اخبار داغ

تحلیل گر مسائل اقتصادی:

تمرکز بر صنایع مادر، بومی و ارز آور، کلید عدم وابستگی ایران به ابرقدرت ها/ مردم با رونق توالی "تولید ملی، توزیع و مصرف" تورم را احساس نمی کنند

تمرکز بر صنایع مادر، بومی و ارز آور، کلید عدم وابستگی ایران به ابرقدرت ها/ مردم با رونق توالی "تولید ملی، توزیع و مصرف" تورم را احساس نمی کنند
تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: اگر پیشرفت قدم به قدم با هدف کاهش وابستگی، صنعت بومی را رقم بزند درآمد ملی کشور افزایش یافته و وابستگی ایران به دیگر کشورها به حداقل می رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از تیتریک، استاد دانشگاه های کرج و کارشناس ارشد مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم توجه به تفاوت های تولید وکشورهای تولیدی یا صنعتی با کشورهای مصرفی یا وابسته در شعار سال 98، به خبرنگار تیتریک، گفت: باید دید رونق تولید در چه ابعاد دیگری از اقتصاد کشور می تواند تاثیرگذار باشد که مقام معظم رهبری امسال را با عنوان رونق تولید نامگذاری کرده اند.  
 
محمدرضا اکبری افزود: کلیه اقتصادهای دنیا برای اینکه در زمره اقتصادهای صنعتی یا درون زا قرار گیرند باید الزاماتی را داشته باشند که از جمله آنها نیروی کار ماهر، مواد اولیه، کالاهای سرمایه ای که تولید کننده دیگر کالاها هستند، مدیریت، سرمایه گذاری، زمین و ... را می توان بر شمرد.  
 
وی با اشاره به اینکه در کشور ما طی سال های اخیر روی مبحث تولید درون زا تاکید بسیار زیادی می شود، اظهار داشت: اگر هدف یک کشور پیشرفت و نام بردن از آن به عنوان کشوری صنعتی باشد باید تولید درون زا در آن فعال شده و تولید کننده صفر تا 100 کالاهای مهم و حیاتی باشد.
 
اکبری تصریح کرد: صنعت ابعاد گسترده ای اعم از خودروسازی، کشتیرانی، هواپیمایی و ... را شامل می شود که لازمه توسعه و پیشرفت یک کشور است و صنایعی مانند ساختمان سازی نیز با کلمه یا پیشوند صنعت به کار برده می شود.  
 
وی با اشاره به اینکه پس از انقلاب روی صنعتی سازی کشور تلاش شده است، گفت: باید کارشناسان امر درباره میزان موفقیت کشور در این زمینه نظر بدهند اما علت اینکه چرا شعارهای 5 الی 6 سال اخیر اقتصادی است، اشرافیت اقتصاد به ابعاد دیگر جامعه بوده و سایر مقوله های کشور به نوعی متغیر وابسته به اقتصاد هستند.  
 
اکبری افزود: امروز در دنیا کشورهایی به لحاظ نظامی و سیاسی قوی تری هستند که اقتصاد پویاتری دارند، در نتیجه اقتصاد روی سایر بخش ها و ابعاد کشور تاثیر می گذارد و کشوری که اقتصاد پیشرفته تری داشته و صنعتی محسوب می شود در بحث اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز حرفی برای گفتن دارد.  
 
وی با اشاره به اینکه زمانیکه مبحث تولید مطرح می شود باید بدانیم که تولید در کشور ما سیکل کاملی ندارد و در اغلب موارد ناقص است، اظهار داشت: برای آنکه وابستگی یک کشور به ابرقدرت ها به حداقل برسد باید روی صنایع بالادستی و مادری کار کند که ارز آور باشند.  
 
اکبری تصریح کرد: در سال های اخیر تجربه صادرات نفت خام و واردات بنزین را داشتیم و در واقع بنزین که یکی از مشتقات نفت بود را با چند برابر قیمتی که نفت به فروش می رساندیم برای کشور تهیه می کردیم اما با کار روی صنایع پتروشیمی توانستیم خودکفایی خود را در زمینه بنزین بالاببریم.  
 
وی با اشاره به اینکه خودکفا شدن در عرصه بنزین حیاتی و استراتژیک بود، گفت: با خودکفایی صنایع حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی ما تحت تاثیر قرار گرفته و حجم عظیمی از مشکلات را حل می کند.  
 
وی افزود: امروز در صنایع خودرو سازی، هوایی و بعضا ریلی و دریایی با تحریم مواجه هستیم در نتیجه اگر پیشرفت قدم به قدم و با هدف کاهش وابستگی باشد و صنعت بومی را رقم بزند درآمد ملی کشور افزایش یافته و وابستگی ما به دیگر کشورها کم می شود.  
 
اکبری با اشاره به اینکه صنعت بومی اشتغال نیروی کار، کاهش نرخ بیکاری، افزایش سطح تولید و بالا رفتن قدرت خرید مردم را به دنبال دارد، اظهار داشت: هر کارگری که مزد یا حقوقی دریافت می کند می تواند نمادی از افزایش قدرت خرید مردم باشد در نتیجه نامگذاری سال 98 به نام رونق تولید می تواند اتفاقی خوش یمن باشد.  
 
وی تصریح کرد: بر اساس تئوری لوب در اقتصاد، تمرکز روی صنعت نیازمند نیروی کار ماهر است، نیروی کار نیازمند آموزش بوده و در نتیجه کارگر ساده به صنعتگر مبدل خواهد شد، همچنین زمانیکه کارخانه جات تولید بومی خود را افزایش می دهند وابستگی به محصولات خارجی کاهش یافته و ارزآوری بیشتری به دنبال دارد.  
 
اکبری رقابت در بازارهای جهانی و تاثیرپذیری بسیار کم از نوسانات ارزی را از دیگر ثمرات تولید داخلی دانست و گفت: زمانیکه کارگران و کارمندان ایرانی شاغل می شوند قدرت خرید فردی را شاهد خواهیم بود.  
 
وی با اشاره به اینکه تولید ملی، فروش محصولات را تسهیل بخشیده و با راه اندازی موتور صنعت کشور، این خطه به تنهایی می تواند خود را اداره کند، افزود: اقتصاد ایران چهارفصل بوده و در هر نقطه می توان فعالیت های اقتصادی را راه اندازی کرد.
 
اکبری اظهار داشت: علاوه بر ظرفیت نفت و گاز، معادن و سوق الجیشی بودن ایران برای گردشگری، تزانزیت هوایی، ریلی، دریایی و زمینی با مدیریت صحیح در صنایع و داشتن دید صنعتی در ورزش، اجتماعی و گردشگری می توانند صنایع پولسازی باشند که اقتصاد کشور را رونق بخشیده و نجات دهند.  
 
وی تصریح کرد:  در سال 98 نباید فرامین رهبر معظم انقلاب در حد یک حرف باقی بماند و بخش های مختلف جامعه پای کار بیایند اگر چه 5 وزارت خانه کارگروه های رونق تولید را تشکیل داده اند، اما بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و بخش صنعت و معدن می توانند سردمدار این جریانات باشند تا بتوانند مایحتاج صنایع ما را تهیه کنند و چرخ صنعت متوقف نشود.  
 
اکبری گفت: توالی تولید، توزیع و مصرف باعث می شود در اقتصاد کشور رونق ایجاد شده و مردم اثرات تورمی را کمتر احساس کنند، در نتیجه اگر درآمد بیشتر و هزینه بیشتر بشود اگر چه مطلوب نیست اما با افزایش درآمد اثرات تورمی کمتر احساس می شود.
 
وی افزود: اگر هزینه ها زیاد شود اما تولید رونق نداشته و در رکود به سر ببرد هزینه ها از درآمدها بیشتر شده و نابسامانی ایجاد شده به مسائل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ما ضربه خواهد زد.
 
اکبری اظهار داشت: صنعت کشور در سال 98 اگر طبق فرامین رهبری عمل کند باید کارگروه ها را مشخص و برنامه های عملیاتی داشته باشد تا با اهداف و چشم انداز مشخص و اختصاص نیروی ماهر کار به اهداف لازمه در این سال برسد.  
 
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه خاطر نشان داشت: برای عبور از شرایط تورمی که می تواند به نوعی یک فرصت نیز باشد از تحریم عبور می کنیم، به تولید رونق داده و در سنوات آتی خود را در دنیا به عنوان کشوری صنعتی مطرح خواهیم کرد.  
 
 
 
 
 
انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه