اخبار داغ

سرزمین سنگهای افسانه ای روستای خورنج در پیرانشهر + تصاویر

سرزمین سنگهای افسانه ای روستای خورنج در پیرانشهر + تصاویر
روستای خورنج از سمت شمال وبا سربالایی بسیار ملایمی توسط تکه سنگهای بزرگ ومرموزی محاصره شده است که وجود این تکه سنگ ها با این شکل ظاهری و استقرار شگفت انگیز ، تعجب و حیرت هر بیننده ای را برمی انگیزد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از کورد پیام از آذربایجان غربی؛ روستای خورنج که از توابع شهرستان پیرانشهر می باشد سنگهای افسانه ای آن زبان زد عام و خاص شده که در زیر مختصری از آن را بر زبان قلم و تصاویر درآورده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه د, کورد پیام ,

موقعیت جغرافیایی و طبیعی:

,

روستای خورنج ازنظر موقعیت جهانی و شبکه مدارها ونصف النهارها درربع شمالغربی مربع NJ 38-15   موسوم به مربع مهابادقرار گرفته و از نظر جغرافیایی در طول  643/21/45   شرقی نسبت به نصف النهار مبدا و در عرض   194/49/36    شمالی نسبت به خط استوا ودر ارتفاع  1559  .متر ی از سطح آبهای آزاد قرار دارد .          

,

این روستا از توابع شهرستان پیرانشهر بوده و در 30 کیلومتری شرق این شهرستان بر سر راه پیرانشهر به مهاباد واقع گردیده است .فا صله روستا تا راه آسفالته 5/2 کیلومتر و تا مرکز بخش 12 کیلومتر و تا مرکز شهرستان 37

,

کیلومتر میباشد .  

,

آب و هوای روستا از نوع معتدل کوهستانی با زمستانهای سرد  و  پر برف  و  تابستانهای   معتدل و خنک میباشد . 

,

 لحاظ توپوگرافی ، این روستا در دامنه ای که از یک طرف مشرف به سنگهای بزرگ و افسانه ای معروف به (سنگهای خورنج ) میباشد واز طرف دیگر با یک شیب ملایم مشرف به دشت پسوه واقع گردیده و  رودخانه ای به اسم محلی ( ز ) یا ( زاو ) که یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه باستانی زاب کوچک است از کنار این روستا میگذرد. از لحاظ زمین شناسی در این ناحیه سه نوع منطقه ی سنگی قابل تشخیص است که عبارتند از سنگهای گرانیتی و سنگهای دگرگونی و برخوردی و آبروفت و تراس .

,

خاکهای این منطقه از لحاظ کشاورزی بسیار حاصلخیز و

,

 مرغوب بوده و از نوع رسوبی و آبرفتی با میزان هوموس نرمال میباشد وبه سه دسته تقسیم میشوند که عبارتند ازپستی و بلندی با عمق خاک و فرسایش و پستی و بلندی با حرکت آب در خاک و استپ علفی و گون زار .

,

البته توضیحات بیشتر در این مبحث بصورت نقشه ارائه خواهد شد .

,

موقعیت تاریخی :

,

در اطراف این روستا چندین تپه ی باستانی با تاریخ قبل از اسلام و یک کتیبه و همچنین آثار یک دژ محکم کوهستانی شناسایی شده اند که حکایت از تاریخ کهن و پرفراز و نشیب این منطقه دارد . بعضی از این آثار توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اند و بعضی دیگر در شرف ثبت شدن قرار دارند که ذیلا به آنها اشاره خواهد شد:

,

         1 :  پالاساوا                                هزاره اول ق . م -  تاریخی - اسلامی

,

          2 :  قلعه پسوه                             پیش از تاریخ –تاریخی - اسلامی

,

        3 :  گرد خزینه                           تاریخی - اسلامی

,

        4 :  تپه زیوه                               پیش از تاریخ- هزاره اول ق . م - اسلامی

,

        5 :  تپه لیک بن                          تاریخی - اسلامی

,

        6 :  کتیبه برده مافوره                هزاره اول  ق . م

,

        7 :  قلعه شاه (وشتو )                  اوایل هزاره اول  ق . م 

,

روستای خورنج از یک طرف با روستای پسوه که دارای

,

دیرینه ای کهن می باشد

,

 و بنا به شواهد و قراینی که محمود پدرام در کتاب تمدن مهاباد از انها نام می برد آنرا خواستگاه تمدن پارسوا میداند همجواربوده واز طرف دیگر دژ صعب العبوروکوهستانی ( قلات شای ) یا قلعه وشتو که بنا به تحقیقات اقای پدرام واثار و شواهد موجود قلعه ی مرزی بین دو تمدن مانا و پارسوا میباشد همجوار میباشد و همچنین تپه ای باستانی باقدمت هزاره اول ق.م بنام پالاساوا دراین روستا واقع است و نیز رودخانه زاب که بنا به گفته باستانشناسان داخلی و خارجی تمدن باستانی زاموا را زاییده است از جوار این روستا و بانام محلی ( ز ) یا ( زاو ) بمعنای ( زاینده اب ) سرچشمه میگیرد  مورخان را نسبت به این قضیه که این منطقه خواستگاه دو تمدن باستانی پارسوا و زاموا بوده و مرز بین دو تمدن مانا و پارسوامیباشد ، به تردید می اندازد. به هر حال انچه مسلم است این است که هنوز با حوضه های باستانشناسی وتاریخی این منطقه بصورت کارشناسانه و علمی برخورد نشده وشاید اگر روزی این ناحیه را برروی میز جراحی کارشناسان ومتخصصان تاریخ ببینیم ، گره کور بسیاری از رازها و نهفته های تاریخ باستانی منطقه باز شده و به بسیاری از سوالات مجهول تاریخی پاسخ داده شود که با توجهی که دولت کنونی به بحث حفظ واحیای میراث فرهنگی و گردشگری کشور دارد ، این آرزو دور از دسترس نیست.

,

وجه تسمیه :

,

 کلمه ی خورنج در زبان کردی به جایی که بیشتر شنزار و ماسه زار است اطلاق میگردد  اما با توجه به مطالبی که در بخش موقعیت تاریخی روستا ارائه گردید ، گمان میرود که کلمه خورنج نیز یک کلمه باستانی  به  قدمت  آثار موجود در منطقه باشد و به  نظر نگارنده  این  مقاله  این کلمه  قبل  از  ظهور آفتاب  اسلام دراین  منطقه  بصورت   ( خورنگ ) بوده و حرف (گ ) در جریان ورود اسلام به( ج ) تغییر یافته است و خود کلمه (خورنگ ) نیز از دو بخش (خور ) بمعنی (خورشید ) و ( رنگ ) بمعنی (رنگ ) تشکیل شده که به تخفیف (خورنگ ) بمعنی (خورشید رنگ) تلفظ شده است و این روستا از لحاظ جغرافیایی نیز در موقعیتی قرار دارد که در طول روز تماما  آفتابگیر است . اما جدا از نظر شخصی نگارنده ، بنا به نظر تعدادی از محققین محلی وجه تسمیه این روستا در هاله ای از ابهام است و نیاز به کار تخصصی در حیطه زبا نشناسی باستانی دارد .

,

سنگهای افسانه ای خورنج :

,

روستای خورنج از سمت شمال وبا سربالایی بسیار ملایمی توسط تکه سنگهای بزرگ ومرموزی محاصره شده است که وجود این تکه سنگها با این شکل ظاهری و استقرار شگفت انگیز ، تعجب و حیرت هر بیننده ای را برمی انگیزد .

,

محدوده ای که این سنگها اشغال کرده اند در حدود 5/2 کیلومتر مربع وبه شکل نواری سنگی درامتداد شرقی- غربی از شمال روستا میگذرد .

,

علاوه بر این سنگهای شگفت انگیز ، ویژگیها و جاذبه های دیگری نیز در این منطقه وجود دارند که بصورت مختصر به آنها اشاره خواهد شد:

,

الف  :  منطقه ای که این سنگها را در بر گرفته است دارای آب زلال و خوش طعمی است که  مردم محلی برای رفع سنگ کلیه وبیماریهای مرتبط با کلیه از آن استفاده ی درمانی میکنند .

,

ب  :  در محدوده ای در اطراف این روستا مکانی غار گونه به نام ( کونه پیست ) وجود دارد که مردم از این حفره جهت نگهداری پنیر استفاده میکردند و جالب این که در تمام سال از حفره مذکور باد بسیار سرد و شدیدی می وزد که حتی در مواردی دیده شده است که لاشه حیوانات در نیمه تابستان در آن یخ بسته است .

,

ج  :  در میان این سنگها ، سنگهایی یافت میشود که دارای نقش برجسته و کنده کاری شده حیواناتی مانند  شتر و مار و پرنده هستند که اگر بصورت دقیق وعلمی مورد بررسی قرار گیرند امکان یافتن نقوش ماقبل تاریخی و یا کتیبه های سنگی دور از انتظار نیست .

,

د  :  ناهمواریهای سطوح خارجی این سنگها بصورتی است که به راحتی قابل صخره نوردی بی خطر برای مبتدیان میباشد که خود میتواند یک جاذبه باشد .

,

و  :  پراکندگی این سنگها طوری است که اگر یک گروه چند نفره در آن پراکنده شوند احتمال تلاقی انها در یک نقطه بسار کم است .

,

ن  :  طبیعت سرسبز این منطقه در فصل بهار و کوههای مخملی وییلاقی آن در تابستان  نیز بحث کاملا جداگانه ای است که یک مقاله و طرح مستقل را در بر میگیرد .

,

وبسیاری ویژگی منحصر به فرد دیگر که بحث از آنها از حوصله این مقاله خارج است .

,

تا کنون هیچ گونه تحقیق علمی و زمین شناسی در رابطه با نحوه تشکیل این سنگها صورت نگرفته است . این سنگها بصورت تکه های عظیم و حجیمی بر روی هم انباشت شده  و منطقه گردشگری کندوان یا  میمند را در ذهن هر بیننده ای تداعی میکند که البته اگر مورد توجه مسئولین امر و سازمانهای زیربط در بخش گردشگری واقع گردد ، باید امیدوار باشیم که در آینده در پیرانشهر نیز کندوانی خواهیم داشت که به آن افتخار کنیم .

,

تاریخ این سنگها با افسانه و اسطوره در آمیخته است بطوریکه با پا گذاشتن به این سرزمین ، گویی به میهمانی تاریخ رفته ای ، مکانی که هر گوشه اش افسانه ای در پس قلب فرسوده ی سنگی جان میگیرد و مبهوتت میکند .  

,

از زبان راویان محلی روایتهای مختلفی در با ره نحوه تشکیل این سنگها وجود دارد که مختصرا به انها اشاره خواهد شد:

,

الف :پیرزن بی سرپناه و مظلومی در یک شب طوفانی به شهری به نام نوزله که در مکان خورنج کنونی واقع بوده می رود وهیچ دری به رویش باز نمی شود ، پیرزن هم مردم این شهر را نفرین میکند و شهر با تمام مردمانش به سنگ تبدیل میشوند .

,

ب :  این مکان محل زندگی شیاطین و اجنه بوده وخداوند جهت زندگی انسانها و آسایش حال انها ، شیاطین را به سنگ تبدیل میکند .

,

وبسیاری روایات دیگر که بصورت سینه به سینه از نسلهای گذشته تا به امروز نقل شده اند .

,

                     

,

نکته ی بسیار جالبی که باید به آن اشاره کرد این است که هریک از این سنگها در میان مردم روستا اسم خاصی برای خود دارد که داستان ویا خاطره ای در پس آن پنهان است و برای نمونه می توان به اسامی زیر اشاره کرد :

,

برد فقه –برد ملا –برد حاجیله و . . .

,

به هر حال روستای خورنج علاوه بر واقع گردیدن در منطقه مستعد گردشگری پیرانشهر ، خود نیز دارای جاذبه های متنوعی مباشد که تا حدودی بدان اشاره گردید . قدر مسلم ، با توجه به اهتمامی که در برنامه چهارم توسعه به بخش گردشگری وعلی الخصوص گردشگری روستایی و معرفی روستاهای نمونه گردشگری کشور بعنوان یکی از راهکارهای بیرون آمدن از چالش اقتصاد تک محصولی و روی آوردن به تشویق بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این بازار زود بازده و معرفی چهرهای زیبای فرهنگی و طبیعی ایران عزیز به جهانیان و همچنین توجه وافر به روستا و روستایی ونگرش آگاهانه و کارشناسانه به توسعه روستایی و پتانسیلهای بالقوه و بالفعل توسعه در روستاها بعنوان ابزاری جهت رسیدن به خودکفایی در بخش کشاورزی و ارائه راهکاری مطمئن برای معذل بزرگ مهاجرت بی رویه ی روستاییان به شهرهای بزرگ شده است ،  توجه کارشناسانه وبرخورد علمی با جاذبه های گردشگری روستای خورنج وایجاد مشوقها و تسهیلاتی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این روستا می تواند در توسعه ی همه جانبه ی روستای خورنج و دیگر روستاهای منطقه و احیای فرهنگ و هنر روستاییان و ترویج صنایع دستی منسوخ شده و بازیافت هویت کم رنگ روستایی در میان روستاییان و مهمتر از همه ایجاد فضای مناسبی جهت کارآفرینی و اشتغال جوانان خلاق و تحصیل کرده وبیکار این منطقه ،بسیار کارساز و حتی معجزه آسا باشد.

,

ارائه ی  بحث های کارشناسی در این زمینه از حیطه ی توان نگارنده خارج بوده وادامه راه را به کارشناسان و متولیان امر در این زمینه واگذار مینمایم .

,

  آنچه تا کنون در طی این مقاله ارائه گردید بحثی توصیفی ونه علمی از جاذبه های گردشگری روستای خورنج بود که زبان از توصیف آن قاصر است وبه این منظوراکنون از زبان تصو یر مدد گرفته و به این منطقه مینگریم و ناگفته ها را می بینیم  .

,


,
, ,

, ,

, ,

 

,

 

, ,

انتهای پیام/ه

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه