اخبار داغ

بخت‌گشایی از تولید با گره زدن واحدهای تولیدی به بازارهای جهانی؛

تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید/سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه پایه مدیریت علمی در تولید

تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید/سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه پایه مدیریت علمی در تولید
پرواضح است که یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در حوزه تولید موردتوجه قرار گیرد و به‌عنوان اساسی‌ترین مسئله بحث رونق تولید مطرح می‌شود، تضمین بازار محصولات تولیدی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  دیار آفتاب؛ «رونق تولید» کلیدواژه‌ای که این روزها بر زبان بسیاری از کارشناسان و مسئولین اجرایی و قانون‌گذار جاری است. کلیدواژه‌ای که برای تحقق آن عوامل بسیاری چون سیستم‌های مالی و اعتباری، بازاریابی دقیق، صادرات، کنترل واردات، تلاش در راستای کاهش قیمت تمام‌شده، قانون‌گذاری‌های دقیق، جلوگیری از ساختارهای اداری دست و پا گیر برای تولیدکنندگان و ... تأثیرگذار هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

پرواضح است که یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در حوزه تولید موردتوجه قرار گیرد و به‌عنوان اساسی‌ترین مسئله بحث رونق تولید مطرح می‌شود، تضمین بازار محصولات تولیدی است. مقوله‌ای که اگر اهمیتش بیشتر از تولید نباشد کم‌تر نخواهد بود. به عبارتی تولیدی که بازاری برای فروش آن وجود نداشته باشد رونق در آن بی‌معنا است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:

تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید

در همین خصوص علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: بهترین راه تحقق شعار سال این است که رونق تولید را به‌واسطه ضریب اطمینان بازار مصرف تضمین کنیم. نمی‌توانیم بگوییم تولیدی رونق دارد ولی بازار ندارد. یعنی این بازار است که به تولید رونق می‌دهد. ما باید هم بازار داخل و هم‌بستر بازار خارج را طوری فراهم کنیم که تولید در کشور رونق پیدا کند.

ابراهیمی، وظیفه چهار وزارت خانه را در ایجاد پیش‌نیازهای تحقق شعار سال مهم دانست و تشریح کرد: چهار وزارت خانه اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور خارجه می‌توانند در حوزه تولید تأثیرگذار باشند و برای تولید با شرایطی که بر کشور حاکم است بازار مصرف را به‌صورت تضمین‌شده و پویا با یک بستر مناسب فراهم کنند.

وی افزود: اگر یک نگاه ساده به رفتار چینی‌ها داشته باشیم این‌ها تمام تلاششان را می‌گذارند تا به هر شکلی شده است کالا را بفروشند. چون حیات اقتصادشان بر فروش کالاست و ما نیز اگر می‌خواهیم تولید رونق پیدا کند باید بازار مصرف داشته باشیم که باید گفت اساسی‌ترین مسئله برای تولید بازار مطمئن مصرف است.

با توجه به اینکه تقاضای داخلی برای مصرف محصولات تولیدی محدود است و شاید واحدهای تولیدی با به‌کارگیری درصدی از ظرفیت خود بتوانند نیازهای کشور را تأمین کنند این به آن معناست که مابقی تولید صورت گرفته باید انبار شود و یا ظرفیت عظیمی از واحد تولیدی معطل بماند.

مطمئناً تنها راه عبور از این شرایط توجه ویژه به امر صادرات و بازاریابی در کشورهای دیگر است که همین مسئله به بسیاری از نکات ازجمله شناخت دقیق از بازار کشور هدف، تولید باکیفیت و از همه مهم‌تر تولید به‌روز و برآمده از ایده و فناوری‌های روز دنیا بستگی دارد.

نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:

«رونق تولید» با توجه به مراودات تجاری با دنیا محقق می‌شود

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص تأثیر صادرات بر رونق تولید و نقش وزارت خارجه در این  حوزه گفت: باید اولویت کار وزارت خارجه و دولت در سیاست خارجه توجه به مسائل اقتصادی باشد. یعنی سفارت‌خانه‌های ما به‌جای اینکه کار سیاسی کنند مانند خیلی از کشورهای دنیا کار اقتصادی را اولویت قرار دهند و سفرای آن‌ها سفرای اقتصادی باشند.

مقدسی ادامه داد: اولویت ارتباط با کشورهای هم سایه برای مراودات تجاری می‌تواند باعث رونق تولید شود چراکه اگر امر صادرات صورت گیرد و واردات مواد اولیه موردنیاز نیز انجام شود این‌ها می‌تواند منجر به تولید شود.

وی بیان کرد: باید ارتباط با همه کشورها به‌جز آمریکا و اسرائیل، مخصوصاً کشورهای منطقه ازجمله عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای جنوبی در اولویت باشد و درمجموع باید این را وزارت خارجه سرلوحه کارش قرار دهد و حوزه اقتصادی خودش را بیش از گذشته فعال کند تا اولویت کار وزارت خارجه اقتصاد باشد. کاری که کشورهای موفق در حوزه اقتصاد انجام دادند و توانستند هم بازارهای هدف را شناسایی کنند و هم شرایط ورود تولیدکنندگانشان به بازارهای هدف را سهل و آسان‌تر کنند.

واحدهای تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز ارتقا کیفیت تولید

وی ضمن تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باید ارتقا کیفی را در دستور کار جدی قرار دهند بیان کرد: برای ارتقا کیفیت می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌های صنعتی برای تحول در تولید و اینکه چگونه هم کیفیت را بالا ببریم و هم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم استفاده شود و در کنار آن واحدهای تولیدی بخش تحقیق و توسعه را اهمیت و گسترش دهند تا کالا باکیفیت بهتری به دست مردم برسد.

امروزه یکی از اصلی‌ترین مسائل حوزه صادرات افزایش توان رقابت در بازارهای صادراتی است که این مهم محقق نمی‌شود مگر با توجه به فناوری‌های روز برای ارائه محصولاتی جدید و باکیفیت، در راستای حضور باقدرت در بازارهای جهانی.

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف واحدهای تولیدی کشور عدم توجه به بخش تحقیق و توسعه(R&D) است بخشی که می‌توان با سرمایه‌گذاری و توجه به آن بسیاری از مشکلات حال حاضر تولید کشور را برطرف کرد و به عبارتی تولید را به سمت تولید صادرات محور برای فتح بازارهای جهانی سوق داد.

توجه به این بخش از تولید نتایجی چون افزایش بهره‌وری، افزایش ارزش‌افزوده، و همان‌طور که ذکر شد توان حضور در بازارهای صادراتی را محقق خواهد کرد. همچنین شاید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت هزینه‌هایی را برای تولیدکننده در برداشته باشد اما در نگاهی بلندمدت هزینه های تولید را نیز کاهش خواهد داد.

فرشاد بهی نیا کارآفرین و فعال حوزه استارت آپ در روزنامه جهان اقتصاد می‌نویسد: امروزه فعالیت‌های پژوهشی دیگر هزینه محسوب نمی‌شود بلکه نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود به‌طوری‌که میزان این سرمایه‌گذاری در سطح بنگاه‌های اقتصادی و در سطوح ملی کشورها روز به روز در حال افزایش است و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، شاخصی برای توسعه‌یافتگی آن‌ها به شمار می‌آید.

وی ادامه می‌دهد: محیط کسب‌وکار امروز با تغییرات تکنولوژی از یک‌سو و تغییرات نیازها و خواسته‌های بازار از سویی دیگر مواجه است به‌طوری‌که تغییرات سریع در این حوزه سبب شده است، مدیران هم‌زمان دو هدف متضاد را در دستور کار قرار دهند و برای تحقق آن‌ها تلاش کنند. این دو هدف عبارت‌اند از: ثبات و تغییر، زیرا ازیک‌طرف باید برای حفظ و ثبات وضع موجود و از طرفی دیگر برای تغییر وضع موجود اقدام نمایند و خود را برای رویارویی با تغییرات آینده آماده نموده و بدین ترتیب حضور خود را در بازار تداوم بخشند. تحقق اهداف مذکور مستلزم افزایش قابلیت ارزش‌آفرینی بنگاه اقتصادی از طریق دانش‌بنیان نمودن تصمیمات و علمی کردن مدیریت است. سال‌هاست که این واقعیت در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان موردتوجه قرارگرفته و به همین دلیل در طی چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) به‌عنوان پایه و اساس مدیریت علمی در شرکت‌ها به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است، تا جایی که امروز گفته می‌شود، که تنها شرکت‌هایی قادر به ادامه حیات و رقابت‌پذیری در آینده هستند که بتوانند سهم دانش را در تولیدات خود افزایش دهند.

از طرفی یکی از راه‌های ایجاد بخش تحقیق و توسعه و توجه به آن در واحدهای صنعتی برقراری ارتباط دقیق و مناسب بین واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها است. ارتباطی که می‌تواند صنعت را به سمت تولیدی صادرات محور و درنتیجه محقق کننده رونق تولید، سوق دهد و حتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که حجم زیادی از بیکاران جامعه را تشکیل می‌دهند استفاده کند و راهکاری باشد برای رفع مشکل بیکاری در جامعه امروز.

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اراک:

ایجاد مرکز تحقیقات و توسعه صنایع در دانشگاه‌ها کمک‌کننده به رفع مشکلات تولید

مرادی معاونت علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اراک در همین خصوص در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه با توجه به مدل‌هایی که انتخاب‌شده و با تمام سختی‌ها و چالش‌هایی که در سال‌های گذشته این مسیر داشته است ولی اتفاقات امیدوارکننده‌ای افتاده و نتایج مثبتی محقق شده است.

 مرادی تشکیل مراکز تحقیقات و توسعه مشترک با مراکز صنعتی را یکی از برنامه‌های کمک‌کننده عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی انجمن تحقیقات و توسعه، با توجه به اینکه تعداد زیادی از واحدهای صنعتی مرکز تحقیق و توسعه ندارند اتفاق مثبتی است که دانشگاه‌ها با حضور در این میدان می‌توانند رقم بزنند.

وی تلاش برای ساماندهی درزمینهٔ تحقیق و توسعه و ارتباط با صنعت را مهم برشمرد و ادامه داد: با توجه به اینکه عمده صنایع کوچک واحد تحقیقات و توسعه ندارند، مرکز تحقیقات و توسعه صنایع عمدتاً برای صنایع کوچک است که دانشگاه‌ها می‌توانند این امکان را فراهم کرده تا  اعضای هیئت‌علمی بتوانند در صنایع مأمور شوند و در هفته یک روز در واحد صنعتی حاضرشده و مشکلات را استخراج کنند.

مرادی بابیان اینکه حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در صنعت برای حل مشکلات صنعت  قدمی مثبت است اظهار کرد: در دانشکده‌ها طرح پژوهشی را در راستای هدایت پایان‌نامه‌ها و فعالیت پژوهشی انجام می‌دهیم تا بتوانیم با حمایت از بیرون زمینه‌های پاسخ به نیازهای صنعت منطقه و کشور را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش یکی از اصلی‌ترین مشکلات مدیران و کارکنان صنایع است که باید موردتوجه قرار گیرد.

از طرفی در حوزه رونق تولید علاوه بر توجه به تولید باکیفیت و متناسب با نیاز بازار هدف، تلاش برای بازاریابی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. این بازاریابی می‌تواند به طرق مختلف شکل بگیرد که شناسایی ظرفیت‌های نمایشگاهی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های EMC بسیار در این حوزه تأثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی:

برقراری ارتباط واحدهای صنعتی با شرکت‌های emc  راهی برای توسعه صادرات

مصطفی آمره مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص صادرات ضمن عنوان کرد: اگر بخواهیم توسعه صادرات خوبی داشته باشیم باید یک طیف گسترده‌ای از اقدامات اعم از اقدامات فنی و بازاریابی انجام شود که نیازمند یک کار هماهنگ است.

وی توجه به بحث‌های نمایشگاهی را بر توسعه صادرات مؤثر دانست و اظهار کرد: دریکی دو سال گذشته هماهنگی‌های لازم برای انجام فعالیت‌های نمایشگاهی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی انجام‌شده است تا نمایشگاه‌هایی را در برنامه کاری قرار دهیم و از واحدها در این حوزه حمایت کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ضمن بیان اینکه در سال گذشته ۸۵ عنوان نمایشگاه خارجی توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام شد افزود: شرکت شهرک‌ها از هر واحد صنعتی‌ای که بخواهد از نمایشگاهی بازدید کند حمایت کرده و بخشی از هزینه‌های شرکت در نمایشگاه را پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که اگر در این شرایط قرار باشد توسعه در بخش صادرات مخصوصاً در صنایع کوچک و متوسط انجام شود یکی از راه‌های مطمئنش برقراری ارتباط واحدهای صنعتی با شرکت‌های emc  است که تلاش می‌کنیم این ارتباط را برقرار و تقویت کنیم.

معاون صنایع شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی:

صنایع باید با تفکر صادرات به بحث تولید وارد شوند

ذوالفقاری معاون صنایع شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص بازاریابی محصولات تولیدی در خارج از کشور، حمایت از اجرای تورهای صنعتی و نمایشگاهی واحدهای صنعتی، برای ارائه، معرفی و فروش محصولات در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را از فعالیت‌های معاونت صنایع کوچک برشمرد و تشریح کرد: با توجه به اینکه  بیش‌تر صنایع ما نیاز دارند که با تفکر صادرات به بحث تولید ورود پیدا کنند در حوزه صادرات به مزیت رقابتی واحدهای صنعتی کوچک توجه ویژه‌ای می‌شود تا بتوانند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی افزود: در حوزه صادرات با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و حمایت مالی و معنوی از آن‌ها، اقداماتی صورت گرفته است. همچنین شرکت‌های EMC یا شرکت‌های مدیریت صادرات، شرکت‌هایی هستند که ورود واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را برای صادرات مهیا می‌کنند.

ذوالفقاری با تأکید بر بحث مطالعات بازاریابی کشورهای دیگر گفت: علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای واحدهای صنعتی کوچک در حوزه صادرات،  دوره‌هایی را با همین عنوان برای شرکت‌های مدیریت صادرات نیز برگزار می‌کنیم تا کمکی برای بهبود شرایط صادراتی واحدهای صنعتی باشد.

انتهای پیام/

,

پرواضح است که یکی از اصلی‌ترین نکاتی که باید در حوزه تولید موردتوجه قرار گیرد و به‌عنوان اساسی‌ترین مسئله بحث رونق تولید مطرح می‌شود، تضمین بازار محصولات تولیدی است. مقوله‌ای که اگر اهمیتش بیشتر از تولید نباشد کم‌تر نخواهد بود. به عبارتی تولیدی که بازاری برای فروش آن وجود نداشته باشد رونق در آن بی‌معنا است.

,

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:

, نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی:,

تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید

, تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید, تضمین بازار مصرف، اساسی‌ترین مسئله برای رونق تولید,

در همین خصوص علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: بهترین راه تحقق شعار سال این است که رونق تولید را به‌واسطه ضریب اطمینان بازار مصرف تضمین کنیم. نمی‌توانیم بگوییم تولیدی رونق دارد ولی بازار ندارد. یعنی این بازار است که به تولید رونق می‌دهد. ما باید هم بازار داخل و هم‌بستر بازار خارج را طوری فراهم کنیم که تولید در کشور رونق پیدا کند.

,

ابراهیمی، وظیفه چهار وزارت خانه را در ایجاد پیش‌نیازهای تحقق شعار سال مهم دانست و تشریح کرد: چهار وزارت خانه اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و امور خارجه می‌توانند در حوزه تولید تأثیرگذار باشند و برای تولید با شرایطی که بر کشور حاکم است بازار مصرف را به‌صورت تضمین‌شده و پویا با یک بستر مناسب فراهم کنند.

,

وی افزود: اگر یک نگاه ساده به رفتار چینی‌ها داشته باشیم این‌ها تمام تلاششان را می‌گذارند تا به هر شکلی شده است کالا را بفروشند. چون حیات اقتصادشان بر فروش کالاست و ما نیز اگر می‌خواهیم تولید رونق پیدا کند باید بازار مصرف داشته باشیم که باید گفت اساسی‌ترین مسئله برای تولید بازار مطمئن مصرف است.

,

با توجه به اینکه تقاضای داخلی برای مصرف محصولات تولیدی محدود است و شاید واحدهای تولیدی با به‌کارگیری درصدی از ظرفیت خود بتوانند نیازهای کشور را تأمین کنند این به آن معناست که مابقی تولید صورت گرفته باید انبار شود و یا ظرفیت عظیمی از واحد تولیدی معطل بماند.

,

مطمئناً تنها راه عبور از این شرایط توجه ویژه به امر صادرات و بازاریابی در کشورهای دیگر است که همین مسئله به بسیاری از نکات ازجمله شناخت دقیق از بازار کشور هدف، تولید باکیفیت و از همه مهم‌تر تولید به‌روز و برآمده از ایده و فناوری‌های روز دنیا بستگی دارد.

,

نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:

, نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی:,

«رونق تولید» با توجه به مراودات تجاری با دنیا محقق می‌شود

, «رونق تولید» با توجه به مراودات تجاری با دنیا محقق می‌شود, «رونق تولید» با توجه به مراودات تجاری با دنیا محقق می‌شود,

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص تأثیر صادرات بر رونق تولید و نقش وزارت خارجه در این  حوزه گفت: باید اولویت کار وزارت خارجه و دولت در سیاست خارجه توجه به مسائل اقتصادی باشد. یعنی سفارت‌خانه‌های ما به‌جای اینکه کار سیاسی کنند مانند خیلی از کشورهای دنیا کار اقتصادی را اولویت قرار دهند و سفرای آن‌ها سفرای اقتصادی باشند.

,

مقدسی ادامه داد: اولویت ارتباط با کشورهای هم سایه برای مراودات تجاری می‌تواند باعث رونق تولید شود چراکه اگر امر صادرات صورت گیرد و واردات مواد اولیه موردنیاز نیز انجام شود این‌ها می‌تواند منجر به تولید شود.

,

وی بیان کرد: باید ارتباط با همه کشورها به‌جز آمریکا و اسرائیل، مخصوصاً کشورهای منطقه ازجمله عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای جنوبی در اولویت باشد و درمجموع باید این را وزارت خارجه سرلوحه کارش قرار دهد و حوزه اقتصادی خودش را بیش از گذشته فعال کند تا اولویت کار وزارت خارجه اقتصاد باشد. کاری که کشورهای موفق در حوزه اقتصاد انجام دادند و توانستند هم بازارهای هدف را شناسایی کنند و هم شرایط ورود تولیدکنندگانشان به بازارهای هدف را سهل و آسان‌تر کنند.

,

واحدهای تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز ارتقا کیفیت تولید

, واحدهای تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز ارتقا کیفیت تولید, واحدهای تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز ارتقا کیفیت تولید,

وی ضمن تأکید بر اینکه تولیدکنندگان باید ارتقا کیفی را در دستور کار جدی قرار دهند بیان کرد: برای ارتقا کیفیت می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها مخصوصاً دانشگاه‌های صنعتی برای تحول در تولید و اینکه چگونه هم کیفیت را بالا ببریم و هم قیمت تمام‌شده را پایین بیاوریم استفاده شود و در کنار آن واحدهای تولیدی بخش تحقیق و توسعه را اهمیت و گسترش دهند تا کالا باکیفیت بهتری به دست مردم برسد.

,

امروزه یکی از اصلی‌ترین مسائل حوزه صادرات افزایش توان رقابت در بازارهای صادراتی است که این مهم محقق نمی‌شود مگر با توجه به فناوری‌های روز برای ارائه محصولاتی جدید و باکیفیت، در راستای حضور باقدرت در بازارهای جهانی.

,

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف واحدهای تولیدی کشور عدم توجه به بخش تحقیق و توسعه(R&D) است بخشی که می‌توان با سرمایه‌گذاری و توجه به آن بسیاری از مشکلات حال حاضر تولید کشور را برطرف کرد و به عبارتی تولید را به سمت تولید صادرات محور برای فتح بازارهای جهانی سوق داد.

,

توجه به این بخش از تولید نتایجی چون افزایش بهره‌وری، افزایش ارزش‌افزوده، و همان‌طور که ذکر شد توان حضور در بازارهای صادراتی را محقق خواهد کرد. همچنین شاید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت هزینه‌هایی را برای تولیدکننده در برداشته باشد اما در نگاهی بلندمدت هزینه های تولید را نیز کاهش خواهد داد.

,

فرشاد بهی نیا کارآفرین و فعال حوزه استارت آپ در روزنامه جهان اقتصاد می‌نویسد: امروزه فعالیت‌های پژوهشی دیگر هزینه محسوب نمی‌شود بلکه نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود به‌طوری‌که میزان این سرمایه‌گذاری در سطح بنگاه‌های اقتصادی و در سطوح ملی کشورها روز به روز در حال افزایش است و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، شاخصی برای توسعه‌یافتگی آن‌ها به شمار می‌آید.

,

وی ادامه می‌دهد: محیط کسب‌وکار امروز با تغییرات تکنولوژی از یک‌سو و تغییرات نیازها و خواسته‌های بازار از سویی دیگر مواجه است به‌طوری‌که تغییرات سریع در این حوزه سبب شده است، مدیران هم‌زمان دو هدف متضاد را در دستور کار قرار دهند و برای تحقق آن‌ها تلاش کنند. این دو هدف عبارت‌اند از: ثبات و تغییر، زیرا ازیک‌طرف باید برای حفظ و ثبات وضع موجود و از طرفی دیگر برای تغییر وضع موجود اقدام نمایند و خود را برای رویارویی با تغییرات آینده آماده نموده و بدین ترتیب حضور خود را در بازار تداوم بخشند. تحقق اهداف مذکور مستلزم افزایش قابلیت ارزش‌آفرینی بنگاه اقتصادی از طریق دانش‌بنیان نمودن تصمیمات و علمی کردن مدیریت است. سال‌هاست که این واقعیت در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان موردتوجه قرارگرفته و به همین دلیل در طی چند دهه گذشته سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D) به‌عنوان پایه و اساس مدیریت علمی در شرکت‌ها به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است، تا جایی که امروز گفته می‌شود، که تنها شرکت‌هایی قادر به ادامه حیات و رقابت‌پذیری در آینده هستند که بتوانند سهم دانش را در تولیدات خود افزایش دهند.

,

از طرفی یکی از راه‌های ایجاد بخش تحقیق و توسعه و توجه به آن در واحدهای صنعتی برقراری ارتباط دقیق و مناسب بین واحدهای صنعتی و دانشگاه‌ها است. ارتباطی که می‌تواند صنعت را به سمت تولیدی صادرات محور و درنتیجه محقق کننده رونق تولید، سوق دهد و حتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که حجم زیادی از بیکاران جامعه را تشکیل می‌دهند استفاده کند و راهکاری باشد برای رفع مشکل بیکاری در جامعه امروز.

,

معاون علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اراک:

, معاون علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اراک:,

ایجاد مرکز تحقیقات و توسعه صنایع در دانشگاه‌ها کمک‌کننده به رفع مشکلات تولید

, ایجاد مرکز تحقیقات و توسعه صنایع در دانشگاه‌ها کمک‌کننده به رفع مشکلات تولید, ایجاد مرکز تحقیقات و توسعه صنایع در دانشگاه‌ها کمک‌کننده به رفع مشکلات تولید,

مرادی معاونت علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی اراک در همین خصوص در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه با توجه به مدل‌هایی که انتخاب‌شده و با تمام سختی‌ها و چالش‌هایی که در سال‌های گذشته این مسیر داشته است ولی اتفاقات امیدوارکننده‌ای افتاده و نتایج مثبتی محقق شده است.

,

 مرادی تشکیل مراکز تحقیقات و توسعه مشترک با مراکز صنعتی را یکی از برنامه‌های کمک‌کننده عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی انجمن تحقیقات و توسعه، با توجه به اینکه تعداد زیادی از واحدهای صنعتی مرکز تحقیق و توسعه ندارند اتفاق مثبتی است که دانشگاه‌ها با حضور در این میدان می‌توانند رقم بزنند.

,

وی تلاش برای ساماندهی درزمینهٔ تحقیق و توسعه و ارتباط با صنعت را مهم برشمرد و ادامه داد: با توجه به اینکه عمده صنایع کوچک واحد تحقیقات و توسعه ندارند، مرکز تحقیقات و توسعه صنایع عمدتاً برای صنایع کوچک است که دانشگاه‌ها می‌توانند این امکان را فراهم کرده تا  اعضای هیئت‌علمی بتوانند در صنایع مأمور شوند و در هفته یک روز در واحد صنعتی حاضرشده و مشکلات را استخراج کنند.

,

مرادی بابیان اینکه حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در صنعت برای حل مشکلات صنعت  قدمی مثبت است اظهار کرد: در دانشکده‌ها طرح پژوهشی را در راستای هدایت پایان‌نامه‌ها و فعالیت پژوهشی انجام می‌دهیم تا بتوانیم با حمایت از بیرون زمینه‌های پاسخ به نیازهای صنعت منطقه و کشور را ایجاد کنیم.

,

وی خاطرنشان کرد: آموزش یکی از اصلی‌ترین مشکلات مدیران و کارکنان صنایع است که باید موردتوجه قرار گیرد.

,

از طرفی در حوزه رونق تولید علاوه بر توجه به تولید باکیفیت و متناسب با نیاز بازار هدف، تلاش برای بازاریابی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. این بازاریابی می‌تواند به طرق مختلف شکل بگیرد که شناسایی ظرفیت‌های نمایشگاهی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های EMC بسیار در این حوزه تأثیرگذار خواهد بود.

,

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی:

, مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی:,

برقراری ارتباط واحدهای صنعتی با شرکت‌های emc  راهی برای توسعه صادرات

, برقراری ارتباط واحدهای صنعتی با شرکت‌های emc  راهی برای توسعه صادرات, برقراری ارتباط واحدهای صنعتی با شرکت‌های emc  راهی برای توسعه صادرات,

مصطفی آمره مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص صادرات ضمن عنوان کرد: اگر بخواهیم توسعه صادرات خوبی داشته باشیم باید یک طیف گسترده‌ای از اقدامات اعم از اقدامات فنی و بازاریابی انجام شود که نیازمند یک کار هماهنگ است.

,

وی توجه به بحث‌های نمایشگاهی را بر توسعه صادرات مؤثر دانست و اظهار کرد: دریکی دو سال گذشته هماهنگی‌های لازم برای انجام فعالیت‌های نمایشگاهی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی انجام‌شده است تا نمایشگاه‌هایی را در برنامه کاری قرار دهیم و از واحدها در این حوزه حمایت کنیم.

,

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ضمن بیان اینکه در سال گذشته ۸۵ عنوان نمایشگاه خارجی توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام شد افزود: شرکت شهرک‌ها از هر واحد صنعتی‌ای که بخواهد از نمایشگاهی بازدید کند حمایت کرده و بخشی از هزینه‌های شرکت در نمایشگاه را پرداخت می‌کند.

,

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم که اگر در این شرایط قرار باشد توسعه در بخش صادرات مخصوصاً در صنایع کوچک و متوسط انجام شود یکی از راه‌های مطمئنش برقراری ارتباط واحدهای صنعتی با شرکت‌های emc  است که تلاش می‌کنیم این ارتباط را برقرار و تقویت کنیم.

,

معاون صنایع شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی:

, معاون صنایع شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی:,

صنایع باید با تفکر صادرات به بحث تولید وارد شوند

, صنایع باید با تفکر صادرات به بحث تولید وارد شوند, صنایع باید با تفکر صادرات به بحث تولید وارد شوند,

ذوالفقاری معاون صنایع شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص بازاریابی محصولات تولیدی در خارج از کشور، حمایت از اجرای تورهای صنعتی و نمایشگاهی واحدهای صنعتی، برای ارائه، معرفی و فروش محصولات در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را از فعالیت‌های معاونت صنایع کوچک برشمرد و تشریح کرد: با توجه به اینکه  بیش‌تر صنایع ما نیاز دارند که با تفکر صادرات به بحث تولید ورود پیدا کنند در حوزه صادرات به مزیت رقابتی واحدهای صنعتی کوچک توجه ویژه‌ای می‌شود تا بتوانند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند.

,

وی افزود: در حوزه صادرات با تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی و حمایت مالی و معنوی از آن‌ها، اقداماتی صورت گرفته است. همچنین شرکت‌های EMC یا شرکت‌های مدیریت صادرات، شرکت‌هایی هستند که ورود واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را برای صادرات مهیا می‌کنند.

,

ذوالفقاری با تأکید بر بحث مطالعات بازاریابی کشورهای دیگر گفت: علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای واحدهای صنعتی کوچک در حوزه صادرات،  دوره‌هایی را با همین عنوان برای شرکت‌های مدیریت صادرات نیز برگزار می‌کنیم تا کمکی برای بهبود شرایط صادراتی واحدهای صنعتی باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه