اخبار داغ

غار حراء مأمن و همراز بندگی‌های رسول(ص)/ عبادت‌های رو به کعبه و بیت المقدس قبل از بعثت

غار حراء مأمن و همراز بندگی‌های رسول(ص)/ عبادت‌های رو به کعبه و بیت المقدس قبل از بعثت
یامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) قبل از بعثت و حتى گاه بعد از بعثت براى دورماندن از غوغاى بت پرستان جاهل و جامعه مملوّ از خرافات آن عصر، به غار حرا مى رفت روزها به راز و نیاز با خدا مى پرداخت. قابل توجه است که داخل غار اگر کسى رو به دهانه شمالى غار بایستد هم رو به کعبه ایستاده و هم رو به بیت المقدس.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  راه آرمان؛ غار حرا بر فراز کوهى قرار دارد که امروز جبل النور نامیده مى شود. سابقاً این کوه در خارج مکه بود; ولى امروز به سبب گسترش شهر مکّه جبل النور و غار حرا در داخل مکّه قرار دارد و پیمودن آن از پاى کوه تا فراز آن حدود یک ساعت به طول مى انجامد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

غار مزبور غار کوچکى است که گنجایش یک نفر ایستاده در حال عبادت و دو سه نفر نشسته را دارد; ولى در کنار آن محل نسبتاً وسیعى است که جاى نشستن گروهى است. جالب اینکه دو طرف غار باز است و هواى لطیفى در غار جریان دارد و در گرم ترین اوقات سال، انسان احساس گرما نمى کند و از همه گذشته، جاى خلوت و مملوّ از روحانیت است.

,

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) قبل از بعثت و حتى گاه بعد از بعثت براى دورماندن از غوغاى بت پرستان جاهل و جامعه مملوّ از خرافات آن عصر، به غار حرا مى رفت و ساعتها و روزها به راز و نیاز با خدا مى پرداخت و در اسرار آسمان و زمین مى اندیشید. قابل توجه است که داخل غار اگر کسى رو به دهانه شمالى غار بایستد هم رو به کعبه ایستاده و هم رو به بیت المقدس.

,

از پاره اى از روایات استفاده مى شود که پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) حتى بعد از نبوّت، گاهى به غار حراء مى رفت و دور از اذیت و آزار مشرکان متعصب، به عبادت و راز و نیاز با خدا مى پرداخت و على(علیه السلام) و خدیجه گاه با آن حضرت بودند و مى دانیم نخستین شعاع وحى در همانجا درخشید.

,

ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه خود مى گوید: داستان مجاورت پیامبر اکرم به غار حرا مشهور است و در کتب صحاح آمده که او در هر سال یک ماه در جوار حراء بود و در آن ماه نیازمندانى به سراغ آن حضرت مى آمدند و آنها را اطعام مى کرد، هنگامى که این مدت پایان مى پذیرفت و پیامبر اکرم از آنجا باز مى گشت به سراغ کعبه مى آمد و هفت دور یا بیشتر طواف مى کرد.

,

سپس به خانه خود باز مى گشت تا سال بعثت فرا رسید. پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) ماه مبارک را در آن سال به اتفاق خدیجه و على بن ابى طالب و خادمى که داشتند در آنجا بود و در این زمان بود که جبرئیل فرمان نبوّت و رسالت را براى آن حضرت آورد و (این حدیث ظاهراً اشاره به نزول دفعى و یک پارچه قرآن بر پیامبر اکرم در ماه رمضان است و منافاتى با نزول تدریجى که آغاز آن 27 رجب است، ندارد.

,

روایت شده است که حضرت آدم(ع)خانه کعبه را از سنگ‌های پنج کوه بنا کرد که یکی از آنها کوه حراء بود.گفته شده که کوه حراء همان کوه فاران است که در تورات از آن یاد شده، اما ظاهراً فاران نامی است که به همه کوه‌های مکه اطلاق شده است نه فقط کوه حراء.

,

گفته‌اند از معجزات پیامبر اکرم آن بود که کوه حراء در زیر پای آن حضرت به حرکت درآمد و سپس به فرمان پیامبر(ص) از حرکت بازایستاد.

,

این کوه در دوره جاهلیت نیز محترم بوده و در اشعار جاهلی از آن یاد شده است، از جمله در اشعار عَوف بن‌اَحْوَص و ابوطالب عموی پیامبر. نخستین کسی که در کوه حراء اعتکاف نمود، عبدالمطلب، نیای پیامبر، بود.

,

تاریخ گواه قداست این مکان است اما آل سعود که زمامدار سرزمین حجاز است از هیچ کوششی جهت کمرنگ کردن نشانه های اسلام و مسلمانی دریغ نمی کند به طوریکه حدود یکسال پیش "عبدالعزیز الوزان" معاون امور عمره وزارت حج عربستان با اشاره به ممنوعیت صعود عمره‌گزاران به کوه نور و زیارت غار حرا، گفت: این تصمیم برای حفظ سلامتی و تخلفات شرعی!زائران بیت‌الله‌الحرام گرفته شده است.

,

الوزان مدعی شد به علت ارتفاع بسیار زیاد این کوه ممکن است زائران با صعود به آن با خطر بیهوشی یا کمبود اکسیژن روبرو شوند.

,

وی شرکت‌های حج را تهدید کرد در صورتی که زیارت کوه نور را در برنامه خود قرار دهند و کمیته ویژه این تخلف را مشاهده کند، شرکت‌های متخلف با جریمه و مجازات روبه‌رو خواهند شد.

,

البته هنوز مشخص نیست که دلیل اصلی این اقدام چیست و این اظهارات مقام سعودی را نمی‌توان به عنوان دلیل اصلی محسوب کرد.

,

به امید روزی که منجی در جوار کعبه ظهور کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه