اخبار داغ

ابر آمد و باز بر سر سبزه گریست؛

لرستان «سیزده به در» ندارد/ ویرانه‌هایی که سیل در لرستان برجای گذاشت

لرستان «سیزده به در» ندارد/ ویرانه‌هایی که سیل در لرستان برجای گذاشت
امروز در سیزدهم فروردین ماه ابر آمد و باز بر سر سبزه گریسته است و حال مردم را ناگوار کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سفیرافلاک، لرستان مهد تاریخ و طبیعت در مرکز رشته کوه زیبای زاگرس با همه آبشارها، تالاب‌ها، رودخانه‌های خروشان،کوه های استوار و جنگل‌های بلوط بی نظیرش این روزها همانند مازندران، گلستان، فارس و دیگر استان هادر محاصره سیلاب قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک,

 

,

و امروز در سیزدهم فروردین ماه ابر آمد و باز بر سر سبزه گریسته است و حال مردم را ناگوار کرده است. سیزده بدری که هرساله گردشگران بسیاری از جای جای کشور میهمان طبعیت زیبای لرستان بودند و این استان از شلوغ ترین استان‌ها در ایام تعطیلات نوروزی بود اما امسال لرستان سیزده به در ندارد چراکه قلب زاگرس به تپش افتاده و قریب 48 ساعت است 15 نفراز اهالی چم مهر معمولان بدون پتو، آب و غذا به پشت بام ها رفته اند و زیررگبار سیل اند و هیچ اطلاعی از آن ها نیست و نیازمند یک قایق یا بالگردند تا نجات یابند.

,

 

,

 

, ,

 

,

خشم طبیعت زندگی بسیاری از هموطنانمان را ویران کرده و متاسفانه خانواده هایی نیز در این سیل عزیزان خود را از دست داده اند؛ بر اثر سیل در استان لرستان سه نفر جان خود را از دست داده اند بیش از ۱۰۰ روستای پلدختر در محاصره سیل است،روستاها هیچ‌گونه راه ارتباطی ندارند و هیچ کمکی به آن‌ها داده نمی‌شود و وضعیت بارش و سیلاب در بسیاری از شهرستانها بحرانی است.

,

 

,

اسحاق جهانگیری در سفر به استان لرستان با بیان این که کشور ما با حوادثی مانند سیل، زلزله، خشکسالی درگیر است،اظهارداشت: با اقدامات پیشگیرانه، آگاهی دادن لازم و رفع مشکلات قبل از حوادث و بلایا می توان خسارتها را به حداقل رساند.

,

 

,

به گفته وی در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی فضای ناحقی علیه سدسازی راه افتاد اما امروز با این بارندگی‌ها مشخص شد که سدها چه نقش مهمی در جلوگیری از سیلاب‌ها و تخریب‌های احتمالی در پائین دست دارند.  

,

 

,

جهانگیری با اشاره نقش سدها در نگهداری حجم قابل توجهی از آب برای مواقع موردنیازگفت: شایسته است همه سدهای مطالعاتی و فاقد مسائل زیست‌محیطی احداث شود. 

,

 

,

, ,

 

,

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به بارش های بهاری اضافه کرد: چشم این ملت به آسمان بود تا شاهد بارش رحمت الهی باشیم و با توجه به این که سالها با خشکسالی و دغدغه آب درگیر بودیم اما هم اکنون شاهد رحمت الهی در بسیاری از استان های این کشور هستیم.

,

 

,

وی بیان کرد: در طول سال گذشته جلسات زیادی برگزار شد که روستاهایی که فاقد آب شرب بودند آبرسانی شود و به دلیل خشکسالی های اخیر کشاورزی به سمت و سوی نگران کننده ای می رفت که خوشبختانه امسال شاهد سال آبی بی نظیری در کشور هستیم و با بارش های اخیر بسیاری از مشکلات و کمبودهای آبی در کشور برطرف شد.

,

 

,

جهانگیری اضافه کرد: بر اثر خشکسالی تالابها، نگرانی های زیادی برای ریزگردها وجود داشت که خوشبختانه با این میزان بارش این نگرانی برطرف شد و این بارشها و رحمت الهی، تلخی ها را به دنبال داشت و متاسفانه در این سیل تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند.

,

 

,

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که در حال حاضر بسیاری از استان های کشور درگیر سیل هستند،خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان که کم ترین بارشها را در کشور داشته، هم اکنون بر اثر بارشها راه های زیادی از روستاها قطع شد و بیشترین بارشها مربوط به جنوب غرب و جنوب کشور بود و استان لرستان نیز درگیر سیلاب شده است.

,

 

,

, ,

 

,

وی با اشاره به این که مسئله آب یک محدودیت توسعه است، گفت: دغدغه آب به نوعی دیگر مطرح است و تهران، خوزستان و اصفهان در نزدیکی استان لرستان قرار دارند و با توجه به این که منابع طبیعی استان شرایط خوبی دارد ضروری است تا لرستان توسعه یابد.

,

 

,

جهانگیری با تاکید بر این که یکی از دستاوردهای این سیل، همدلی بود و ضروری است تا مسئولین ای کار باشند،گفت: مدیری که مسئولیت قبول می کند باید در روزهای سخت پاسخگو باشد باید تلاش کرد تا میزان خسارتها کاهش یابد و اولویت اول این است که تلفات جانی و انسانی نداشته باشیم چرا که جان مردم برای ما مهم است.

,

 

,

 روز طبیعت امسال به گونه ای متفاوت تر از سال های گذشته است چرا امروز همه به جای طبیعت گردی با هموطنان سیل زده همدردی می کنند و بانوعدوستی تلاش می کنند تا با یاری رساندن بتوانند همدلی را معنا کنند.

,

 

,

 آمده‌ایم برای همدلی و امدادرسانی

,  آمده‌ایم برای همدلی و امدادرسانی,

نیروهایی از خدمات شهری و آتش نشانان شهرداری اصفهان با شعار " آمده‌ایم برای همدلی و امدادرسانی" عازم خرم آباد شدند و نوروزی شهردار اصفهان هم شخصا به همراه این نیروها به خرم آباد آمده است.

,

 

,

 سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز طی دستوری به نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع ابلاغ کرد هرچه سریعتر با بسیج نیروی انسانی، تجهیزات و بالگردهای امدادی، به یاری سیل زدگان استان لرستان بشتابند در این دستور آمده است نیروهای مسلح تا زمان استقرار آرامش هموطنان سیل زده در شهرهای درگیر سیل حضور داشته باشند.

,

 

,

در همین راستا و با وضعیت بحرانی در استان لرستان بسیجیان باز هم مثل همیشه وارد میدان شدند و در خط مقدم امدادرسانی در کنار سایر دستگاه های امدادی جانانه برای نجات جان مردم و رفع خطر در مناطق بحرانی و حادثه خیز در سیل حضور دارند و همه تلاش خود را به کار گرفته اند.

,

 

,

, ,

 

,

کاپیتان بیرانوند رئیس مرکز امداد هوایی شرکت نوید در جمعیت هلال احمر در همین رابطه گفت:گفت: تعداد پنج فروند بالگرد از استان های گیلان،کرمانشاه، مرکزی، تهران و یک فروند بالگرد استان لرستان از طلوع صبح ۱۳ فروردین به شهرستان پلدختر به قصد نجات جان مردم محصور در سیل به پرواز در خواهند آمد.

,

 

,

سیل هایی که ارمغان نامهربانی با طبیعت است

, سیل هایی که ارمغان نامهربانی با طبیعت است,

اما این روزهای که کل کشور درگیر سیلاب است اقدامات غیر کارشناسی، زیرساخت های نامناسب و ضعف ها نمایانگر شده است،سودجویانی برای کسب منفعت بیشتر تیشه به ریشه طبیعت زدند، قطع بی رویه درختان در هر جایی و به هر بهانه ای یکی از علت های سیل است، قطع بی رویه درختان،کاهش پوشش گیاهی و فرسایش خاک یکی از عوامل اصلی در جاری شدن سیل است.

,

 

,

البته این تنها عامل سیل نیست بلکه تغییر کاربری یک سوی دیگر داستان است و دخالت در حریم رودخانه ها و تجاوز در حریم رودخانه ها سبب بروز سیل های ویرانگر می شود متاسفانه بر اثر سیل طی روزهای اخیر در کشورمان خسارت های مالی و جانی زیادی وارد شده که ضروری است اقداماتی مانند تقویت سفره‌های زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و توسعه پوشش گیاهی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

,

 

,

Image result for ‫سیل در جنگلها‬‎  

, Image result for ‫سیل در جنگلها‬‎,

بارها و بارها وقتی گذرمان به طبیعی که سالها پیش به آنجا رفتیم، می افتد به خوبی کمبود پوشش گیاهی و ردپای سودجویان را می بینیم که در نبود نظارتها اقدام به قطع بی رویه درختان کرده اند.طبیعتی که از هر بخش آن می توان بهره برد خصوصا در این سالهایی که ریزگردها مهمان های ناخوانده هستند از همین رو درختان و جنگلها در تولید اکسیژن و در کاهش میزان ریزگردها نقش بسیار مهمی دارند.

,

 

,

درحالی که نامگذاری 13 فروردین ماه به نام  روز طبیعت نشان از اهمیت مهربانی با طبیعت و نگهداری از آن دارد و در آیات و روایات زیادی به حفظ و نگهداری از طبیعت سفارش شده است اما عده ای نامهربانانه با طبیعت رفتار می کنند و تیشه به ریشه طبیعت می زنند و عواقب آن بعدها در حوادث طبیعی همچون سیل نمایان می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه