اخبار داغ

خسارت ۱۲ میلیاردی سیل و رانش زمین به راه، باغات، دامداری و مزارع طالقان/ وقتی ۵ رودخانه شهرستان ۸ سال لایروبی نشده اند!

خسارت ۱۲ میلیاردی سیل و رانش زمین به راه، باغات، دامداری و مزارع طالقان/ وقتی ۵ رودخانه شهرستان ۸ سال لایروبی نشده اند!
بر اساس اعلام فرماندار طالقان، عملیات لایروبی در رودخانه های هرنج، کولج، حسن جون، سید آباد و خسبان که در محدوده شهری قرار دارند و حداقل 7 الی 8 سال لایروبی نشده اند در حال انجام است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، آنچه این روزها بخش های وسیعی از کشور را درگیر کرده و خسارت زیادی به همراه داشته است، واقعه ای طبیعی به نام سیل است، اتفاقی که عموم آن را بلا می دانند در حالی که می توان وقوع این گونه بلایای طبیعی را نوعی پاسخگویی زمین به دست اندازی های بشر دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک، , تیتریک,
متاسفانه مسئله ای که ایران کنونی از آن رنج می برد، سناریو غافلگیری متولیان امر در کشور با هر اتفاق بزرگ و کوچکی است که به زعم آنها این بحران شرایط کمک و امداد رسانی را سخت کرده است از پلاسکو تا سانچی و سیل!
,

شاید اگر پیش از وقوع سیل اخیر در کشور لایروبی های رودخانه ها، مسیل ها و مجاری عبور آب انجام می شد لرستان، خوزستان، گلستان و دیگر بخش های کشور به این حال و روز نمی افتادند.
,
,

البته نمی توان از کنار مدیریت بحران سیل در البرز به سادگی گذشت، روزهایی که می توانست سراسر حادثه برای شهروندان باشد با نظارتها، بازدیدهای مستمر و تلاش شبانه روزی دستگاه ها با آرامش خیال سپری شد تا کوچکترین استان کشور نوروزی بی حاشیه را به سر ببرد. 
,
,
 
,
رانش زمین در محور 12 روستای طالقان
, رانش زمین در محور 12 روستای طالقان , رانش زمین در محور 12 روستای طالقان ,

یکی از مناطقی که پای ثابت پیش بینی های هواشناسی در 13 روز عید بود را می توان طالقان دانست، شهرستانی که احتمال وقوع سیل، ریزش کوه و ... را مستمر یدک می کشید و از بارندگی های شدید البرز رانش در محور 12 روستا نصیبش شد.
,
,

جواد صادقلو، فرماندار طالقان درباره اقدامات انجام شده برای لایروبی رودخانه ها و مدیریت بحران های این شهرستان به خبرنگار تیتریک، می گوید: جاده های مواصلاتی روستاها در 12 نقطه رانش هایی ضعیف را همزمان با بارندگی ها تجربه کرده است و دو الی 3 روز پس از بارندگی این حوادث به وقوع پیوست.
,
, تیتریک,

به تمام روستاها راه دسترسی ایمن داده شده است اما در داخل روستاها هیچگونه رانشی را شاهد نبوده ایم، البته جاده دنبلید - آرتون طی روزهای اخیر در 3 نقطه رانش های 3، 4 و 5 متری داشت که با فروریختن چند دیوار همراه بود و نشست جاده مرمت جزئی شد تا در ادامه با اخذ اعتبار رانش ها را مدیریت کنیم.
,
,
 
,
, ,

با اعلام هواشناسی و ابلاغ اخطاریه ها به طالقان از همان روزهای نخست، با برگزاری 3 جلسه مدیریت بحران، تقسیم کار انجام شد و اعلام کردیم دستگاه های خدمات رسان تا اتمام بحران حق خروج از شهر را نخواهند داشت، خوشبختانه مدیران و تیم های امدادی شبانه روزی پای کار بودند.
,
,
 
,
راهداری طالقان از نظر ماشین آلات فرسوده و ضعیف است
, راهداری طالقان از نظر ماشین آلات فرسوده و ضعیف است, راهداری طالقان از نظر ماشین آلات فرسوده و ضعیف است,

پل رودخانه ورکش که از دل روستای جزن عبور می کند تخریب شد و در محلاتی که آنسوی رودخانه بودند 20 خانوار سکونت داشتند، با فروکش آب و ساخت پل موقت مردم را با خودرو به نقطه ای ایمن انتقال دادیم.
,
,

با اعلام رانش یا ریزش در مناطق طالقان، بلافاصله اکیپ های راهداری به منطقه اعزام شده و از خودروهای دهیاری ها و بخش خصوصی نیز کمک می گرفتند زیرا راهداری طالقان از نظر ماشین آلات ضعیف و فرسوده است.
,
,

پیمانکاران بخش خصوصی و معادن امکاناتی از قبیل خودروهای سنگین داشتند و این تجهیزات را برای امدادرسانی حوادث احتمالی پای کار آوردیم و طی چند روز اخیر لایروبی رودخانه های شهرستان طالقان نیز آغاز شده است.
,
,

پیش بینی ما بر این است که بارندگی های پیش رو به واسطه رسوبات موجود در رودخانه ها مشکل ساز شود، زیرا رودخانه های هرنج، کولج، حسن جون و سید آباد و خسبان که در محدوده شهری قرار دارند، حداقل 7 الی 8 سال لایروبی نشده اند و حتی در بخش هایی از آنها درخت روئیده است.
,
,

با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری البرز 2 بیل زنجیری و 2 لودر در اختیار طالقان قرار گرفت و سپاه استان نیز حمل این تجهیزات را با کامیون عهده دار شد، این امکانات به حوزه رودخانه های مذکور و رود اصلی شاهرود (حد فاصل وشته تا شهر) منتقل شد زیرا 26 رودخانه فرعی به شاهرود می ریزند و این نقطه در صورت وقوع سیل برای شهر مخاطره آمیز می شود، در نتیجه لایروبی این حد فاصل آغاز شده و در حال انجام است.
,
,
 
,
, ,
 
,
رودخانه های فصلی طالقان به روستاها صدمه ای وارد نخواهد کرد اما رودخانه شاهرود ممکن است وشته و شهر را تهدید کند و انجام لایروبی نیز با هدف برطرف کردن این خطر خواهد بود تا با پیشگیری های لازم، مشکلی در بارندگی های آتی ایجاد نشود، البته سیل در طالقان از اواخر اردیبهشت آغاز می شود زیرا با آب شدن برف، دبی آب چند برابر می شود.
,
 
,
به دور از بروکراسی های اداری و با تمام تجهیزات در حال لایروبی نقاط مستعد بحران هستیم تا در روزهای پیش رو دغدغه ای نداشته باشیم، در این مدت، سیلاب رودخانه ورکش موجب تلف شدن دو بزغالهِ یک دامداری در این محدوده شد و مقدار کمی از خوراک دام ها آسیب دیدند، اگر چه خسارت وارده توسط جهاد کشاورزی تعیین شد.
,
 
,
خسارت 12 میلیارد تومانی سیل و رانش زمین به طالقان
, خسارت 12 میلیارد تومانی سیل و رانش زمین به طالقان, خسارت 12 میلیارد تومانی سیل و رانش زمین به طالقان,

همچنین در روستای پرگز سقف یک دامداری توسط سیل آسیب دید اما خسارت صرفا به علوفه ها وارد شد و دام ها تلف نشدند، جای شکر دارد که در این مدت خسارت جانی نداشتیم، البته 5 الی 6 مورد آبگرفتگی به وقوع پیوست که هلال احمر با دستگاه های پمپ آب را پمپاژ کرده و مانع ورود آب به منازل شدند.
,
,
 
,
, ,

طالقان غالبا در بخش زیرساخت های راه دچار آسیب شد، چند نقطه لوله های گاز خطر شکستگی داشت اما مدیریت شد، 5 الی 6 مورد فیبر نوری به واسطه رانش ها پاره شد، قطعی لوله های آب و افتادن 14 الی 15 ستون برق نیز از دیگر حوادث روزهای سیلابی این شهرستان بود که در ادامه با ستون های جدید برق برقرار شد.
,
,

موقتا خسارت ها در حال ترمیم است تا در ادامه برای بازسازی ها تامین اعتبار لازم صورت گیرد، پیش بینی ما بر این است که 10 میلیارد تومان به جاده های طالقان خسارت وارد شده است و 2 دامداری، باغ ها و مزارع نیز متحمل خسارت 2 میلیارد تومانی شده اند.
,
,
 
,
با ختم کلام فرماندار طالقان؛ خوش انصافی رسانه ای حکم خواهد کرد که بگوییم انعکاس تلاش های متولیان دغدغه مند در طالقان و روایت خسارت های وارده شده توسط سیل یا ضعف هایی که در این شهرستان وجود دارد می تواند روایتگر این مسئله باشد که علی رغم وجود مشکلات این روزها تنها یک نکته اساسی در این خطه خودنمایی می کند، همت برای رفع خطر در مناطق مستعد بحران.
,

و این است همان تکاپویی که مردم از متولیان امر و مسئولین انتظار دارند...
,
,
 
,
 
,
 
,
 
,
گلاویژ اصحابی
, گلاویژ اصحابی , گلاویژ اصحابی ,
 
,
 
,

انتهای پیام/

,

, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه