اخبار داغ

یاداشت؛

چشمه برم؛ شکوه لردگان در سوگ

چشمه برم؛ شکوه لردگان در سوگ
باید از خواب بی تدبیری و غفلت بیدار شویم چرا که قلب تپنده لردگان در تنهایی مطلق هر روز بیشتر شبیه به یک باتلاق و مرداب خشک و خشن می شود و این بزرگترین سرمایه الهی لردگان در سکوتی تأسف بار چنین بی روح شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ کلمه مقدس در اکثر موارد برای منابع و آثار معنوی _ الهی به کار می رود اما در این بین برخی چیزها هستند که به آن جهت که به عنوان یک نعمت از سوی پروردگار یکتا برای موجودات زمین خلق شده اند ارزش زیادی پیدا می کنند تا جایی که به عنوان هدیه الهی از سوی پروردگار برای همه یک نگرش مقدس و ارزشمند بدست می آورد. در این رابطه نیز آیاتی از قرآن کریم  می فرماید: هُوَ أَنْشَأَکمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکمْ فِیها؛ او شما را از زمین آفرید و از شما آبادانی زمین را طلب کرد» (هود: 61(.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز؛,

بر این اساس یکی از مهمترین اوامر الهی برای انسان ها آبادانی و حفظ نعمات خداوند است. بدین معنی که انسان در برابر نعمات پروردگار مسئول است همانند وظیفه حفاظت و حراست از طبیعت به عنوان بزرگترین و مهمترین عامل حیاتی موجودات زمین، اگر چه این هدیه الهی در طول تاریخ مورد تهاجم و سوء استفاده انسان ها قرار گرفته است.

با این مقدمه باید گفت که چشمه برم یکی از هدیه های مقدس پروردگار برای مردم لردگان بوده است. چشمه برم به عنوان قلب لردگان با جوشش چشمه ها و روان شدن رودخانه های فراوان زندگی را برای این سرزمین به ارمغان آورده است. اما آنچه امروزه در این منطقه شاهد هستیم حکایت از حال بد چشمه برم دارد. اگر چه تاریخ لردگان با چشمه برم پیوند خورده اما این روزها تاریخ لردگان به اجبار صحنه های غم انگیزی را از قلب تپنده خود ثبت می کند.

باید از خواب بی تدبیری و غفلت بیدار شویم چرا که قلب تپنده لردگان در تنهایی مطلق هر روز بیشتر شبیه به یک باتلاق و مرداب خشک و خشن می شود تا آن چشمه جوشان و به تعبیر بسیاری از توریست ها آن دریاچه طبیعی با عمقی ناپیدا، باورکردنی نیست که چشمه برم با بی توجهی کامل روبه رو شده است و این بزرگترین سرمایه الهی لردگان در سکوتی تأسف بار چنین بی روح شده است.

حتی با این وجود با تمام بی مهری هایی که نسبت به چشمه برم وجود دارد اما در سال های گذشته در نخستین روزهای بهار به بهانه عید نوروز و مسافرت هموطنان برای دیدن این نعمت الهی حداقل اقداماتی برای پاکسازی ظاهری در سطح و حاشیه چشم برم صورت می گرفت در حالی که در سال جدید آنچه در قلب لردگان مشاهده می شود چیزی همانند تصویر یک مرداب زشت و بی روح است.

اگر چه خشکسالی در طول این سالها چشمه ها و حتی رودخانه های زیادی را قربانی کرد اما این چشمه برم بود که در مقابل خشکسالی مقاومت کرد و پر آب تر از همیشه شادی و آبادی را به مردم لردگان هدیه کرد حال آنکه پاداش این چشمه الهی مقدس وضعیت کنونی نیست. باید به این حقیقت تلخ اعتراف کنم که لردگان بدون چشمه برم مطمئنن به قسمت تاریک تاریخ خواهد پیوست چرا که چشمه برم قلب لردگان است و لردگان بدون قلب تصور ترسناکی خواهد بود.

چهره غمگین چشمه برم با ساخت یک سازه آهنی بی استفاده در مرکز چشمه بیش از پیش آسیب جدی بر طبیعت زیبای آن وارد کرده است اگر چه نمی توان منکر این مسئله شد که استفاده از فناوری و تکنولوژی گاهی موجب بهبود وضعیت می شود و ساخت فواره آبی در مرکز چشمه برم اگر چه ایده جذابی برای حرکت و روان شدن آب می شد اما استفاده نامطلوب و عدم محافظت از این سازه موجب بی استفاده شدن و درنتیجه زشت شدن چهره چشمه برم شده است. مسئله مهمی که حداقل در آستانه  بهار و با شروع مسافرین به این شهرستان می بایست از سوی مسئولین شهرستان پیگیری می شد تا با راه اندازی آن حداقل ظاهر چشمه برم را آراسته می کردند اگر چه این انتظار وجود دارد هر چه زودتر این مسئله مورد پیگیری قرار بگیرد.

چشمه برم سرمایه ملی لردگان و ایران است، چشمه برم متعلق به مردم است، حفظ و حراست از این هدیه الهی وظیفه تک تک مسئولین و مردم شهر است، پیشنهاد می شود چشمه برم به عنوان سمبل و نماد شهرستان مطرح شود و روز 13 فروردین به عنوان روز چشمه برم در سطح شهر انتخاب شود و در این روز وظیفه همه مردم و مسئولین حفظ و حراست از این هدیه مقدس الهی است، هدیه ای که آبادی را به لردگان هدیه کرده است و سوگواری شایسته قلب لردگان نیست.

محمدرضا عسکری ارمندی

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه