اخبار داغ

انتقاد احمد همتی از بازداشت دوتابعیتی‌ها و واکنش دادستان سمنان؛

همتی: دستگیری‌ها با محوریت قوه قضائیه باشد/ خارج‌نشینان برای بازگشت به کشور دلهره دارند/ آسیابی: همه دستگیری‌ها با مجوز قوه قضائیه صورت گرفته است

همتی: دستگیری‌ها با محوریت قوه قضائیه باشد/ خارج‌نشینان برای بازگشت به کشور دلهره دارند/ آسیابی: همه دستگیری‌ها با مجوز قوه قضائیه صورت گرفته است
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در نشست شورای اداری اظهاراتی را در خصوص بازداشت دوتابعیتی‌ها مطرح کرد که با واکنش دادستان سمنان روبرو شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، احمد همتی، نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست شورای اداری استان در سال 98 با بیان این که برخی افراد ایرانی یا دوتابعیتی که از خارج از کشور به ایران می‌آیند دستگیر می‌شوند گفت: جالب این‌جاست که یک نهاد می‌گوید این‌ها جاسوس هستند و نهادی دیگر می‌گوید این‌ها جاسوس نیستند؛ این امر باعث می‌شود در سطح دنیا بگویند در ایران چه کسی تصمیم‌گیر است و چه کسی بازداشت می‌کند؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

همتی افزود: من پیشتر هم در حضور آقای رئیسی گفته‌ام که دستگیری‌ها با محوریت قوه قضائیه باشد ولاغیر؛ ایشان هم پاسخ دادند که ما باید قانون‌مندتر عمل کنیم؛ این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

,

وی با بیان این که میلیون‌ها ایرانی خارج از کشور هستند که دوست دارند به کشور خدمت کنند گفت: در چنین شرایطی کسانی که می‌خواهند برگردند با این دلهره روبرو هستند که آیا اگر به کشور برگردیم دستگیر می‌شویم یا دستگیر نمی‌شویم؟

,

دادستان: همه دستگیری‌ها با محوریت قوه قضائیه بوده است

, دادستان: همه دستگیری‌ها با محوریت قوه قضائیه بوده است, دادستان: همه دستگیری‌ها با محوریت قوه قضائیه بوده است,

حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در واکنش به سخنان احمد همتی، با انتقاد از طرح برخی ابهامات و شبهات ناصحیح و از سر ناآگاهی گفت: امکان ندارد که دستگیری بدون حکم قضایی اتفاق بیفتد و در جرایمی همچون جاسوسی، ابتدا کار اطلاعاتی گسترده‌ای صورت می‌گیرد، سپس مجوز قضایی و دستور جلب و دستگیری صادر می‌شود.

,

آسیابی با تأکید دوباره بر این که تمامی بازداشت‌شدگان با حکم قضایی دستگیر شده‌اند افزود: اساسا نمی‌توان تحت هر عنوان اتهامی هیچ‌کس را بی‌دلیل و مدرک بازداشت کرد؛ از طرفی باید پرسید کدام‌یک از افرادی که تحت عنوان اتهامی جاسوسی دستگیر شده‌اند فعال اقتصادی یا سرمایه‌گذار بوده‌اند که ما به نظام خود برچسب می‌زنیم که افرادی که به عنوان سرمایه‌گذار وارد کشور می‌شوند را دستگیر می‌کنیم و برای سرمایه‌گذاران ترس ایجاد می‌کنیم؟

,

  وی با بیان این که بازداشت‌شدگان تحت عنوان جاسوسی پرونده مشخصی دارند گفت: با این وجود هیچکس از جمله قاضی نمی‌تواند اسناد محرمانه پرونده‌ها را منتشر کند؛ بنا نیست که اسناد جاسوسی افراد در تلویزیون و رسانه‌ها به نمایش درآید؛ نمی‌توان صرفا برای این که برخی افراد متقاعد شوند اسناد سری و محرمانه را منتشر کرد.

,

تنها قاضی حق مشخص کردن جاسوس بودن یا نبودن متهمان را دارد

, تنها قاضی حق مشخص کردن جاسوس بودن یا نبودن متهمان را دارد, تنها قاضی حق مشخص کردن جاسوس بودن یا نبودن متهمان را دارد,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به این که تشخیص جاسوس بودن یا نبودن افراد بر عهده ضابط قضایی نیست گفت: در جرایم امنیتی، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، ضابط قوه قضائیه هستند و طبق قانون، ضابطان در ارتباط با این جرایم، نظرات کارشناسی خود را ارائه می‌کنند و این نظرات، طریقیت دارد و نه موضوعیت؛ بر این اساس، قاضی اقدامات مجرمانه یک متهم را با قوانین جاری کشور منطبق می‌سازد و مشخص می‌کند که اقدامات انجام‌شده جاسوسی هست یا نیست.

,

آسیابی تصریح کرد: این که یک ضابط بگوید من تشخیص می‌دهم که اقدامات مجرمانه یک متهم، ذیل عنوان جاسوسی می‌گنجد، سخن نادرستی است و هیچ مقامی جز مقام عالی و قاضی رسیدگی‌کننده حق ندارد که بگوید کسی جاسوس بوده یا نبوده است.

,

وی افزود: اظهارنظر کسی که به اسناد محرمانه و ادله دسترسی ندارد در خصوص جاسوس بودن یا نبودن فردی، غلط است؛ از طرفی در هیچ کجای قانون نیامده است که ادله ضابطین برای قاضی موضوعیت داشته باشد؛ اگر چنین باشد قاضی ضابط می‌شود و آقایان حاکم!

,

وظیفه سازمان‌های اطلاعاتی است که دوتابعیتی‌ها را معرفی کنند

, وظیفه سازمان‌های اطلاعاتی است که دوتابعیتی‌ها را معرفی کنند, وظیفه سازمان‌های اطلاعاتی است که دوتابعیتی‌ها را معرفی کنند,

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه گفت: اگر بنا به طلبکاری باشد، ما باید طلبکار باشیم؛ بعضا به دستگاه قضایی می‌گویند افراد دوتابعیتی را معرفی کنید؛ کجای دنیا دستگاه قضایی دوتابعیتی‌ها را معرفی می‌کند؟ این امر وظیفه سازمان‌های اطلاعاتی است اما بعضا ما مورد خطاب قرار می‌گیریم.

,

آسیابی با بیان این که ورود افراد غیرمتخصص در مسائل تخصصی از این دست، موجب بازی کردن با حیثیت کشور می‌شود گفت: بازداشت غیرقانونی یک خبرنگار در آمریکا در رسانه‌های بیگانه به اندازه بازداشت برخی از متهمان و جاسوسان بازتاب پیدا نمی‌کند؛ لذا هرچند که برخی از مطرح‌کنندگان شائبه‌ها و شبهات حسن‌ظن دارند اما باید در طرح این مسائل دقت کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه