‌های هواشناسی محقق شد و شاهد فعالیت موج اول بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری بودیم.
 
برنامه‌ریزی‌ها لازم جهت حضور به موقع مسئولان در شهرستان‌های در معرض خطر صورت گرفت و استاندار در همان جلسات اولیه مرخصی در ایام نوروز را برای مدیران خود ممنوع اعلام کرد.
 
همه وارد میدان شدند سپاه امکانات و نیروهای خود را وارد میدان کرد و فرمانده سپاه استان و استاندار در کنار هم  و با همدلی در شهرستان‌های در معرض خطر حضور یافتند.
 
و همین حضور به موقع، وحدت و هم‌دلی باعث شد تا با وجود اینکه چهارمحال و بختیاری پای ثابت همه بارش‌ها بود و با وجود بافت روستایی زیاد در استان، حتی یک مورد تلفات جانی نداشته باشیم، حضور مسئولین استان از فرمانده سپاه و نیروی انتظامی، استاندار، معاونین، فرماندان، مدیران کل و شهرداران گرفته تا خود مردم و نیروهای بسیج، باعث شد تا حتی خون از دماغ کسی بیرون نیاید و فقط خسارت مالی بر جای بماند.
 
این سیل و بارش‌ها اگر چه خسارت‌هایی را به استان وارد کرد اما عدم وارد آمدن خسارت جانی، خود نشان از مدیریت ، هم‌دلی و هم‌راهی مسئولین با یکدیگر بود.
 
در این گزارش از اولین خبرهای وقوع سیل در استان تا اخرین خبر به شرح ذیل آورده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین,
,
,
,
, استاندار در همان جلسات اولیه مرخصی در ایام نوروز را برای مدیران خود ممنوع اعلام کرد, استاندار در همان جلسات اولیه مرخصی در ایام نوروز را برای مدیران خود ممنوع اعلام کرد,
,
,
,
,
,
,
,
,


 
تدابیر لازم جهت مقابله با حوادث پیش بینی نشده انجام شد


استاندار چهارمحال و بختیاری خطاب به مدیران خود گفت : تدابیر لازم جهت مقابله با حوادث پیش بینی نشده اندیشیده شود در صورت عدم پیش بینی و بروز حوادث هیچ عذر و بهانه ای پذیرفتنی نیست.

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در این ایام مرخصی مدیران کل دستگاه های اجرایی بویژه اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران تا پایان بارندگی ها در استان  را لغو کرد.
 
وی حضور تمامی فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران و مدیران کل عضو شورا در محل خدمت تا پایان بارندگی ها را الزامی کرد و رعایت سلسله مراتب در اعلام و هماهنگی موارد مربوط به بحران های احتمالی را ضروری دانست.
 
استاندار چهارمحال و بختیاری تمامی فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران و مدیران کل عضو شورا، بانک اطلاعاتی ماشین آلات و تجهیزات دولتی و بخش خصوصی  را ملزم به در دسترس بودن کرد .
 
عباسی بخشداران، شهرداران و دهیاران را ملزم به  رصد موضوعات و سرکشی به مناطق خطرآفرین کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری از مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی خواست تا با  تانکرهای آبرسان دولتی و خصوصی را شناسایی کنند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی همچنین از دستگاه های اجرایی و شرکت های خدمات رسان خواست تا  نسبت به تامین اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز اقدامات لازم را به موقع انجام دهند.
 
در این میان نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی برای کمک رسانی و تامین امنیت مورد نظر در مراکز بحرانی امادگی لازم را داشتند.
 
استاندار چهارمحال و بختیاری از عشایر خواست که تا پایان بارندگی و خروج از شرایط بحران هرگونه تردد همراه با دام در محورهای ارتباطی بخصوص در حاشیه روستاها صورت نگیرد.

,
,  
تدابیر لازم جهت مقابله با حوادث پیش بینی نشده انجام شد
,  
تدابیر لازم جهت مقابله با حوادث پیش بینی نشده انجام شد
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


 
آماده‌باش ۲۲ اکیپ جمعیت هلال احمر در چهارمحال و بختیاری/ نجات اهالی روستای هفت پل قبل از زیر آب رفتن


آماده‌باش۲۲ اکیپ‌  جمعیت  هلال احمر در  ۲۱ پایگاه‌ ثابت و سیار  در این استان از ابتدای بارندگی ها به صورت آماده باش برای خدمات رسانی در این استان بوده اند.

,
,  
آماده‌باش ۲۲ اکیپ جمعیت هلال احمر در چهارمحال و بختیاری/ نجات اهالی روستای هفت پل قبل از زیر آب رفتن
,  
آماده‌باش ۲۲ اکیپ جمعیت هلال احمر در چهارمحال و بختیاری/ نجات اهالی روستای هفت پل قبل از زیر آب رفتن
,
,
,
,

با وجود اینکه روستا هفت پل به طور کامل زیر آب رفت اما با تدابیری که مسئولان اندیشیده بودند قبل از وقوع این حادثه روستا به طور کامل خالی از سکنه شد و هیچ گونه تلفاتی گزارش نشد.

,

بارش های سیل آسا در این استان ارتباط جاده ای 100 روستا را با مشکل مواجه کرد که بعد از بررسی های و ارزیابی های لازم بازگشایی شد.

,


تخلیه 20 خانه در شهرستان فارسان در پی سیلاب

,
, تخلیه 20 خانه در شهرستان فارسان در پی سیلاب, تخلیه 20 خانه در شهرستان فارسان در پی سیلاب,

20خانوار در روستاهای ده چشمه و چقاهست منازل مسکونی خود را در پی احتمال وقوع سیلاب روز دوشنبه تخلیه کردند.

کلیه مدیران شهرستان فارسان نیز  آمادگی 100 درصدی جهت خدمات به مردم و مسافران نوروزی را دارند.

,
,
,



استاندار چهارمحال و بختیاری جهت امداد رسانی راهی کوهرنگ شد

استاندار چهارمحال و بختیاری به منظور مدیریت بحران در خصوص احتمال وقوع سیل ناشی از بارندگی ، راهی شهرستان کوهرنگ شد.

 مدیرکل ستاد بحران، مدیر حوادث غیرمترقبه، مدیرعامل جمعیت هلال احمر و مدیرکل بنیاد مسکن در شهرستان‌های گرفتار بارندگی مستقر در این ایام مستقر شدند.

حدود ۲۰ روستای این استان در حوزه کارون و سه روستا در حوزه زاینده‌رود در خطر قرار داشتند که  این روستاها تخلیه و در محلی امن اسکان داده شدند.

بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تاسیسات، اراضی کشاورزی و باغات وارد شده است.

یکی دیگر از خسارت ها زیر آب رفتن سه پل در منطقه بازفت بود که استاندار چهارمحال و بختیاری این خسارت ها را قابل جبران خواند.

,
,
, استاندار چهارمحال و بختیاری جهت امداد رسانی راهی کوهرنگ شد, استاندار چهارمحال و بختیاری جهت امداد رسانی راهی کوهرنگ شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



آماده باش کامل نیروهای بسیج و انتظامی برای مقابله با بحران

نیروهای جهادی و پایگاه های بسیج چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل جهت مقابله با بحران را دارند.
 
پایگاه های بسیج, نیروهای جهادی, دستگاه های مهندسی سپاه  در این چند روز اخیر که استان با مشکل سیل مواجه بود وارد عمل شده و دوشادوش مدیران اجرایی اقدامات لازم را انجام دادند .

نیروهای جهادی این استان نه تنها به مناطق آسیب دیده استان کمک کرده بلکه به دیگر مناطق سیل زده در کشور کمک ها و امداد رسانی های لازم را انجام دادند.
آن ها با روحیه جهادی و فرهنگ شهادت طلبی در امداد رسانی و کمک به شهروندان از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

آماده باش کامل دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران در شهرستان لردگان

با توجه به تاکید استاندار در جلسه ستاد بحران استان مبنی بر آمادگی کامل دستگاههای عضو ستاد بحران استان و شهرستانها، دهیاران و شهرداران به همین منظور در لردگان جلسه ستاد بحران شهرستان تشکیل گردید و کلیه بخشداران دهیاران و شوراها و شهرداران و ادارات خدمات رسان و عضو ستاد بحران شهرستان در آمادگی کامل برای جلوگیری از بروز سیل و احتمال خسارات مال و جانی را داشتند

دستگاه‌های خدمت رسان مانند شهرداری، راهداری، اورژانس، آتش نشانی و پلیس و دیگر دستگاه‌های خدمات رسان در آمادگی کامل قرار داشتند و در زمان وقوع حاده به موقع وارد عمل شدند.

بسیجیان شهرستان لردگان از آمادگی کامل برای خدمات رسانی به شهروندان و جلوگیری از خطرات احتمالی سیل برخوردار هستند.
 
 آمادگی بسیجیان با اجرای مانورها و رزمایش های مختلف در طول سال ایجاد می شود.

تمامی سالن های ورزشی و سالن های صالحین و نماز خانه ها و حوزه ها و پایگاه های بسیج آماده اسکان برای مردم بود.
 
پنج پایگاه امداد و نجات در بخش فلارد، منج، لردگان، کارون چهار و خانمیرزا  و تمام تیم های واکنش سریع هلال احمر شهرستان در آماده باش بوده  و همه ی تجهیزات از قبیل خودروی امداد و نجات، چادر اسکان، پتو، بسته های غذایی، موکت، دارو و ...  جهت خطرات احتمالی سیل در شهرستان لردگان  پیش بینی شده بود.
 
 آموزش و پرورش شهرستان لردگان نیز جهت اسکان فوری و ضروری مسافران نوروزی در حال آماده باش بودند و  تمامی تمهیدات لازم برای شرایط احتمال وقوع سیل و بارش‌های شدید در نظر گرفتند.

,
,
, آماده باش کامل نیروهای بسیج و انتظامی برای مقابله با بحران, آماده باش کامل نیروهای بسیج و انتظامی برای مقابله با بحران,
,
,
,
,
,
,
,
,
, آ, ماده باش کامل دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران در شهرستان لردگان, ماده باش کامل دستگاه های عضو شورای مدیریت بحران در شهرستان لردگان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


 
رانش زمین در دره شیخ عالی بازفت تلفات جانی نداشت

یکی دیگر از حادثه ای که در این استان اتفاق افتاد رانش زمین در دره شیخ عالی بازفت بود که بازهم مسئولین با حضور به موقع در محل حادثه دیده به یاری مردم شتافتند و نگذاشتند حتی کسی زخمی شود.

,
,
, رانش زمین در دره شیخ عالی بازفت تلفات جانی نداشت, رانش زمین در دره شیخ عالی بازفت تلفات جانی نداشت,
,
,



آمادگی ادارات ورزش و جوانان و اماکن ورزشی
 
اداره کل ورزش و جوانان استان نیز  سالن های ورزشی خود را   جهت کمک رسانی به هم استانی ها و مسافرین آماده کرده بودند.

ادارات و نمایندگی های ورزش و جوانان سراسر استان و بیش از 160 سالن ورزشی آماده خدمت رسانی به عموم مردم و مسئولین بودند.


آماده‌باش کامل شهرستان کوهرنگ جهت مقابله با سیل

16 روستا در شهرستان کوهرنگ تخلیه شد و  تا پایان بارش برف و باران گردنه‌های چری و شاه منصوری بسته و عبور و مرور در آن‌ها را ممنوع کردند.

این روستا ها شامل چهار روستا در بازفت، چهار روستا در صمصامی و هشت روستا در بخش مرکزی بود.

یکی از مهم‌ترین و خطرآفرین‌ترین نقاط کوهرنگ سد نصیرآباد بود که با نظارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی بازگشایی شد. همچنین از ورود گردشگران به شهرستان کوهرنگ جلوگیری شد و سازمان گردشگری نسبت به تخلیه و خروج مسافران اقدام کرد.

از طرف دیگر تا پایان بارش برف و باران گردنه‌های چری و شاه منصوری بسته و عبور و مرور در آن‌ها ممنوع شد. اداره برق نیز موظف بود که پیش‌بینی‌های لازم را در مورد سقوط پایه‌های برق خصوصا در مسیرهای دره نمک و بخش دوآب صمصامی انجام دهد.

با توجه به اینکه در اطراف بسیاری از روستاها شیلات ها مشغول به فعالیت هستند، به شیلات داران نیز هشدار دادند که تدابیر لازم در جهت تنظیم آب شیلات انجام دهند. تا از تخریب آنها جلوگیری شود.

روستاهای ملک آباد، کوی شهید بهشتی، شهرک عشایری، نصیرآباد، سیلگاه، دیمه و روستاهای حوالی در بخش مرکزی و روستاهای تبرک، چمن گلی و چبد بیشتر مورد هجوم سیل  بودند اما دهیاران با اطلاع رسانی کامل به مردم روستا ها آن ها را از خطر های احتمالی آگاه کردند.

,
,
, آمادگی ادارات ورزش و جوانان و اماکن ورزشی, آمادگی ادارات ورزش و جوانان و اماکن ورزشی,
,
,
,
,
,
,
, آماده‌باش کامل شهرستان کوهرنگ جهت مقابله با سیل , آماده‌باش کامل شهرستان کوهرنگ جهت مقابله با سیل ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



تخلیه روستاهای در مسیر سیلاب کوهرنگ/لوله‌های سد نصیرآباد بازگشایی شد

به‌منظور پیشگیری از حوادث طبیعی بخشی از سکنه روستاهای "سیف‌آباد" و "خان" کوهرنگ به مناطق امن هدایت شدند.
 
در پی بارش‌های یک‌شنبه شب و به‌منظور پیشگیری از حوادث ناگوار طبیعی، تعدادی از سکنه روستاهای "سیف آباد" و "خان" دهستان دوآب صمصامی که در مسیر رودخانه قرار دارند، به مناطق امن‌تر منتقل شدند.

از بامداد روز دوشنبه، بیش از 60 نفر از جمعیت مناطق روستایی به همراه بیش از 800 راس دام سبک که در مسیر رودخانه و در خطر آب‌گرفتگی قرار داشت، به مناطق امن هدایت شدند.

باران بهاری شامگاه یک‌شنبه باعث اختلال در تردد مسیر عشایر کوچ‌رو در گردنه "شاه منصوری" در حد فاصل شهرستان کوهرنگ به استان خوزستان شد.

ریزش سنگ از کوه در راه روستای "خان" و "باغ علی" در اثر بارش باران و ذوب شدن برف انباشته شده در ارتفاعات در شامگاه یکشنبه  اتفاق افتاد که ماموران راهداری در کم‌ترین زمان ممکن برای پاک‌سازی محور ارتباطی وارد عمل شدند.

,
,
, تخلیه روستاهای در مسیر سیلاب کوهرنگ/لوله‌های سد نصیرآباد بازگشایی شد, تخلیه روستاهای در مسیر سیلاب کوهرنگ/لوله‌های سد نصیرآباد بازگشایی شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


بازگشایی لوله‌های تخلیه سد نصیرآباد

,
, بازگشایی لوله‌های تخلیه سد نصیرآباد, بازگشایی لوله‌های تخلیه سد نصیرآباد,

به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی لوله‌های سد نصیرآباد توسط اداره منابع طبیعی بازگشایی شد.

درحال حاضر سرریز سد در وضعیت عادی می‌باشد و ظرفیت انتقال حجم آب ناشی از سیلاب با دوره بازگشت صدساله را هم دارد.

,
,
,



امدادرسانی با قایق در روستاهای کران و گوشه، شهرستان فارسان

امدادرسانی به شیلات داران؛ مرغداری‌ها و گاوداری با قایق در جاده بین روستاهای کران و گوشه شهرستان فارسان توسط گروه سیلاب استان و نجاتگران جمعیت هلال احمرشهرستان فارسان انجام گرفت.

مهم‌ترین نکته در زمان وقوع سیل حفظ آرامش و دنبال کردن اخبار و اطلاعیه‌ها از طریق رسانه‌های جمعی اعم از رادیو و وب‌سایت‌های معتبر و توجه نکردن به شایعات یا مطالب فضای مجازی است که ممکن است انسان را به‌اشتباه انداخته و باعث به خطر افتادن جان ما و خانواده شوند.

امدادرسانی به شیلات داران؛ مرغداری‌ها و گاوداری با قایق در جاده بین روستاهای کران و گوشه شهرستان فارسان توسط گروه سیلاب استان و نجاتگران جمعیت هلال احمرشهرستان فارسان انجام گرفت.

با توجه به بارش‌های اخیر آب آشامیدنی شهر چلیچه گل‌آلود شد مسئولان اداره آب در حال شستشوی منبع آب هستند و تمام تلاششان را برای رفع این موضوع می‌کنند.

با توجه به حضور هماهنگی‌های ستاد مدیریت بحران شهرداری، علاوه بر اقامتگاه گردشگری، ورزشگاه‌ها، مدارس هدایت‌شده تا مسافران و گردشگران از آسیب احتمالی در امان باشند.
 
پرسنل شهرداری باباحیدر ازجمله آتش‌نشانان، نیروهای خدماتی، اجرائیات و یگان خودرویی شهرداری با توجه به وضعیت آب و هوایی به‌صورت شبانه‌روزی همراه با تجهیزات کامل در حالت آماده‌باش قرار داشتند.

,
,
, امدادرسانی با قایق در روستاهای کران و گوشه، شهرستان فارسان, امدادرسانی با قایق در روستاهای کران و گوشه، شهرستان فارسان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


 
 590 واحد مسکونی در اردل خسارت دید

به دلیل بارش شدید باران و آب گرفتگی ناشی از آن، به حدود 590 واحد مسکونی شهری و روستایی این شهرستان خسارت وارد شد.
 
در پی شدت بارندگی‌ها وضعیت شهرستان‌ اردل در حالت بحرانی قرار گرفت و بارش‌ها به حدود 590  واحد مسکونی  شهری و روستایی این شهرستان  خسارت وارد شد که از این تعداد واحد مسکونی 500 واحد زیر 60 در صد و 90 واحد مسکونی بالای 60 در صد خسارت دیدند.

کارشناسان خسارت وارد شده را نزدیک به 7  میلیارد  تومان برآورد کردند.

در این مسیرها خسارت هایی نیز به زمین های کشاوری و جاده های ارتباطی وارد شده است.

با اطلاع رسانی به موقع به مردم وخالی کردن خانه های در مسیر سیل خسارات جانی انسانی گزارش نشد  اما خسارات مالی احشام و آذوقه انسانی و حیوانی وخسارات لوازم خانگی زیادی بود که توسط کارشناسان دستگاههای مربوطه در حال برسی و برآورد خسارت می باشند.

,
,
,  590 واحد مسکونی در اردل خسارت دید,  590 واحد مسکونی در اردل خسارت دید,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



دریچه‌های سد چشمه زنه هفشجان باز شد /خساراتی به سد وارد نشد

بدنبال بارش های شدید باران دریچه های سد چشمه زنه هفشجان باز شد.
بدنبال بارش های اخیر حجم آب پشت سد چشمه زنه هفشجان افزایش چشمگیری یافت.

با تصمیم شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان شهرکرد دریچه های سد چشمه زنه هفشجان باز شد تا خسارتی به سد وارد نشود.

با وجود باز کردن دریچه های سد چشمه زنه هفشجان اما خروج آب از این سد با سرریز همراه شد.

,
,
, دریچه‌های سد چشمه زنه هفشجان باز شد /خساراتی به سد وارد نشد, دریچه‌های سد چشمه زنه هفشجان باز شد /خساراتی به سد وارد نشد,
,
,
,
,
,
,
,



ایجاد سیل بند در روستاهای فیل آباد، ده چشمه و گوشه


فرمانداری فارسان با استفاده از بیل مکانیکی و بیل بکو نسبت به قطع جاده کشاورزی در منطقه حیوان رستی اقدام و از محاصره سیلاب روستای چغاهست جلوگیری کردند.

وی همچنین گفت: نسبت به تخلیه یک واحد شیلات در روستای ده چشمه اقدام شد و تعدادی از خانه ها در روستاهای ده چشمه و چغاهست تخلیه شدند. سیل بند در روستاهای فیل آباد، ده چشمه و گوشه هم ایجاد شد.

کلیه آب‌های چشمه قلعه در حنا در پهن و کلیه آب‌های جاده‌ها به خارج از شهر هدایت‌شده و بیش از ۶۰ درصد از مزارع کشاورزی و باغات شهرستان زیرآب رفته‌اند و همچنین خسارت‌های به تأسیسات زیر بنایی آب برق منازل مسکونی و برخی ساختمان‌های دولتی واردشده است.

همه بخشداران، شهرداران و دهیاران نیروی انتظامی هلال‌احمر و راهداری حمل نقل آمادگی لازم را جهت خدمت به مردم‌ دارند.

امدادرسانی به دامداران، مرغداران و شیلات با قایق در جاده بین روستای های کران و گوشه بتا حضور مسئولین شهرستان در حال انجام است.

,
,
, ایجاد سیل بند در روستاهای فیل آباد، ده چشمه و گوشه, ایجاد سیل بند در روستاهای فیل آباد، ده چشمه و گوشه,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



شرایط رودخانه های کارون و زاینده رود طغیانی است

با توجه به میزان شدید بارش در شهرستان های این استان، شرایط رودخانه های کارون و زاینده رود طغیانی و سیلابی می باشد.
 
در پی این بارشها تاکنون 7 پل جاده های اصلی این استان به زیر آب رفته است و نزدیک به ده ها پل در جاده های روستایی و فرعی استان نیز به زیر آب رفت.

به دلیل بروز سیلاب در سطح جاده ها 100روستا با مشکل تردد مواجه شده است و ساکنان 30 روستا نیز تخلیه شده اند که سکنه روستاهای در معرض خطر سیلاب به مناطق امن هدایت و در مساجد، مدارس یا امکان ورزشی اسکان داده شده اند.

میزان خسارت اولیه موج نخست سیلاب در چهارمحال و بختیاری یک هزار و 500میلیارد ریال برآورد شده است.

سیلاب در این استان تاکنون خسارت جانی نداشته است و تمام تلاش ستاد مدیریت بحران حفظ جان مردم است.


تخلیه واحدهای دامپروری گرفتار شده در سیل

,
,
, شرایط رودخانه های کارون و زاینده رود طغیانی است, شرایط رودخانه های کارون و زاینده رود طغیانی است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تخلیه واحدهای دامپروری گرفتار شده در سیل, تخلیه واحدهای دامپروری گرفتار شده در سیل,

در توده بارشی اخیر در بخش کشاورزی 115 میلیارد تومان و درحوزه عشایری پنج میلیارد تومان خسارت وارد شده است.
 
بهره‌برداران بخش کشاورزی در مقابله با سیل به واسطه اطلاع رسانی به موقع یک آمادگی کامل داشتند.
 
کارشناسان از محل‌های سدهای آبخیزداری و کشاورزی سرکشی کرده و سدهای مخزنی دره باد سورشجان، خلک، نصیراباد کوهرنگ، مرغملک، بیدکان و هرچگان را بررسی و سرریزها ودریچه‌های خروجی و مسیر کانال‌های زهکش باز شدند.
 
تاکنون با توجه به اقدامات و تدابیر لحاظ شده تمام سدها سالم بوده و مشکل خاصی وجود ندارد.

,
,
,
,
,
,
,

ازمهمترین اولویت‌ها لایروبی کانال‌ها، قنوات و تامین لوله به منظور انتقال آب به اراضی کشاورزی که به مجاری آب آن‌ها خسارت جدی وارد شده، است.
 
به همت نیروهای سازمان جهادکشاورزی و فرمانداری فارسان و هلال احمر یک  واحد پرورش گاوشیری، یک واحد پرورش آبزیان و یک واحد پرورش مرغ گوشتی در شهرستان فارسان که در محاصره کامل سیل قرار گرفته بودند با کمک‌ از دستگاهای راهسازی و امدادی به طور کامل نجات یافتند و شرایط را به صورت عادی در آوردند.


اعزام 50 گروه جهادی به مناطق سیل زده شهرستان فارسان توسط سپاه

سیل در شهرستان فارسان می‌توانست یک بحران بسیار جدی باشد که با اقدامات خوب و با حضور همه دستگاه‌ها در قبال برنامه‌ریزی که در این سیل با مدیریت و هدایت فرماندار شهرستان انجام شد شرایط مناسبی برای حل این مشکل فراهم شد.
اعلام آمادگی ۵۰ گروه جهادی از چهارمحال و بختیاری به مناطق سیل زده

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۰ گروه جهادی از چهارمحال و بختیاری آماده اعزام به مناطق سیل زده هستند.

 سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز ؛ اظهار کرد: برای مناطق سیل زده ۵۴ تخته پتو و ۵۴ دسته البسه به ارزش ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار  از این استان ارسال نموده ایم.

وی یکی دیگر از کمک های سپاه را بازگشایی مسیر های آسیب دیده دانست و گفت: هماهنگی لازم با ستاد بحران شهرستان شهرکرد، کوهرنگ، سامان ، بن و استان جهت تعمیر و بازگشایی مسیرهای آسیب دیده انجام شده است.

سردار اکبری ادامه داد: کمک به عشایر و چندین خانواده در کوهرنگ از جمله اقدامات نیروهای جهادی ما در این مدت بوده است.

وی یاد آور شد: ۳۰ نفر (گروه جهادی)  از فعالان فضای مجازی استان به صورت خود جوش برای خدمت رسانی به گلستان رفته و تا پایان تعطیلات نیز آنجا حضور دارند.
راه ارتباطی 11 روستای اردل بازگشایی شد
 
با تلاش شبانه روزی و بی وقفه راهداران، محور ارتباطی روستاهای دوازده امام و سرچاه دهستان پشتکوه بخش مرکزی و جاده روستاهای چلو، سرمور، ممسنی، لیرابی، نوترکی، عزیزآباد سفلی، عزیزآباد علیا، آبسرده و شوراب دهستان دیناران بخش مرکزی با مرکز شهرستان اردل که بر اثر ریزش کوه مسدود گردید بازگشایی شد و تردد در آن جاری شده است.

عملیات تکمیلی برای اصلاح این نقطه حادثه خیز، تعریض جاده و حذف پیچ خطرناک در این مکان ادامه دارد.



مردم روستای محمود آباد کوهرنگ به منطقه امن هدایت شدند

با آغاز بارش برف و باران و احتمال رانش زمین در شهرستان مردم روستای محمود آباد که در معرض خطر بودند، از این منطقه جابه جا و به منطقه امن هدایت شدند.
با شدت گرفتن موج دوم بارش ها، خطر وقوع رانش در برخی از نقاط این شهرستان وجود دارد.
 
بر اساس تصمیم ستاد مدیریت بحران ، مردم روستای محمود آباد که احتمال رانش سنگ های بالادست در این منطقه زیاد است ، جابه جا شده و در حال اسکان در منطقه امن هستند.

تاکنون مشکل خاصی در پی بارش برف و باران در شهرستان رخ نداده است.

,
,
,
,
,
, اعزام 50 گروه جهادی به مناطق سیل زده شهرستان فارسان توسط سپاه, اعزام 50 گروه جهادی به مناطق سیل زده شهرستان فارسان توسط سپاه,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مردم روستای محمود آباد کوهرنگ به منطقه امن هدایت شدند, مردم روستای محمود آباد کوهرنگ به منطقه امن هدایت شدند,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

استقرار اکیپ های مدیریت بحران در مناطق سیل خیز

اکیپ های مدیریت بحران در مناطقی که احتمال وقوع سیلاب و حوادث طبیعی وجود دارد، مستقر شده اند.

فرمانداران در نقاط بحرانی با همکاری اعضا ستاد بحران در شهرستان ها، ساکنان مناطق پر خطر را به نقاط امن هدایت کردند.

, استقرار اکیپ های مدیریت بحران در مناطق سیل خیز, استقرار اکیپ های مدیریت بحران در مناطق سیل خیز,
,
,
,
,



تخلیه حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج

,
,
, تخلیه حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج , تخلیه حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج ,

فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام گفت: ساکنان حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج در معرض خطر قرار داشته که لازم است مردم عزیز این منطقه به منظور جلوگیری از تلفات و خسارات جانی نسبت به انتقال خانواده ها به مناطق امن اقدام نموده و خانه های مسکونی را تخلیه نمایند.

سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام در گفتگو با  جهانبین نیوز با اشاره به بارش های قابل توجه در لردگان گفت: بر اساس بازدید میدانی که از وضعیت بارندگی در این شهرستان انجام شد ساکنان حاشیه سد خاکی شهدای روستای گنج در معرض خطر قرار داشته که لازم است مردم عزیز این منطقه به منظور جلوگیری از تلفات و خسارات جانی نسبت به انتقال خانواده ها به مناطق امن اقدام نموده و خانه های مسکونی را تخلیه نمایند.

فرمانده سپاه استان با اشاره به استقرار سامانه بارشی جدید در استان افزود: بر اساس دستور فرمانده معظم کل قوا و در راستای اجرای دستورات سلسله مراتب فرماندهان سپاه، رزمندگان سپاه حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام استان چهارمحال و بختیاری با بهره گیری از توان نظامی، رزمی، مهندسی و آمادی خود با تمام قوت در خدمت هم وطنان و هم استانی های عزیز خواهد بود و با اعزام نیروی انسانی و ماشین آلات سنگین در جهت جلوگیری از بروز مشکل در کانون های اصلی بارش تلاش مضاعف خواهد کرد.

اکبری به آمادگی یگان رزم سپاه استان اشاره کرد و گفت: هم تیپ مردم پایه استان و هم بسیجیان و رزمندگان نواحی نه گانه شهرستانی آمادگی کامل دارند تا در صورت لزوم نسبت به خدمات رسانی به مردم ولایت مدار و شرافتمند استان در اقصی نقاط بام ایران خدمات لازم را ارائه دهند و در حال حاضر با توجه به تراکم بارش در دو شهرستان لردگان و کوهرنگ خدمت رسانی به مردم این دو شهرستان با بسیج امکانات سپاه استان و نواحی شهرستانی در حال انجام است.

,
,
, جهانبین,
,
,
,
,



تخلیه 40 واحدمسکونی در شهرکرد

,
,
, تخلیه 40 واحدمسکونی در شهرکرد, تخلیه 40 واحدمسکونی در شهرکرد,

در ادامه  موج دوم بارش های سیل آسا در چهارمحال و بختیاری 40 واحد مسکونی در این شهرستان تخلیه شده است.

این تعداد واحد مسکونی در نقاط روستایی شهرستان شهرکرد و به علت فرسودگی ساختمان تخلیه و اهالی آن ها به مناطق امن هدایت و مستقر شده اند.

تمامی پیش بینی ها برای مقابله با هرگونه حادثه احتمالی در شهرستان شهرکرد وجود دارد و خوشبختانه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

,
,
,
,
,


 
تخلیه روستاهای چهارمحال و بختیاری قبل از وقوع رانش

نماینده مردم در شهرستان های شهرکرد، سامان و بن درمجلس شورای اسلامی گفت: مسئولین چهارمحال و بختیاری در مکان های حادثه دیده حضور به موقع داشته و همه تلاش خود را کردند که تلفات جانی نداشته باشیم.
 
اردشیر نوریان نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، سامان و بن با اشاره به اینکه خوشبختانه این سیل تلفات جانی در استان ما نداشت تصریح کرد: بخشی از پل ها، جاده ها و مزارع در این استان خسارت دیده اند که همه این ها قابل جبران است.

نوریان بیان داشت: رانش زمین موجب شد یک روستا در این استان آسیب ببیند اما خوشبختانه با تدابیری که مدیریت استان اتخاذ نمود قبل از وقوع اتفاق این روستا خالی از سکنه شد.

وی با بیان اینکه خسارت وارده را مسئولین در زودترین زمان ممکن اعلام می کنند عنوان کرد: مدیران استان باید هرچه سریعتر برآورد دقیقی از میزان خسارت در استان را تهیه و به مرکز اعلام کنند.

نوریان افزود: تا کنون مسئولین ما تصمیمات خوبی برای رسیدگی به خانه هایی که خسارت دیده اند گرفته اند.

,
,
, تخلیه روستاهای چهارمحال و بختیاری قبل از وقوع رانش, تخلیه روستاهای چهارمحال و بختیاری قبل از وقوع رانش,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,



تصمیمات صحیح در آزادسازی ساحل زاینده رود

نوریان با اذعان بر اینکه برآورد اولیه جهت میزان خسارت انجام شده است اظهار کرد: برای مناطق سیل زده کمک های بلاعوض و همچنین تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به آزاد کردن آب رودخانه زاینده رود اشاره کرد و گفت: جهت آزاد سازی ساحل زاینده رود تصمیمات درستی گرفته شد.

نوریان با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی های درست و مدیریت باید از عواقب بلایای طبیعی بتوانیم پیشگیری کنیم بیان داشت: مدیران این استان خوشبختانه با حضور میدانی در مکان های آسیب دیده موجب شدند که درس عطوفت و مهربانی را به همگان نشان دهند.
 

,
,
, تصمیمات صحیح در آزادسازی ساحل زاینده رود, تصمیمات صحیح در آزادسازی ساحل زاینده رود,
,
,
,
,
,
,
,



مدیریت ستودنی در بارش های اخیر
 
در پی بارش های چشمگیر اخیر در استان که فقط چند روز پس از سیل شمال کشور انجام شد، موجی از نگرانی وجود همه مردم را فرا گرفت که نکند امواج سیل بام ایران را آوار کند و تلفات و خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد و شیرینی روزهای سال نو را به تلخی مبدل سازد.

اما آن چه امید را در آن شرایط در دل ها زنده کرد تیتر رسانه ها، اخبار شبکه استانی صدا وسیما و رسانه های مجازی مورد اطمینان در پیام رسان ها بود، کاری قابل احترام که اطلاع رسانی و هشدارها را به صورت آنی و به موقع به مخاطبان اعلام کرده، باعث شد تا مردم برنامه های خود را بر اساس اطلاع از شرایط جوی تنظیم نموده تا خطری آنان را تهدید نکند.

رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین وظیفه دارد از کاستی ها انتقاد کند و از درایت ها، حسن مدیریت ها و دغدغه مندی مسئولین نسبت به مردم و حوزه مسئولیتی تمجید نماید یعنی هم نیمه خالی لیوان دیده شود و هم نیمه پُر آن!

در روزهای گذشته و اوج بارش های بهاری، حضور شخص استاندار در استان که نیرویی غیربومی و از استان اردبیل است و فرصتی بود که برای دید و بازدید عید نوروز و سرکشی از اقوام و فامیل به زادگاه خود مسافرت نماید جالب توجه بود و مهم تر از آن این که با حضور مستمر و میدانی تمام وقایع را تحت نظر داشته اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان ها را با خود هماهنگ کرده و با حضور فیزیکی در کانون اصلی بارش های کشور یعنی شهرستان کوهرنگ که بیشترین سهم بارش را داشت، اوضاع را کاملا کنترل کرده، در نهایت وضعیت به صورت مطلوب و بدون تلفات جانی ختم به خیر شد گرچه خسارت های مالی که آن هم غیر قابل اجتناب بود به وقوع پیوست.

نکته دیگر آمادگی نیروهای مردمی نظامی، انتظامی، امدادی، پزشکی و خدماتی  بود که از همان لحظات اولیه در کنار ستاد مدیریت بحران آماده ارائه خدمات بودند و شرح فعالیت آنها از طریق رسانه ها منعکس و مردم را نسبت به مقابله منطقی با شرایط پیش آمده امیدوار ساختند.

امید است این هماهنگی، درایت و مدیریت همچنان تداوم داشته، در بارش های آتی که پیش بینی شده است نیز به طور جدی در دستور کار مسئولین استان قرار گیرد تا بهاری سبز و بدون حادثه میهمان لحظه های با طراوت مردم شریف استان باشد و خاطراتی خوش از روزهای خدمت در دفتر خاطرات مسئولین نقش بندد.
 

انتهای پیام/

,
,
, مدیریت ستودنی در بارش های اخیر, مدیریت ستودنی در بارش های اخیر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه